MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800
Seznam kapitol
V minulých týdnech jsme probrali situaci na poli grafického High-Endu i Low-Endu a typického Mainstremu a dnes budeme pokračovat tím, co bychom mohli vměstnat mezi High-End a Mainstream. Tentokrát to bude novinka z Kanady, Radeon X800XL. Po nepříliš výrazném úspěchu série Radeon X700 se ATi rozhodla tuto chybu napravit a připravila kartu, která má nabízet mnohem lepší poměr cena/výkon. Do jaké míry se to ATi povedlo se dozvíte v dnešní recenzi grafické karty MSI RX800 (X800XL).
Protože všechna nová VPU od ATi vycházejí z jádra R420 (Radeon X800XT/PRO), můžeme jako v případě nedávno recenzovaného Radeonu X850 očekávat spíše kosmetické změny. Tentokrát došlo k využití 110nm výrobního procesu (R420 je vyroben 130nm low-k procesem). Na první pohled by se mohlo zdát, že novější výrobní proces nabídne vyšší dosažitelné frekvence a velké rezervy pro přetaktování, ale není tomu tak. 110nm výroba je jakýmsi technologickým mezikrokem mezi 130 a 90nm výrobou a společnost TSMC k ní přistupuje jako k levnější alternativě. Znamená to, že použití low-k dielektrika v kombinaci s 110 výrobou TSMC nenabízí. (technologie low-k umožňuje použití vyšších taktovacích frekvencí při snížené spotřebě čipu).
Výroba na 110nm je levnější už jen kvůli nižší spotřebě výrobních prostředků, takže v kombinaci s absencí low-k se výrobní náklady ještě snižují. S cenou ale klesá i možnost pro potencionální overclocking. Zda se tento dopad skutečně projeví brzy zjistíte. Zatím se můžeme podívat na výčet podporovaných funkcí (který platí pro celou sérii X8x0).
SmartShader HD
- Hardwarová podpora DirectX 9.0b
- Vertex Shader 2.0
- 65 280 instrukcí s řízením toku
- Trigonometrické operace během 1 cyklu
- Pixel Shader 2.0+
- Až 1536 instrukcí a 16 textur (single-pass)
- F-Bufferu druhé generace
- 32 dočasných a pevných registrů
- Multiple Render Target (MRT)
- 2 - 6x Sparse / Rotated-Grid Multi-Sample Anti-Aliasing
- Programovatelný MultiSampling s gamma korekcí afektovaných pixelů
- Temporal Anti-Aliasing
- Centroid Sampling
- Bezztrátová barevná komprese v poměru 6:1
- 2 - 16x adaptivní anizotropní filtrování (~128-tap)
- Adaptivní bilineární a trilineární filtrace
- 3Dc komprese normálových map (poměr 4:1, reálně ~2:1)
- 3-úrovňový Hierarchal Z-buffer
- Bezztrátová komprese Z-bufferu
- Fast-Z-Clear
VideoShader HD
- Integrace Pixel Shaderů pro akceleraci videa
- FullStream pro PostProcessing (MPEG4 formáty podle podpory )
- VideoSoap pro úpravu struktury obrazu videa (denoise, smoother...)
- HW akcelerace všech MPEG formátů pro video (encoding, decoding)
- Motion Compensation, iDCT, DCT
- Adaptivní De-Interlacing (na úrovni pixelu) a úprava snímkové frekvence
Proč ne X700?
Někteří uživatelé si lámou hlavu nad tím, proč nebyla série X700 úspěšná, když high-endové modely zvládla ATi celkem přesvědčivě. Jádro karty Radeon X700 (RV410) bylo vyráběno právě 110nm bez low-k technologie, což znemožnilo použití vysokých taktovacích frekvencí, na kterých VPU řady R4xx staví. Samotný výkonnostní rozdíl oproti konkurenci (GeForce 6600 i 6600GT) by ještě nebyl tak výrazný, kdyby se výrobci karet nerozhodli tento nedostatek "dohnat" výbavou (VIVO, 256MB grafické paměti atp.). Jenže paměť je velmi drahá, VIVO také něco stojí a nepřiměřená cena + špatný poměr cena/výkon byly na světě a neprodejný model na pultech.
Že grafická paměť nejvíce ovlivňuje cenu karty není žádná novinka, a tak byla celá situace řešena logickou cestou. Vysokou taktovací frekvenci nahradíme dvojnásobně širokou sběrnicí (128bit->256bit). A nízkou taktovací frekvenci jádra vykompenzujeme počtem pixel pipelines. Tyto vymoženosti high-endu sice posouváme i do vyššího main-streamu, ale zároveň získáváme kartu s výhodným poměrem cena/výkon a to bylo cílem.
Radeon X800 XL
VPU R430 bude prodáván na dvou modelech grafických karet. První (pomalejší) Radeon ponese přízvisko X800 (bez dalšího značení) a nabídne 12 pixel-pipelines a nižší pracovní frekvence. Výkonnější varianta ponese přízvisko "XL" a bude disponovat plnými 16 pixel pipelines a vyššími frekvencemi (obzvlášť u pamětí). Se zkratku XL jsme se už v minulosti u ATi setkali. Bylo to na kartě Rage XL. Ta byla typická svým netypickým PCB tvarovaným jako velké písmeno "L"
Krom toho byl její čip prvním, který obsahoval vestavěný TMDS transmitter (pro LCD) a také nejlevnějším čipem od ATi, který plně podporoval akceleraci DVD včetně HW iDCT. Ať hledám, jak hledám, žádnou paralelu s Radeonem X800XL stále nenacházím. Nakonec to vypadá, že ATi použila "XL" pouze z důvodu vyčerpání ostatních přípon (PRO, XT, SE, XT-PE) a nezbylo, než sáhnout po čemkoli "volném" :-)
Grafická karta Radeon X800XL je v současnosti k dispozici pouze v provedení pro sběrnici PCI Express (PEG). Modelu pro AGP bychom se měli dočkat díky můstku Rialto, který ATi v současné době testuje.
Radeon X800XL nevyužívá přídavné napájení; ATi zde využívá specifikace PEG, podle které dokáže sběrnice dodávat až 75W. Osobně to nepovažuji za nejšťastnější řešení; možná si vzpomenete na první desky se sběrnicí AGP, které se nedržely stanovených hodnot a některým grafickým kartám nedokázaly dodat potřebné množství energie (nestabilita, snížení životnosti desky i grafiky, nulové rezervy pro OC). Uvažujete-li o novém Radeonu, doporučuji se zaměřit na kvalitu desky, ke které bude připojen. Absence napájecího konektoru však není pravidlem, někteří výrobci jej doplnili, takže jejich modely nebudou tolik závislé na kvalitě základní desky.
Pojďme se podívat na výkonnostně nejbližší modely, které ATi nabízela:
Radeon X800 PRO | Radeon X850 PRO | Radeon X800 XL | Radeon X700 XT | |
Výrobní proces | 0.13 ľm TSMC low-k | 0.13 ľm TSMC low-k | 0.11 ľm TSMC | 0.11 ľm TSMC |
Technologie čipu | 256-bit | 256-bit | 256-bit | 128-bit |
Název čipu | R420 | R480 | R430 | RV410 |
Paměťová sběrnice | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) | 128-bit DDR |
Paměť | 256 MB | 256 MB | 256 MB | 128-256 MB |
Takt čipu | 475 MHz | 520 MHz | 400 MHz | 475 MHz |
Takt pamětí | 450 MHz (900 DDR) | 540 MHz (1080 DDR) | 500 MHz (1000 DDR) | 530 MHz (1060 DDR) |
Paměťová propustnost | 28.8 GB/s | 34.6 GB/s | 32.0 GB/s | 20.2 GB/s |
Fill-rate (single-texturing) | 5700 Mpixel/s | 6240 Mpixel/s | 6400 Mpixel/s | 3800 Mpixel/s |
Fill-rate (multi-texturing) | 5700 Mtexel/s | 6240 Mtexel/s | 6400 Mtexel/s | 3800 Mtexel/s |
Vertex Shader | 6 | 6 | 6 | 6 |
Maximální počet transformací Troj./s | 713M | 780M | 780M | 713M |
Počet Pixel Pipelines | 12 (z 16ti) | 12 (z 16ti) | 16 | 8 |
Počet TMU/pipeline | 1 | 1 | 1 | 1 |
Vertex Shader verze | 2.0 (b) | 2.0 (b) | 2.0 (b) | 2.0 (b) |
Pixel Shader verze | 2.0 (b) | 2.0 (b) | 2.0 (b) | 2.0 (b) |
DirectX | 9.0 b | 9.0 b | 9.0 b | 9.0 b |
AntiAliasing | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 6x Sparse |
AA speciality | Temporal AA, Centroid Sampling | Temporal AA, Centroid Sampling | Temporal AA, Centroid Sampling | Temporal AA, Centroid Sampling |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
Další technologie | 3Dc Compress. Temporal AA OverDrive 3 | 3Dc Compression Temporal AA OverDrive 3 (?) | 3Dc Compress. Temporal AA OverDrive 3 | 3Dc Compress. Temporal AA OverDrive 3 |
Díky použití plných 16 pixel pipelines je teoretický fillrate dokonce vyšší, než u X800PRO a nové X850PRO. Ani propustnost paměťové sběrnice nijak nezaostává (přes použití levnějších -pomalejších- pamětí, než jsou na X700XT, je o 60% vyšší).
V další tabulce si můžete Radeon X800XL srovnat s konkurencí - série GeForce 6:
Radeon X800XL | GeForce 6800 | GeForce 6800GT | GeForce 6600GT | |
VPU | R430 | NV41 | NV45 | NV43 |
Výrobní proces | 0.11 ľm TSMC | 0.13 ľm TSMC | 0.13 ľm TSMC | 0.11 ľm TSMC |
Technologie čipu | 256-bit | 256-bit | 256-bit | 256-bit |
Počet transistorů | 160 milionů | 222 milionů | 222 milionů | 146 milionů |
Paměťová sběrnice | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) | 128-bit DDR (I - III) |
Paměť | 256 MB | 256 MB | 256 MB | 128-256 MB |
Takt čipu | 400 MHz | 325 MHz | 350 MHz | 500 MHz |
Takt pamětí | 500 MHz (1000 DDR) | 350 MHz (700 DDR) | 500 MHz (1000 DDR) | 500 MHz (1000 DDR) |
Paměťová propustnost | 32. 0GB/s | 22.4 GB/s | 32.0 GB/s | 16.0 GB/s |
Fill-rate (single-texturing) | 6400 Mpixel/s | 3900 Mpixel/s | 5600 Mpixel/s | 4000 Mpixel/s |
Fill-rate (multi-texturing) | 6400 Mtexel/s | 3900 Mtexel/s | 5600 Mtexel/s | 4000 Mtexel/s |
Vertex Shader | 6 | 6 | 6 | 3 |
Maximální počet transformací Troj./s | 600M | 406M | 525M | 375M |
Počet Pixel Pipelines | 16 | 12 (z 16ti) | 16 | 8 |
Počet TMU/pipeline | 1 | 1 | 1 | 1 |
Vertex Shader verze | 2.0 (b) | 3.0 | 3.0 | 3.0 |
Pixel Shader verze | 2.0 (b) | 3.0 | 3.0 | 3.0 |
DirectX | 9.0 b | 9.0 c | 9.0 c | 9.0 c |
AntiAliasing | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 2x OGSS | 2-4x RGMS 2x OGSS | 2-4x RGMS 2x OGSS |
AA speciality | Temporal AA, Centroid Sampling | kombinace SS+MS | kombinace SS+MS | kombinace SS+MS |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
Další technologie | 3Dc Compression Temporal AA | UltraShadow | UltraShadow | UltraShadow |