Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci
Seznam kapitol
Tato karta se od konkurence postavené na stejných čipech (NV40) odlišuje velmi zásadním způsobem, je totiž chlazená pasivně. Chladič této karty funguje na principu heat-pipe, což je velmi dobrý způsob, jak odvádět přijaté teplo (je využito odpařování a následné kondenzace kapaliny ochlazením v takzvané heat-pipe). Blíže se na způsob chlazení podíváme v samotné recenzi.
Tento grafický čip je už delší dobu základním kamenem celé série nVidia GeForce 6800, kde může díky svému designu zastávat funkci jak v high-endových grafických kartách, tak i levnějších mainstreamových kartách, kde je využito "zmetků" (čipy neschopné fungovat na dané frekvenci s plným počtem pipelines)..
Jádro NV40 je projektováno tak, aby se dalo využít čipů, které nejsou schopny bezchybně pracovat s plným počtem pipelines (16), a to je případ i GeForce 6800, která má aktivních pouze 12 z 16 pipelines. Samozřejmě není pravidlem, že tyto karty mají jen defektní čipy a naopak se podle zkušeností ukazuje, že u velkého množství těchto karet jde bez problémů aktivovat zbylé pipelines.
NV40 má 4 "quady", kde každý z nich obsahuje 4 pipelines, které jdou v případě potřeby deaktivovat nebo aktivovat. Odemykaní těchto karet je zcela jednoduché a provádí se pomocí RivaTuneru, který umožní softwarově aktivovat vypnuté pipelines a vertex pipelines. V případě, že se vše povede, tak dostaneme kartu s podobným výkonem jako má plnohodnotná GeForce 6800GT/Ultra. Záměrně říkám podobným, protože výkon takto odemknutých karet je přeci jen o něco menší.
Velkou výhodou oproti levnější GeForce 6600GT je 256-bitová paměťová sběrnice, která umožní díky své větší propustnosti využít FSAA i ve vyšších rozlišeních. Na druhou stranu si je nutné uvědomit, že pokud máme jen 128-bit paměťovou sběrnici (2x64-bit) s vysoko taktovanými pamětmi, tak se může stát, že výkon při použití FSAA bude srovnatelný s kartou, která sice má 256-bitovou paměťovou sběrnici, ale má nízko taktované samotné paměti.
Jako příklad si můžeme uvést Leadtek Winfast PX6600GT Extreme (550MHz jádro a 1120MHz paměti) a Leadtek Winfast PX6800 (325MHz jádro a 600MHz paměti), kde je podle taktů pamětí jasné, že obě karty mají podobnou propustnost a tedy i podobné výsledky při použití FSAA. Je ovšem nutné zmínit, že karty GeForce 6800 pro PCI Express již nepoužívají čipu NV40, ale najdeme u nich novější nativní PCI Express čip NV41, který je vyráběn narozdíl od NV40 110nm procesem (stejně jako u NV43 - GeForce 6600).
Konkurence pro GeForce 6800
Konkurenci pro GeForce 6800 by mohly představovat nově příchozí karty společnosti ATi Radeon X800 a Radeon X800XL, kde je použito nového čipu R430, který má 16 pipelines (+6 vertex pipelines), ale díky tomu, že se jedná o nativní PCI Express čip, je potřeba použít můstku Rialto (PCI Express na AGP).
Tento můstek ATi vyvíjelo delší dobu a zatím není možné posoudit jaký bude mít použití tohoto řešení dopad na výkon samotné karty. ATi bohužel nastavilo ceny AGP karet s R430 (+Rialto) o 50$ dráže než u jejich PCI Express protějšků.
Dále je třeba vzít v úvahu, že zatím nejsou běžně dostupné karty s R430 ani na PCI Express. E-shopy je nabízejí už skoro dva měsíce, ale jejich zásoby jsou velmi omezené a priority výrobců neleží ve střední Evropě, takže lze očekávat, že nedostatek těchto karet nás bude ještě nějakou dobu provázet.
Jako chabá konkurence zbývá Radeon 9800Pro, který již není schopen zdatně sekundovat novým kartám v nových hrách v žádném ohledu. Další možností je GeForce 6600GT pro AGP, která nabízí vynikající poměr cena/výkon, ale neumožňuje bonus v podobě otevření pipelines.
Ceny karet GeForce 6800 se pohybují ve velkém rozpětí, ale s trochou štěstí se dají sehnat za cenu kolem 8 tisíc včetně DPH.
Srovnání se soupeři v AGP segmentu vidíte v tabulce.
Radeon 9800Pro | GeForce 6600GT AGP | GeForce 6800 | |
VPU | R 360 | NV43 | NV40 |
Výrobní proces | 0.13 ľm TSMC | 0.11 ľm TSMC | 0.13 ľm TSMC
|
Technologie čipu | 256-bit | 256-bit | 256-bit |
Počet transistorů | 115 milionů | 147 milionů | 222 milionů |
Paměťová sběrnice | 256-bit DDR (I - II) | 128 -bit DDR(I - III) | 256-bit DDR (I - III) |
Paměť | 128-256 MB | 128 MB | 128-256 MB |
Takt čipu | 380 MHz | 500 MHz | 325 MHz |
Takt pamětí | 340 MHz (680 DDR) | 450 MHz(900 DDR) | 350 MHz (700 DDR) |
Paměťová propustnost | 21.54 GB/s | 14.4 GB/s | 22.4 GB/s |
Fill-rate (single-texturing) | 3040 Mpixel/s | 4000 Mpixel/s | 3900 Mpixel/s |
Fill-rate (multi-texturing) | 3040 Mtexel/s | 4000 Mtexel/s | 3900 Mtexel/s |
Vertex Shader | 4 | 3 | 5 (6) |
Počet Pixel Pipelines | 8 | 8 | 12 (16) |
Počet TMU/pipeline | 1 | 1 | 1 |
Vertex Shader verze | 2.0 | 3.0 | 3.0 |
Pixel Shader verze | 2.0 | 3.0 | 3.0 |
DirectX | 9.0 | 9.0 c | 9.0 c |
AntiAliasing | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 2x OGSS | 2-4x RGMS 2x OGSS |
AA speciality | Temporal AA, Centroid Sampling | kombinace SS+MS | kombinace SS+MS |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz |