High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra |
autor: Souček Jiří , publikováno 20.1.2005 |
Pro začátek by nebylo od věci připomenout si základní specifikace obou karet. Jako zajímavost uvádím i parametry dalších karet, obzvlášť novější Parhelie, která podporuje AGP 8x, je výše taktovaná než původní model (zhruba o 20%) a jejíž vydání sice není žádnou novinkou, ale proběhlo téměř v tichosti.
Matrox Parhelia 512 | S3 DeltaChrome S8 Nitro | XGI Volari V8 Duo | Radeon X800 XT PE | GeForce 6800 Ultra | |
Výrobní proces | 0.15 ľm UMC | 0.13 ľm TSMC | 0.13 ľm UMC | 0.13 ľm TSMC low-K | 0.13 ľm IBM |
Technologie čipu | 512-bit | 256-bit | 256-bit | 256-bit | 256-bit |
Počet transistorů | 80 milionů | 80 milionů | 2 * 110 milionů | 160 milionů | 220 milionů |
Paměťová sběrnice | 256-bit DDR | 128-bit DDR | 2 * 128-bit DDR/DDR-II | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) |
Max. paměti | 256 MB | 256 MB | 512 MB | 512 MB | 512 MB |
Takt čipu | 250 MHz | 325 MHz | 350 MHz | 520 MHz | 400 MHz |
Takt pamětí | 300 MHz (600 DDR) | 325 MHz (650 DDR) | 450 MHz (900 DDR) | 560 MHz (1120 DDR) | 550 MHz (1100 DDR) |
Paměťová propustnost | 19.2 GB/s | 10.4 GB/s | 2 * 14.4 GB/s | 35.8 GB/s | 32.8 GB/s |
Fill-rate (single-texturing) | 1000 Mpixel/s | 2600 Mpixel/s | 5600 Mpixel/s | 8300 Mpixel/s | 6400 Mpixel/s |
Fill-rate (multi-texturing) | 4000 Mtexel/s | 2600 Mtexel/s | 5600 Mtexel/s | 8300 Mtexel/s | 6400 Mtexel/s |
Vertex Shader | 4 | 4 | 4 | 6 | 6 |
Maximální počet transformací Troj./s | 250M | 325M | 350M (?) | 780M | 600M |
Počet Pixel Pipelines | 4 | 8 | 16 (2 * 8) | 16 | 16 |
Počet text. jednotek na pipeline | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Vertex Shader verze | 1.1 (2.0 HW) | 2.0 | 2.0 | 2.0 (b) | 3.0 |
Pixel Shader verze | 1.3 | 2.0 | 2.0 | 2.0 (b) | 3.0 |
DirectX | DX 8 (9.0 částečně) | 9.0 | 9.0 | 9.0 b | 9.0 c |
AntiAliasing | 4x OGSS 16x OG-FAA | 2x RGSS | 2x SS 4x "blur" aa | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS OGSS |
AA speciality | Fragment AA | - | - | Temporal AA Centroid Sampling | kombinace SS+MS |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
Další technologie | Glypth AA, Surround Gaming | Chromotion VE (HW akcelerace WMV) | Cipher VP | 3Dc Compression Temporal AA | UltraShadow 2 |
ATi Radeon X800XT-PE
Radeon X800XT Platinum Edition je v současné době nejvýkonnější grafickou kartou pro AGP, kterou ATi nabízí. Dokonce je možné, že žádné výkonnější karty s nativním AGP už ATi nenabídne. Uvidíme.
Platinum Edition nebyla v posledních měsících právě snadno dostupná, a tak je otázkou, zda ATi hodlá tuto situaci vylepšit, nebo nabídne X800XL (novinka, která se objeví v nejbližších týdnech) i v AGP verzi a segment nejvyššího hi-endu ponechá výhradně pro PCI-express.
Co se změnilo?
Za těch cca 6 měsíců přinesla ATi několik novinek. Ve verzi Catalyst 4.8 přibyla funkce nazvaná Geometry Instancing (GI), která svou koncepcí vychází ze ShaderModel 3.0. Tato feature dokáže urchlit přípravu geometrie; v případě, že scéna obsahuje několik objektů založených na stejném geometrickém modelu, není každý model připraven zcela samostatně, ale většina údajů je pouze zkopírována. ATi měla díky implementaci této technologie určité problémy s MS WHQL testy, a proto je GI v ovladačích defaultně vypnut (zapnutím nic nezkazíte, vliv na kvalitu obrazu GI nemá, jde pouze o jakési vynechání duplicitních výpočtů).
V Catalyst 4.9 jsme se poprvé setkali s tzv. ATi Catalyst Control Center (CCC), což je ve své podstatě interaktivní ovládací panel, který nabízí okamžité preview 3D scény. První verze byly (slušně řečeno) zatracované; pomalý start aplikace a časté chyby nebyly ničím výjimečným. Mnohé chyby vyřešila ATi novější verzí; mnohé vyřešil Microsoft aktualizací NETFrameWork SP1 a jistých změn se teprve dočkáme v nové verzi NETFrameWork, která se teprve objeví. Samostatnou recenzi první verze CCC jste si mohli přečíst v září minulého roku.
Poslední v pořadí je tzv. Catalyst AI. Tato funkce spočívá v optimalizaci kódu, který grafické jádro zpracovává, ale ovlivňuje i přístup k texturám, úpravu pořadí některých instrukcí. Výsledkem je nárůst ve výkonu okolo 5%; při FSAA/AF a vysokém rozlišení bylo dosaženo i nárůstu přesahujícího 10%. Catalyst AI vyžaduje neustálou podporu ze strany SW vývoje, neboť pro ideální funkčnost je nutná samostatná optimalizace pro každou 3D aplikaci zvlášť. Podle ATi nemá Catalyst AI vliv na kvalitu obrazu, pouze na výkon.
nVidia GeForce 6800 Ultra
nVidia v současné době taktéž nenabízí výkonnější AGP řešení, takže po HW stránce proti sobě stojí stále tytéž karty. Znovu bych mohl opakovat klišé o nedostupnosti, která se taktéž pomalu vytrácí. Nejasná je ale situace ohledně budoucích karet. Zatímco často zmiňovaná NV47 (dle některých zdrojů přejmenovaná NV50) s 24 pipelines podle prohlášení nVidie vůbec neexistuje, tak X-bit labs tento čip stále zmiňují a označují za nástupce GF6800. Buďto pánové z X-bitu vyjádření o NV47 nepostřehli, nebo mají informace, o kterých nikdo jiný neví. Ostatní zdroje zmiňují NV48 (16 pipelines na 110nm a vyšších taktech), která zřejmě bude dostupná i v AGP verzi.
Když ani u nVidie nedošlo ke změnám po hardwarové stránce, pojďme se v krátkosti podívat na ovladače. Po starých dobrých FW 61.77 vydala nVidia několik neoficiálních verzí, které působily velice nevyváženým dojmem a způsobovaly silné výkyvy ve výkonu (samostatná recenze těchto ovladačů z října). Až v listopadu jsme se dočkali další oficiální certifikované verze FW 66.93. Čekání sice bylo dlouhé, ale výsledek stál za to. Nárůst výkonu a kompatibility je nepopiratelný (pozor ale na starší karty, obzvlášť sérii GF4-TI, na které s těmito ovladači nedochází k naběhnutí chladiče po přechodu z úsporného režimu, případně k náhodnému vypnutí chlazení za běhu.)
Kromě navýšení výkonu ve 3D přinesla nVidia i významnou změnu v akceleraci přehrávání videa. V určitých partiích se přiblížila náskoku ATi, v určitých partiích náskok dorovnala a místy dokonce překonala. Systém HW akcelerace DVD (MPEG2) + WMV / HD-WMV a post-processing efektů je dostupný v celé řadě karet GeForce 6, ale VPU NV40 (GeForce 6800LE, 6800, 6800GT, 6800Ultra) a NV45 (GeForce 6800GT PEG, 6800Ultra PEG) obsahují HW chybu, kterou se zatím nepodařilo obejít (podle původního vyjádření anglické pobočky nVidia to bohužel není možné). Akcelerace HD formátů a WMV (tzn. hlavně HD-WMV) není na zmíněných kartách funkční. Post-processing efekty a akcelerace DVD (MPEG2) je samozřejmě v pořádku.
Podrobněji se technologii PureVideo budeme věnovat v některém z následujících článků.
{mospagebreak title=Duel High-Endu pro AGP - praxe}Asus AX 800XT - Radeon X800XT Platinum Ed.
Testovaný Radeon X800XT-PE pochází od společnosti Asus. Je postaven na referenčním PCB, ale liší se barvou a především vylepšeným chladičem, který umožňuje softwarově regulovat otáčky (standardní model využívá automatické regulace). Použitý chladič je také větší, čímž dokáže udržet přijatelnou teplotu karty při nižší hlučnosti (oproti referenčnímu chladiči). Pro majitele skříní s průhlednou bočnicí je vhodné doplnit, že chladič má čtveřici modře svítících diod.
- kliknutím se obrázek zvětší -
Poblíž fialového molexu pro napájení září žlutý interní VIVO konektor.
- kliknutím se obrázek zvětší -
Zadní straně karty dominuje VIVO procesor ATi Rage Theater, který se zde stará pouze o video-in. Setkat jsme se s ním mohli již na lepších verzích Rage 128PRO nebo také na Rage 128 GL All-in-Wonder (začátkem roku 1999). Éra tohoto čipu končí právě teď, po šesti letech, kdy jsou už jen doprodávány jen skladové zásoby.
Použité jsou 1,6ns GDDR-3 moduly Samsung (odpovídá frekvenci 625MHz ~ 1250MHz ef.)
S touto trojicí konektorů se v budoucnu už tak často setkávat nebudeme; i ATi pozvolna nahradí analogový D-Sub druhým DVI-I (tj. ten s možností použití redukce na D-Sub).
VIVO rozhraní zastupuje S-VHS konektor upravený společností ATi a rozšířený o další piny kvůli kompatibilitě s redukcí YPbPr a S-VHS/composite in/out.
Jestli vás zajímá tato karta více, můžete si přečíst její samostatnou recenzi, kde najdete také podrobnosti ohledně obsahu balení.
Asus V9999U/2TD - GeForce 6800 Ultra
Testovaná GeForce 6800 Ultra je typická referenční karta (včetně chladiče).
GeForce 6800 Ultra se od X800XT-PE vizuálně liší především chladičem, který zabírá sousední PCI slot. Jestli vás zajímá chladič více, můžete se podívat do tehdejší samostatné recenze grafické karty od MSI, která používala naprosto stejný chladič a naleznete tam jeho podrobný průzkum. Otáčky jsou regulovány podle 2D/3D režimu.
Zadní straně karty vévodí pouze spona chladiče; všech 8 paměťových modulů se nachází na svrchní straně pod chladičem:
Stejně jako v případě X800XT-PE, i zde jsou použity 1,6ns GDDR-3 moduly Samsung (odpovídá frekvenci 625MHz ~ 1250MHz ef.).
Funkci VIVO tento model nenabízí, ale za to disponuje duálním digitálním výstupem v podobě dvou DVI-I konektorů (možnost redukce na D-Sub u obou). S-VHS konektor (video-out) je možné doplnit redukcí na kompozitní výstup.
Kvalita výstupu a hlučnost chladiče
Obě testované karty nabízejí velmi kvalitní (ostrý) obraz, jak je ostatně u většiny produktů společnosti Asus zvykem, ale jak je opět zvykem, tak má ATI o chlup lepší obraz než nVidia. V chlazení jsou naopak výrazné rozdíly, a to jak v konstrukci, tak u hlučnosti obou chladičů.
GeForce 6800 Ultra je ve 3D režimu velice hlučná (malý vysavač). Ve 2D je hlučnost únosná, ale stále o kartě budete vědět a pro některé uživatele to může být nepříjemné. Asus X800XT-PE je ve obou režimech mnohem tišší, než druhá testovaná karta (Asus GeForce 6800Ultra).
Při sledování DVD filmů jsem shledal hluk karty Asus V9999U/2TD vskutku nepříjemným a po všetečných otázkách "spolukoukatele" ženského pohlaví jsem raději vyměnil tuto kartu za starý dobrý Radeon 9800Pro (Silencer).
{mospagebreak title=Sestava a syntetické testy}V grafech herních testů jsou uvedeny dva výsledky; první výsledek je bez použití vyhlazování a anizotropního filtru, druhý výsledek ukazuje propad výkonu při zapnutí těchto funkcí (FSAA 4x a anizotropní filtrování 8x).
Hardware | |
Procesor | AMD Athlon 64 3400+ (2200MHz, 1MB cache) |
Chladič CPU | GigaByte 3D Cooler |
Paměť | 2*512MB Corsair DDR400 CL2,5 (3, 3, 6) |
Čipset, MotherBoard | Soltek SL-K8AN2-GR, nForce 3 250Gb |
Software | |
Operační systém | Windows XP Professional SP2 |
DirectX | Microsoft DX9.0c |
Ovladače grafické karty | nVidia ForceWare 66.93 (oficiální) |
Teoretické testy | 3Dmark 2003 patch 340 |
Herní testy | Aquamark 3 |
3DMark 2003
Verze | 3DMark 2003, patch 340 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | Wings of Fury - DX7, multi-texturing (4 layers) Battle of Proxycon - DX8, vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), particles Troll´s Lair - vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), anisotropical lit (vlasy) Mother Nature - DX9, vertex shader (stromy, tráva), pixel shader (voda, obloha), color precision (odrazy jasu, osvětlení) |
Nastavení | Default, 1024x768x32bit, Max. Anisotropy 4, no FSAA |
Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml |
Radeon X800XT-PE má oproti GF6800U určitý náskok, ale ačkoli se to na první pohled nezdá, činí rozdíl pouhá 2%. Dobře si vede 6600GT, která je sice o něco pomalejší než X800SE, ale také stojí výrazně méně.
3DMark 2005
Verze | 3DMark 2005, patch 1.10 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | Return to Proxycon - DX9, dynamic shahows (2048x2048 depth map), point lights (512x512x6 cube depth map), 8 light sources Firefly Forest - DX9, diffuse / normal maps, specular maps, diffuse cube maps, procedural light scattering (obloha), masked point light (světluška) Canyon Flight - DX9, pxl shader 2.0 (velmi výrazně, skály), water shader (reflection+refraction maps, per pxl Fresnel), depth fog (R32F depth map) |
Nastavení | Default |
Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download |
Nový 3DMark ukazuje výraznější náskok XT-PE, tentokrát necelých 12%. Rozdíly ve zbytku herního pole zůstávají na stejné úrovni. Dobře je vidět také náskok vylepšené architektury X800 v souboji Radeon 9800Pro vs. Radeon X800SE.
CodeCreatures Benchmark Pro
Verze | Codecreatures Benchmark Pro 1.0.0 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | pixel shader 1.1 (vodní hladina), intenzivně vertex shader 1.0-1.1 (tráva, motýli), high polygon count (700.000 polygonů na snímek) |
Nastavení | požaduje 128MB grafické paměti (Aperture size nebo paměť grafické karty) a HW pixel shader |
Stažení benchmarku | http://www.majorgeeks.com/download.php?det=1256 |
CodeCreatures benchmark je velmi závislý na geometrickém výkonu (vysoké množství polygonů, vertex shadery). To svědčí spíše Radeonům; dokonce i R9800PRO se dostává před novější 6600GT (+13%). V současné době uvažujeme o vypuštění tohoto benchmarku a vrácení testu ze hry PainKiller, který používá poněkud realističtější engine.
SPECViewperf 8
Přestože jsou výsledky Radeonu velice vyrovnané, nabízí GeForce 6800 Ultra v součtu vyšší výkon. Radši nechám sčítání hrušek s jablky na pokoji, každý si může udělat vlastní názor :-)
Test byl proveden při standardním rozlišení 1280x1024, aby bylo možno porovnat výkony této karty s mnohonásobně dražšími grafickými kartami určenými speciálně pro profesionální práci. Přes tento odkaz si můžete prohlédnout skóre mnoha profi karet a porovnat je s právě recenzovanými kartami.
Aquamark 3
Verze | Aquamark 3 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | pixel a vertex shader 2.0, overdraw a high polygon count testy |
Nastavení | 1024x768x32bit, max. anisotropy 4, FSAA off |
Stažení benchmarku | http://www.aquamark3.com/am3-mirrors.htm |
Engine hry Aquanox 2 také lépe vyhovuje Radeonům (+7% pro XT-PE), ale 6600GT stále oproti ostatním nabízí nejlepší poměr cena/výkon. Zajímavostí je, že přetaktovaný Radeon 9800Pro (430/740) nabízí skóre přibližně 55 000 bodů a přetaktovaná GeForce 6600GT (570/1150) nabízí skoro totožný výsledek.
{mospagebreak title=Doom 3}Verze | 1.0 |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | Cube Maps, Stencil Shadows, Normal Mapping |
Nastavení | 1024*768, 1280*1024, 1600x1200 ~ high-detail (s/bez FSAA) |
Návod jak testovat | [ctrl]+[alt]+[~] com_preloadDemos 1[enter] timedemo demo1.demo[enter] |
ATi se všemožně snaží zapracovat na vylepšení situace s D3 a při porovnání se staršími testy se musí uznat, že se jí to pomaličku daří. Kdy se dočkáme kompletně nových OpenGL driverů stále není jisté (podle původních informací by měly být dokončeny v tomto čtvrtletí). Náskok nVidie ale však ATi nedotáhla, rozdíl pouze poklesl na 8, resp. 16% (FSAA/nonFSAA).
{mospagebreak title=FarCry}Verze | FarCry 1.3 |
Rozhraní | DirectX 8/9 |
Heslovitý popis | Pixel Shader 1.x / 2.0 a 3.0, Vertex Shader |
Nastavení | max. quality 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF) |
Návod jak testovat | Bench Em All |
FarCry ve verzi 1.3 dokáže využít SM3.0; i přesto zůstává GeForce 6800 Ultra v těsném závěsu za X800XT-PE. Až při 1600*1200/AA znamená výraznější rozdíl, konkrétně 10% pro Radeon. Dále je třeba říci, že horní hranice FPS byla omezena použitím slabšího procesoru (AMD Athlon 64 3400+). Při použití drahého Athlon FX-55 by byl rozdíl mezi kartami patrnější.
{mospagebreak title=Unreal Tournament 2004}Verze | UT2004 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | multi-texturing, bump mapping - vylepšený engine, při nastavení téže kvality (x UT2003) nabízí vyšší výkon |
Nastavení | 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 Max Det. (s/bez FSAA 4x a 8AF) |
Návod jak testovat | Bench Em All, mapy primeval a bench3 |
Unreal Tournament 2004 je typickým nositelem loga "nVidia - The way it´s meant to be played", takže nikoho nepřekvapí 7-14% náskok Ultry. Zajímavé jsou minimální rozdíly mezi GF 6600GT a R9800PRO v 1024*768 a 1280*1024. V rozlišení 1600x1200/AA Radeon 9800Pro ukazuje zuby, a to díky své 256-bitové paměťové sběrnici (GF6600GT má 128-bit).
{mospagebreak title=Half-Life 2}Verze | Half-Life 1.0 |
Rozhraní | DirectX 9/8/7 |
Heslovitý popis | Pixel Shader 1.x / 2.0 , vertex shader, physical engine |
Nastavení | max. detail, 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF) |
Stažení benchmarku | HL2 timedemos |
Half-Life 2 preferuje HW od ATi a ovladače 4.12 ještě více zvyšují náskok X800 XT-PE.
{mospagebreak title=Call of Duty}Verze | |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | Quake 3 engin (upravený), multitexturing |
Nastavení | 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF) |
Návod jak testovat | Bench em All |
Call of Duty vychází z Quake III enginu. ATi si vede o něco hůř; konkrétně o 4-5% při 1600*1200.
{mospagebreak title=Serious Sam - The Second Encounter}Verze | 1.07 |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | multi-texturing (max 5-layer), environment bump mapping, particles, lens flare, animated lights, procedural textures |
Nastavení | 32bit_HQ 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF) |
Návod jak testovat | http://www.pctuning.cz ("Jak otestovat grafickou kartu ve hrách") |
Zatímco v minulé generaci grafických karet měly navrch Radeony, tak dnešní situace není pro ATi nijak růžová. XT-PE vede pouze 1600*1200/FSAA, v ostatních případech má Ultra o cca 6-8% navrch.
{mospagebreak title=Přetaktování}Obě testované karty dosáhly solidních výsledků, ale upřímně řečeno, čekal jsem od nich více. GeForce 6800Ultra dosáhla taktak na hranici 440MHz u jádra a 1200MHz u pamětí (1,6ns), což není moc, ale ostudu si neudělala. Navýšení výkonu bylo vskutku zanedbatelné, ale kdybychom použili silnější procesor ( AMD Athlon 64 na frekvenci 2,6GHz a výše), tak by rozdíly byly patrnější. Podle všeho je procesor na úrovni AMD Athlonu 64 3400+ (Pentia 3,6GHz) stěží dostačující k tomu, aby byl z obou karet vymačkán plný výkon.
Radeon X800XT PE mě zpočátku velmi mile překvapil, protože jsem s ním dosáhl hranice 600MHz pro jádro a 1250MHz pro paměti, ale po dvou hodinách hraní UT2004 (1600x1200 6AA/8AF) se začaly objevovat artefakty. Konečné takty pro tuto kartu tedy byly 570MHz pro jádro a 1200MHz pro paměti. Použitím dobrého vodního chlazení by zřejmě bylo možné na vyšších taktech setrvat, ale to se týká obou testovaných karet. Pro GeForce 6800Ultra by to ovšem znamenalo ještě větší výhodu, neboť by odpadl problém "zapnutý vysavač".
Jak vidíme, tak nVidia má stále navrch a GeForce 6800Ultra stále kraluje. Je ovšem nutné dodat, že se tento rozdíl s každou novější verzí ovladačů postupně smazává a můžeme se dočkat doby, kdy se díky novým ovladačům obě karty srovnají. Brzy ATI přijde s kompletně předělanými ovladači pro OpenGL, ale zatím je vítěz jasný.
Co dodat k výsledkům? Radeon X800XT PE jasně dominuje a GeForce 6800Ultra v této hře utržila pořádný debakl. Snad se situace změní s příštími ovladači, kde nVidia vytáhne nějaký trumf z rukávu a donutí své karty ve hře Half-Life 2 k větším výkonům. Zprvu jsem byl zaskočen těmito výsledky, ale podle zpráv ostatních recenzentů je tomu opravdu tak. Popřejme tedy nVidii hodně štěstí a pracovního úsilí v oblasti ovladačů.
{mospagebreak title=Závěr}Co říct závěrem. Obě karty již všichni dobře znáte, a protože jsme se tentokrát zaměřili hlavně na to, co se od posledních testů změnilo, zkusím to pro každého z výrobců shrnout zvlášť. Vybírat vítěze tohoto duelu by bylo obtížné, a tak si obrázek udělejte podle recenze sami.
nVidia GeForce 6800 Ultra
Zlepšení kompatibility o sobě dalo vědět, propady výkonu v UT04 při FSAA jsou pryč. Pro GF 6800 také mluví lepší podpora OpenGL a softwaru v profi sféře.
Velkou pochvalu nVidia zaslouží za podporu pro akceleraci videa (především po kvalitativní stránce). Škoda je akcelerace WMV na GF6800; i když nelze čekat, že by si někdo tuto karty pořizoval do PC s procesorem pomalejším, než 3GHz (což už na softwarový HD-WMV playback stačí).
Výhody
- výkon v OpenGL (Doom 3, CoD, Serious Sam)
- PureVideo (HD-WMV)
- Shader Model 3.0
Nevýhody
- hluk (při 3D módu je obzvlášť nepříjemný)
- velikost karty (zabírá dvě pozice)
- spotřeba energie (dva molex konektory)
- slabý výkon ve hře Half-Life 2
- cena (cca 16000 bez DPH - LEVI)
ATi Radeon X800XT - Platinum Edition
ATi silně zapracovala, aby vylepšila postavení svých karet v Doom 3. To se jí celkem podařilo, ale náskok nVidie tak snadno nedožene. Novinky jako Geometry Instancing a Catalyst AI jsou vcelku příjemné, i když nelze čekat žádný extrémní rozdíl ve výkonu. Deaktivace Catalyst AI nejvíce poznamená Doom 3, podle našich testů zhruba 5%.
Určitou pozornost si zaslouží i výkon při aktivovaném FSAA, který je při vysokých rozlišeních v průměru lepší, než u konkurence - technologie SmoothVision HD (High Definition) opravdu činí čest svému jménu.
Výhody
- výkon s FSAA
- velikost karty (jedna pozice)
- spotřeba (o poznání menší než u GF6800Ultra)
- tichý chladič
- celkově vyrovnaný výkon (žádné propady)
Nevýhody
- cena (cca 16500 bez DPH - LEVI)
- absence Shader Modelu 3.0
Obě karty jsou tím nejvýkonnějším řešením pro AGP, které je v současné době dostupné. Je možné, že výkonnější nativní AGP řešení už zkrátka nebude; ATi pro toto rozhraní plánuje maximálně X700 a X800/XL vybavené novým můstkem Rialto, otázkou zůstává R481(má být posledním nativním AGP čipem), případně R520 (Fudo) s můstkem. Plány nVidie ohledně nových karet stále známé nejsou, uvidíme, jaké překvapení nám Kalifornie přichystá.
Jedno je ale jisté. Rok 2005 bude znamenat masivní nástup rozhraní PCI-Express a tak ho můžeme nazvat koncem osmileté éry AGP, která začala rokem 1997, kdy Matrox vydal svoji Millenium II a ATi Rage PRO s Rage IIc, které se staly prvními kartami s tímto rozhraním. Jako by to bylo včera, co Number Nine představil první funkční grafickou kartou s podporou AGP 4x (S3 Savage 4), nebo když SiS nabídl Xabre, jakožto první řešení s AGP 8x.
Obě grafické karty nám poskytla společnost Levi, které tímto děkujeme
Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz
Jinak osobně nepochybuji o tom, že XT PE je lepší volbou než 6800U (tím jsem se řídil i při koupi), jen ty ceny - Sapphire je minimálně stejně dobrý jako Asus a stojí na MO méně s daní, než Asus bez daně.
NAVIC... sami pisete ze X800 ma oproti 6800 znatelne nizsi spotrebu, takze tech 500 kc se vam vrati za par mesicu na uctech za elektrinu.
Takze ta cena v zaporech nema co delat (kdyz tak u obou karet, protoze je to proste hrozna suma) a dali jste ji tam asi jen proto aby tech zaporu radeon nemel malo
A vzhledem o statnim parametrum, dostupnosti, OC a predevsim vykonu v HL2 - tedy CS:Source je lespsi volba ATI...podle mne tedy.
Ohledně těch 500,- samozřejmě souhlasím, v téhle cenové kategorii to nic neznamená.
---
Ale z5 k vykonu v HL2. Je znama vec, ze ATI nasypala do VALVE a vyvoje Source enginu potazmo HL2 nemaly financni prostredky a tak VALVE proste udelali engin pro karty ATI a na konkurenci se prinejmensim (kdyz nenapisu vylozene zasabotovali) s nakou sebemensi optimalizaci vykaslali. Fakt cely VALVE i s jejich genialnim STEAMem SUX!!!
AD Optimalizacie - Ati: HL2 vs Nvidia: The Way ist meant to be played (a Doom3 ;))... nemaju si co vycitat!
Na predchozi karte jsem ho mel, ale na te X800XT PE jsou ty otvory nejak divne rozmistene. Jeste jsem to nezkousel, ale zda se mi, jako by tam byla potreba zvlastni spona?
Ked vysiel Doom3, vykon kariet ATI bol doslova zalostny. Spravilo sa to az niekolkymi verziami ovladacov. HL2 je o nieco novsia hra, a pri jej vyjdeni to bolo podobne: NVidia prehravala voci ATI dost vyrazne. A tiez aj NVidia bude musiet popracovat na 2-3 verziach ovladacov, aby tu (zatial) vyraznu stratu svojich kariet v HL2 zredukovala. Ale pride aj to...
PS u nVidie jsou při stejné frekvenci rychlejší.
70kové ovladače mají lepší výsledky v HL2 (bez triků se snížením kvality).
Osobně bych bral obě (kdybych měl čas na paření).
a to sem jeste nataktoval na 550/1150
v 2005 mi dava slusnejch 5500Bodů.
Nvidie je v posledni dobe naka divna vyda 6800Ultru s chybou v jadre a jeste to topi a zere jak Zehlicka :-(.
ty ovladace u Nvidie taky naky divny brachovy novy drivery strasne blbnou (chyby v grafice a artefakty) to se mi za posledni rok an ati nestalo ma ovladace kazdou verzi lepsi a lepsi
ale hraju vse naplno v 1024x768 a to me staci tazke me to az tak netrapi i kdyz nakej 64bit athlon by tomu urcite slusel ale to je moc penez za desku ramky a procak do cehos se mi ted nechce...
Ovladace 65.73
Codecreatures 4053
3D Mark 2001 11117
3D Mark 2003 8509
3D Mark 2005 3014
Aqua Mark 41.285
GFX 6642
CPU 5456
Myslíte si, že je to tím, že jedu na AGP 4x?
Oni sou obecne 6800 v 2005 slabsi nemaj tak vykony PS 2,0 jako ATI :-))
2 Doli: Ale ten vysledek je fakt nejakej divnej. Snad si pohrat s ovladacema a skusit vykon v ostatnich aplikacich.
jinak jsem rád Jirko že jsi zpátky
---
Oni tam ty tranzistory nestrkají jen tak pro p*del.
Tak to jsi fakt asi zaspal. TNT je z roku 199x?? K někomu zajdi ať ti ukáže ovladače k nvidii a spadne ti čelist, a zvlášť když je ještě odemkne a zpřístupní ti taktování se selftestem...
Mám tady několik radeonů i nvidií a ten rozdíl je fakt propastnej... ještě dodnes jsem spoustu fičurek z driverů k nvidii ani nevyzkoušel.
Doby se ale hodne zmenily. ATI ma ovladace uplne normalni tak od doby prvnich R9x00 a na 95% uz od R8500.
kazdej kdo mel AIW128/32 mi urcite dosvedci ze to byly naprosto skveli karty - este tedka na ni vzpominam (je zrovna v PC na kterym mam polozeny nohy ;))
2) Nemáš pravdu; možná si to částečně pleteš s 4.12 beta, což je ostatně tvoje věc, ale nic se nemění na tom, že píšeš nesmysly ;-)
Chtělo by to nakopnout SLI s jednou GF6800 U a druhou ATI-nou :o) ... ale spíš, aby si pomalu člověk pořídil obě a přehazoval je v počítači (nejlépe za chodu) podle toho co má zrovna chuť hrát...
BTW: taky nejak nechapu, co ten clovicek ma se starim ovladacu, jestli to nemyslel tak, ze posledni ovladace od ati jsou z roku 2004 ... tedy rok stare ;-))).
http://www.asus.com/products3.aspxl1=2&l2=7&l3=3&slname=GeForce%206800 a>
Ta ma jine chlazeni, takze by asi odpadl problem s hlucnosti, to co jste vybrali je sice taky ASUS ale naprosto shodnej s referencnim modelem, takze pro me to ASUS neni ;-]