asus-radeon-ax800xl-novacek-od-ati-podruhe
Hardware Článek ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé

ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé

Štefek Petr

Štefek Petr

14. 2. 2005 00:00 41

Seznam kapitol

1. Uvedení do děje 2. ASUS Radeon AX800XL 3. Sestava a syntetické testy 4. Doom 3 5. FarCry
6. Unreal Tournament 2004 7. Half-Life 2 8. Call of Duty 9. Serious Sam - The Second Encounter 10. Přetaktování, Závěr

V minulé recenzi jsme se podívali na grafickou kartu MSI RX800XL, která se ukázala ve velmi dobrém světle. S příchodem Radeonu X800XL vyrostla velmi silná konkurence pro nVidii a její karty série 6800. Tentokrát se podíváme opět na Radeon X800XL, ale v provedení společnosti ASUS. Série karet X700 bude odsunuta do nižšího mainstreamu a vládu nad vyššími pozicemi převezmou zcela karty série X800.

Reklama
ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé
i Zdroj: PCTuning.cz

GeForce 6600GT velký problém pro ATi

Společnost ATi se poslední dobou potýkala se dvěma problémy, které ji způsobil její věčný rival nVidia. Prvním problémem byla nVidia GeForce 6600GT, která nabízí v současné době nejlepší poměr cena/výkon a ATi na ni mohlo jen těžko odpovědět adekvátním způsobem. Druhým problémem byla neschopnost ATi dodat výkonnou grafickou kartu s rozumnou cenou.

ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé
i Zdroj: PCTuning.cz

Topmodel ATi pro mainstream Radeon X700XT nabízí sice podobný výkon jako GeForce 6600GT, ale cena za kterou je nabízen skoro odpovídá high-endovým modelům série X800. Platí zde totiž jednoduchý zákon nabídky a poptávky, kde Radeon X700XT byl velmi poptávané zboží, které bylo díky nízké výtěžnosti čipu RV410 na vysokých frekvencích také velmi nedostatkovým zbožím, a tak se stal ve svém výsledku Radeon X700XT neprodejným, protože cena dosáhla skoro dvojnásobku původně zamýšlené hodnoty.

Druhým zástupcem série X700, který by měl konkurovat nVidii a její řadě 6600, je Radeon X700Pro, který se svým výkonem a dnešní cenou není tak špatnou volbou (v případě 128MB verze), ale ani ten nepředstavuje pro GeForce 6600GT rovnocenného soupeře a konkuruje svým výkonem jen obyčejné GeForce 6600.

Radeon X800 konkurent pro GeForce 6600GT

ATi tedy nemělo nic, čím by mohlo pozici dnešního krále mainstreamu ohrozit, a proto vznikl zcela nový čip s označením R430 alias Radeon X800(XL), který má svým výkonem rozmetat GeForce 6600GT na prach. Pro splnění tohoto úkolu muselo ATi splnit dva základní požadavky.

První požadavek byl kladen na cenu, která by měla být na stejné úrovni nebo jen o malinko výše než u GeForce 6600GT. Tuto podmínku ATi splnilo uvedením modelu Radeon X800 (bez označení), který je s cenou stanovenou na 199$ (u nás zatím kolem 8 tisíc korun) překvapivě dobrou volbou. Druhý požadavek byl kladen na to, aby karta poskytla vyšší výkon než GeForce 6600GT, což se ATi docela povedlo. Radeon X800 nabízí oproti GeForce 6600GT zajímavé výhody, které nejsou v této cenové třídě vůbec obvyklé. Srovnání obou soupeřů vidíte v následující tabulce, ze které jasně vyplývá, kde jsou výhody nové karty společnosti ATi.

 Radeon X800GeForce 6600GT
VPUR430NV43
Výrobní proces0.11 ľm TSMC0.11 ľm TSMC
Technologie čipu256-bit256-bit
Počet tranzistorů160 milionů146 milionů
Paměťová sběrnice256-bit DDR
(I - III)
128-bit DDR
(I - III)
Paměť256 MB128 MB
Takt čipu400 MHz500 MHz
Takt pamětí350 MHz
(700 DDR)
500 MHz
(1000 DDR)
Paměťová propustnost22.4 GB/s16.0 GB/s
Fill-rate (single-texturing)4800 Mpixel/s4000 Mpixel/s
Fill-rate (multi-texturing)4800 Mtexel/s4000 Mtexel/s
Vertex Shader63
Maximální počet transformací Troj./s450M 375M
Počet Pixel Pipelines128
Počet TMU/pipeline11
Vertex Shader verze2.0 (b)3.0
Pixel Shader verze2.0 (b)3.0
DirectX9.0 b9.0 c
AntiAliasing2-4x RGMS
6x Sparse
2-4x RGMS
2x OGSS
AA specialityTemporal AA,
Centroid Sampling
kombinace SS+MS
Integrované RAMDACy2x 400MHz2x 400MHz
Další technologie3Dc Compression
Temporal AA
UltraShadow

Hlavní výhodu bych viděl v použití 256-bitové paměťové sběrnice, která kartě výrazně prospěje při použití vyhlazování, tam totiž GeForce 6600GT ztrácí cenné body. Další výhodou je velikost paměti, která je rovna 256 MB, což je dvojnásobek svého soupeře a v tomto případě již není použití takového množství paměti zbytečnou záležitostí jako u modelů série X700, které ji nedokáží díky svému surovému výkonu a 128-bitové paměťové sběrnici náležitě využít.

Výhodou je také 12 pipelines u Radeonu X800 oproti 8 pipelines u GeForce 6600GT. Konečně poslední výhodou je možnost použití Temporal AA, které dává při minimální výkonové penalizaci téměř dvakrát lepší výsledky než "obyčejné" FSAA (TAA  2x vypadá jako FSAA 4x).

Radeon X800XL: Pohroma pro ostatní

Konečně se dostáváme k Radeonu X800XL, který je předmětem dnešní recenze. Tato grafická karta nemá přímo konkurovat GeForce 6600GT, ale má být hrozbou pro celý segment vyššího mainstreamu a high-endu nVidie (od Geforce 6600GT po 6800GT). Díky svému výkonu pokořuje bez problémů Radeon X800Pro (12 pipelines) a Radeon X850XT (12 pipelines) a výkonově se přibližuje nedávné špičce v podobě Radeonu X800XT (16 pipelines).

Radeon X800XL je stejně jako jeho kolega Radeon X800 osazen čipem R430, který je vyráběn 110nm technologií (bez Low-K) a má fyzicky 16 pipelines. Toto řešení dává u Radeonu X800 (aktivováno 12 pipelines) prostor k odemykaní zbývajícího “quadu“ (4 pipelines). Radeon X800XL by měl se svou nižší cenou způsobit těžkou hlavu především nVidii, která by mohla reagovat snížením cen GeForce 6800GT (spekulace).

ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé
i Zdroj: PCTuning.cz

Výhody a nevýhody Radeonu X800XL

Cena této karty je stanovena na 299$, ale u nás se zatím prodává až na výjimky (Sapphire) za ceny poměrně odlišné (okolo 12 000 s DPH). Takovýmto navýšením ceny pro Evropu (400 Euro) jsem byl poněkud rozčarován, protože tak zanikla výhoda perfektní ceny, kterou ATi nastavilo opravdu agresivně. K potěše všem, kteří o této kartě uvažovali, musím říct, že ceny budou v následujících týdnech padat rapidně dolů, a tak se možná dočkáme slibované karty s nejlepším poměrem cena/výkon.

Další nevýhodu (trvalou) Radeonu X800XL bych spatřoval v nepřítomnosti dodatečného napájení, protože si karta musí vystačit s přídělem energie ze sběrnice PCI Express (maximálně 75W), která ne u všech základních desek dosáhne na proklamované maximum, takže se při výběru nové desky raději pohlédněte po kvalitě od renomovaného výrobce.

Pokud nechcete grafickou kartu přetaktovávat, tak vás absence konektoru přídavného napájení nemusí vůbec trápit a lze to považovat spíše za výhodu. Pro overclockery to již tak příznivě nevypadá, protože díky použití 110nm výrobního procesu má čip R430 dostatečnou rezervu pro zvýšení frekvence (základní takt 400MHz) a navíc se podle mých osobních zkušeností zahřívá jen minimálně. ATi odstranilo přídavné napájení z prostého důvodu, nechtělo, aby Radeony X800 (R430) po přetaktování konkurovaly dražším Radeonům série X850, které používají čipy R480 (130nm Low-K) a běží na frekvencích vyšších než 500MHz.

V této tabulce si můžete X800XL srovnat s konkurencí v podobě řady GeForce 6xxx:

 Radeon X800XLGeForce 6800GeForce 6800GTGeForce 6600GT
VPUR430NV41NV45NV43
Výrobní proces0.11 ľm TSMC0.13 ľm TSMC0.13 ľm TSMC0.11 ľm TSMC
Technologie čipu256-bit256-bit256-bit256-bit
Počet tranzistorů160 milionů222 milionů222 milionů146 milionů
Paměťová sběrnice256-bit DDR
(I - III)
256-bit DDR
(I - III)
256-bit DDR
(I - III)
128-bit DDR
(I - III)
Paměť256 MB128-256 MB256 MB128 MB
Takt čipu400 MHz325 MHz350 MHz500 MHz
Takt pamětí500 MHz
(1000 DDR)
350 MHz
(700 DDR)
500 MHz
(1000 DDR)
500 MHz
(1000 DDR)
Paměťová propustnost32. 0GB/s22.4 GB/s32.0 GB/s16.0 GB/s
Fill-rate (single-texturing)6400 Mpixel/s3900 Mpixel/s5600 Mpixel/s4000 Mpixel/s
Fill-rate (multi-texturing)6400 Mtexel/s3900 Mtexel/s5600 Mtexel/s4000 Mtexel/s
Vertex Shader6563
Maximální počet transformací Troj./s600M 406M525M375M
Počet Pixel Pipelines1612 (z 16ti)168
Počet TMU/pipeline1111
Vertex Shader verze2.0 (b)3.03.03.0
Pixel Shader verze2.0 (b)3.03.03.0
DirectX9.0 b9.0 c9.0 c9.0 c
AntiAliasing2-4x RGMS
6x Sparse
2-4x RGMS
2x OGSS
2-4x RGMS
2x OGSS
2-4x RGMS
2x OGSS
AA specialityTemporal AA,
Centroid Sampling
kombinace SS+MSkombinace SS+MSkombinace SS+MS
Integrované RAMDACy2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz
Další technologie3Dc Compression
Temporal AA
UltraShadowUltraShadowUltraShadow

Mít, či nemít Shader Model 3.0?

Po technologické stránce je na tom nový Radeon X800(XL) poněkud hůře, protože neobsahuje podporu Shader Modelu 3.0, který se s nástupem nových her stane standardem. Opět musím podotknout, že v případě GeForce 6600GT nevidím přítomnost podpory Shader Modelu 3.0 jako jednoznačnou výhodu.

Dnes se do některých enginů uměle zapracovává podpora Shader Modelu 3.0 (FarCry a Painkiller), ale dopad na vizuální kvalitu je nulový a dá se z úspěchem předpokládat, že jde jen a jen o marketingové lákání ke koupi produktů s Shader Modelem 3.0 už dnes.

Prvním enginem s touto podporou, kde bude její přínos jednoznačně viditelný je například Unreal Engine 3, který je zatím ve vývoji, ale už teď je jasné, že si ho na GeForce 6600GT neužijete, protože pro plynulý běh podle vývojářů tak tak dostačuje topmodel nVidie GeForce 6800Ultra. Pokud se tedy rozhodujete ke koupi nové karty, tak neberte přítomnost Shader Modelu 3.0 v dnešní generaci karet jako nějakou hlavní výhodu nebo nevýhodu.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama