Radeon X800 SE s 256MB paměti od MSI |
autor: Souček Jiří , publikováno 22.11.2004 |
Seznam kapitol |
---|
1. Testovací sestava + syntetické testy |
Již před dlouhou dobou ohlásila ATi grafickou kartu vycházející z jádra R420 (Radeon X800) vybavenou pouhými 8 aktivními pixel pipelines. Zprávy se hodně lišily, ale často byla zmiňována pouze PCI Express verze a nejistá situace na našich trzích. Až nyní je spekulacím konec. Karta nazvaná Radeon X800 SE již existuje a dokonce v provedení AGP 8x. Měli jsme možnost otestovat produkt společnosti MSI - "RX800" vybavený 256MB paměti. A věřte, že výsledky jsou opravdu zajímavé. {mospagebreak title=ATi Radeon X800 SE - v podání MSI}
Jak jsem již zmínil, Radeon X800 SE vychází (stejně jako ostatní zástupci série X800) z jádra R420 (kódově označovaného jako "Loki"). Tento grafický procesor obsahuje 16 pixel pipeline rozdělené do čtveřic (quads). Jednotlivé quady (celkem 4) jsou schopny fungovat relativně nezávisle na sobě. To dává výrobci možnost snadno vytvářet méně výkonné varianty karet pouhou deaktivací jednotlivých quadů. To ale není nic nového - Radeon X800 PRO se třemi aktivními quady (12 pixel pipelines) už dobře známe. Nový Radeon X800 SE má ale aktivní pouze dva quady (8 pixel pipelines), což znamená nižší fillrate.
Podobné řešení je použité na konkurenčním NV40 (který se používá pro sérii GeForce 6800). GeForce 6800 Ultra a GT nesou 16 pixel pipelines (všechny 4 quady aktivní), GeForce 6800 nese 12 pixel pipelines (3 aktivní quady) a GeForce 6800 LE je vybavena osmi pipelines, tedy dvěma quady.
Odlišná je situace u vertex pipelines (geometrie). Oba čipy (R420 i NV40) nesou fyzicky 6 vertex pipeline. Zatímco levnější verze šestkových GeForce mají některé deaktivovány (GeForce 6800 zbývá 5 a GeForce 6800 LE zbývají 4), tak karty založené na R420 (Radeon X800) jsou vždy vybaveny plnými šesti geometrickými jednotkami, čímž alespoň teoreticky nabízejí vyšší výkon v operacích jako je T&L a vertex shadery.
Celou situaci shrnu v tradiční tabulce:
Radeon X800 SE | Radeon X800 PRO | GeForce 6800 LE | GeForce 6800 | |
Jádro | R 420 | R420 | NV 40 | NV 40 |
Výrobní proces | 0.13 ľm TSMC | 0.13 ľm TSMC | 0.13 ľm IBM | 0.13 ľm IBM |
Počet transistorů | 160 milionů | 160 milionů | 220 milionů | 220 milionů |
Paměťová sběrnice | 256-bit DDR | 256-bit DDR | 256-bit DDR | 256-bit DDR |
Kapacita paměti | 256MB | 256MB | 128MB | 128 MB |
Takt čipu | 425 MHz | 475 MHz | 300 MHz | 325 MHz |
Takt pamětí | 400 MHz (800 DDR) | 450 MHz (900 DDR) | 350 MHz (700 DDR) | 350 MHz (700 DDR) |
Paměťová propustnost | 25.6 GB/s | 28.8 GB/s | 22.4 GB/s | 22.4 GB/s |
Fill-rate (single-texturing) | 3600 MPixel/s | 5700 MPixel/s | 2400 MPixel/s | 3900 MPixel/s |
Fill-rate (multi-texturing) | 3600 MTexel/s | 5700 MTexel/s | 2400 MTexel/s | 3900 MTexel/s |
Vertex Shader | 6 (z 6ti) | 6 (z 6ti) | 4 (z 6ti) | 5 (z 6ti) |
Triangle-rate Troj./s | 640 M | 715 M | 300 M | 410 M |
Počet Pixel Pipelines | 8 (z 16ti) | 12 (z 16ti) | 8 (z 16ti) | 12 (z 16ti) |
Text. jednotek na pipeline | 1 | 1 | 1 | 1 |
Vertex Shader verze | 2.0 (+) | 2.0 (+) | 3.0 | 3.0 |
Pixel Shader verze | 2.0 (+) | 2.0 (+) | 3.0 | 3.0 |
DirectX | 9.0b | 9.0b | 9.0c | 9.0c |
FSAA | MultiSampling (Temporal tech.) | MultiSampling (Temporal tech.) | MultiSampling SuperSampling | MultiSampling SuperSampling |
FSAA typy | 2x / 4x RGMS 6x sparse | 2x / 4x RGMS 6x sparse | 2x / 4x RGMS 2x OGSS + hybridy | 2x / 4x RGMS 2x OGSS + hybridy |
Nativní rozhraní čipu | AGP 8x | AGP 8x | AGP 8x | AGP 8x |
MSI RX800 (Radeon X800 SE)
Zajímavostí grafické karty je již zmíněný počet vertexových pipeline (můžeme říct vertex shaderů), kterých je plných 6. Další neobvyklým prvkem je 256 MB grafické paměti, což je dnes běžné jen na hi-end modelech. Pochvalu zaslouží i 256-bitová paměťová sběrnice, která je podmínkou při používání FSAA ve vysokých rozlišeních.
Stejně jako u ostatních produktů MSI, i RX800 je balena v nádherné velké krabici, která informuje o vlastnostech karty a přibaleném softwaru.
Další podrobnosti najdeme pod víkem krabice; můžeme dokonce i nahlédnout na samotnou grafickou kartu. Dovnitř se dostaneme tradičně z boku:
Přestože je krabice velká, je její prostor dobře využit. Karta je nárazu-vzdorně zabalena v pěnové hmotě. V krabici najdeme společně s grafickou kartou dále manuál, redukci DVI -> D-Sub, redukci SVHS -> cinch, redukci SVHS -> HDTV (komponent), napájecí kabel "Y", kabel SVHS a kompozitní kabel (cinch).
Nechybí ani bohatá softwarová výbava složená ze čtrnácti CD, na nichž se nachází následující software: 3D Album, 3D Desktop, MSI Media Center DeLuxe 2, MSI Drivers & Utilities, InterVideo WinDVD 5.1, Virtual Drive PRO + RestoreIT! PRO, MSI Games Colection, URU, Prince of Persia (2CD), Dargaud (4CD).
Od tradičních Radeonů X800 se Radeon X800 SE vizuálně liší především specifickým chladičem. Tradiční kombinace konektorů D-Sub, S-VHS, DVI a interní napájení zůstává.
Zadní strana je naopak prakticky identická s většinou ostatních Radeonů X800. V pravé části vidíme pouze prázdnou pozici pro čip Rage Theater, který se v případě luxusnějších variant Radeonu X800 PRO a XT stará o video-in.
(obrázky X800 XT pro srovnání najdete v jedné z předešlých recenzí)
Tradiční trojice výstupů... Podívejme ale na osazené paměti:
Moduly společnosti Samsung (2ns) jsou určeny pro 500MHz (1000MHz efektivně), ale běží na "pouhých" 400MHz (800MHz efektivně). Rezerva pro overclocking se vždy hodí :-).
Nejzajímavějším prvkem karty je zvláštní chladič. Na obrázku vypadá celkem křehce, ale je poměrně masivní (odlitek - hliníková slitina). Drobný větráček využívá automatické regulace otáček v závislosti na teplotě (ta ale není plynulá, ale dvoustupňová). Při nízkých otáčkách je chladič více-méně tichý (VGA Silencer to rozhodně není, ale nijak neruší). Při vyšších otáčkách (na které ale chladič přepínal výjimečně, spíše až po OC) už o sobě dává ventilátor dost znát. Těžko k něčemu přirovnat; možná tak starší chladiče použité na referenčním Radeonu 9800.
Když si dobře prohlédnete kartu, zjistíte, že se vizuálně neliší od modelů Radeon X800PRO a X800XT, takže by minimálně po teoretické stránce neměl být problém (s odpovídající výbavou) odemknout deaktivované quady a vyrobit tak plnohodnotný Radeon X800 XT Platinum. Bohužel se dosud neobjevil osvědčený postup, kterým by bylo možné odemčení provést. Předpokládám, že nebude trvat dlouho a dočkáme se (budeme vás informovat). Stále však zůstává háček v podobě taktovacích frekvencí: Snese karta overclocking z 425/400 na 500/500 (XT) případně 525/560 (XT Platinum)? Odpověď na tuto otázku najdete na konci dnešního článku.
{mospagebreak title=Testovací sestava + syntetické testy}Hardware | |
Procesor | AMD Athlon 64 3200+ (2000MHz, 1MB cache) |
Chladič CPU | GigaByte 3D Cooler |
Paměť | 2*512MB Corsair DDR400 CL2,5 (3, 3, 6) |
Čipset, MotherBoard | VIA K8T800, Soltek SL-K8-AVR |
Software | |
Operační systém | Windows XP Professional SP2 |
DirectX | Microsoft DX9.0c |
Ovladače grafické karty | nVidia ForceWare 65.73 / 66.81 (srovnání u GF6800) |
Teoretické testy | 3Dmark 2001SE built 330 |
Herní testy | Aquamark 3 |
Opět tu máme jednu změnu a tou je novinka v našem seznamu herních testů. TombRaider - Angel of Darkness je založen na moderním enginu, který používá vertex i pixel shadery (1.x-2.0). Další podrobnosti najdete u grafu.
Krom výsledků MSI RX800 (Radeon X800 SE) v grafech najdete Radeon X800 PRO (jako nejbližší výkonnější kartu od ATi), Radeon 9800 PRO (stejný počet pixel pipelines), jako zajímavost a srovnání s předchozí generací Radeon 9500 PRO, který zastával podobnou úlohu, jaká by dnes měla náležet Radeonu X800 SE.
Z konkurenčního hardwaru samozřejmě nechybí GeForce 6800 LE a GeForce 6800, jejichž výsledky jsou ale převzaty z předchozích testů (použité ovladače 66.81 podávají vynikající výsledky ve hře Painkiller, testu 3DMark05 a obecně při použití FSAA, ale v některých jiných testech - 3DMark 2001/2003 - podávají velmi nízký výkon. Proto jsem přidal i výsledky GeForce 6800 na ForceWare 65.73). A jako poslední asistent se hlásí GeForce FX 5900 XT od společnosti Leadtek (WinFast A350 XT TDH).
Grafické karty nVidia byly testovány na ovladačích 66.81, pokud není uvedeno jinak.
Poznámka redakce: V souvislosti s teoretickými testy bychom chtěli poprosit čtenáře, aby se vyjádřili v diskuzi pod článkem. Problém je následující: Několik čtenářů namítalo, že teoretické testy v nynějším rozsahu jsou zbytečné, proto by se jejich množství mělo zredukovat a měl by se zařadit spíše nějaký další herní test. Rozhodnutí tedy necháme na vás. Pokud se v diskuzi pod článkem vyjádříte ve významu syntetické testy zredukovat, dojde zřejmě k vypuštění testů jako jsou například TempleMark, VillageMark, OpengGL Stars.
Benchmarky a syntetické testy
3DMark2001 SE
Verze | 3DMark2001 SE, built 330 |
Rozhraní | DirectX 8.1 |
Heslovitý popis | Car Chase - realtime physics, dynamic shadows, multi-texturing (3 layers) Dragothic - vertex shader, lightmaps Lobby - vertex shader, dynamic shadows, reflections Nature - pixel shader (vodní povrch), vertex shader (stromy, tráva, motýli), lightmaps |
Nastavení | Default - 1024x768x32bit, DXT komprese, FSAA a Aniso vypnuto |
Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download/ |
Na první pohled zaujme výkonnostní rozdíl mezi verzemi ovladačů na GeForce 6800; tomu jsme se ale již věnovali. Radeon X800 SE se drží velice dobře, nabízí o 8% vyšší výkon než GF6800 s dvanácti pipeline!
3DMark03
Verze | 3DMark03, patch 340 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | Wings of Fury - DX7, multi-texturing (4 layers) Battle of Proxycon - DX8, vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), particles Troll´s Lair - vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), anisotropical lit (vlasy) Mother Nature - DX9, vertex shader (stromy, tráva), pixel shader (voda, obloha), color precision (odrazy jasu, osvětlení) |
Nastavení | Default, 1024x768x32bit, Max. Anisotropy 4, no FSAA |
Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml |
3DMark03 k novému Radeonu již tak shovívavý není. Nelze říct, zda je karta rychlejší nebo pomalejší než GF6800 - opět záleží na ovladačích :-)
V Mother Nature je ale Radeon X800 SE vítězem (+19% GF 6800)
3DMark05
Verze | 3DMark05, patch 1.10 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | Return to Proxycon - DX9, dynamic shahows (2048x2048 depth map), point lights (512x512x6 cube depth map), 8 light sources Firefly Forest - DX9, diffuse / normal maps, specular maps, diffuse cube maps, procedural light scattering (obloha), masked point light (světluška) Canyon Flight - DX9, pxl shader 2.0 (velmi výrazně, skály), water shader (reflection+refraction maps, per pxl Fresnel), depth fog (R32F depth map) |
Nastavení | Default |
Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download |
Nový 3DMark05 posouvá GeForce FX znatelně níže; Radeon X800 SE konkurenci opět překonává, ale nijak razantně.
3DMark05 - Canyon Flight
3DMark05 - Return to Proxycon
3DMark05 - FireFly Forest
Pixel + Vertex Shadery
Pixel Shader 1.1 - nVIDIA ChameleonMark
![]() |
Verze | ChameleonMark |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | pixel shader 1.1 |
Nastavení | 1024x768x32bit, skin Real |
Stažení benchmarku | http://www.pctuning.cz//ilustrace2/jahoda/ChameleonMark.zip |
Návod jak testovat | V adresáři ChameleonMark\RUN\10x7x32 spusťte chameleon_bmark_Real.bat a výsledek najdete v ChameleonMark\binaries v souboru fps.txt |
Pixel Shader 1.1 zvládá Radeon X800 SE i přes pouhých 8 pixel pipelines velice dobře (+24% GeForce 6800).
Pixel Shader 1.1 (3DMark2001)
Pixel Shader 1.4 (3DMark2001)
Pixel Shader 2.0 (3DMark03 a 3DMark05)
V PS 2.0 je již situace jiná; GeForce 6800 je výrazně rychlejší.
Vertex Shader 1.1 - MATROX SharkMark
![]() |
Verze | SharkMark |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | vertex shader 1.1 |
Nastavení | - |
Stažení benchmarku | |
Návod jak testovat | Spustit SharkMark.exe, výsledek v result.txt (ideálně několikrát + průměr) |
Vertex Shadery 1.1 (3DMark2001/03) a 2.0 (3DMark05)
6 vertex jednotek a vyšší taktovací frekvence posouvají Radeon X800 SE před GeForce 6800.
CodeCreatures Benchmark Pro
Verze | Codecreatures Benchmark Pro 1.0.0 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | pixel shader 1.1 (vodní hladina), intenzivně vertex shader 1.0-1.1 (tráva, motýli), high polygon count (700.000 polygonů na snímek) |
Nastavení | požaduje 128MB grafické paměti (Aperture size nebo paměť grafické karty) a HW pixel shader |
Stažení benchmarku | http://www.majorgeeks.com/download.php?det=1256 |
PowerVR D3D TempleMark
![]() |
Verze | D3D TempleMark |
Rozhraní | DirectX 6 |
Heslovitý popis | Environment Mapping, Bump Mapping, Refraction & Reflection maps MultiTexturing (max 6 layers) |
Nastavení | 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit |
Stažení benchmarku | |
Návod jak testovat | D3DVillageMark.exe -benchmark |
PowerVR D3D FableMark
![]() |
Verze | D3D FableMark 1.0 |
Rozhraní | DirectX |
Heslovitý popis | Soft Shadows (Stencil Buffer) |
Nastavení | 1024x768x32bit |
Stažení benchmarku | http://www.pvrdev.com/pub/PC/fE/DX8/D3DFableMark.zip |
Návod jak testovat | FableMark.exe -benchmark |
Pro použití Stencil Shadows je architektura NV40 (GeForce 6800) mnohem vhodnější než R420 (Radeon X800).
Hidden Surface Removal test - PowerVR D3D VillageMark 1.22
![]() |
Verze | D3D VillageMark 1.22 |
Rozhraní | DirectX 6 |
Heslovitý popis | praktický fill-rate test (teoretický fill-rate karty + optimalizace jako hidden surface removal, z-testy apod.), multi-texturing (3 layers) |
Nastavení | 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit, trilinear, DXT1 on |
Stažení benchmarku | http://www.pvrdev.com/pub/PC/extra/h/VillageMark.htm |
Návod jak testovat | D3DVillageMark.exe, readme.txt |
V tomto testu se vyskytla podivná anomálie - Radeon X800 PRO nemůže ani po teoretické stránce dosahovat tak rozdílného výkonu v porovnání s Radeonem X800 SE. Výsledky jsem samozřejmě přeměřil, ale vše zůstalo beze změny.
Hidden Surface Removal test - PowerVR OGL VillageMark 1.22
![]() |
Verze | OGL VillageMark 1.22 |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | praktický fill-rate test (teoretický fill-rate karty + optimalizace jako hidden surface removal, z-testy apod.), multi-texturing (3 layers) |
Nastavení | 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit, trilinear, DXT1 on |
Stažení benchmarku | http://www.pvrdev.com/pub/PC/extra/h/VillageMark.htm |
Návod jak testovat | VillageMark.exe, readme.txt |
OpenGL varianta testu podává standardní výsledky. Radeon X800 SE a GeForce 6800 staví na stejnou úroveň.
OpenGL Stars
![]() |
Verze | OpenGL Stars |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | praktický fill-rate test, propustnost pamětí, lens flare, particles |
Nastavení | 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit, trilinear |
Stažení benchmarku | http://www.stars.benchmark.pl/ |
Návod jak testovat | Nastavte rozlišení + barevnou hloubku, zaškrtnout položku benchmark, fullscreen |
OpenGL Stars je nakloněn grafickým kartám společnosti nVidia. Zajímavé je, že i GeForce FX 5900 XT vítězí nad Radeonem 9800 PRO.
{mospagebreak title=Herní testy - Direct3D, OpenGL}Aquamark 3
![]() |
Verze | Aquamark 3 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | pixel a vertex shader 2.0, overdraw a high polygon count testy |
Nastavení | 1024x768x32bit, max. anisotropy 4, FSAA off |
Stažení benchmarku | http://www.aquamark3.com/am3-mirrors.htm |
Radeon X800 SE je protentokrát vítězem (+4 až 12% oproti GeForce 6800).
Unreal Tournament 2004
Verze | UT2004 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | multi-texturing, bump mapping - vylepšený engine, při nastavení téže kvality (x UT2003) nabízí vyšší výkon |
Nastavení | 1024x768x32bit, 1280x1024x32bit, 1600x1200x32bit, Max Details |
Návod jak testovat | Bench Em All, mapy primeval a bench3 |
Unreal Tournament 2004 je parketa nVidie; ovšem kombinace testu Primeval s FSAA znamená pro tyto karty výrazný výkonnostní propad.
Stencil test - X2: The Threat Rolling demo
![]() |
Verze | X2 Rolling Demo |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | stencil shadows, bump mapping |
Nastavení | 1024x768x32bit auto-quality off, fsaa off, bump mapping on, benchmark on |
Stažení benchmarku | http://www.egosoft.com |
Návod jak testovat | X2-demo.exe, další nastavení výše
|
Alespoň podle výsledků tohoto testu se zdá, že ATi pomocí novějších ovladačů pomalu dohání náskok nVidie při používání stencil shadows. Výsledky GeForce 6800 jsou však stále lepší.
Tomb Raider - Angel of Darkness
Verze | TRAOD V49 (=0.49) |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | Pixel Shadery 1.1+ 1.4 + 2.0, cinema efekty (Depth of Field PS2.0, Glow, HeatHaze...), Vertex Shader |
Nastavení | 1024x768, 1280*1024, 1600*1200, Max Details, AF (8x) |
Návod jak testovat | Po nainstalování patche 0.49 zkopírovat soubor TRAOD.exe ze adresáře "BIN" do adresáře hry (\TRAOD\TRAOD.exe) Poté nastavit (settings) vše na maximální kvalitu, pouze character + camera update na "half" (ukázka použitého nastavení) |
Do seznamu herních testů jsem zařadil i poslední díl legendární série Tomb Raider nazvaný Angel of Darkness. Engine hry mohutně využívá především 2.0 pixel shaderů (krom vody i mnohé cinema efekty a stíny vytvářené právě pomocí 2.0 pixel shaderů). Vysoké nároky řadí TR na podobnou laťku jako třeba Doom III nebo FarCry.
Situace je velice vyrovnaná. GeForce má mírně navrch při vyšším rozlišení; Radeon při nižším. Jde ale pouze o kosmetické rozdíly.
Dungeon Siege
Verze | Dungeon Siege |
Rozhraní | DirectX 7 |
Heslovitý popis | T&L, HSR |
Nastavení | 1024x768x32bit, Max Details, AA 4x, AF 8x |
Návod jak testovat | Parametry nastavit ve hře, případně použít příkazy z DS Benchmark Readme |
Při FSAA má navrch Radeon, bez použití FSAA GeForce. Opět kosmetický rozdíl.
Painkiller
![]() |
Verze | Painkiller 1.31 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | hi-polygon count, volumetric fog, specular gouraud... |
Nastavení | max. quality |
Návod jak testovat | konzole: "benchmark c5l1" -pozor na rozdíl mezi verzemi!!! |
V obou rozlišeních vede Radeon X800 SE nad GeForce 6800. Při FSAA je výsledek mnohem vyšší (i přes 50%)
Painkiller - test 2
![]() |
Verze | Painkiller 1.31 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | hi-polygon count, volumetric fog, specular gouraud... |
Nastavení | max. quality |
Návod jak testovat | konzole: "benchmark c5l2" -pouze od verze 1.3 |
Limit CPU je znát, ale jisté rozdíly mezi situací s FSAA a bez FSAA jsou stále znatelné.
FarCry
![]() |
Verze | FarCry 1.1 |
Rozhraní | DirectX 8/9 |
Heslovitý popis | Pixel Shader 1.x / 2.0, Vertex Shader |
Nastavení | max. quality |
Návod jak testovat | Bench Em All |
Ve FarCry nabízí Radeon X800 SE při 1600*1200 skóre o 11% horší (než GF 6800), ale 1280*1024 a 1024*768 jsou mírně nakloněny ve prospěch ATi. To je pravděpodobně způsobeno dosažením limitu praktického fillrate (ten je u GF 6800 právě o cca 10% výše).
Herní testy - OpenGL
Return to Castle Wolfenstein : Enemy Territory
Verze | RtCW: ET |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | Quake III engine, multi-texturing |
Nastavení | 1024x768x32bit, 1280x1024x32bit, 1600x1200x32bit Max Details (high), timedemo 1, demo pctradar |
Návod jak testovat | Nahrajte demo pctradar do etmain\demos, ve hře v konzoli ~ zadejte timedemo 1 a demo pctradar a po skončení přečtěte hodnotu fps |
Quake 3 engine zřejmě navždy zůstane parketou GeForce. Dokonce i GeForce 6800LE snadno X800SE dožene.
Serious Sam - The Second Encounter
Verze | 1.07 |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | multi-texturing (max 5-layer), environment bump mapping, particles, lens flare, animated lights, procedural textures |
Nastavení | 32bit_HQ++ script, 1280x1024x32bit / +AA 4x & AF 8x, Grand Cathedral |
Návod jak testovat | http://www.pctuning.cz ("Jak otestovat grafickou kartu ve hrách") |
Přestože se ATi snaží vylepšit ovladače pro OpenGL, není to ještě zdaleka ono. GeForce 6800 je rychlejší.
Doom III
Verze | |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | Cube Maps, |
Nastavení | 800*600 ~ low, 1024*768 ~ middle, 1280*1024 ~ high |
Návod jak testovat | [ctrl]+[alt]+[~] com_preloadDemos 1[enter] timedemo demo1.demo[enter] |
Nižší rozlišení a detaily dělají z GeForce 6800 i 6800LE jednoznačné vítěze. Všimněte si, že GeForce FX nové ovladače nesedí a degradují tuto kartu na úroveň 9500PRO.
Vyšší rozlišení i detaily posouvají kanadský hardware (ATi) o příčku výš, ale na vítězství to stále nestačí.
{mospagebreak title=Podtaktování a přetaktování, Závěr}Ještě než si začnete myslet, že jsem se úplně zbláznil, se pokusím vysvětlit, jaký smysl má kartu podtaktovat: Případného čtenáře či zákazníka by mohlo napadnout, zda Radeon X800 SE, který má stejný počet pixel pipelines jako Radeon 9800 PRO (8), není z výkonnostního hlediska pouze přetaktovaným Radeonem 9800. Ověřit to můžeme snadno. Podtaktoval jsem testovanou kartu na 380 MHz pro jádro, 340 MHz pro paměť (jako Radeon 9800 PRO) a provedl několik testů. Velmi zajímavý výsledek nabídl 3DMark05:
Podle tohoto testu (není závislý na výkonu procesoru) je architektura čipu R420 (při stejném počtu pipelines) o 20% efektivnější, než architektura staršího R350 (Radeon 9800 PRO).
+18%
Samotný Mother Nature dokonce +31% ! Ostatní testy (vyšší limitace procesorem) již tak velký nárůst nezaznamenaly, příkladem může být ještě Doom3:
+13%
Vraťme se k přetaktování. V úvodu jsem zmiňoval, že podmínkou pro "předělání" Radeonu X800 SE na Radeon X800 XT (nejlépe samozřejmě verzi Platinum, že :-)) je přetaktování karty minimálně na tyto frekvence. Radost mi udělalo, že se mi snadno povedlo dosáhnout pěkných 527 MHz pro jádro a 567 MHz pro paměti (s původním chlazením), což dostačuje, ale po prohledání zahraničních zdrojů jsem zjistil, že tato hodnota OC není zas tak nic neobvyklého. To by ve výsledku byla relativně dobrá zpráva.
Overclocking: 425*400 >>> 527*567 (24% jádro, 42% paměť)
42% na pamětech je opravdu neobvyklý jev. Většinou je totiž na nich šetřeno nejvíce. Radeon X800 SE jako by byla pravým opakem (256MB, 256bit, 2ns). Jako obvykle uvedu i nějaké výsledky z testů:
Závěr
Radeon X800 SE v podobě MSI RX800 mě opravdu příjemně překvapil. Design karty i vysoké možnosti přetaktování jakoby přímo nabádaly k odemčení všech 16 pixel pipeline a výrobě hi-endové X800XT, v lepším případě X800 XT Platinum.
Radeon X800 SE si nestojí špatně ani i na svém základu (425*400). Mnohokrát pokořila papírově zdatnější GeForce 6800 a zvláště pak při použití FSAA. OpenGL však es-éčku vůbec nesvědčí.
plusy:
256 MB DDR3, 256bit RAM
slušný výkon
velmi dobrý výkon při FSAA (propustnost pamětí)
AGP 8x (dostupnost, kompatibilita)
přetaktování
(teoreticky možnost odemknutí na Radeon X800 XT - zatím v závorce)
mínusy:
výkon v OpenGL (v několika případech dokonce nižší než na GeForce 6800 LE)
vyšší cena (cca 12000 Kč s DPH)
Vyšší cena je způsobena právě 256 MB rychlé paměti DDR3. Na druhou stranu ve srovnání s 256MB verzemi Radeonu 9800 PRO je X800 SE výhodnější volba (cenový rozdíl cca 1000-2000 Kč).
Grafické karty MSI RX800 (X800 SE), Asus AX800Pro (X800 Pro) a Leadtek WinFast A350XT (GeForce 5900 XT) nám zapůjčila společnost LEVI, které tímto děkujeme
Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz
Snad jen že tam mohla být i lepší verze 6800 a 6600GT.
Možná i Radeon 9800XT.Pak by to byl ten úplně nejlepší článek co jsem za poslední dobu četl. Prostě bomba!
Ale stejně to je FATK DOBRÝ!
V porovnání s nVidií tam, bohužel, postrádám 6600GT. Odemčení pipek je fajn, ale obávám se, že normální člověk to neudělá a za tu opravdu šílenou cenu je, podle mě, lepší zvolit jinou variantu (mluvím opět z pohledu obyčejného uživatele). Zdá se mi, že tahle karta je určena speciálně právě pro hračičky se železem. No, můj názor. :-)
chybí mi trošku rozvést jestli jde na 12 nebo 16 pipek, případně jak(soft v ovladačích nebo lakem)
jinak se mi ta karta zdá hodně drahá, měla by stát tak 8K a ne 12....
Ad cena - třeba MSI 6800LE (v krabci) stojí cca 8750Kč, a to je X800SE výkonem trošku jinde. 6800 je za 9100Kč, takže cenu X800SE bych podle sebe viděl tak na 10000Kč. X800SE je ale novinka (a většina novinek má prvních pár týdnů cenu trochu výš), původní cena měla mít ještě o 2000Kč vyšší než je teď (jde rychle dolů a podle mě ještě půjde níž).
Ale jinak dobrý článek. Fakt.
Jinek Ijelinek ma pravdu a souhlasím s ním.
12l za kartu = vyhozene penize.
Musim se snat, kdyz si vzpomenu na recenci GF3 jeste na puvodnim PCTuningu na Zive.cz, kde vysokou cenu karty pres 10 000 Kc redaktor obhajoval slovy, ze jde o "dobrou investici do budoucnosti". Hmm, budoucnoust je zde (cca 3 roky) a kde je ta karta? Kdo si tehdy pockal ani ne 3/4 roku, koupil GF3 za cca 3500 Kc i s DPH pricemz na trhu v te doby byla vykonnejsi je GF4.
---
V popisu pameti je spatne uvedena frekvence, myslim ze tam ma byt jen 800MHz, jestli sem to spravne pochopil.
Jinak cena je podle me prilis vysoka, v teto cenove relaci je urcite lepsi volba 6800GT.
Take je otazka jake takty bude grafika zvladat po pripadnem odemceni vsech pipelines i u modu R9800PRO na XT nekdy dochazelo ke zhorseni OC jadra.
---
ale za 12k nema sanci! doufam, ze je autorovi jasne,
ze mel okamzite zaradit vysledky karet v podobne
cenove kategorii a tim mam na mysli 6800gt, aby
firme ati bylo jasne jak ma nastavit cenu!
cau, autore.
ps: grafy tam klidne nechte, cim vic, tim lepsi prehled.
hight detaily 81.3 fps. procesor mám obyčejný Athlon 64 3000+.Prosím pokud můžete otestujte tuto kartu opravdu stojí za to.
Znova je treba pripomenout, ze to je test jedne konkretni karty a proto se hlavne hraje s jednou konkretni kartou.
Ty hodnoty ostatnich grafik tam jsou v podstate jen pro line ctenare - klidne by stacili jen vysledky testovane karty s tim, ze kdyz chcete porovnani s jinymi kartami, tak si nalistuje prislusnou recenzi a porovnavejte.
2) Do kompu jsem navíc všechny karty nedával; ve článku uvádním, že výsledky 6800/6800LE přebírám z minulých recenzí (ve kterých není problém najít, na kolik jsem obě přetaktoval)
6800GT bych rád otestoval, problém v tom nevidím. Ale o tom, co se skutečně testovat bude a co ne, nerozhoduju já, ale redakce. Zkuste se na ni obrátit.
Samozřejmě že ne, ale přednost má srovnání s HW stejného výrobce. Každý výrobce má svojí úroveň výbavy a kvality a srovnávat různý hardware od různých výrobců může být zavádějící. (výbava totiž něco stojí). Tímhle způsobem bychom mohli porovnávat karty, kdyby se prodávyly jako bulk. Jenže to už dnes nedělají ani ti nejtypičtější OEM výrobci...
Ja napr.nezarabam malo, skor je to riadny nadpriemer, ale kartu pouzivam Radeon 9100 kupenu pred 1,5 rokom. Teraz si kupim 9550 a je to zase na 1,5 roka. Musi to stacit. Ale ak kradnes najnovsie hry a hrajes ich do zblbnutia, tak to viem pochopit. Ale to potom treba vyhladat psychiatra.