Leadtek WinFast PX6800 GT TDH - těžká váha ze stáje nVidie
Seznam kapitol
Dnes se podíváme na zub grafické kartě nVidia GeForce 6800 GT, která sice není čerstvou novinkou na trhu, ale dozajista představuje solidní volbu pro PC na platformě PCI-Express. Dražší model s označením Ultra sice představuje s ohledem na výkon lepší volbu, ale všechno má obvykle alespoň jeden háček a na ten se blíže podíváme až v samotné recenzi této grafické karty.
NVidia se v myslích hráčů zapsala jako průkopník nových technologií, což se týká i řady grafických karet GeForce 6800, která jako první obsahovala podporu Shader Modelu 3.0, který ač je v současné době ještě nepotřebný, tak je už v grafických jádrech těchto karet přítomen. Jedná se konkrétně o jádra NV40, NV41 a NV45 (NV40+můstek na PCI-Express).
Specifikace grafického jádra NV40 jsou už všeobecně známy, ale přesto neuškodí malá rekapitulace. Tento čip obsahuje neuvěřitelné množství tranzistorů (222 mil.), což způsobila právě ona implementace Shader Modelu 3.0. Odhaduji, že se SM 3.0 na celkovém počtu tranzistorů podílí zhruba jednou čtvrtinou. NV40 má 16 pipelines a na každou z nich má jednu texturovací jednotku, což je pro dnešní generaci high-endových grafických karet obvyklé. Tento čip je taktován poměrně nízko (350-400MHz), ale díky velmi dobré efektivitě architektury je plně srovnatelný s vysoko taktovanými čipy společnosti ATi (400-540MHz).
Čip NV41 je nové dítko nVidie pro karty typu GeForce 6800 a je vyráběn 110nm technologií, což je narozdíl od 130nm u NV40 posun kupředu. Podstatné na tomto čipu je, že u něj není možná aktivace zbývajících pipelines jako u starších modelů s NV40, kde byl jeden "quad" prostě deaktivován. NV41 má 12 pipelines fyzicky. Pokud vás zajímá co je to onen "quad", tak vězte, že se jedná 4 pipelines a NV40 má celou čtveřici (4x4=16) těchto "quadů". U NV40 mohla nVidia bez problému deaktivovat pipelines, které jsou vadné a užít tyto čipy při výrobě levnějších karet. Z této skutečnosti plyne jediná věc. Pokud si zakoupíte grafickou kartu GeForce 6800 256MB (PCI Express), tak z ní už aktivací zbývajících pipelines model GT neuděláte.
Pro koho je tato karta určena?
GeForce 6800 je karta určena především hráčům, kteří preferují výkon a hlavně chtějí hrát všechny hry s maximálními možnými detaily. Dnes prakticky neexistuje hra u které by se tato karta zadýchala a překročila hranice svých možností, ale toto se samozřejmě netýká her, které jsou udělány na pomalém enginu (DeusEx 2 nebo HALO). Bližší výkonové výsledky uvidíte v jednotlivých grafech testovaných her.
Pak je tu ještě možnost pro majetné hráče, kteří si mohou pořídit dvě karty tohoto typu a osadit jimi nové základní desky s čipsety nVidia nForce 4 SLI. Získáme tak na dnešní dobu předimenzovaný výkon a opravdu velkého žrouta energie. Nejsem řešením nVidie vůbec nadšen, protože jsou s ním (alespoň zatím) spojeny mnohé problémy. Například při testovaní tohoto modelu Leadteku 6800GT jsem nemohl zprovoznit základní desku MSI K8N Diamond a 2 karty této společnosti. Nepomohla výměna BIOSu ani laborování s ovladači grafické karty a čipsetu. Je nutné dodat, že karty měly stejný BIOS a samostatně byly provozovány bez nejmenších problémů. Tento problém není ojedinělý, takže bych zatím opravdu doporučoval, aby si případný zájemce opravdu rozmyslel, jestli mu to za eventuální problémy opravdu stojí.
Výhoda GeForce 6800GT spočívá v opravdu dobrém poměru cena/výkon, která při dnešních cenách okolo 12 000 korun s DPH a její přetaktovatelnosti opravdu stojí za úvahu. Obecně platí, že model GT přetaktujete na úroveň GeForce 6800 Ultra bez větších problémů. Další nevýhodou oproti kartám společnosti ATi jsou opravdu enormní rozměry a hmotnost. Pracovně jsem tuto kartu přezdíval "cihla".
GeForce 6800GT a její konkurenti
Alternativu k této kartě představují modely společnosti ATi a konkrétně se jedná o karty Radeon X800Pro a Radeon X800XL, kde zajímavější je posledně jmenovaný, který je nabízen v některých případech i podstatně levněji (Sapphire) než GeForce 6800GT. Radeon X800Pro je konkurentem jen co do ceny, protože co do výkonu má na GeForce 6800GT co dohánět. Pro lepší přehled máte k dispozici tabulku, kde jsou srovnány jednotlivé parametry.
Radeon X800XL | GeForce 6800GT | Radeon X800Pro | |
VPU | R430 | NV45 | R423 |
Výrobní proces | 0.11 ľm TSMC | 0.13 ľm TSMC | 0.13 ľm TSMC low-k
|
Technologie čipu | 256-bit | 256-bit | 256-bit |
Počet transistorů | 160 milionů | 222 milionů | 160 milionů |
Paměťová sběrnice | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) |
Paměť | 256 MB | 256 MB | 256 MB |
Takt čipu | 400 MHz | 350 MHz | 475 MHz |
Takt pamětí | 500 MHz (1000 DDR) | 500 MHz (1000 DDR) | 450 MHz(900 DDR) |
Paměťová propustnost | 32. 0GB/s | 32.0 GB/s | 28.8 GB/s |
Fill-rate (single-texturing) | 6400 Mpixel/s | 5600 Mpixel/s | 5700 Mpixel/s |
Fill-rate (multi-texturing) | 6400 Mtexel/s | 5600 Mtexel/s | 5700 Mtexel/s |
Vertex Shader | 6 | 6 | 6 |
Maximální počet transformací Troj./s | 780 M | 525M | 713 M |
Počet Pixel Pipelines | 16 | 16 | 12(z 16) |
Počet TMU/pipeline | 1 | 1 | 1 |
Vertex Shader verze | 2.0 (b) | 3.0 | 2.0 (b) |
Pixel Shader verze | 2.0 (b) | 3.0 | 2.0 (b) |
DirectX | 9.0 b | 9.0 c | 9.0 b |
AntiAliasing | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 2x OGSS | 2-4x RGMS 6x Sparse |
AA speciality | Temporal AA, Centroid Sampling | kombinace SS+MS | Temporal AA, Centroid Sampling |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
Další technologie | 3Dc Compression Temporal AA | UltraShadow | 3Dc Compression Temporal AA |
Mít, či nemít Shader Model 3.0?
Po technologické stránce je na tom GeForce 6800GT poněkud lépe, protože obsahuje podporu Shader Modelu 3.0, který se s nástupem nových her stane standardem. Opět musím podotknout, že v případě mainstreamové GeForce 6600GT (střední proud) nevidím přítomnost podpory Shader Modelu 3.0 jako jednoznačnou výhodu.
Dnes se do některých enginů uměle zapracovává podpora Shader Modelu 3.0 (FarCry a Painkiller), ale dopad na vizuální kvalitu je nulový a dá se z úspěchem předpokládat, že jde jen a jen o marketingové lákání ke koupi produktů s Shader Modelem 3.0 už dnes.
Prvním enginem s touto podporou, kde bude její přínos jednoznačně viditelný je například Unreal Engine 3, který je zatím ve vývoji, ale už teď je jasné, že si ho na GeForce 6600GT neužijete, protože pro plynulý běh podle vývojářů tak tak dostačuje topmodel nVidie GeForce 6800Ultra. Pokud se tedy rozhodujete ke koupi nové karty, tak neberte přítomnost Shader Modelu 3.0 v dnešní generaci karet jako nějakou hlavní výhodu nebo nevýhodu.
Pravděpodobně vše dopadne stejně jako v případě hry Doom 3, kdy nás John Carmack hnal do nákupu karet GeForce 4, které měly zprovoznit tuto hru na nejvyšší možné detaily. Čas běžel a v době vydání této hry byly GeForce 4 již za zenitem svého života a Doom 3 na nich běžel v rozumné rychlosti jen na střední detaily a nízké rozlišení (800x600 Medium).
Shader Model 3.0 bych začal řešit v okamžiku, kdy ho bude nějaká hra skutečně vyžadovat a zároveň bude patrný její přínos. Podporu Shader Modelu 3.0 má dokonce připravovaná hra Age of Empires 3 a jiné zajímavé tituly, ale musíme si uvědomit, že většina z těchto her bude nést logo nVidie, a tak je jasné, že tuto podporu budou mít hlavně z marketingového důvodu. Do doby nástupu moderních enginů (UE 3 nebo SE 2) se tedy není nutné hnát tak bezhlavě za touto "featurou".