Svěží vítr do plachet Low-Endu: GeForce 6200 v podání MSI |
autor: Souček Jiří , publikováno 31.1.2005 |
Grafická karta GeForce 6200 je založena na novém jádře společnosti nVidia nazvaném NV43V. Pojďme se na něj podívat podrobněji.
NV43V
NV43V není nic jiného, než známý NV43 (GeForce 6600), na kterém je deaktivována polovina pixel pipelines (zůstávají 4) a snížena taktovací frekvence (tu ale nVidia striktně neurčuje, výrobce má určitou volnost) na cca 300MHz.
Následuje pak série omezení některých funkcí. Ty se týkají hlavně Full-Scene AntiAliasingu. NV43V samozřejmě nabízí stejné režimy, jako její výkonnější sestřičky, ale hlavní rozdíl je v kompresi. Technologii FSAA (MultiSampling), kterou GeForce 6 nabízí v režimech 2x a 4x, je závislá především na propustnosti paměťové sběrnice. Aby byla zefektivněna, používají moderní GPU/VPU pro FSAA barevnou kompresi a Z-kompresi. A právě tyto kompresní algoritmy byly na GeForce 6200 deaktivovány. Pokles výkonu při FSAA nám pak připomene GeForce FX 5200, nebo starší GeForce 3.
Potencionální zájemce by si měl uvědomit, zda hodlá tuto kartu využívat hlavně pro nové hry (a smířit se s absencí FSAA a nastavení nejvyšších úrovní detailů), nebo zda chce kartu používat spíše pro starší herní tituly a vychutnat si maximální detaily včetně vyhlazování (FSAA). V druhém případě bych se doporučil poohlédnout po řešení, které barevnou a Z-kompresi nabízí, protože vliv na výkon je velmi citelný.
Mezi další rozdíly (oproti NV43/GeForce 6600) můžeme zařadit sníženou přesnost filtrace textur (vizuálně však bez pozorovatelných rozdílů) a především omezenou podporu pro technologii PureVideo. GeForce 6200 oficiálně nepodporuje HW akceleraci formátů o rozlišení vyšším, než 720p. Přesné informace najdete na oficiální stránce (kde jsou doplňovány i případné změny).
NV43/NV43V nativně podporuje rozhraní PEG 16x a pro GeForce 6200 s oficiální podporou AGP 8x (přes bridge) se nepočítá. Stejně tak není podporován režim SLI (není se čemu divit).
V budoucnu se na kartách GeForce 6200 budeme častěji setkávat s jádrem NV44, které se v současné době používá především pro ultra-low-end verzi GeForce 6200TC (TurboCache). Hlavní rozdíl spočívá ve fyzickém množství pipelines - nezbývají žádné pipelines na odemykání.
ATi Radeon X600 / X300
Série X600 a X300 jsou si technologicky velice blízké. Vycházejí z jádra RV350/360 (Radeon 9600/9550/9600XT), ve kterém bylo AGP rozhraní nahrazeno rozhraním PEG 16x. Znamená to, že nenesou některé technologické vymoženosti sérií X700 a X800. Jsou to především "HD" technologie (SmoothVision HD, SmartShader HD...) a 3Dc kompresi.
RV380 - Radeon X600
Nástupce řady 9600 byl ohlášen ve třech verzích, přičemž dostupné jsou především výkonnější varianty "PRO" (400*300MHz) a "XT" (500*370MHz). Zůstáváme tak u podpory Shader Modelu 2.0, což ale v tomto případě není katastrofa (využitelnost SM 3.0 u karet této výkonnostní úrovně je silně diskutabilní).
Čip je vyráběn 130nm technologií s využitím low-k technologie, takže je škoda, že oficiální frekvence PROčka zůstává jen na 400MHz (na kterých běhal už R9600PRO).
RV370 - Radeon X300
X300 řadím záměrně až na druhé místo. Od jádra RV380 se liší výrobní technologií - 110nm, ale bez využití low-k. ATi využívá 110nm výroby jako levného výrobního procesu pro levnější čipy. Snížení plochy jádra a odbourání low-k znamená značné snížení výrobních nákladů a tím i finální ceny.
V současné době jsou nabízeny dva modely této karty: klasický (bez přívlastku) a SE (tradičně s 64bit paměťovou sběrnicí). Taktovací frekvence obou verzí jsou stanoveny 325*200MHz, ale někteří výrobci nabízejí i karty s 375MHz jádrem.
Podívejme se na technologické parametry čtveřice testovaných karet
Radeon X300 | Radeon X600PRO | GeForce FX 5750 | GeForce 6200 | |
Výrobní proces | 0.11 ľm TSMC | 0.13 ľm TSMC low-k | 0.13 ľm IBM | 0.11 ľm TSMC |
Technologie čipu | 256-bit | 256-bit | 256-bit | 256-bit |
Počet transistorů | ? (@76 milionů) | 76 milionů | 82 milionů | 146 milionů |
Takt čipu | 325 MHz | 400 MHz | 425 MHz | 300 MHz |
Takt pamětí | 200 MHz (400 DDR) | 300 MHz (600 DDR) | 275 MHz (550 DDR) | 250 MHz (500 DDR) |
Paměťová propustnost | 6.4 GB/s (128bit) | 9.6 GB/s (128bit) | 8.8 GB/s (128bit) | 8.0 GB/s (128bit) |
Fill-rate (single-texturing) | 1300 Mpixel/s | 1600 Mpixel/s | 850 Mpixel/s | 1200 Mpixel/s |
Fill-rate (multi-texturing) | 1300 Mtexel/s | 1600 Mtexel/s | 1700 Mtexel/s | 1200 Mtexel/s |
Vertex Shader | 2 | 2 | 3 (FP array) | 3 |
Maximální počet transformací Troj./s | 163M | 200M | 319M | 188M |
Počet Pixel Pipelines | 4 | 4 | 2 | 4 (z celkových 8) |
Počet TMU/pipeline | 1 | 1 | 2 | 1 |
Vertex Shader verze | 2.0 | 2.0 | 2.0 | 3.0 |
Pixel Shader verze | 2.0 | 2.0 | 2.0 | 3.0 |
DirectX | 9.0 | 9.0 | 9.0 | 9.0 c |
AntiAliasing | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2x RGMS 4x OGMS 2x OGSS | 2-4x RGMS 2x OGSS |
AA speciality | Temporal AA, Centroid Sampling | Temporal AA, Centroid Sampling | Kombinace SS+MS | Kombinace SS+MS |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
Další technologie | Temporal AA VideoShader | Temporal AA VideoShader | VLIW SIMD FP procesor | PureVideo |
Do testu jsme zařadili i GeForce FX 5750 (tj. GeForce FX 5700 vybavená můstkem AGP/PEG).
{mospagebreak title=MSI NX6200 (GeForce 6200 128MB)}MSI NX6200-TD128S přichází zabalena v barevné krabici, která je jako vždy velice povedená. Dozvídáme se z ní základní údaje o kartě. Úsměvnou tečkou je typická věta "Power and performance, the two elements every gamer craves, are the heart and soul of the GeForce FX".
Grafická karta se nijak nevymyká běžným konvencím - jádro je chlazeno menším aktivním chladičem, pamětem postačí vzduch. Zajímavé je, že ani při maximálním přetaktování karta vůbec netopila a dalo by se říci, že byla jen mírně teplá.
Klasická trojice výstupů; S-VHS konektor nabízí funkci TV-out (s možností redukce na cinch); video-in karta nepodporuje.
5ns (200MHz) DDR SDRAM moduly v balení TSOP vyrobila společnost Hyundai (obchodní značka Hynix).
{mospagebreak title=Asus extreme AX 600PRO (Radeon X600PRO 128MB)}Ani balení společnost Asus nejde přehlédnout. Modrofialový design krabice je typický pro celou sérii Radeon.
I Radeon X600PRO používá drobný chladič. Design PCB odpovídá referenčnímu návrhu ATi - tzn., že paměťové moduly jsou rozmístěny po obou stranách PCB. Overclocking u této karty nebyl díky zamčenému BIOSu možný.
Volná pozice pro čip Rage Theater ukazuje na možnou podporu pro video-in na jiných modelech.
Opět DVI-I (+redukce na D-Sub), SVH-S (+redukce na cinch), D-Sub.
3,3ns (300MHz) moduly od Samsungu běží na své nominální frekvenci.
{mospagebreak title=Asus extreme AX 300 (Radeon X300)}Balení Asus extreme AX 300 se designem neliší od ostatních krabic.
110nm jádru dostačuje větší pasiv - to znamená naprosto bezhlučný chod karty. Přetaktování u této karty možné je, ale v takovém případě je nutné nahradit pasivní chladič nějakým aktivním řešením. Zkusmo jsem nastavil takty jádra a pamětí na 375/275MHz, ale po chvíli jsem se musel vrátit na základní hodnoty, protože pasiv na jádře by doslova horký a začaly se objevovat artefakty.
- kliknutím zvětšíte -
- kliknutím zvětšíte -
Výstupy se nijak neliší od Radeonu X600PRO
5ns (200Mhz) moduly společnosti Hyundai (hynix) byly přítomny i na MSI NX6200.
{mospagebreak title=Inno3D GeForce PCX 5750}Inno3D zastupuje v dnešním testu kartu vybavenou můstkem AGP/PEG.
Jádro NV36 je chlazeno aktivně, můstku stačí menší pasivní chladič. Přetaktování této karty rovněž nestojí ani za zmínku (+10MHz jádro a +15MHz paměti).
- kliknutím zvětšíte -
- kliknutím zvětšíte -
Ani GeForce FX 5750 se neliší v možnostech konektibility. DVI-I, TV-out a D-Sub je zkrátka standard.
Karta je osazena 3,6ns (275MHz) moduly Samsung.
{mospagebreak title=Testovací sestava a syntetické testy}Vzhledem k výkonu testovaných karet a náročnosti současných herních testů jsme vynechali rozlišení 1600*1200 a testy s aktivovaným FSAA, neboť žádná z karet v naprosté většině těchto her nenabídne více, než nehratelnou slide-show.
Hardware | |
Procesor | AMD Athlon 64 3500+ (jádro Winchester, 2200MHz, 512KB cache, sc939) |
Chladič CPU | GigaByte 3D Cooler |
Paměť | 2*512MB Corsair DDR400 CL2,5 (3, 3, 6) |
Čipset, MotherBoard | MSI K8N Diamond, nForce 4 SLI |
Software | |
Operační systém | Windows XP Professional SP2 |
DirectX | Microsoft DX9.0c |
Ovladače grafické karty | nVidia ForceWare 66.93 (oficiální) |
Teoretické testy | 3Dmark 2003 patch 340 |
Herní testy | Aquamark 3 |
3DMark 2003
Verze | 3DMark 2003, patch 340 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | Wings of Fury - DX7, multi-texturing (4 layers) Battle of Proxycon - DX8, vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), particles Troll´s Lair - vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), anisotropical lit (vlasy) Mother Nature - DX9, vertex shader (stromy, tráva), pixel shader (voda, obloha), color precision (odrazy jasu, osvětlení) |
Nastavení | Default, 1024x768x32bit, Max. Anisotropy 4, no FSAA |
Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml |
3DMark03 vyhovuje GeForce 6200, která o 12% překonává Radeon X600PRO. Rozdíl mezi GF FX5750 a RX300 je obdobný - opět ve prospěch nVidie.
3DMark 2005
Verze | 3DMark 2005, patch 1.10 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | Return to Proxycon - DX9, dynamic shahows (2048x2048 depth map), point lights (512x512x6 cube depth map), 8 light sources Firefly Forest - DX9, diffuse / normal maps, specular maps, diffuse cube maps, procedural light scattering (obloha), masked point light (světluška) Canyon Flight - DX9, pxl shader 2.0 (velmi výrazně, skály), water shader (reflection+refraction maps, per pxl Fresnel), depth fog (R32F depth map) |
Nastavení | Default |
Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download |
3DMark05 sice lépe vyhovuje Radeonům, ale v tomto případě má GF6200 jednoznačně navrch. Naopak architektura GeForce FX se jeví jako naprosto nevhodná pro moderní engine intenzivně využívající pixel shaderů.
CodeCreatures Benchmark Pro
Verze | Codecreatures Benchmark Pro 1.0.0 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | pixel shader 1.1 (vodní hladina), intenzivně vertex shader 1.0-1.1 (tráva, motýli), high polygon count (700.000 polygonů na snímek) |
Nastavení | požaduje 128MB grafické paměti (Aperture size nebo paměť grafické karty) a HW pixel shader |
Stažení benchmarku | http://www.majorgeeks.com/download.php?det=1256 |
CodeCreatures staví GeForce FX 5750 na stejnou úroveň s Radeonem X300; naopak GeForce 6200 vítězí s 12% náskokem.
Aquamark 3
Verze | Aquamark 3 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | pixel a vertex shader 2.0, overdraw a high polygon count testy |
Nastavení | 1024x768x32bit, max. anisotropy 4, FSAA off |
Stažení benchmarku | http://www.aquamark3.com/am3-mirrors.htm |
Aquamark 3 mezi kartami nijak výrazně nerozlišuje, výsledek zhruba odpovídá frekvencím, na kterých testované modely běží.
{mospagebreak title=Doom 3}Verze | 1.0 |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | Cube Maps, Stencil Shadows, Normal Mapping |
Nastavení | 1024*768, 1280*1024, 1600x1200 ~ high-detail (s/bez FSAA) |
Návod jak testovat | [ctrl]+[alt]+[~] com_preloadDemos 1[enter] timedemo demo1.demo[enter] |
GeForce 6200 má před Radeonem X600PRO značný náskok, v průměru dokonce přes 40%. Na druhou stranu Radeon X600PRO poráží dražší - avšak zastaralou GeForce FX5750.
{mospagebreak title=FarCry}Verze | FarCry 1.3 |
Rozhraní | DirectX 8/9 |
Heslovitý popis | Pixel Shader 1.x / 2.0 a 3.0, Vertex Shader |
Nastavení | max. quality 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF) |
Návod jak testovat | Bench Em All |
Low-End modely nejsou limitovány výkonem CPU (podobně jako mainstream a hi-end), takže snadno vidíme a rozpoznáme skutečné výkonnostní rozdíly. Architektura FX je nevyhovující a ani vysoké frekvence jí nepomohou. Naproti tomu GeForce 6200 se prezentuje v celé své kráse a o 20% překonává konkurenci.
{mospagebreak title=Unreal Tournament 2004}Verze | UT2004 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | multi-texturing, bump mapping - vylepšený engine, při nastavení téže kvality (x UT2003) nabízí vyšší výkon |
Nastavení | 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 Max Det. (s/bez FSAA 4x a 8AF) |
Návod jak testovat | Bench Em All, mapy primeval a bench3 |
Prázdné hodnoty u karet nVidia jsou způsobeny tím, že ani jedna z testovaných karet nebyla schopna dokončit test v této hře. Důvody mohou být dva. Základní deska MSI K8N Diamond (nVidia) byla částečně hardwarově nekompatibilní s kartami nVidie, což je poněkud zarážející (vyřeší případně nový BIOS). Druhá možnost je, že chyba byla v oficiálních ovladačích těchto karet (ForceWare 66.93 - poslední oficiální ovladače nVidie).
{mospagebreak title=Half-Life 2}Verze | Half-Life2 1.0 |
Rozhraní | DirectX 9/8/7 |
Heslovitý popis | Pixel Shader 1.x / 2.0 , vertex shader, physical engine |
Nastavení | max. detail, 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF) |
Stažení benchmarku | HL2 timedemos |
Half-Life 2 je tentokrát jediným testem, kde má řešení od ATi jednoznačně navrch. GeForce FX5750 se drží díky použití DX8.1 shaderů (PS 1.x) namísto DX9 (2.0) a GeForce 6200 si vede nejhůř z testovaných.
{mospagebreak title=Call of Duty}Verze | |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | Quake 3 engine (upravený), multitexturing |
Nastavení | 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a AF 8x) |
Návod jak testovat |
COD je jako další OpenGL engine výhodnější pro grafické karty GeForce. Radeon X600PRO se drží na úrovni GeForce FX 5750 a až vyšší rozlišení mění situaci.
{mospagebreak title=Serious Sam - The Second Encounter}Verze | 1.07 |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | multi-texturing (max 5-layer), environment bump mapping, particles, lens flare, animated lights, procedural textures |
Nastavení | 32bit_HQ 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF) |
Návod jak testovat | http://www.pctuning.cz ("Jak otestovat grafickou kartu ve hrách") |
GeForce 6200 i Radeon X600PRO končí na stejné příčce a GeForce FX5750 v těsném závěsu za nimi.
{mospagebreak title=Závěr}Výsledek dnešního testu je prostý a jednoznačný.
GeForce FX 5750 je jednoznačně dražší a pomalejší než X600PRO i GF6200. Tuto kartu se nevyplatí kupovat (to ale nic nemění na jejím pěkném vzhledu :-)). Staré architektuře GeForce FX se raději vyhněte obloukem.
GeForce 6200 je tentokrát vítězem. Ve většině her překonala Radeon X600PRO a navíc nabízí možnost vysokého přetaktování a určitou možnost úspěchu při odemknutí pipelines (v našem případě jsme štěstí neměli). Pokud počítáte s přetaktováním grafické karty, tak je pro vás jednoznačná volba GeForce 6200. A jak testy ukázaly, tak po našem přetaktování dosahovala obecně lepších výsledků než GeForce 6600, což je dáno nízkým taktem jádra GeForce 6600 (300 MHz) a to je stejně jako u GeForce 6200 za standardních podmínek. Nezapomeňte však, že i jádro GeForce 6600 jde též bez problémů přetaktovat na frekvenci 500 MHz (o tom se můžete dočíst v tehdejším článku) a tím se tato karta též posune o poznání výše (stejně jako je výrazný výkonnostní zisk u přetaktování GeForce 6200).
Radeon X600PRO sice 3D výkonem na GeForce 6200 nedosáhl, ale nabízí lepší podporu pro video (HD) a rychlejší FSAA (v případě, že byste chtěli hrát spíše starší herní tituly). Tento kousek měl zamknuté přetaktování (RivaTuner nepomohl), ale to se dá vyřešit pomocí flashe nového BIOSu.
Radeon X300 je nejlevnější kartou dnešního testu, ale přesto se držel poměrně statečně a v několika testech překonal o mnoho dražší GeForce FX5750, oproti které má celkově výhodnější poměr cena/výkon. Pokud chcete pasivně chlazenou kartu do levnějšího PC, tak Radeon X300 představuje dobrou volbu, ale nejnovější hry jako Doom 3 nebo FarCry si na něm nezahrajete v plné kvalitě.
Když se vyhnete GeForce FX 5750, neuděláte koupí žádné z ostatních karet chybu. Jestli je pro vás prioritou 3D a hry, doporučujeme jednoznačně GeForce 6200. Pokud máte zájem o podporu videa v HD formátech (HD WMV, HD MPEG2), doporučil bych spíše Radeon X600PRO, případně dražší GeForce 6600. Všechny z testovaných karet nabízejí solidní kvalitu obrazu, což můžu prohlásit i u karty GeForce FX5750, která mě v tomto směru velmi mile překvapila.
Na závěr ještě zmíníme aktuální ceny testovaných karet.
Grafická karta | Aktuální cena |
Asus Extreme AX 300 (RX300) | 1989,- bez DPH (Levi) |
Asus Extreme AX 600PRO (RX600PRO) | 3098,- bez DPH (Levi) |
Inno 3D GeForce PCX 5750 (128MB) | 3377,- bez DPH (Levi) |
MSI NX6200-TD128E | 2900,- bez DPH (Levi) |
Leadtek WinFast PX6600 (GeForce 6600) | 3711,- bez DPH (Levi) |
Grafické karty do tohoto testu zapůjčila firma Levi, které tímto děkujeme
Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz
Nojo, ale taky FX5500 stojí jenom 1800,-
Jirko, řekni mu něco. Díky
Pane štefek, vyjádřete se prosím.
FX5500 (270*200) je silně podtaktovaná FX5200Ultra (325*325) nebo (chceš-li) mírně přetaktovaná FX5200 (250*200). To znamená, že stejně jako 5200 nepodporuje barevnou/z-kompresi při MSAA, nabízí pouze zastaralý Ordered Grid AA, SM2.0 je v jejím případě nepoužitelný a dokonce i PS 1.4 je pro ni dost tvrdým oříškem
Za podobnou cenu je třeba i R9550, který ve 128bit provedení lze sehnat od 1900,- (třeba Sapphire) a nabídne diametrálně odlišný výkon; shadery i AA lze ještě v relativně širokém množství her použít.
---
X600PRO bude někde na úrovni 9600PRO, X300 na tom bude podobně (sice 110nm, ale bez low-k)
Přetaktování: X600 bios-lock (zmíněno ve článku), X300 pasiv pro oc nedostačuje (zmíněno ve článku), 6200 - oc výsledek v každém grafu.
---
Některé zdroje uvádějí, že NV43V jsou v podstatě zmetky z výroby NV43 (6600), které se tímto způsobem ještě dají využít (6200). Až bude zmetkovost nižší, bude GeForce 6200 osazována levnějším jádrem NV44 (které nemá pipelines navíc).
---
v novinkach spominate Albatron GeForce 6200 AGP. to je akoze "neoficialna" karta, ktora sa bude predavat len na ciernom trhu? :-)
nakolko mam FX5200 a financii minimum, myslim ze spominany Albatron 6200AGP by bola asi "idealnym riesenim" :-)
Taky je pravda, že nVidia svoje prohlášení často mění, ale to já bohužel neovlivním. Věř mi, že když se chytnu oficiální informace od nV a následující zpráva ji zneguje, tak z toho taky nemám radost :-)
---
ja mam v podstate na vyber jedine MS FX-5500, atiny nepocitam, pretoze ich ovladace pod linuxami su taky grc ze sa to ani snad neda povedat ako je to hrozne. a nvidie krasne slapu.
Jo, a ještě je tam drobná chybička v tabulce - počet tranzistorů u FX5750 je uveden 312 milionů (místo 112-ti tuším)
Este bych k tomu pripojil LOMAC
Jinak simulatory jsou podle me nejnarocnejsi typ her na HW protoze:
a)je potreba vysoke rozliseni kvuli rozeznani protivnika (lustit bf-109 z 7 pixelu neni nic moc)
b) je potreba velmi vysoky framerate (podobne jako u multiplayer quake) protoze pro zasazeni protivnika je potreba vybrat idealni okamzik, a to vetsinou ve chvili kdy ma hra tendenci se zacukat.... prulet rojem bombraderu, pod 25fps se miri dost zle.
Prosim zaradte to!
Chci videt nejaky hw na kterym bude IL-2 plynule bitva 10 stihacu vs. 20 bombarderu (takova komorni bitvicka z ww2)
http://www.zive.cz/Text/Ar.asp?ARI=121349
http://www.zive.cz/Text/Ar.asp?ARI=121349
Odemčení....i s postupem.
Dá se to udělat buď pro ATI v ATItoolu a nebo pro Nvidia v Rivatuneru - Pixel Shader / Vertex Shader overide. Hodně pomůže vypnutí AA, Anizo, 32bitové hloubky barev(nastavuji na force 16 - protože 32 je zbytečné).
Dá se to nastavit i přímo v některých hrách. Třeba Doom3 si to nastavuje automaticky a pro FXka to je potřeba zapnout pokud chcete použít Shadery2.0. Halo combat má zvláštní parametry při spuštění něco jako halo.exe -ps1.0 nebo tak nějak. FarCry má myslím také možnost nastavení něčeho podobného. Přímo v ovladačích se dá regeditem najít defaultní maximální verze PX a VS a nastavit to i ručně.
Ale to je na tobě jak umíš googlovat.
a skladbu herních testů mají mnohem lepší - zohlednili že někdo má doma volant (jezdí např. F1 challenge nebo Richard Burns Rally) a také lítá (IL2 FB)....učte se, máte co dohánět !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
jinak teorie je na vysoké úrovni a jinak se mi test líbil
1.UT2004 ... autor dela prumer z naprosto nezajimavych dem, které neposkytnou predstavu o vykonu v normalni hre (tyka se dema Rankin a Colosus).
2. Testuje v rozliseni 1024x768(AA) + 1600x1200, coz u nas na mate v podani od 1024x768 do 1600x1200 (vcetne AA).
3.Testuji se hry jako Doom 3 v rozliseni, kde to postrada smysl (napr. 1600x1200 pro low-end nepouzitelne)
4. Autor nepise jak provadi test pretaktovane karty....ono totiz spustit 3Dmark a podivat jestli nejsou artefakty nestaci...rozhodnout o tom jestli je karta na techto frekvencich stabilni muzete cca po 1/2 hodine maximalni zateze.
IL2 neni a nebude. Zvazuju zarazeni C&C:Zero Hour, protože vyšlo hodně strategií založených na tomto engine. Dalsi zmeny v prubehu dalsich testu jsou mozne.
1. nezajimavych - ty mas meritka na "zajimava"? podle me prumer naopak zarucuje lepsi obraz cele hry, i kdyz zdrzuje mereni
2. mate vic rozliseni, ja uz vim za svou dobu, co testuju svoje, takze to nebudu dale rozvadet
3. ted uz vice rozliseni vadi?
4. opravdu? myslim, ze tam ty zverejnene testy jsou delsi jak pulhodiny a jak jsem v clanku uvedl, kartu mam a necham rad kohokoliv presvedcit. Vypada to jako zavist, ze vami testovana karta byla mene zajimava.
Mozna neni uplne dobry snazit se tady nekde nenapadne plivat na clanky nekoho, kdo na (jak si jeste nepamatujes) recenze grafik na PCtuningu "udelal". Pokud jsi mel nejake vyhrady, mel jsi to napsat do diskuze pod clankem na Zive pripadne primo mne.
1. UT2004: Prumer tech tri map proste nevyjadruje skutecnou herni situaci. Je sice statisticky pekne, ze se z nich udela prumer, ale rekl bych, ze existuji mnohem lepsi dema (Primeval a podobne), kde je videt skutecny boj.
2. Jiste testujes dele...ale proc rozliseni 1600x1200 (low-end) u her kde je jasne videt, ze na to karty ani zdaleka nemaji.
3. "ted uz vice rozliseni vadi?" ...vice rozliseni nevidim.Ja bych volil jinak (800x600 až 1280x1024)
4. Pri kazde prodleve mezi testy se klidne telota jadra snizi az o 10-15 stupnu, takze neberu projeti techto testu za relevantni. Osobne se mi stalo, ze maximalni frekvence vypadaly jako zavratne vysoke...ovsem po hodine hrani takoveho Dooma 3(a podobne) se v obraze zacaly objevovat artefakty. Takze snad jedine pustit velmi narocny test do smycky (bez prodlevy).
"drsne "prekladane" novinky" ...ja novinky neprekladam slovo od slova. Je to zbytecne...autor by do toho mel vnest i neco sveho.
Jestli chces rozebrat recenzi na SLI...prosim. Rad se poucim:-)
Ted uz to zajima, teorie benchmarkovani (uz to povazuju skoro za vedu) je totiz mou oblibenou diskuzi :-):
1. (i) Primeval a dalsi dema z 3Dcenter v posledni dobe (napriklad vsechna pro Enemy Territory) jsou silene limitovany CPU, a proto je nemam rad.
(ii) Protoze UT2004 po siti obcas hraju, tak velice dobre vim, ze ta tri dema, co voli Bench'emAll prave velmi dobre vyjadruji typickou herni situaci. Dm-rankin je jednou z nejhranejsich map (treba proto, ze je v demu, ktere hraje po netu hodne lidi) a o dalsich se da rict neco podobneho. Proc si myslis,ze Primeval reprezentuje "skutecny boj" lepe nez tyto tri? Navic nezapomen na eliminaci nahodnosti, uz tim, ze nektera mapa muze vyslovene sedet ovladacum nebo architekture jedne firmy.
2.-3. (i) Na druhou stranu, proc testovat v 800x600? Myslim, ze to nechce nikdo, kdo uz nezustane u integrovane grafiky a ty 2500 za nejakou pridavnou da. Takze 1024 - urcite a ted vybirej - 1280x1024 nebo 1280x960. Prvni muze hodne zkreslovat situaci netradicnim pomerem stran a druhe zase nepouziva tolik LCDckaru. Proto 1600x1200,coz navic umozni stejnym nastavenim otestovat v pripadne srovnani mezi kategoriemi (low,mid,high).Diky nemu navic velmi dobre vidis,jaka rana pro grafiku zvyseni rozliseni skutecne je.Pri trose nasobeni (1280x1024=x bodu, 1024x768=x bodu) se da dobre odhadovat i mezivysledek, pokud prave nebude zkreslen netradicnim pomerem stran.
(ii) Pak je tu dalsi hledisko: Podat vysledky tak,aby je ctenari opravdu dokazali "vstrebat" a nejen proklikali milion cisel a tys (nebo ja) mel pocit kompletnosti. Proto (ne proto, ze bych byl treba v Bench'emAll linej zatrhnout vic rozliseni) jsem se uz postupne naucil vybirat. Jake jsou ztraty pri rozlisenich 640x480-1600x1200 pak radsi ilustruju prehledneji ve spojnicovem grafu.Urcite to jeste neni dokonaly,ale musis uznat,ze z tvych grafu by si clovek musel vytvorit grafy dalsi,aby ziskal informacem, ktere chce,jednoduse a prehledne.
(iii) Osobne me mrzi, ze v tomto nejsou ctenari vice konstruktivni,samotneho by me zajimalo co lepe prezvykaji.Jak sis asi vsiml,pokuds prosel par mejch clanku,vzdycky sem se snazil nejak menit,zlepsovat a cekal na neco konstruktivniho.To se ale moc v diskuzich v CR nenosi,kazdej rad nadava a max. se chlubi,co sam koupil nebo max. se mu nelibi, ze Excel generuje legendu v opacnem poradi nez pruhy v grafu.
4. (i) Nesouhlasim. Dokonce bych zkusil nejakou sazku, ze u jakyhokoli cipu nVidia od FX vyse dokazu najit presnou max. core (vcetne zkouseni) do 30 minut bez dlouhodobeho hrani. Problem totiz neni primo v zahrivani. Ale stejne jako u KYRA jsi na 1 MHz presne podle vysledku Villagemarku poznal prehnane OC, tak podle urcitych aplikaci (zase vysledku) to poznas na GeForce. Presnost neni sice 1 MHz, ale dejme tomu 5 MHz, ale kazdopadne to funguje, to pri mnozstvi karet, ktere jsem za posledni dobu otestoval uz vim. Skoro si myslim, ze u GeForce 6 bych vystacil dokonce jen s tremi testy z 3DMarku03 a porovnavani vysledku z nich. Mozna je to dokonce presnejsi, protoze toho stutteringu nebo jak to nazvat si vsimnes jen tam, kde to dobre znas a taky vis jaky ma byt vysledek. Vlastne pri hrani si toho naopak vsimnout nemusis, to zpomalovani u GPU vestinou predchazi viditelnym chybam. U pameti je to tezsi zalezitost,ale i tu jde urychlit a na odhad +/- 5 MHz staci neco 5 minut, co je hodne narocne na propustnost. A jestli uz to je 591/642 nebo treba 587/637, to uz je jedno a situaci to nemeni.
(ii) Dokonce vim, proc ti to vadi. Protoze tys pracne projel vsechny testy s OC kartou. To jsem driv delal taky (viz moje PCT recenze) ale upustil od toho, protoze to zkresluje grafy. Hodne lidi kartu taktovat nebude, jinym to pujde mene a navic to opet snizuje prehlednost. Proto tomu ted venuju radeji samostatnou stranu. Na ni zase na druhou stranu mohou videt ruzne stupne modifikace a co tim mohou maximalne ziskat, kdyz se zadari. Myslim, ze tezko muzes rict, co je lepsi, to by asi melo rozhodnou hlasovani ctenaru.
Novinky nechme, vim, ze je to tezka prace a ja osobne bych to delat nechtel, pri rychlem pokroku IT neni mozne mit prehled ve vsem a nedelat chyby.
Sorry za chyby, psal jsem to rychle, jak me napadalo.
1. Hraju taky UT uz nejaky patek (UT,UT2003,UT20004) a rozhodne vim, ze Rankin je jedna z nejoblibenejsich map, ale kdyz si toto demo spustis pres Benchemall, tak vidis utikajiciho bota v rychlosti 200FPS, a to pro me neni relevantni test. Colosus je rozlehly, ale k poradnemu zatizeni dojde pri situacich,kdy je na obrazovce cca 8 botu a ti do sebe rezou. Podle me by mel byt test na danou hru narocnejsi nez bezna herni situace.
2.Jiste se shodneme na tom, ze pri hre jako UT2004 je velmi neprijemne kdyz FPS klesne pod 30 snimku...za idealni povazuju 40+ (vzdy). Tak proto bych u slabych karet zaradil i rozliseni 800x600 (low-end v pripadech FirstPS). 1280x1024 bych zaradil prave kvuli toho, ze je to nativni rozliseni LCD (17"a 19").
3."Jake jsou ztraty pri rozlisenich 640x480-1600x1200 pak radsi ilustruju prehledneji ve spojnicovem grafu" ...na muj vkus moc vedecke. Bezny uzivatel nastavi klasicky 8xAF (rozdil oproti 16xAF je zanedbatelny a 4xAF jeste nestaci) a vyhlazovani na hodnoty 2x nebo 4x, takže grafy kde je uvedeno propad vykonu jsou pekne, ale podle me se hodi maximalne do recenzi novych architektur (pro srovnani efektivity s minulou generaci nebo architekturou konkurencni). S konstruktivnimi navrhy ctenaru je to opravdu smutne...zadne nejsou. Kdyz jsi projdu diskuze pod clanky (xBitlabs a pod.), tak je to zcela neco jineho. Souhlasim.
4. Jak vysvetlis treba to, ze pri zjisteni maximalnich frekvenci (napr ASUS X800XT PE) bylo v testech vsechno v naprostem poradku a po pul hrani Doomu 3 se zacaly objevovat artefakty v podobe cervenych tecek. Takt jadra byl snizen o 20MHz a problemy byly pryc....pak uz mohu rict, ze se jedna maximalni stabilni frekvence. Tot muj nazor.
Ano hodne lidi kartu nebude taktovat, ale kdyz uvidi vysledek OC karty v kazdem grafu, tak je to mozna presvedci, aby nad touhle veci aspon popremysleli. Jo a k cipu NV43 u 6200...nevim jestli ses o tom zminoval, ale po naflashovani BIOSu z 6600 dostanes plnohodnotnou 6600, ale samozrejme BIOS musi byt modifikovany. Takove veci radeji ve clanku neuvadet...to by bylo reklamaci:-)))
Ja napriklad neprojel na desce K8N Diamond ani jediny test UT2004 s kartami nVidia, aby se systém nezhroutil (BSD). Jinde tyto problemy nereportovali, ale to nutne neznamena, ze je meli take a zamlceli to. Priciny mohou byt v malickostech, at uz se jedna o nainstalovany soft nebo cokoli jineho. Takze zavery z testu samplu bych rozhodne nedelal. Z Testu bylo jasne videt, ze dvojice 6600GT neni tim pravym pro SLI...a to je hlavni ne???Nebo nesouhlasis???
2. Proto delam grafy prubehu fps a budu se jich snazit delat vice, dalsi moznosti je, kde to jenom jde zarazovat min fps. V 800 x 600 zase smerujes k min fps procesoru.
3. Vedecke jsou grafy fillrate na Beyond3D, uvedom si, ze aby clovek dokazal zobecnit (nejen si pro jednu z testovanych FPS primo v grafu nasel hratelne nastaveni) nejak to, ze pri AA 4x to jde treba o 45% dolu, musi to mit prehledne bez dalsich informaci. A to grafy All-in-1 nejsou. Zkuste na to treba na PCtuning foru udelat hlasovani (jeden link na stranku na Zive vas nezabije) a zkuste, jestli to dokaze pruemrny ctenar dobre cist. Ty propady fps to podle me ilustruje mnohem lepe nez pruhovy graf (navic s tolika vysledky).
4. Mluvil jsem o cipech GeForce. K tomu OC v kazdem grafu: to nevyvraci ani jeden z vice argumentu proti, ktere jsem uvedl. S modifikovanym BIOSem jsem to pri tvorbe clanku nevedel (az to nekdo psal do diskuze), ale pro ten Leadtek by clovek ani takty menit nemusel (takt pameti).
Až chci: cstrike:source new maps download here and now u little mothafucker!!! mě dovedlo k realizovatelnému výsledku... nutno podotknout, že stažené mapy nefungovaly
O neco vyse jsem se zminoval o nizkem poctu bodu v 3DMark .. zjistil jsem ze mam na Pixel Shader (sloni) 3DMark03 - 85fps ackoli by mela mit min. 105fps a ted to podstatne .. mam pridavnej RAID radic Kouwell 571B PCI a kdyz nabootuju system pres tento radic mam zminene snizeni fps a kdyz nabootoju pres radic na desce mam vysledky vporadku.. vysveli mi nekdo prosim proc na to ma vliv pridavny PCI radic?
Firma LEVI je jistě ráda zapůjčí a srovnějte je např. s ATI Radeon 9600Pro, XT apod. Díky moooooc!!!