msi-rx800-radeon-x800-xl-povedeny-novacek-v-serii-x800
Hardware Článek MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800

MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800

Souček Jiří

Souček Jiří

9. 2. 2005 00:00 45

Seznam kapitol

1. R430: zmenšujeme 2. MSI RX800 - Radeon X800XL 3. Sestava a syntetické testy 4. Doom 3 5. FarCry
6. Unreal Tournament 2004 7. Half-Life 2 8. Call of Duty 9. Serious Sam - The Second Encounter 10. Přetaktování, Závěr

V minulých týdnech jsme probrali situaci na poli grafického High-Endu i Low-Endu a typického Mainstremu a dnes budeme pokračovat tím, co bychom mohli vměstnat mezi High-End a Mainstream. Tentokrát to bude novinka z Kanady, Radeon X800XL. Po nepříliš výrazném úspěchu série Radeon X700 se ATi rozhodla tuto chybu napravit a připravila kartu, která má nabízet mnohem lepší poměr cena/výkon. Do jaké míry se to ATi povedlo se dozvíte v dnešní recenzi grafické karty MSI RX800 (X800XL).

Reklama
MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800
i Zdroj: PCTuning.cz

Protože všechna nová VPU od ATi vycházejí z jádra R420 (Radeon X800XT/PRO), můžeme jako v případě nedávno recenzovaného Radeonu X850 očekávat spíše kosmetické změny. Tentokrát došlo k využití 110nm výrobního procesu (R420 je vyroben 130nm low-k procesem). Na první pohled by se mohlo zdát, že novější výrobní proces nabídne vyšší dosažitelné frekvence a velké rezervy pro přetaktování, ale není tomu tak. 110nm výroba je jakýmsi technologickým mezikrokem mezi 130 a 90nm výrobou a společnost TSMC k ní přistupuje jako k levnější alternativě. Znamená to, že použití low-k dielektrika v kombinaci s 110 výrobou TSMC nenabízí. (technologie low-k umožňuje použití vyšších taktovacích frekvencí při snížené spotřebě čipu).

Výroba na 110nm je levnější už jen kvůli nižší spotřebě výrobních prostředků, takže v kombinaci s absencí low-k se výrobní náklady ještě snižují. S cenou ale klesá i možnost pro potencionální overclocking. Zda se tento dopad skutečně projeví brzy zjistíte. Zatím se můžeme podívat na výčet podporovaných funkcí (který platí pro celou sérii X8x0).

SmartShader HD

  • Hardwarová podpora DirectX 9.0b
  • Vertex Shader 2.0
    • 65 280 instrukcí s řízením toku
    • Trigonometrické operace během 1 cyklu
  • Pixel Shader 2.0+
    • Až 1536 instrukcí a 16 textur (single-pass)
    • F-Bufferu druhé generace
    • 32 dočasných a pevných registrů
    • Multiple Render Target (MRT)
SmoothVision HD

  • 2 - 6x Sparse / Rotated-Grid Multi-Sample Anti-Aliasing
  • Programovatelný MultiSampling s gamma korekcí afektovaných pixelů
  • Temporal Anti-Aliasing
  • Centroid Sampling
  • Bezztrátová barevná komprese v poměru 6:1
  • 2 - 16x adaptivní anizotropní filtrování (~128-tap)
  • Adaptivní bilineární a trilineární filtrace
  • 3Dc komprese normálových map (poměr 4:1, reálně ~2:1)
HyperZ HD

  • 3-úrovňový Hierarchal Z-buffer
  • Bezztrátová komprese Z-bufferu
  • Fast-Z-Clear


VideoShader HD

  • Integrace Pixel Shaderů pro akceleraci videa
  • FullStream pro PostProcessing (MPEG4 formáty podle podpory )
  • VideoSoap pro úpravu struktury obrazu videa (denoise, smoother...)
  • HW akcelerace všech MPEG formátů pro video (encoding, decoding)
  • Motion Compensation, iDCT, DCT
  • Adaptivní De-Interlacing (na úrovni pixelu) a úprava snímkové frekvence

Proč ne X700?

Někteří uživatelé si lámou hlavu nad tím, proč nebyla série X700 úspěšná, když high-endové modely zvládla ATi celkem přesvědčivě. Jádro karty Radeon X700 (RV410) bylo vyráběno právě 110nm bez low-k technologie, což znemožnilo použití vysokých taktovacích frekvencí, na kterých VPU řady R4xx staví. Samotný výkonnostní rozdíl oproti konkurenci (GeForce 6600 i 6600GT) by ještě nebyl tak výrazný, kdyby se výrobci karet nerozhodli tento nedostatek "dohnat" výbavou (VIVO, 256MB grafické paměti atp.). Jenže paměť je velmi drahá, VIVO také něco stojí a nepřiměřená cena + špatný poměr cena/výkon byly na světě a neprodejný model na pultech.

MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800
i Zdroj: PCTuning.cz

Že grafická paměť nejvíce ovlivňuje cenu karty není žádná novinka, a tak byla celá situace řešena logickou cestou. Vysokou taktovací frekvenci nahradíme dvojnásobně širokou sběrnicí (128bit->256bit). A nízkou taktovací frekvenci jádra vykompenzujeme počtem pixel pipelines. Tyto vymoženosti high-endu sice posouváme i do vyššího main-streamu, ale zároveň získáváme kartu s výhodným poměrem cena/výkon a to bylo cílem.

Radeon X800 XL

VPU R430 bude prodáván na dvou modelech grafických karet. První (pomalejší) Radeon ponese přízvisko X800 (bez dalšího značení) a nabídne 12 pixel-pipelines a nižší pracovní frekvence. Výkonnější varianta ponese přízvisko "XL" a bude disponovat plnými 16 pixel pipelines a vyššími frekvencemi (obzvlášť u pamětí). Se zkratku XL jsme se už v minulosti u ATi setkali. Bylo to na kartě Rage XL. Ta byla typická svým netypickým PCB tvarovaným jako velké písmeno "L"

MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800
i Zdroj: PCTuning.cz

Krom toho byl její čip prvním, který obsahoval vestavěný TMDS transmitter (pro LCD) a také nejlevnějším čipem od ATi, který plně podporoval akceleraci DVD včetně HW iDCT. Ať hledám, jak hledám, žádnou paralelu s Radeonem X800XL stále nenacházím. Nakonec to vypadá, že ATi použila "XL" pouze z důvodu vyčerpání ostatních přípon (PRO, XT, SE, XT-PE) a nezbylo, než sáhnout po čemkoli "volném" :-)

Grafická karta Radeon X800XL je v současnosti k dispozici pouze v provedení pro sběrnici PCI Express (PEG). Modelu pro AGP bychom se měli dočkat díky můstku Rialto, který ATi v současné době testuje.

- referenční model ATi Radeon X800XL -
i Zdroj: PCTuning.cz
- referenční model ATi Radeon X800XL -

Radeon X800XL nevyužívá přídavné napájení; ATi zde využívá specifikace PEG, podle které dokáže sběrnice dodávat až 75W. Osobně to nepovažuji za nejšťastnější řešení; možná si vzpomenete na první desky se sběrnicí AGP, které se nedržely stanovených hodnot a některým grafickým kartám nedokázaly dodat potřebné množství energie (nestabilita, snížení životnosti desky i grafiky, nulové rezervy pro OC). Uvažujete-li o novém Radeonu, doporučuji se zaměřit na kvalitu desky, ke které bude připojen. Absence napájecího konektoru však není pravidlem, někteří výrobci jej doplnili, takže jejich modely nebudou tolik závislé na kvalitě základní desky.

Pojďme se podívat na výkonnostně nejbližší modely, které ATi nabízela:

 Radeon X800 PRORadeon X850 PRORadeon X800 XLRadeon X700 XT
Výrobní proces0.13 ľm TSMC low-k0.13 ľm TSMC low-k0.11 ľm TSMC0.11 ľm TSMC
Technologie čipu256-bit256-bit256-bit128-bit
Název čipuR420R480R430RV410
Paměťová sběrnice256-bit DDR
(I - III)
256-bit DDR
(I - III)
256-bit DDR
(I - III)
128-bit DDR
Paměť256 MB256 MB256 MB128-256 MB
Takt čipu475 MHz520 MHz400 MHz475 MHz
Takt pamětí450 MHz
(900 DDR)
540 MHz
(1080 DDR)
500 MHz
(1000 DDR)
530 MHz
(1060 DDR)
Paměťová propustnost28.8 GB/s34.6 GB/s32.0 GB/s20.2 GB/s
Fill-rate (single-texturing)5700 Mpixel/s6240 Mpixel/s6400 Mpixel/s3800 Mpixel/s
Fill-rate (multi-texturing)5700 Mtexel/s6240 Mtexel/s6400 Mtexel/s3800 Mtexel/s
Vertex Shader6666
Maximální počet transformací Troj./s713M780M 780M713M
Počet Pixel Pipelines12 (z 16ti)12 (z 16ti)168
Počet TMU/pipeline1111
Vertex Shader verze2.0 (b)2.0 (b)2.0 (b)2.0 (b)
Pixel Shader verze2.0 (b)2.0 (b)2.0 (b)2.0 (b)
DirectX9.0 b9.0 b9.0 b9.0 b
AntiAliasing2-4x RGMS
6x Sparse
2-4x RGMS
6x Sparse
2-4x RGMS
6x Sparse
2-4x RGMS
6x Sparse
AA specialityTemporal AA,
Centroid Sampling
Temporal AA,
Centroid Sampling
Temporal AA,
Centroid Sampling
Temporal AA,
Centroid Sampling
Integrované RAMDACy2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz
Další technologie3Dc Compress.
Temporal AA
OverDrive 3
3Dc Compression
Temporal AA
OverDrive 3 (?)
3Dc Compress.
Temporal AA
OverDrive 3
3Dc Compress.
Temporal AA
OverDrive 3

Díky použití plných 16 pixel pipelines je teoretický fillrate dokonce vyšší, než u X800PRO a nové X850PRO. Ani propustnost paměťové sběrnice nijak nezaostává (přes použití levnějších -pomalejších- pamětí, než jsou na X700XT, je o 60% vyšší).

V další tabulce si můžete Radeon X800XL srovnat s konkurencí - série GeForce 6:

 Radeon X800XLGeForce 6800GeForce 6800GTGeForce 6600GT
VPUR430NV41NV45NV43
Výrobní proces0.11 ľm TSMC0.13 ľm TSMC0.13 ľm TSMC0.11 ľm TSMC
Technologie čipu256-bit256-bit256-bit256-bit
Počet transistorů160 milionů222 milionů222 milionů146 milionů
Paměťová sběrnice256-bit DDR
(I - III)
256-bit DDR
(I - III)
256-bit DDR
(I - III)
128-bit DDR
(I - III)
Paměť256 MB256 MB256 MB128-256 MB
Takt čipu400 MHz325 MHz350 MHz500 MHz
Takt pamětí500 MHz
(1000 DDR)
350 MHz
(700 DDR)
500 MHz
(1000 DDR)
500 MHz
(1000 DDR)
Paměťová propustnost32. 0GB/s22.4 GB/s32.0 GB/s16.0 GB/s
Fill-rate (single-texturing)6400 Mpixel/s3900 Mpixel/s5600 Mpixel/s4000 Mpixel/s
Fill-rate (multi-texturing)6400 Mtexel/s3900 Mtexel/s5600 Mtexel/s4000 Mtexel/s
Vertex Shader6663
Maximální počet transformací Troj./s600M 406M525M375M
Počet Pixel Pipelines1612 (z 16ti)168
Počet TMU/pipeline1111
Vertex Shader verze2.0 (b)3.03.03.0
Pixel Shader verze2.0 (b)3.03.03.0
DirectX9.0 b9.0 c9.0 c9.0 c
AntiAliasing2-4x RGMS
6x Sparse
2-4x RGMS
2x OGSS
2-4x RGMS
2x OGSS
2-4x RGMS
2x OGSS
AA specialityTemporal AA,
Centroid Sampling
kombinace SS+MSkombinace SS+MSkombinace SS+MS
Integrované RAMDACy2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz
Další technologie3Dc Compression
Temporal AA
UltraShadowUltraShadowUltraShadow

 

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama