ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé |
autor: Štefek Petr , publikováno 14.2.2005 |
GeForce 6600GT velký problém pro ATi
Společnost ATi se poslední dobou potýkala se dvěma problémy, které ji způsobil její věčný rival nVidia. Prvním problémem byla nVidia GeForce 6600GT, která nabízí v současné době nejlepší poměr cena/výkon a ATi na ni mohlo jen těžko odpovědět adekvátním způsobem. Druhým problémem byla neschopnost ATi dodat výkonnou grafickou kartu s rozumnou cenou.
Topmodel ATi pro mainstream Radeon X700XT nabízí sice podobný výkon jako GeForce 6600GT, ale cena za kterou je nabízen skoro odpovídá high-endovým modelům série X800. Platí zde totiž jednoduchý zákon nabídky a poptávky, kde Radeon X700XT byl velmi poptávané zboží, které bylo díky nízké výtěžnosti čipu RV410 na vysokých frekvencích také velmi nedostatkovým zbožím, a tak se stal ve svém výsledku Radeon X700XT neprodejným, protože cena dosáhla skoro dvojnásobku původně zamýšlené hodnoty.
Druhým zástupcem série X700, který by měl konkurovat nVidii a její řadě 6600, je Radeon X700Pro, který se svým výkonem a dnešní cenou není tak špatnou volbou (v případě 128MB verze), ale ani ten nepředstavuje pro GeForce 6600GT rovnocenného soupeře a konkuruje svým výkonem jen obyčejné GeForce 6600.
Radeon X800 konkurent pro GeForce 6600GT
ATi tedy nemělo nic, čím by mohlo pozici dnešního krále mainstreamu ohrozit, a proto vznikl zcela nový čip s označením R430 alias Radeon X800(XL), který má svým výkonem rozmetat GeForce 6600GT na prach. Pro splnění tohoto úkolu muselo ATi splnit dva základní požadavky.
První požadavek byl kladen na cenu, která by měla být na stejné úrovni nebo jen o malinko výše než u GeForce 6600GT. Tuto podmínku ATi splnilo uvedením modelu Radeon X800 (bez označení), který je s cenou stanovenou na 199$ (u nás zatím kolem 8 tisíc korun) překvapivě dobrou volbou. Druhý požadavek byl kladen na to, aby karta poskytla vyšší výkon než GeForce 6600GT, což se ATi docela povedlo. Radeon X800 nabízí oproti GeForce 6600GT zajímavé výhody, které nejsou v této cenové třídě vůbec obvyklé. Srovnání obou soupeřů vidíte v následující tabulce, ze které jasně vyplývá, kde jsou výhody nové karty společnosti ATi.
Radeon X800 | GeForce 6600GT | |
VPU | R430 | NV43 |
Výrobní proces | 0.11 ľm TSMC | 0.11 ľm TSMC |
Technologie čipu | 256-bit | 256-bit |
Počet tranzistorů | 160 milionů | 146 milionů |
Paměťová sběrnice | 256-bit DDR (I - III) | 128-bit DDR (I - III) |
Paměť | 256 MB | 128 MB |
Takt čipu | 400 MHz | 500 MHz |
Takt pamětí | 350 MHz (700 DDR) | 500 MHz (1000 DDR) |
Paměťová propustnost | 22.4 GB/s | 16.0 GB/s |
Fill-rate (single-texturing) | 4800 Mpixel/s | 4000 Mpixel/s |
Fill-rate (multi-texturing) | 4800 Mtexel/s | 4000 Mtexel/s |
Vertex Shader | 6 | 3 |
Maximální počet transformací Troj./s | 450M | 375M |
Počet Pixel Pipelines | 12 | 8 |
Počet TMU/pipeline | 1 | 1 |
Vertex Shader verze | 2.0 (b) | 3.0 |
Pixel Shader verze | 2.0 (b) | 3.0 |
DirectX | 9.0 b | 9.0 c |
AntiAliasing | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 2x OGSS |
AA speciality | Temporal AA, Centroid Sampling | kombinace SS+MS |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
Další technologie | 3Dc Compression Temporal AA | UltraShadow |
Hlavní výhodu bych viděl v použití 256-bitové paměťové sběrnice, která kartě výrazně prospěje při použití vyhlazování, tam totiž GeForce 6600GT ztrácí cenné body. Další výhodou je velikost paměti, která je rovna 256 MB, což je dvojnásobek svého soupeře a v tomto případě již není použití takového množství paměti zbytečnou záležitostí jako u modelů série X700, které ji nedokáží díky svému surovému výkonu a 128-bitové paměťové sběrnici náležitě využít.
Výhodou je také 12 pipelines u Radeonu X800 oproti 8 pipelines u GeForce 6600GT. Konečně poslední výhodou je možnost použití Temporal AA, které dává při minimální výkonové penalizaci téměř dvakrát lepší výsledky než "obyčejné" FSAA (TAA 2x vypadá jako FSAA 4x).
Radeon X800XL: Pohroma pro ostatní
Konečně se dostáváme k Radeonu X800XL, který je předmětem dnešní recenze. Tato grafická karta nemá přímo konkurovat GeForce 6600GT, ale má být hrozbou pro celý segment vyššího mainstreamu a high-endu nVidie (od Geforce 6600GT po 6800GT). Díky svému výkonu pokořuje bez problémů Radeon X800Pro (12 pipelines) a Radeon X850XT (12 pipelines) a výkonově se přibližuje nedávné špičce v podobě Radeonu X800XT (16 pipelines).
Radeon X800XL je stejně jako jeho kolega Radeon X800 osazen čipem R430, který je vyráběn 110nm technologií (bez Low-K) a má fyzicky 16 pipelines. Toto řešení dává u Radeonu X800 (aktivováno 12 pipelines) prostor k odemykaní zbývajícího quadu (4 pipelines). Radeon X800XL by měl se svou nižší cenou způsobit těžkou hlavu především nVidii, která by mohla reagovat snížením cen GeForce 6800GT (spekulace).
Výhody a nevýhody Radeonu X800XL
Cena této karty je stanovena na 299$, ale u nás se zatím prodává až na výjimky (Sapphire) za ceny poměrně odlišné (okolo 12 000 s DPH). Takovýmto navýšením ceny pro Evropu (400 Euro) jsem byl poněkud rozčarován, protože tak zanikla výhoda perfektní ceny, kterou ATi nastavilo opravdu agresivně. K potěše všem, kteří o této kartě uvažovali, musím říct, že ceny budou v následujících týdnech padat rapidně dolů, a tak se možná dočkáme slibované karty s nejlepším poměrem cena/výkon.
Další nevýhodu (trvalou) Radeonu X800XL bych spatřoval v nepřítomnosti dodatečného napájení, protože si karta musí vystačit s přídělem energie ze sběrnice PCI Express (maximálně 75W), která ne u všech základních desek dosáhne na proklamované maximum, takže se při výběru nové desky raději pohlédněte po kvalitě od renomovaného výrobce.
Pokud nechcete grafickou kartu přetaktovávat, tak vás absence konektoru přídavného napájení nemusí vůbec trápit a lze to považovat spíše za výhodu. Pro overclockery to již tak příznivě nevypadá, protože díky použití 110nm výrobního procesu má čip R430 dostatečnou rezervu pro zvýšení frekvence (základní takt 400MHz) a navíc se podle mých osobních zkušeností zahřívá jen minimálně. ATi odstranilo přídavné napájení z prostého důvodu, nechtělo, aby Radeony X800 (R430) po přetaktování konkurovaly dražším Radeonům série X850, které používají čipy R480 (130nm Low-K) a běží na frekvencích vyšších než 500MHz.
V této tabulce si můžete X800XL srovnat s konkurencí v podobě řady GeForce 6xxx:
Radeon X800XL | GeForce 6800 | GeForce 6800GT | GeForce 6600GT | |
VPU | R430 | NV41 | NV45 | NV43 |
Výrobní proces | 0.11 ľm TSMC | 0.13 ľm TSMC | 0.13 ľm TSMC | 0.11 ľm TSMC |
Technologie čipu | 256-bit | 256-bit | 256-bit | 256-bit |
Počet tranzistorů | 160 milionů | 222 milionů | 222 milionů | 146 milionů |
Paměťová sběrnice | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) | 128-bit DDR (I - III) |
Paměť | 256 MB | 128-256 MB | 256 MB | 128 MB |
Takt čipu | 400 MHz | 325 MHz | 350 MHz | 500 MHz |
Takt pamětí | 500 MHz (1000 DDR) | 350 MHz (700 DDR) | 500 MHz (1000 DDR) | 500 MHz (1000 DDR) |
Paměťová propustnost | 32. 0GB/s | 22.4 GB/s | 32.0 GB/s | 16.0 GB/s |
Fill-rate (single-texturing) | 6400 Mpixel/s | 3900 Mpixel/s | 5600 Mpixel/s | 4000 Mpixel/s |
Fill-rate (multi-texturing) | 6400 Mtexel/s | 3900 Mtexel/s | 5600 Mtexel/s | 4000 Mtexel/s |
Vertex Shader | 6 | 5 | 6 | 3 |
Maximální počet transformací Troj./s | 600M | 406M | 525M | 375M |
Počet Pixel Pipelines | 16 | 12 (z 16ti) | 16 | 8 |
Počet TMU/pipeline | 1 | 1 | 1 | 1 |
Vertex Shader verze | 2.0 (b) | 3.0 | 3.0 | 3.0 |
Pixel Shader verze | 2.0 (b) | 3.0 | 3.0 | 3.0 |
DirectX | 9.0 b | 9.0 c | 9.0 c | 9.0 c |
AntiAliasing | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 2x OGSS | 2-4x RGMS 2x OGSS | 2-4x RGMS 2x OGSS |
AA speciality | Temporal AA, Centroid Sampling | kombinace SS+MS | kombinace SS+MS | kombinace SS+MS |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
Další technologie | 3Dc Compression Temporal AA | UltraShadow | UltraShadow | UltraShadow |
Mít, či nemít Shader Model 3.0?
Po technologické stránce je na tom nový Radeon X800(XL) poněkud hůře, protože neobsahuje podporu Shader Modelu 3.0, který se s nástupem nových her stane standardem. Opět musím podotknout, že v případě GeForce 6600GT nevidím přítomnost podpory Shader Modelu 3.0 jako jednoznačnou výhodu.
Dnes se do některých enginů uměle zapracovává podpora Shader Modelu 3.0 (FarCry a Painkiller), ale dopad na vizuální kvalitu je nulový a dá se z úspěchem předpokládat, že jde jen a jen o marketingové lákání ke koupi produktů s Shader Modelem 3.0 už dnes.
Prvním enginem s touto podporou, kde bude její přínos jednoznačně viditelný je například Unreal Engine 3, který je zatím ve vývoji, ale už teď je jasné, že si ho na GeForce 6600GT neužijete, protože pro plynulý běh podle vývojářů tak tak dostačuje topmodel nVidie GeForce 6800Ultra. Pokud se tedy rozhodujete ke koupi nové karty, tak neberte přítomnost Shader Modelu 3.0 v dnešní generaci karet jako nějakou hlavní výhodu nebo nevýhodu.
{mospagebreak title=ASUS Radeon AX800XL}
ASUS Radeon AX800XL je zabalen v přenosné (má ucho) krabici, na které je jako obvykle vyobrazení typické pro ASUS (čert ví, co s tou ženštinou s fialovými vlasy pořád mají). Box má jako obvykle odklápěcí víko, díky kterému vidíme část karty s chladičem, aniž bychom museli krabici otevírat.
Po úplném otevření krabice vidíte všechno vybavení karty pěkně pohromadě. Grafická karta si pěkně hoví zvlášť v plastovém obalu. Softwarové vybavení ničím nevyniká a přítomno je jen pár CD (hra Joint Operations, ASUS DVD, ovladače). Dále zde nalezneme kabel S-VHS VIVO a 2 redukce DVI-I -> D-Sub.
- kliknutím zvětšíte -
Od referenční karty se model společnosti ASUS liší hlavně chladičem, který trochu připomíná referenční chladič série X800. Konektor pro přídavné napájení osazen není.
- kliknutím zvětšíte -
Paměťové moduly jsou jako na ostatních modelech ze série X800 rozloženy po obou stranách karty. Zadní strana PCB nese VIVO procesor a polovinu paměťových modulů.
Jedná se o GDDR3 moduly společnosti SAMSUNG v balení BGA. Značení 2.0 odpovídá 500MHz (1000MHz efektivně). Použité moduly mě trochu zklamaly, protože jsem čekal stejně jako u MSI RX800XL 1,6ns.
Samotný VIVO procesor je ATi Rage Theater. Jako vždy i zde bude Rage Theater zastávat pouze funkci video-in procesoru (ADC); o video-out se stará jádro (R430).
Příjemným překvapením je duální DVI-I výstup, který pro Radeon X800XL není standardem, ale jeho použitím se stává zobrazení na dvou LCD opravdu příjemnou záležitostí.
Kvalita výstupu a teplota
Testovaná karta měla dva DVI-I konektory, a tak jsem musel pro zapojení analogového monitoru použít redukci z DVI-I na D-Sub. Občas někteří rádi spekulují o zhoršené kvalitě obrazu použitím právě této redukce, ale mohu vás ujistit, že pokud nepracujete na monitoru za mnoho desítek tisíc korun, tak nepoznáte rozdíl.
Kvalita obrazu ve 2D nemá absolutně žádnou chybu. Obraz se mi v rozlišení 1600x1200 při 100Hz jevil subjektivně o maličko ostřejší než u mého Radeonu 9800Pro, který i dnes po stránce kvality zobrazení patří ke špičce.
Teplota čipu R430 nepřesáhla 70 stupňů ani při plné zátěži (3DMark05+FSAA), takže chlazení je opravdu dostatečné.
{mospagebreak title=Sestava a syntetické testy}U herních testů jsou uvedeny dva grafy; první výsledek je bez použití vyhlazování a anizotropního filtru, druhý výsledek ukazuje propad výkonu při zapnutí těchto funkcí (FSAA 4x a anizotropní filtrování 8x). Nechybí ani výsledky GeForce 6600GT v SLI.
Hardware | |
Procesor | AMD Athlon 64 3500+ (2200MHz, 512kB cache) |
Chladič CPU | BOX |
Paměť | 2*512MB Corsair DDR400 CL2,5 (3, 3, 6) |
Čipset, MotherBoard | MSI K8N Diamond SLI |
Software | |
Operační systém | Windows XP Professional SP2 |
DirectX | Microsoft DX9.0c |
Ovladače grafické karty | nVidia ForceWare 66.93 (oficiální) |
Teoretické testy | 3Dmark 2003 patch 340 |
Herní testy | Aquamark 3 |
3DMark 2003
Verze | 3DMark 2003, patch 340 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | Wings of Fury - DX7, multi-texturing (4 layers) Battle of Proxycon - DX8, vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), particles Troll´s Lair - vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), anisotropical lit (vlasy) Mother Nature - DX9, vertex shader (stromy, tráva), pixel shader (voda, obloha), color precision (odrazy jasu, osvětlení) |
Nastavení | Default, 1024x768x32bit, Max. Anisotropy 4, no FSAA |
Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml |
Ve 3D Mark 2003 se RX800XL řadí mezi GeForce 6800 a 6800GT, konkrétně je o 11% pomalejší, než GT a o 20% rychlejší, než GF6800.
3DMark 2005
Verze | 3DMark 2005, patch 1.10 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | Return to Proxycon - DX9, dynamic shahows (2048x2048 depth map), point lights (512x512x6 cube depth map), 8 light sources Firefly Forest - DX9, diffuse / normal maps, specular maps, diffuse cube maps, procedural light scattering (obloha), masked point light (světluška) Canyon Flight - DX9, pxl shader 2.0 (velmi výrazně, skály), water shader (reflection+refraction maps, per pxl Fresnel), depth fog (R32F depth map) |
Nastavení | Default |
Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download |
3D Mark 2005: RX800XL o 3% překonává GF6800GT a o 33% GF6800.
CodeCreatures Benchmark Pro
Verze | Codecreatures Benchmark Pro 1.0.0 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | pixel shader 1.1 (vodní hladina), intenzivně vertex shader 1.0-1.1 (tráva, motýli), high polygon count (700.000 polygonů na snímek) |
Nastavení | požaduje 128MB grafické paměti (Aperture size nebo paměť grafické karty) a HW pixel shader |
Stažení benchmarku | http://www.majorgeeks.com/download.php?det=1256 |
V CodeCreatures se "XL" drží těsně za GeForce 6800GT a zároveň o 15% překonává SLI dvou GF6600GT.
SPECViewperf 8
Test byl proveden při standardním rozlišení 1280x1024, aby bylo možno porovnat výkony této karty s mnohonásobně dražšími grafickými kartami určenými speciálně pro profesionální práci. Přes tento odkaz si můžete prohlédnout skóre mnoha profi karet a porovnat je s právě recenzovanými kartami.
Aquamark 3
Verze | Aquamark 3 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | pixel a vertex shader 2.0, overdraw a high polygon count testy |
Nastavení | 1024x768x32bit, max. anisotropy 4, FSAA off |
Stažení benchmarku | http://www.aquamark3.com/am3-mirrors.htm |
Aquamark ukazuje "XL" oproti GF6800GT o 5% pomalejší, ale o 17% rychlejší, než GF6800. SLI je v tomto případě na srovnatelné výkonnostní úrovni.
{mospagebreak title=Doom 3}Verze | 1.0 |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | Cube Maps, Stencil Shadows, Normal Mapping |
Nastavení | 1024*768, 1280*1024, 1600x1200 ~ high-detail (s/bez FSAA) |
Návod jak testovat | [ctrl]+[alt]+[~] com_preloadDemos 1[enter] timedemo demo1.demo[enter] |
ATi má konečně kartu, pomocí které poprvé překonává nVidii v poměru cena/výkon v Doom 3. Pravda, žádný zázrak to není, mohu to konstatovat pouze při srovnání s výsledkem GF6800, ale 19% navrch oproti ní (ve 1280*1024 i 1600*1200) je toho důkazem. Při srovnání s GF6800GT už "XL" tolik nezáří, je o 18-30% pomalejší.
Situace s SLI je v případě Doom 3 obdobný, jako v předchozím grafu. Až na 6600GT SLI, kterému začínají docházet síly a v 1600*1200 se srovnává s RX800XL. 6800GT jednoznačně vede a pro hraní Dooma na PEG platformě je stále ideální volbou.
{mospagebreak title=FarCry}Verze | FarCry 1.3 |
Rozhraní | DirectX 8/9 |
Heslovitý popis | Pixel Shader 1.x / 2.0 a 3.0, Vertex Shader |
Nastavení | max. quality 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF) |
Návod jak testovat | Bench Em All |
Celou situaci v obou grafech můžeme velice jednoduše shrnout. Až na rozlišení 1600*1200 bez anti-aliasingu je výkon "XL" prakticky stejný, jako u GeForce 6800GT. SLI si vede hůř; je v průměru o 17% pomalejší.
{mospagebreak title=Unreal Tournament 2004}Verze | UT2004 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | multi-texturing, bump mapping - vylepšený engine, při nastavení téže kvality (x UT2003) nabízí vyšší výkon |
Nastavení | 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 Max Det. (s/bez FSAA 4x a 8AF) |
Návod jak testovat | Bench Em All, mapy primeval a bench3 |
Situace je opět poměrně vyrovnaná, pouze v nejvyšším rozlišení je GeForce 6800GT o 4fps rychlejší.
S použitím FSAA jsou samozřejmě rozdíly výraznější a ukazuje se, že kartám od ATi nesvědčí UT2004 v rozlišení 1280*1024 (poměr stran). GeForce 6800GT je totiž o 14% rychlejší než "XL", ale při 1600*1200 se opět situace vyrovnává.
{mospagebreak title=Half-Life 2}Verze | Half-Life 1.0 |
Rozhraní | DirectX 9/8/7 |
Heslovitý popis | Pixel Shader 1.x / 2.0 , vertex shader, physical engine |
Nastavení | max. detail, 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF) |
Stažení benchmarku | HL2 timedemos |
Half-Life2 ani nemá cenu komentovat ;-) Snad jen, že Radeon X800XL nabízí cca 88% výkonu Radeonu X850XT-PE.
FSAA pouze mírně mění pořadí (SLI se 128bit sběrnicí se dostává o stupeň níže) a dotahuje rozdíl mezi Radoenem X850XT-PE a X800XL na 23%.
{mospagebreak title=Call of Duty}Verze | |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | Quake 3 engin (upravený), multitexturing |
Nastavení | 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF) |
Návod jak testovat |
COD je jako hra s Quake 3 enginem výhodnější pro GeForce 6, konkrétně model 6800GT, který je v průměru o 9% rychlejší, než Radeon X800XL
Call of Duty s FSAA podává vyrovnanější výsledky. Průměrný rozdíl mezi "GT" a "XL" se ale téměř nemění.
{mospagebreak title=Serious Sam - The Second Encounter}Verze | 1.07 |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | multi-texturing (max 5-layer), environment bump mapping, particles, lens flare, animated lights, procedural textures |
Nastavení | 32bit_HQ 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF) |
Návod jak testovat | http://www.pctuning.cz ("Jak otestovat grafickou kartu ve hrách") |
Starší, ale stále velice kvalitní OpenGL engine je jako vždy doménou GeForce, ale převaha GeForce 6800GT nad Radeonem činí průměrně 8%.
{mospagebreak title=Přetaktování, Závěr}Pro ty kteří čekali, že Radeon X800XL bude díky čipu R430 (110nm) vysoce přetaktovatelný mám špatnou zprávu. Tyto karty obecně nepřetaktujete v případě jádra o více než 40MHz, což není ani tak vinou samotného čipu jako spíše absence přídavného 6-pinového napájecího konektoru, který by kartě poskytl více energie než samotná sběrnice PCI Express.
Samotný čip hřeje jen málo a při maximálním zatížení teplota nepřesáhne 70 stupňů. Maximální takt pro jádro skončil stejně jako minule na hranici 440MHz, ale při přetaktování pamětí na jejich maximální hranici 1070MHz jsem byl nucen stáhnout takt jádra na konečných 425MHz.
Někteří výrobci se rozhodli přídavný konektor napájení na Radeonech X800 s čipy R430 ponechat (např. PowerColor). Bohužel se zatím takovýto kus do redakce nedostal, ale v případě jeho dostupnosti samozřejmě poskytneme zprávu o stavu věci. Tento nedostatek by mohl být odstraněn v případě Radeonu X800XL pro sběrnici AGP, kde bude přídavné napájení tak jako tak potřeba. Modely pro AGP jsou závislé na použití můstku Rialto, protože R430 je nativní PCI Express grafický čip. Podle všeho to vypadá, že jediný rozdíl mezi modely s tímto napájecím konektorem a bez něj je právě ona absence tohoto konektoru, takže zručnějším jedincům se nabízí možnost přidat si tento konektor na kartu na vlastní pěst.
Jak vidíte, tak přetaktování pomůže této kartě jen minimálně, ale každý megahertz je dobrý. Karta podává zvláště v 3DMarku05 velmi pěkný výkon. Obecně se dá říci, že Radeon X800XL po menším přetaktování dělá solidní alternativu k dražší GeForce 6800GT.
Závěr
ASUS Radeon X800XL představuje špičkově provedenou grafickou kartu s dvěma DVI-I výstupy a VIVO, která s přehledem stačí na všechny současné hry a poskytne dostatek rezerv i pro hry budoucí. Za jediný nedostatek bych považoval její cenu, která je u ASUSu jako obvykle vyšší než u konkurence. Předností je perfektní (ač trochu hlučný) chladič, který je díky svému vzhledu a efektnímu podsvícení až škoda vyměnit za obyčejný Artic Cooling Silencer, který je vhodné instalovat pokud preferujte opravdu tichý počítač.
Plusy:
- solidní poměr cena/výkon (až klesnou ceny bude tento poměr vynikající)
- výkon při FSAA v tomto cenovém segmentu (díky 256bit sběrnici + 16 pipelines)
- Temporal AA (celá série X800 a X850)
- multimediální výbava (VIVO, HDTV, dual-DVI-I)
- vynikající kvalita výstupu
- absence napájecího konektoru (plus jen v případě provozování na základních frekvencích)
Mínusy:
- vyšší cena testovaného modelu (12479 bez DPH - doporučená koncová cena - Levi)
- použité paměti (2ns - minule testovaný model MSI 1,6ns)
- absence napájecího konektoru (mínus jen v případě přetaktování)
Grafickou kartu Asus AX800XL zapůjčila firma Levi, které tímto děkujeme
Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz
No pozeral som na tu kartu, asi to bude tak ako hovoris. Skor keby to odskusali v redakcii a dali na to navod. Inak idem pozriet co a ja k powercolor. Bo takto to je o nicom, aj ked vykon ma pekny.
Vykopli jste nepravého
článek není špatný pane štefek, ale chybí mi tu jakékoliv testy v jiném typu her, například F1 challenge 99-02, RBRally nebo IL, popřípadě novější LOMAC nebo FB+AOP+PF nebo PF samostatně.
Opakuji, neexistují jenom střílečky
Moc pěkně napsaný a zpracovaný článek :o)
Jen (což není chyba) tam mohlo být vyjádření proč vlastně nvidia tolik ztrácí na ATI v HL. Není mi to moc jasné.
A nikde jsem to nenašel dostatečně vysvětlené.
Protože papírově jsou ty karty téměř stejné.
A v ostatích hrách jsou vyrovnané. Pouze v HL nvidia prohrává. Kdyby ztrácela ve všech hrách tak bych si řekl...nvidia dělá horší karty. Ale takhle to vypadá spíš jako nějaký podraz. Jako kdyby HL detekoval karty Nvidia a schválně degradoval výkon. Vždyť provádění jednolivých operací je na obou kartách v podstatě stejně rychlé.
J.D.
http://www.vr-zone.com/?i=1721&s=6
Teraz sa len opýtat kde ju na Slovensku zozeniem,aby kto ju dovaza za rozumnu cenu samozrejme. Inak clanoky by som nekritizoval pokial by som za sebou aspon to co autor. :-/ Ked kritizujem,tak najprv vychadzam zo seba,potom mozem ohovarat iných.
Rozhodl jsem tedy, že se ozvu... přesto, že pan štefek s malým š je zřejmě někdo úplně jiný :-)(přičítám to nevědomosti, neboť to není poprvé :-)). Uvědomte si, že aby bylo možno zařadit nové testy, tak musí existovat databáze výsledků na všech kartách v tabulkách, což je trochu problém (to vám potvrdí i kolega Souček). Všechny tyto karty musí být dostupné pro přeměření... bohužel nejsme THG, aby nám tyto karty jen tak ležely v poličkách.
O zařazení nových testů se uvažuje (půjde pravděpodobně o 2 nové hry).
Chtel bych vedet, jaky bezne dostupny monitor na tehle hodnote pracuje ?
Sam mam R9500@9700 na iiayma VM 451 s maximum refresh v 1600x1200 je 85Hz.
Upravene ovladače monitou/karty ?
Diky za odpoved.
Diky.
2. vsude tvrdite jaka je nevyhodat chybejici napajeni ohledne pretaktovani ale zkouseli jste to? tj. zkuset taktovat ve stavajicim stavu a pak tam treba ten konektor prippaje a opet otestovat? takhle jsou to jen spekulace..
2. vsude tvrdite jaka je nevyhodat chybejici napajeni ohledne pretaktovani ale zkouseli jste to? tj. zkuset taktovat ve stavajicim stavu a pak tam treba ten konektor prippaje a opet otestovat? takhle jsou to jen spekulace..
Naopak jsem napsal že se mi jinak recenze líbila. No, za předělávání databáze výsledků jste přece placení redakcí ne?
Vím že to není jednoduché....ale co je jednoduché?
Co mi vadí? No, jenom to že jsou to hry na jedno brdo.
Že jde ve všech více méně o jedno, jdi a zastřel.
Neříkám že výběr stávacících her je špatný. Jenom tvrdím že by potřeboval doplnit. Je super že tam zařadíte další hry, snad to nebudou FPS
Pak je tu ještě jeden problém. Jak se v jiných hrách testuje? Benchemall? ten neni free pro podobné účely.
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=80189&item=5163864441&rd=1&ssPageName=WDVW
v usa ji maj za 306 uds - model od powercolor, tedy i s napajenim, to uz je lidovych 6900,- + postovne ale to nebude velke; nevim, kde nasinci berou cenu radove 3 x vyssi nez u amiku, kterym se s prumernym platem 5000 uds kupuje hardwer nepomerne snadneji, nez kazdou korunku tezce stradajicim obcanum dalneho vychodu
Dík.
http://www.alzasoft.cz/DetailPage.asp?DPG=50564
Lomac a dalsich simulatoru, ktere jsou svoji podlstatou celkem odlisne od strilecek....
Tudiz nevi zda a o kolik se vyplati upgrade GPU...
Proto my simulatornici tolik sledujeme vyvoj hardware protoze ho potrebujeme mnohem vic nez FPS strileci.... nutnosti je stabilni framerate, je sice hezke ze to lita plynule kdyz jste sam ale je potreba stoprocentni plyb=nulost pro presne mireni, a to vetsinou ve chvili kdy je v zornem poli spousta letadel (roj bombarderu)
www.libra.sk
Ty tam samozřejmě jsou. Ale nemají dost šťávy z PCIE.
Pokud tam připájíte konektor tak by to mohlo jet!
(Možná to bude chcít nějaký stabilizátor a kondenzátor aby to bylo úplně dobré - prostě malý PCB se stabilizátorem.)
Každopádně úprava pro odborníky.
Ale jsou daleko hardcore úpravy.
Viděl jsem odemčenou 6200 na 6600 s připájeným můstkem za zapojené do SLI!!!! Bylo to fakt hustý :o) !!
Výkon byl někde u 6800LE!! (V některých věcech...jinak to bylo zhruba trochu pod úrovní 6600GT.)
Ale celý PCB vypadal jako autorádio kolik tam toho bylo různě připájeného. Škoda že tam nebylo i zapojení!
Nejprve je odemkli asi jako tady:
http://www.hwit.net/2005/01/27/20050127180005.html
Pak tam nahráli bios s upraveným časováním a pamětí a připájeli SLI. Docela by mě zajímalo jak to udělali.