graficka-karta-radeon-x800xl-a-vliv-frekvence-procesoru-athlon-64-na-jeji-vykon
Hardware Článek Grafická karta Radeon X800XL a vliv frekvence procesoru Athlon 64 na její výkon

Grafická karta Radeon X800XL a vliv frekvence procesoru Athlon 64 na její výkon

Štefek Petr

Štefek Petr

11. 4. 2005 00:00 46

Seznam kapitol

1. Radeon X800XL 2. Doom 3 3. Half-Life 2 4. Unreal Tournament 2004, Závěr

Tento článek by měl přinést alespoň základní představu o tom, jak náročné jsou dnešní hry na výkon procesoru. Dále snad odpoví na otázku, zda má k procesoru o určité frekvenci cenu kupovat výkonný grafický akcelerátor jakým Radeon X800Xl beze sporu je. Tato karta byla vybrána díky svému perfektnímu poměru ceny ku nabízenému výkonu, který v současné době stačí s přehledem na všechny herní tituly.

Reklama
Grafická karta Radeon X800XL a vliv frekvence procesoru Athlon 64 na její výkon
i Zdroj: PCTuning.cz

Radeon X800XL je zástupcem poslední generace grafických karet s čipem R430, který toho při své ceně nabízí překvapivě mnoho. Funkčně je naprosto shodný se starším bráškou R423, který najdeme v kartách Radeon X800XT/Pro. R423 je vyráběn jak jinak než u TSMC za použití 130nm výrobní technologie a Low-K dielekrika, což mu zaručuje i při relativně zastaralejší 130nm technologii vysoké základní takty a dobrou přetaktovatelnost.

Grafická karta Radeon X800XL a vliv frekvence procesoru Athlon 64 na její výkon
i Zdroj: PCTuning.cz

R430 byl vytvořen pro segment vyššího mainstreamu, kde je třeba velmi myslet na cenu samotného čipu, a tak ATi šáhlo po 110nm výrobní technologii bez Low-K (TSMC 110nm s Low-K ani nenabízí), protože tím se ušetří značné množství materiálu a konečná cena je tak o mnoho nižší.

Samotný čip má fyzicky 16 pixel pipelines a 6 vertex pipelines, což je naprosto stejné jako u dnešních high-end čipů ATi (R480) a nNidie (NV45). Tohle velmi podstatná výhoda tohoto čipu, který tak nabízí výkon velmi podobný právě dnešnímu high-endu s cenou na rozhraní segmentů (mainstreamu a high-endu).

Samozřejmostí je podpora rozhraní DirectX 9 (konkrétně DirectX 9.0b). Bohužel však chybí podpora Shader Modelu 3.0, která se začíná uplatňovat v nových titulech, ale její nesporné užitečnosti se dočkáme až v grafických enginech příští generace.

Stejně jako je tomu u ostatních čipů ATi, i tady lze využít čipy při částečně defektních pipelines, které se jednoduše vypnou. Design je tedy stejný jako u čipů R423 a R480, kde je možné vypnout jeden "quad", čili čtveřici pipelines, a využít tak i částečně defektní čipy v jiných kartách (Radeon X800Pro a Radeon X850Pro). To ovšem neznamená, že uvedené karty musí mít jednoznačně defektní čipy, protože často jde otevřít deaktivovanou čtveřici bez problémů.

Konkurence

Srovnání s konkurenty ze stáje nVidie, kde Radeon X800XL představuje vážnou konkurenci i pro GeForce 6800GT, která sice nabízí o něco vyšší výkon, ale je také podstatně dražší. GeForce 6800 nepředstavuje pro Radeon žádný problém, protože ač jsou jejich ceny stejné, tak Radeon nabízí podstatně vyšší výkon.

Pozici GeForce 6600GT nemůže Radeon X800XL ohrozit, neboť ta je směřována cenově někde jinde (střední mainstream). Pokud někdo má dostatek financí, tak třeba zvážit investici do GeForce 6800GT, která po malém OC představuje asi to nejlepší co lze dnes koupit. Pokud však nechcete, aby částka za grafickou kartu přesáhla 9000,- s DPH, tak je Radeon X800XL jednoznačná volba.

 Radeon X800XLGeForce 6800GeForce 6800GTGeForce 6600GT
VPUR430NV41NV45NV43
Výrobní proces0.11 ľm TSMC0.13 ľm TSMC0.13 ľm TSMC0.11 ľm TSMC
Technologie čipu256-bit256-bit256-bit256-bit
Počet transistorů160 milionů222 milionů222 milionů146 milionů
Paměťová sběrnice256-bit DDR
(I - III)
256-bit DDR
(I - III)
256-bit DDR
(I - III)
128-bit DDR
(I - III)
Paměť256 MB128-256 MB256 MB128 MB
Takt čipu400 MHz325 MHz350 MHz500 MHz
Takt pamětí500 MHz
(1000 DDR)
350 MHz
(700 DDR)
500 MHz
(1000 DDR)
500 MHz
(1000 DDR)
Paměťová propustnost32. 0GB/s22.4 GB/s32.0 GB/s16.0 GB/s
Fill-rate (single-texturing)6400 Mpixel/s3900 Mpixel/s5600 Mpixel/s4000 Mpixel/s
Fill-rate (multi-texturing)6400 Mtexel/s3900 Mtexel/s5600 Mtexel/s4000 Mtexel/s
Vertex Shader6563
Maximální počet transformací Troj./s600M 406M525M375M
Počet Pixel Pipelines1612 (z 16ti)168
Počet TMU/pipeline1111
Vertex Shader verze2.0 (b)3.03.03.0
Pixel Shader verze2.0 (b)3.03.03.0
DirectX9.0 b9.0 c9.0 c9.0 c
AntiAliasing2-4x RGMS
6x Sparse
2-4x RGMS
2x OGSS
2-4x RGMS
2x OGSS
2-4x RGMS
2x OGSS
AA specialityTemporal AA,
Centroid Sampling
kombinace SS+MSkombinace SS+MSkombinace SS+MS
Integrované RAMDACy2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz
Další technologie3Dc Compression
Temporal AA
UltraShadowUltraShadowUltraShadow

Sestava a postupy testování

U herních testů jsou uvedeny dva grafy; první výsledek je bez použití vyhlazování a anizotropního filtru, druhý výsledek ukazuje propad výkonu při zapnutí těchto funkcí (FSAA 4x a anizotropní filtrování 8x).

V grafech je uvedeno jaká byla FSB a multiplikátor při dané frekvenci. Zvýšené frekvence FSB se není třeba bát, protože zde nedojde oproti klasickému nastavení s FSB na 200MHz téměř k žádnému zkreslení, neboť u Athlonů 64 závisí jejich výkon na reálné frekvenci a nikoliv na frekvenci FSB nebo HT (tento fakt je ověřen mnoha nezávislými testy).

Frekvence pamětí a HyperTransportu byla udržována kolem jejich základních hodnot pro procesor Athlon 64 3000+ (čili paměti 400MHz a HT 1000MHz).

Dále jsou přítomny i spojnicové grafy, které vše ukáží pro lepší orientaci i pomocí bodových křivek. Athlon 64 na frekvenci 1.2-1.4GHz zhruba výkonově odpovídá starším Pentiím 4 s FSB na 400/533MHz (samozřejmě to platí jen pro hry).

Nejvyšší frekvence CPU byly testovány pomocí programu Prime95, kde byla zjišťována stabilita na dané frekvenci. I nejvyšší dosažená frekvence 2.6GHz byla naprosto bez problémů a teplota procesoru se pohybovala maximálně kolem 45 stupňů. Voltáž CPU byla plynule měněna od 1.4V do 1.55V pro frekvenci 2.6GHz.

 

Hardware

  Procesor  AMD Athlon 64

3000

+ (1800MHz,

512kB

cache)
  Chladič CPU  

BOX

  Operační paměť  2*512MB Corsair DDR400 CL2,5 (3, 3, 6)
  Základní deska, chipset

MSI K8N Diamond 54G, nForce 4 SLI

 

Software

  Operační systém

Windows XP Professional SP2

  DirectX

Microsoft DX9.0c

  Ovladače grafické karty

Catalyst

5.4

(oficiální)

  Herní testy

Doom 3
Half-Life 2
Unreal Tournament 2004

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama