Grafická karta Radeon X800XL a vliv frekvence procesoru Athlon 64 na její výkon
Seznam kapitol
Tento článek by měl přinést alespoň základní představu o tom, jak náročné jsou dnešní hry na výkon procesoru. Dále snad odpoví na otázku, zda má k procesoru o určité frekvenci cenu kupovat výkonný grafický akcelerátor jakým Radeon X800Xl beze sporu je. Tato karta byla vybrána díky svému perfektnímu poměru ceny ku nabízenému výkonu, který v současné době stačí s přehledem na všechny herní tituly.
Radeon X800XL je zástupcem poslední generace grafických karet s čipem R430, který toho při své ceně nabízí překvapivě mnoho. Funkčně je naprosto shodný se starším bráškou R423, který najdeme v kartách Radeon X800XT/Pro. R423 je vyráběn jak jinak než u TSMC za použití 130nm výrobní technologie a Low-K dielekrika, což mu zaručuje i při relativně zastaralejší 130nm technologii vysoké základní takty a dobrou přetaktovatelnost.
R430 byl vytvořen pro segment vyššího mainstreamu, kde je třeba velmi myslet na cenu samotného čipu, a tak ATi šáhlo po 110nm výrobní technologii bez Low-K (TSMC 110nm s Low-K ani nenabízí), protože tím se ušetří značné množství materiálu a konečná cena je tak o mnoho nižší.
Samotný čip má fyzicky 16 pixel pipelines a 6 vertex pipelines, což je naprosto stejné jako u dnešních high-end čipů ATi (R480) a nNidie (NV45). Tohle velmi podstatná výhoda tohoto čipu, který tak nabízí výkon velmi podobný právě dnešnímu high-endu s cenou na rozhraní segmentů (mainstreamu a high-endu).
Samozřejmostí je podpora rozhraní DirectX 9 (konkrétně DirectX 9.0b). Bohužel však chybí podpora Shader Modelu 3.0, která se začíná uplatňovat v nových titulech, ale její nesporné užitečnosti se dočkáme až v grafických enginech příští generace.
Stejně jako je tomu u ostatních čipů ATi, i tady lze využít čipy při částečně defektních pipelines, které se jednoduše vypnou. Design je tedy stejný jako u čipů R423 a R480, kde je možné vypnout jeden "quad", čili čtveřici pipelines, a využít tak i částečně defektní čipy v jiných kartách (Radeon X800Pro a Radeon X850Pro). To ovšem neznamená, že uvedené karty musí mít jednoznačně defektní čipy, protože často jde otevřít deaktivovanou čtveřici bez problémů.
Konkurence
Srovnání s konkurenty ze stáje nVidie, kde Radeon X800XL představuje vážnou konkurenci i pro GeForce 6800GT, která sice nabízí o něco vyšší výkon, ale je také podstatně dražší. GeForce 6800 nepředstavuje pro Radeon žádný problém, protože ač jsou jejich ceny stejné, tak Radeon nabízí podstatně vyšší výkon.
Pozici GeForce 6600GT nemůže Radeon X800XL ohrozit, neboť ta je směřována cenově někde jinde (střední mainstream). Pokud někdo má dostatek financí, tak třeba zvážit investici do GeForce 6800GT, která po malém OC představuje asi to nejlepší co lze dnes koupit. Pokud však nechcete, aby částka za grafickou kartu přesáhla 9000,- s DPH, tak je Radeon X800XL jednoznačná volba.
Radeon X800XL | GeForce 6800 | GeForce 6800GT | GeForce 6600GT | |
VPU | R430 | NV41 | NV45 | NV43 |
Výrobní proces | 0.11 ľm TSMC | 0.13 ľm TSMC | 0.13 ľm TSMC | 0.11 ľm TSMC |
Technologie čipu | 256-bit | 256-bit | 256-bit | 256-bit |
Počet transistorů | 160 milionů | 222 milionů | 222 milionů | 146 milionů |
Paměťová sběrnice | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) | 128-bit DDR (I - III) |
Paměť | 256 MB | 128-256 MB | 256 MB | 128 MB |
Takt čipu | 400 MHz | 325 MHz | 350 MHz | 500 MHz |
Takt pamětí | 500 MHz (1000 DDR) | 350 MHz (700 DDR) | 500 MHz (1000 DDR) | 500 MHz (1000 DDR) |
Paměťová propustnost | 32. 0GB/s | 22.4 GB/s | 32.0 GB/s | 16.0 GB/s |
Fill-rate (single-texturing) | 6400 Mpixel/s | 3900 Mpixel/s | 5600 Mpixel/s | 4000 Mpixel/s |
Fill-rate (multi-texturing) | 6400 Mtexel/s | 3900 Mtexel/s | 5600 Mtexel/s | 4000 Mtexel/s |
Vertex Shader | 6 | 5 | 6 | 3 |
Maximální počet transformací Troj./s | 600M | 406M | 525M | 375M |
Počet Pixel Pipelines | 16 | 12 (z 16ti) | 16 | 8 |
Počet TMU/pipeline | 1 | 1 | 1 | 1 |
Vertex Shader verze | 2.0 (b) | 3.0 | 3.0 | 3.0 |
Pixel Shader verze | 2.0 (b) | 3.0 | 3.0 | 3.0 |
DirectX | 9.0 b | 9.0 c | 9.0 c | 9.0 c |
AntiAliasing | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 2x OGSS | 2-4x RGMS 2x OGSS | 2-4x RGMS 2x OGSS |
AA speciality | Temporal AA, Centroid Sampling | kombinace SS+MS | kombinace SS+MS | kombinace SS+MS |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
Další technologie | 3Dc Compression Temporal AA | UltraShadow | UltraShadow | UltraShadow |
Sestava a postupy testování
U herních testů jsou uvedeny dva grafy; první výsledek je bez použití vyhlazování a anizotropního filtru, druhý výsledek ukazuje propad výkonu při zapnutí těchto funkcí (FSAA 4x a anizotropní filtrování 8x).
V grafech je uvedeno jaká byla FSB a multiplikátor při dané frekvenci. Zvýšené frekvence FSB se není třeba bát, protože zde nedojde oproti klasickému nastavení s FSB na 200MHz téměř k žádnému zkreslení, neboť u Athlonů 64 závisí jejich výkon na reálné frekvenci a nikoliv na frekvenci FSB nebo HT (tento fakt je ověřen mnoha nezávislými testy).
Frekvence pamětí a HyperTransportu byla udržována kolem jejich základních hodnot pro procesor Athlon 64 3000+ (čili paměti 400MHz a HT 1000MHz).
Dále jsou přítomny i spojnicové grafy, které vše ukáží pro lepší orientaci i pomocí bodových křivek. Athlon 64 na frekvenci 1.2-1.4GHz zhruba výkonově odpovídá starším Pentiím 4 s FSB na 400/533MHz (samozřejmě to platí jen pro hry).
Nejvyšší frekvence CPU byly testovány pomocí programu Prime95, kde byla zjišťována stabilita na dané frekvenci. I nejvyšší dosažená frekvence 2.6GHz byla naprosto bez problémů a teplota procesoru se pohybovala maximálně kolem 45 stupňů. Voltáž CPU byla plynule měněna od 1.4V do 1.55V pro frekvenci 2.6GHz.
Hardware | |
Procesor | AMD Athlon 64 3000 + (1800MHz,512kB cache) |
Chladič CPU | BOX |
Operační paměť | 2*512MB Corsair DDR400 CL2,5 (3, 3, 6) |
Základní deska, chipset | MSI K8N Diamond 54G, nForce 4 SLI |
Software | |
Operační systém | Windows XP Professional SP2 |
DirectX | Microsoft DX9.0c |
Ovladače grafické karty | Catalyst 5.4 |
Herní testy | Doom 3 |