ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé
Seznam kapitol
V minulé recenzi jsme se podívali na grafickou kartu MSI RX800XL, která se ukázala ve velmi dobrém světle. S příchodem Radeonu X800XL vyrostla velmi silná konkurence pro nVidii a její karty série 6800. Tentokrát se podíváme opět na Radeon X800XL, ale v provedení společnosti ASUS. Série karet X700 bude odsunuta do nižšího mainstreamu a vládu nad vyššími pozicemi převezmou zcela karty série X800.
GeForce 6600GT velký problém pro ATi
Společnost ATi se poslední dobou potýkala se dvěma problémy, které ji způsobil její věčný rival nVidia. Prvním problémem byla nVidia GeForce 6600GT, která nabízí v současné době nejlepší poměr cena/výkon a ATi na ni mohlo jen těžko odpovědět adekvátním způsobem. Druhým problémem byla neschopnost ATi dodat výkonnou grafickou kartu s rozumnou cenou.
Topmodel ATi pro mainstream Radeon X700XT nabízí sice podobný výkon jako GeForce 6600GT, ale cena za kterou je nabízen skoro odpovídá high-endovým modelům série X800. Platí zde totiž jednoduchý zákon nabídky a poptávky, kde Radeon X700XT byl velmi poptávané zboží, které bylo díky nízké výtěžnosti čipu RV410 na vysokých frekvencích také velmi nedostatkovým zbožím, a tak se stal ve svém výsledku Radeon X700XT neprodejným, protože cena dosáhla skoro dvojnásobku původně zamýšlené hodnoty.
Druhým zástupcem série X700, který by měl konkurovat nVidii a její řadě 6600, je Radeon X700Pro, který se svým výkonem a dnešní cenou není tak špatnou volbou (v případě 128MB verze), ale ani ten nepředstavuje pro GeForce 6600GT rovnocenného soupeře a konkuruje svým výkonem jen obyčejné GeForce 6600.
Radeon X800 konkurent pro GeForce 6600GT
ATi tedy nemělo nic, čím by mohlo pozici dnešního krále mainstreamu ohrozit, a proto vznikl zcela nový čip s označením R430 alias Radeon X800(XL), který má svým výkonem rozmetat GeForce 6600GT na prach. Pro splnění tohoto úkolu muselo ATi splnit dva základní požadavky.
První požadavek byl kladen na cenu, která by měla být na stejné úrovni nebo jen o malinko výše než u GeForce 6600GT. Tuto podmínku ATi splnilo uvedením modelu Radeon X800 (bez označení), který je s cenou stanovenou na 199$ (u nás zatím kolem 8 tisíc korun) překvapivě dobrou volbou. Druhý požadavek byl kladen na to, aby karta poskytla vyšší výkon než GeForce 6600GT, což se ATi docela povedlo. Radeon X800 nabízí oproti GeForce 6600GT zajímavé výhody, které nejsou v této cenové třídě vůbec obvyklé. Srovnání obou soupeřů vidíte v následující tabulce, ze které jasně vyplývá, kde jsou výhody nové karty společnosti ATi.
Radeon X800 | GeForce 6600GT | |
VPU | R430 | NV43 |
Výrobní proces | 0.11 ľm TSMC | 0.11 ľm TSMC |
Technologie čipu | 256-bit | 256-bit |
Počet tranzistorů | 160 milionů | 146 milionů |
Paměťová sběrnice | 256-bit DDR (I - III) | 128-bit DDR (I - III) |
Paměť | 256 MB | 128 MB |
Takt čipu | 400 MHz | 500 MHz |
Takt pamětí | 350 MHz (700 DDR) | 500 MHz (1000 DDR) |
Paměťová propustnost | 22.4 GB/s | 16.0 GB/s |
Fill-rate (single-texturing) | 4800 Mpixel/s | 4000 Mpixel/s |
Fill-rate (multi-texturing) | 4800 Mtexel/s | 4000 Mtexel/s |
Vertex Shader | 6 | 3 |
Maximální počet transformací Troj./s | 450M | 375M |
Počet Pixel Pipelines | 12 | 8 |
Počet TMU/pipeline | 1 | 1 |
Vertex Shader verze | 2.0 (b) | 3.0 |
Pixel Shader verze | 2.0 (b) | 3.0 |
DirectX | 9.0 b | 9.0 c |
AntiAliasing | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 2x OGSS |
AA speciality | Temporal AA, Centroid Sampling | kombinace SS+MS |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
Další technologie | 3Dc Compression Temporal AA | UltraShadow |
Hlavní výhodu bych viděl v použití 256-bitové paměťové sběrnice, která kartě výrazně prospěje při použití vyhlazování, tam totiž GeForce 6600GT ztrácí cenné body. Další výhodou je velikost paměti, která je rovna 256 MB, což je dvojnásobek svého soupeře a v tomto případě již není použití takového množství paměti zbytečnou záležitostí jako u modelů série X700, které ji nedokáží díky svému surovému výkonu a 128-bitové paměťové sběrnici náležitě využít.
Výhodou je také 12 pipelines u Radeonu X800 oproti 8 pipelines u GeForce 6600GT. Konečně poslední výhodou je možnost použití Temporal AA, které dává při minimální výkonové penalizaci téměř dvakrát lepší výsledky než "obyčejné" FSAA (TAA 2x vypadá jako FSAA 4x).
Radeon X800XL: Pohroma pro ostatní
Konečně se dostáváme k Radeonu X800XL, který je předmětem dnešní recenze. Tato grafická karta nemá přímo konkurovat GeForce 6600GT, ale má být hrozbou pro celý segment vyššího mainstreamu a high-endu nVidie (od Geforce 6600GT po 6800GT). Díky svému výkonu pokořuje bez problémů Radeon X800Pro (12 pipelines) a Radeon X850XT (12 pipelines) a výkonově se přibližuje nedávné špičce v podobě Radeonu X800XT (16 pipelines).
Radeon X800XL je stejně jako jeho kolega Radeon X800 osazen čipem R430, který je vyráběn 110nm technologií (bez Low-K) a má fyzicky 16 pipelines. Toto řešení dává u Radeonu X800 (aktivováno 12 pipelines) prostor k odemykaní zbývajícího quadu (4 pipelines). Radeon X800XL by měl se svou nižší cenou způsobit těžkou hlavu především nVidii, která by mohla reagovat snížením cen GeForce 6800GT (spekulace).
Výhody a nevýhody Radeonu X800XL
Cena této karty je stanovena na 299$, ale u nás se zatím prodává až na výjimky (Sapphire) za ceny poměrně odlišné (okolo 12 000 s DPH). Takovýmto navýšením ceny pro Evropu (400 Euro) jsem byl poněkud rozčarován, protože tak zanikla výhoda perfektní ceny, kterou ATi nastavilo opravdu agresivně. K potěše všem, kteří o této kartě uvažovali, musím říct, že ceny budou v následujících týdnech padat rapidně dolů, a tak se možná dočkáme slibované karty s nejlepším poměrem cena/výkon.
Další nevýhodu (trvalou) Radeonu X800XL bych spatřoval v nepřítomnosti dodatečného napájení, protože si karta musí vystačit s přídělem energie ze sběrnice PCI Express (maximálně 75W), která ne u všech základních desek dosáhne na proklamované maximum, takže se při výběru nové desky raději pohlédněte po kvalitě od renomovaného výrobce.
Pokud nechcete grafickou kartu přetaktovávat, tak vás absence konektoru přídavného napájení nemusí vůbec trápit a lze to považovat spíše za výhodu. Pro overclockery to již tak příznivě nevypadá, protože díky použití 110nm výrobního procesu má čip R430 dostatečnou rezervu pro zvýšení frekvence (základní takt 400MHz) a navíc se podle mých osobních zkušeností zahřívá jen minimálně. ATi odstranilo přídavné napájení z prostého důvodu, nechtělo, aby Radeony X800 (R430) po přetaktování konkurovaly dražším Radeonům série X850, které používají čipy R480 (130nm Low-K) a běží na frekvencích vyšších než 500MHz.
V této tabulce si můžete X800XL srovnat s konkurencí v podobě řady GeForce 6xxx:
Radeon X800XL | GeForce 6800 | GeForce 6800GT | GeForce 6600GT | |
VPU | R430 | NV41 | NV45 | NV43 |
Výrobní proces | 0.11 ľm TSMC | 0.13 ľm TSMC | 0.13 ľm TSMC | 0.11 ľm TSMC |
Technologie čipu | 256-bit | 256-bit | 256-bit | 256-bit |
Počet tranzistorů | 160 milionů | 222 milionů | 222 milionů | 146 milionů |
Paměťová sběrnice | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) | 128-bit DDR (I - III) |
Paměť | 256 MB | 128-256 MB | 256 MB | 128 MB |
Takt čipu | 400 MHz | 325 MHz | 350 MHz | 500 MHz |
Takt pamětí | 500 MHz (1000 DDR) | 350 MHz (700 DDR) | 500 MHz (1000 DDR) | 500 MHz (1000 DDR) |
Paměťová propustnost | 32. 0GB/s | 22.4 GB/s | 32.0 GB/s | 16.0 GB/s |
Fill-rate (single-texturing) | 6400 Mpixel/s | 3900 Mpixel/s | 5600 Mpixel/s | 4000 Mpixel/s |
Fill-rate (multi-texturing) | 6400 Mtexel/s | 3900 Mtexel/s | 5600 Mtexel/s | 4000 Mtexel/s |
Vertex Shader | 6 | 5 | 6 | 3 |
Maximální počet transformací Troj./s | 600M | 406M | 525M | 375M |
Počet Pixel Pipelines | 16 | 12 (z 16ti) | 16 | 8 |
Počet TMU/pipeline | 1 | 1 | 1 | 1 |
Vertex Shader verze | 2.0 (b) | 3.0 | 3.0 | 3.0 |
Pixel Shader verze | 2.0 (b) | 3.0 | 3.0 | 3.0 |
DirectX | 9.0 b | 9.0 c | 9.0 c | 9.0 c |
AntiAliasing | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 2x OGSS | 2-4x RGMS 2x OGSS | 2-4x RGMS 2x OGSS |
AA speciality | Temporal AA, Centroid Sampling | kombinace SS+MS | kombinace SS+MS | kombinace SS+MS |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
Další technologie | 3Dc Compression Temporal AA | UltraShadow | UltraShadow | UltraShadow |
Mít, či nemít Shader Model 3.0?
Po technologické stránce je na tom nový Radeon X800(XL) poněkud hůře, protože neobsahuje podporu Shader Modelu 3.0, který se s nástupem nových her stane standardem. Opět musím podotknout, že v případě GeForce 6600GT nevidím přítomnost podpory Shader Modelu 3.0 jako jednoznačnou výhodu.
Dnes se do některých enginů uměle zapracovává podpora Shader Modelu 3.0 (FarCry a Painkiller), ale dopad na vizuální kvalitu je nulový a dá se z úspěchem předpokládat, že jde jen a jen o marketingové lákání ke koupi produktů s Shader Modelem 3.0 už dnes.
Prvním enginem s touto podporou, kde bude její přínos jednoznačně viditelný je například Unreal Engine 3, který je zatím ve vývoji, ale už teď je jasné, že si ho na GeForce 6600GT neužijete, protože pro plynulý běh podle vývojářů tak tak dostačuje topmodel nVidie GeForce 6800Ultra. Pokud se tedy rozhodujete ke koupi nové karty, tak neberte přítomnost Shader Modelu 3.0 v dnešní generaci karet jako nějakou hlavní výhodu nebo nevýhodu.