leadtek-winfast-px6800-gt-tdh-tezka-vaha-ze-staje-nvidie
Hardware Článek Leadtek WinFast PX6800 GT TDH - těžká váha ze stáje nVidie

Leadtek WinFast PX6800 GT TDH - těžká váha ze stáje nVidie

Štefek Petr

Štefek Petr

16. 2. 2005 00:00 62

Seznam kapitol

1. GeForce 6800 GT - první generace karet s SM 3.0 2. Leadtek WinFast PX6800 GT TDH 3. Sestava a syntetické testy 4. Doom 3 5. FarCry
6. Unreal Tournament 2004 7. Half-Life 2 8. Call of Duty 9. Serious Sam - The Second Encounter 10. Přetaktování, Závěr

Dnes se podíváme na zub grafické kartě nVidia GeForce 6800 GT, která sice není čerstvou novinkou na trhu, ale dozajista představuje solidní volbu pro PC na platformě PCI-Express. Dražší model s označením Ultra sice představuje s ohledem na výkon lepší volbu, ale všechno má obvykle alespoň jeden háček a na ten se blíže podíváme až v samotné recenzi této grafické karty.

Reklama
Leadtek WinFast PX6800 GT TDH - těžká váha ze stáje nVidie
i Zdroj: PCTuning.cz

NVidia se v myslích hráčů zapsala jako průkopník nových technologií, což se týká i řady grafických karet GeForce 6800, která jako první obsahovala podporu Shader Modelu 3.0, který ač je v současné době ještě nepotřebný, tak je už v grafických jádrech těchto karet přítomen. Jedná se konkrétně o jádra NV40, NV41 a NV45 (NV40+můstek na PCI-Express).

Leadtek WinFast PX6800 GT TDH - těžká váha ze stáje nVidie
i Zdroj: PCTuning.cz

Specifikace grafického jádra NV40 jsou už všeobecně známy, ale přesto neuškodí malá rekapitulace. Tento čip obsahuje neuvěřitelné množství tranzistorů (222 mil.), což způsobila právě ona implementace Shader Modelu 3.0. Odhaduji, že se SM 3.0 na celkovém počtu tranzistorů podílí zhruba jednou čtvrtinou. NV40 má 16 pipelines a na každou z nich má jednu texturovací jednotku, což je pro dnešní generaci high-endových grafických karet obvyklé. Tento čip je taktován poměrně nízko (350-400MHz), ale díky velmi dobré efektivitě architektury je plně srovnatelný s vysoko taktovanými čipy společnosti ATi (400-540MHz).

Čip NV41 je nové dítko nVidie pro karty typu GeForce 6800 a je vyráběn 110nm technologií, což je narozdíl od 130nm u NV40 posun kupředu. Podstatné na tomto čipu je, že u něj není možná aktivace zbývajících pipelines jako u starších modelů s NV40, kde byl jeden "quad" prostě deaktivován. NV41 má 12 pipelines fyzicky. Pokud vás zajímá co je to onen "quad", tak vězte, že se jedná 4 pipelines a NV40 má celou čtveřici (4x4=16) těchto "quadů". U NV40 mohla nVidia bez problému deaktivovat pipelines, které jsou vadné a užít tyto čipy při výrobě levnějších karet. Z této skutečnosti plyne jediná věc. Pokud si zakoupíte grafickou kartu GeForce 6800 256MB (PCI Express), tak z ní už aktivací zbývajících pipelines model GT neuděláte.

Pro koho je tato karta určena?

GeForce 6800 je karta určena především hráčům, kteří preferují výkon a hlavně chtějí hrát všechny hry s maximálními možnými detaily. Dnes prakticky neexistuje hra u které by se tato karta zadýchala a překročila hranice svých možností, ale toto se samozřejmě netýká her, které jsou udělány na pomalém enginu (DeusEx 2 nebo HALO). Bližší výkonové výsledky uvidíte v jednotlivých grafech testovaných her.

Leadtek WinFast PX6800 GT TDH - těžká váha ze stáje nVidie
i Zdroj: PCTuning.cz

Pak je tu ještě možnost pro majetné hráče, kteří si mohou pořídit dvě karty tohoto typu a osadit jimi nové základní desky s čipsety nVidia nForce 4 SLI. Získáme tak na dnešní dobu předimenzovaný výkon a opravdu velkého žrouta energie. Nejsem řešením nVidie vůbec nadšen, protože jsou s ním (alespoň zatím) spojeny mnohé problémy. Například při testovaní tohoto modelu Leadteku 6800GT jsem nemohl zprovoznit základní desku MSI K8N Diamond a 2 karty této společnosti. Nepomohla výměna BIOSu ani laborování s ovladači grafické karty a čipsetu. Je nutné dodat, že karty měly stejný BIOS a samostatně byly provozovány bez nejmenších problémů. Tento problém není ojedinělý, takže bych zatím opravdu doporučoval, aby si případný zájemce opravdu rozmyslel, jestli mu to za eventuální problémy opravdu stojí.

Výhoda GeForce 6800GT spočívá v opravdu dobrém poměru cena/výkon, která při dnešních cenách okolo 12 000 korun s DPH a její přetaktovatelnosti opravdu stojí za úvahu. Obecně platí, že model GT přetaktujete na úroveň GeForce 6800 Ultra bez větších problémů. Další nevýhodou oproti kartám společnosti ATi jsou opravdu enormní rozměry a hmotnost. Pracovně jsem tuto kartu přezdíval "cihla".

GeForce 6800GT a její konkurenti

Alternativu k této kartě představují modely společnosti ATi a konkrétně se jedná o karty Radeon X800Pro a Radeon X800XL, kde zajímavější je posledně jmenovaný, který je nabízen v některých případech i podstatně levněji (Sapphire) než GeForce 6800GT. Radeon X800Pro je konkurentem jen co do ceny, protože co do výkonu má na GeForce 6800GT co dohánět. Pro lepší přehled máte k dispozici tabulku, kde jsou srovnány jednotlivé parametry.

 Radeon X800XLGeForce 6800GTRadeon X800Pro
VPUR430NV45

R423

Výrobní proces0.11 ľm TSMC0.13 ľm TSMC

0.13 ľm TSMC low-k

 

Technologie čipu256-bit256-bit256-bit
Počet transistorů160 milionů222 milionů160 milionů
Paměťová sběrnice256-bit DDR
(I - III)
256-bit DDR
(I - III)
256-bit DDR
(I - III)
Paměť256 MB256 MB256 MB
Takt čipu400 MHz350 MHz475 MHz
Takt pamětí500 MHz
(1000 DDR)
500 MHz
(1000 DDR)

450

MHz
(900 DDR)
Paměťová propustnost32. 0GB/s32.0 GB/s

28.8

GB/s
Fill-rate (single-texturing)6400 Mpixel/s5600 Mpixel/s

5700

Mpixel/s
Fill-rate (multi-texturing)6400 Mtexel/s5600 Mtexel/s

5700

Mtexel/s
Vertex Shader66

6

Maximální počet transformací Troj./s

780

525M

713

M
Počet Pixel Pipelines1616

12(z 16)

Počet TMU/pipeline111
Vertex Shader verze2.0 (b)3.02.0 (b)
Pixel Shader verze2.0 (b)3.02.0 (b)
DirectX9.0 b9.0 c9.0 b
AntiAliasing2-4x RGMS
6x Sparse
2-4x RGMS
2x OGSS
2-4x RGMS
6x Sparse
AA specialityTemporal AA,
Centroid Sampling
kombinace SS+MSTemporal AA,
Centroid Sampling
Integrované RAMDACy2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz
Další technologie3Dc Compression
Temporal AA
UltraShadow3Dc Compression
Temporal AA

Mít, či nemít Shader Model 3.0?

Po technologické stránce je na tom GeForce 6800GT poněkud lépe, protože obsahuje podporu Shader Modelu 3.0, který se s nástupem nových her stane standardem. Opět musím podotknout, že v případě mainstreamové GeForce 6600GT (střední proud) nevidím přítomnost podpory Shader Modelu 3.0 jako jednoznačnou výhodu.

Dnes se do některých enginů uměle zapracovává podpora Shader Modelu 3.0 (FarCry a Painkiller), ale dopad na vizuální kvalitu je nulový a dá se z úspěchem předpokládat, že jde jen a jen o marketingové lákání ke koupi produktů s Shader Modelem 3.0 už dnes.

Prvním enginem s touto podporou, kde bude její přínos jednoznačně viditelný je například Unreal Engine 3, který je zatím ve vývoji, ale už teď je jasné, že si ho na GeForce 6600GT neužijete, protože pro plynulý běh podle vývojářů tak tak dostačuje topmodel nVidie GeForce 6800Ultra. Pokud se tedy rozhodujete ke koupi nové karty, tak neberte přítomnost Shader Modelu 3.0 v dnešní generaci karet jako nějakou hlavní výhodu nebo nevýhodu.

Pravděpodobně vše dopadne stejně jako v případě hry Doom 3, kdy nás John Carmack hnal do nákupu karet GeForce 4, které měly zprovoznit tuto hru na nejvyšší možné detaily. Čas běžel a v době vydání této hry byly GeForce 4 již za zenitem svého života a Doom 3 na nich běžel v rozumné rychlosti jen na střední detaily a nízké rozlišení (800x600 Medium).

Shader Model 3.0 bych začal řešit v okamžiku, kdy ho bude nějaká hra skutečně vyžadovat a zároveň bude patrný její přínos. Podporu Shader Modelu 3.0 má dokonce připravovaná hra Age of Empires 3 a jiné zajímavé tituly, ale musíme si uvědomit, že většina z těchto her bude nést logo nVidie, a tak je jasné, že tuto podporu budou mít hlavně z marketingového důvodu. Do doby nástupu moderních enginů (UE 3 nebo SE 2) se tedy není nutné hnát tak bezhlavě za touto "featurou".

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama