Radeon 9550 na tři způsoby |
autor: Souček Jiří , publikováno 30.9.2004 |
Přesně před rokem byla vydána nová grafická karta, Radeon 9600, založená na procesoru RV350, která měla nahradit výrobně drahý Radeon 9500. V PRO verzi byla sice trochu pomalejší, než původní 9500 PRO, ale GeForce 5600 konkurovat dokázala. Brzy na to přišla zrychlená GeForce 5700, která nenabízela jen vyšší taktovací frekvence, ale i propracovanější jádro (Vertex Shader navíc, lepší komprese), takže Radeon 9600 již nestačil a musela nastoupit XT verze. Tento vývoj směřoval k vyššímu výkonu. Před nedávnem se ale trend trochu změnil.
Když se nVidia rozhodla poněkud oživit low-end zrychlenou (přetaktovanou) FX 5200 - nazvanou FX 5500, nehodlala jí ATi okupovaný segment trhu ponechat a "za pět minut dvanáct" uvedla Radeon 9550. To není nic jiného, než původní Radeon 9600 s taktem jádra sníženým z 325 na 250MHz.
128-bitová paměťová sběrnice na 200MHz zůstala; nedošlo k žádným jiným změnám. GeForce FX 5500 se příliš neuchytila a její místo zastoupily osekané, ale technologicky vydařenější deriváty "staré dobré" FX 5700.
Dnešní recenzi bych chtěl zaměřit na nejzajímavější z karet, konkrétně GeCube 9550 XT Platinum.
Radeon 9200 |
Radeon 9550 SE |
Radeon 9550 |
Radeon 9550 XT PE |
GeForce FX5700 LE | |
Jádro | RV 280 | RV 350 | RV 350 | RV 350 | NV 36 |
Výrobní proces | 0.15 ľm UMC | 0.13 ľm TSMC | 0.13 ľm TSMC | 0.13 ľm TSMC | 0.13 ľm IBM |
Počet transistorů | 36 milionů | 75 milionů | 75 milionů | 75 milionů | 82 milionů |
Paměťová sběrnice | 128-bit DDR | 64-bit DDR | 128-bit DDR | 128-bit DDR | 128-bit DDR |
Kapacita paměti | 128 MB | 128 MB | 128 MB | 128 MB | 128 MB |
Takt čipu | 250 MHz | 250 MHz | 250 MHz | 400 MHz | 250 MHz |
Takt pamětí | 200 MHz (400 DDR) |
166 MHz (333 DDR) |
200 MHz (400 DDR) |
250 MHz (500 DDR) |
200 MHz (400 DDR) |
Paměťová propustnost | 6.40 GB/s | 2,65 GB/s | 6,40 GB/s | 8,00 GB/s | 6,40 GB/s |
Fill-rate (single-texturing) | 1000 Mpixel/s | 1000 Mpixel/s | 1000 Mpixel/s | 1600 Mpixel/s | 500 Mpixel/s |
Fill-rate (multi-texturing) | 1000 Mpixel/s | 1000 Mpixel/s | 1000 Mpixel/s | 1600 Mpixel/s | 1000 Mtexel/s |
Vertex Shader | 1 | 2 | 2 | 2 | 3 |
Triangle-rate Troj./s | 39 M | 125 M | 125 M | 200 M | 188 M |
Počet Pixel Pipelines | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 |
Text. jednotek na pipeline | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 |
Vertex Shader verze | 1.1 | 2.0 | 2.0 | 2.0 | 2.0 |
Pixel Shader verze | 1.4 | 2.0 | 2.0 | 2.0 | 2.0 |
DirectX | 8.1 | 9.0 | 9.0 | 9.0 | 9.0 |
FSAA | SuperSampling | MultiSampling | MultiSampling | MultiSampling | SuperSampling MultiSampling |
FSAA typy | SRG/SJSL (SV1.0) 2x - 6x (Q/P) |
RG (2x, 4x) Sparse (6x) Temporal AA |
RG (2x, 4x) Sparse (6x) Temporal AA |
RG (2x, 4x) Sparse (6x) Temporal AA |
RG 2x, OG 4x, Quincunx, kombinace SS/MS |
Další parametry | TV-out, DVI | TV-out, DVI | TV-out, DVI | TV-out, DVI | TV-out, DVI |
Ostatní karty testu:
Club 3D - Radeon 9200 VIVO |
Balení a provedení
Tmavá krabice uvádí, že obsahuje Counter Strike Condition Zero a SW Power DVD. Nápis Yager DVD Game je přelepen a skutečně tato hra v balení obsažena není. Informace na obalu odpovídají skutečnosti, což je chvályhodné.
Hardware:
grafická karta
video-kabel "Y" SVHS - SVHS / CINCH
redukce DVI - D-SUB
manuál
Software:
instalační CD
CyberLink PowerDVD 5
Counter Strike Condition Zero
Grafické kartě vévodí velký chladič podobný těm, které známe ze série X800 nebo starší 9800XT. PCB je odlišné od ostatních 9550, má blíže k R9600. V kombinaci s frekvencí jádra 400MHz by se mohlo zdát, že jde v podstatě o Radeon 9600PRO s podtaktovanými pamětmi.
Zadní straně karty dominují DDR moduly v BGA balení s překvapivým popisem:
Paměti HYNIX - alespoň podle popisu by mělo jít o 2,5ns moduly (400MHz)! Reálně však běží na 250MHz
Chlazení a kvalita výstupu
Zprvu mě upoutalo zdánlivě vynikající chlazení; podobný koncept se na X800 a 9800XT velice osvědčil. Vytknout ale musím poměrně malý větráček, který se točí relativně rychle (odhadem 4-5000 RPM) a dává o sobě vědět. Pokud by výrobce použil alespoň o 10mm větší ventilátor, mohl by mít výrazně nižší otáčky (a tedy i hlučnost).
Na zvuku běžícího chladiče se podílí i kovové lamely pasivu, což není zrovna příjemné, ale nejde ještě o žádnou katastrofu. Naopak pochválím chladicí účinnost, o přehřívaní nemůže být řeč.
Kvalitou výstupu se nebudeme zbytečně zdržovat, není prakticky co vytknout. Subjektivně je o chlup lepší, než na ostatních kartách od GeCube, které jsem dosud testoval.
Radeon 9550 SE
Naopak nejlevnější (a samozřejmě i nejméně výkonná) 9550 je es-éčko. Jak už název napovídá, je paměťová sběrnice pouze 64-bitová. Také takt pamětí byl poněkud snížen; ze standardních 200 na 166MHz (333MHz efektivně). Naopak jádro zůstalo netknuto (250MHz).
Obal je z grafického hlediska opravdu povedený, z této stránky nelze vytknout vůbec nic. Zatímco se necháte unášet půvabnou Ruby, tak si v krabici nadepsané Radeon 9550 odnesete podtaktovanou 64-bitovou SE kartu, o čemž na obalu (ani v něm) není ani slovo. Druhá věc je, proč se vůbec Ruby na krabici nachází, když demo "Double Cross" přibaleno není. RV 350 technologie nutné pro jeho běh ani nepodporuje! Ruby na krabici pro mě zůstává záhadou. Že by opravdu maskot posloužil jen k odvedení pozornosti zákazníka?
Karta zaujme pasivním chladičem uchyceným na dvou čepech; ten však dostačuje jen taktak. D-Sub konektor je umístěn na kabelu, který lze od PCB snadno oddělit. Radeon je pak možné použít do low-profile systémů. Kratší bracket ale v balení nenajdeme. Osazeny jsou čtyři 6ns DDR moduly značky Samsung běžící na své nominální frekvenci (166MHz).
Krom grafické karty a návodu nechybí "Y" video-kabel a instalační CD.
{mospagebreak title=Benchmarky a syntetické testy}Přejděme k testům, čeká nás několik novinek.
Hardware | |
Procesor | AMD Athlon 64 3200+ (2000MHz, 1MB cache) |
Chladič CPU | GigaByte 3D Cooler |
Čipset, MotherBoard | VIA K8T800, Soltek SL-K8-AVR |
Paměť | 2*512MB Corsair DDR400 CL2,5 (3, 3, 6) |
Pevný disk | Western Digital WD800JD |
Software | |
Operační systém |
Windows XP Professional SP2 |
DirectX |
Microsoft DX9.0c |
Ovladače grafické karty |
nVidia ForceWare 61.40 |
Teoretické testy |
3Dmark03 patch 340 |
Herní testy |
Painkiller 1.31 |
Možná jste si všimli, že seznam her je poněkud delší, než obvykle. Přidal jsem dva OpenGL a dva D3D testy. Je to jednak slíbený Painkiller test2 v. 1.31 ("benchmark c5l2), který poskytuje mnohem reálnější výsledky, než nabízela starší verze; obsahuje mnoho monster, explozí a efektů, které lépe simulují průběh hry.
Druhým je Doom III benchmark. V dnešním článku (jedná se o méně výkonný hardware) je použit jen při nízkém rozlišení. Myslím, že uznáte, že náročnější nastavení by ani nemělo smysl ;-). Podrobnější popis najdete přímo u grafu.
Dále Serious Sam 2. Na našem serveru nejde o novinku, ale vzhledem k tomu, že jde stále o jeden z nejlepších OpenGL testů, jsem ho vrátil do testovací sady.
A úplně na závěr je to Dungeon Siege v 1600*1200; více u grafu.
3DMark 2001 SE
Verze | 3DMark 2001 SE, built 330 |
Rozhraní | DirectX 8.1 |
Heslovitý popis | Car Chase - realtime physics, dynamic shadows, multi-texturing (3 layers) Dragothic - vertex shader, lightmaps Lobby - vertex shader, dynamic shadows, reflections Nature - pixel shader (vodní povrch), vertex shader (stromy, tráva, motýli), lightmaps |
Nastavení | Default - 1024x768x32bit, DXT komprese, FSAA a Aniso vypnuto |
Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download/ |
3DMark 2003
Verze | 3DMark 2003, patch 340 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | Wings of Fury - DX7, multi-texturing (4 layers) Battle of Proxycon - DX8, vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), particles Troll´s Lair - vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), anisotropical lit (vlasy) Mother Nature - DX9, vertex shader (stromy, tráva), pixel shader (voda, obloha), color precision (odrazy jasu, osvětlení) |
Nastavení | Default, 1024x768x32bit, Max. Anisotropy 4, no FSAA |
Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml |
SHADERS:
Pixel Shader 1.1 - nVIDIA ChameleonMark
![]() |
Verze | ChameleonMark |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | pixel shader 1.1 |
Nastavení | 1024x768x32bit, skin Real |
Stažení benchmarku | http://www.pctuning.cz//ilustrace2/jahoda/ChameleonMark.zip |
Návod jak testovat | V adresáři ChameleonMark\RUN\10x7x32 spusťte chameleon_bmark_Real.bat a výsledek najdete v ChameleonMark\binaries v souboru fps.txt |
Pixel Shader 1.1 - 3D Mark 2001
Pixel Shader 1.4 - 3D Mark 2001
Pixel Shader 2.0 - 3D Mark 2003
Vertex Shader 1.1 - MATROX SharkMark
![]() |
Verze | SharkMark |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | vertex shader 1.1 |
Nastavení | - |
Stažení benchmarku | |
Návod jak testovat | Spustit SharkMark.exe, výsledek v result.txt (ideálně několikrát + průměr) |
Vertex Shader 1.1 - 3D Mark 2001
Vertex Shader - 3D Mark 2003
CodeCreatures Benchmark Pro
Verze | Codecreatures Benchmark Pro 1.0.0 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | pixel shader 1.1 (vodní hladina), intenzivně vertex shader 1.0-1.1 (tráva, motýli), high polygon count (700.000 polygonů na snímek) |
Nastavení | požaduje 128MB grafické paměti (Aperture size nebo pamět grafické karty) a HW pixel shader |
Stažení benchmarku | http://www.majorgeeks.com/download.php?det=1256 |
Aquamark 3
![]() |
Verze | Aquamark 3 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | pixel a vertex shader 2.0, overdraw a high polygon count testy |
Nastavení | 1024x768x32bit, max. anisotropy 4, FSAA off |
Stažení benchmarku | http://www.aquamark3.com/am3-mirrors.htm |
Jako obvykle je první výsledek s AF nastaveným přes ovladače a druhý výsledek pak s AF, jak si ho nastavila samotná aplikace.
PowerVR D3D TempleMark
![]() |
Verze | D3D TempleMark |
Rozhraní | DirectX 6 |
Heslovitý popis | Environment Mapping, Bump Mapping, Refraction & Reflection maps MultiTexturing (max 6 layers) |
Nastavení | 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit |
Stažení benchmarku | |
Návod jak testovat | D3DVillageMark.exe -benchmark |
PowerVR D3D FableMark
![]() |
Verze | D3D FableMark 1.0 |
Rozhraní | DirectX |
Heslovitý popis | Soft Shadows (Stencil Buffer) |
Nastavení | 1024x768x32bit |
Stažení benchmarku | http://www.pvrdev.com/pub/PC/fE/DX8/D3DFableMark.zip |
Návod jak testovat | FableMark.exe -benchmark |
Hidden Surface Removal test - PowerVR D3D VillageMark 1.22
![]() |
Verze | D3D VillageMark 1.22 |
Rozhraní | DirectX 6 |
Heslovitý popis | praktický fill-rate test (teoretický fill-rate karty + optimalizace jako hidden surface removal, z-testy apod.), multi-texturing (3 layers) |
Nastavení | 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit, trilinear, DXT1 on |
Stažení benchmarku | http://www.pvrdev.com/pub/PC/extra/h/VillageMark.htm |
Návod jak testovat | D3DVillageMark.exe, readme.txt |
Hidden Surface Removal test - PowerVR OGL VillageMark 1.22
![]() |
Verze | OGL VillageMark 1.22 |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | praktický fill-rate test (teoretický fill-rate karty + optimalizace jako hidden surface removal, z-testy apod.), multi-texturing (3 layers) |
Nastavení | 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit, trilinear, DXT1 on |
Stažení benchmarku | http://www.pvrdev.com/pub/PC/extra/h/VillageMark.htm |
Návod jak testovat | VillageMark.exe, readme.txt |
OpenGL Stars
![]() |
Verze | OpenGL Stars |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | praktický fill-rate test (multitexturing), propustnost pamětí, lens flare, particles |
Nastavení | 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit, trilinear |
Stažení benchmarku | http://www.stars.benchmark.pl/ |
Návod jak testovat | Nastavte rozlišení + barevnou hloubku, zaškrtnout položku benchmark, fullscreen |
Výsledky testu OpenGL Stars přesně kopírují paměťovou propustnost. 64-bitová karta se propadá zhruba na polovinu výkonu klasické verze.
Fill Rate
Na závěr teoretických testů ještě srovnání fill rate.
{mospagebreak title=Herní testy - Direct 3D}
Unreal Tournament 2003
Verze | UT2003 v2299 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | multi-texturing, bump mapping |
Nastavení | 1024x768x32bit, 1280x1024x32bit, 1600x1200x32bit, Max Details |
Návod jak testovat | zde (Bench Em All, bm inferno) |
Unreal Tournament 2004
Verze | UT2004 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | multi-texturing, bump mapping - vylepšený engine, při nastavení téže kvality (x UT2003) nabízí vyšší výkon |
Nastavení | 1024x768x32bit, 1280x1024x32bit, 1600x1200x32bit, Max Details |
Návod jak testovat | Bench Em All, mapy primeval a bench3 |
Test "bench3" probíhá v interiéru, kdežto při demu "primeval" jsou vykreslovány vnější prostory, náročnější efekty a větší množství objektů (hráčů) zároveň.
Stencil test - X2: The Threat Rolling demo
![]() |
Verze | X2 Rolling Demo |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | stencil shadows, bump mapping |
Nastavení | 1024x768x32bit auto-quality off, fsaa off, bump mapping on, benchmark on |
Stažení benchmarku | http://www.egosoft.com |
Návod jak testovat | X2-demo.exe, další nastavení výše |
Dungeon Siege
Verze | Dungeon Siege |
Rozhraní | DirectX 7 |
Heslovitý popis | T&L, HSR |
Nastavení | 1024x768x32bit, Max Details, AA 4x, AF 8x |
Návod jak testovat | Parametry nastavit ve hře, případně použít příkazy z DS Benchmark Readme |
Dungeon Siege standardně podporuje jako maximální rozlišení 1024*768. To je i při zapnutém FSAA na dnešní grafické karty trochu málo, neboť díky přílišné závislosti na CPU (v tomto rozlišení obzvlášť patrné), nedokáže karty dostatečně rozdělit. Benchmark ale (více-méně neoficiálně) podporuje i vyšší rozlišení. Pro jeho dosažení je nutné upravit parametr následným způsobem:
"adresář hry\DungeonSiege.exe" Fullscreen=true demo=true map=benchmark_demo teleport=island fpslog=true minfps=0 height=1200 width=1600 bpp=32 vsync=false
Po spuštění je nutné odkliknout varovnou hlášku, ale poté již test v požadovaném rozlišení proběhne:
Nyní už jsou rozdíly poněkud vyšší a lze pozorovat, že limitujícím faktorem je propustnost paměťové sběrnice: 64-bitová 9550SE propadá velmi výrazně, zatímco XT verze (o 50MHz rychlejší na pamětech) oproti ostatním povyskočila o 12-22%, což krásně kopíruje zmíněnou situaci na sběrnici. Karty s 200MHz pamětmi mají totožné výsledky.
Painkiller
![]() |
Verze | Painkiller 1.31 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | hi-polygon count, volumetric fog, specular gouraud... |
Nastavení | max. quality |
Návod jak testovat | konzole: "benchmark c5l1" -pozor na rozdíl mezi verzemi!!! |
V nedávné době se objevila opět nová verze - 1.35. Ta by ale oproti verzi 1.31 neměla nijak měnit výsledky testu (oproti 1.30 ovšem rozdíly možné jsou). Původní verze nepodporovala rozlišení 1280*1024 (jen 1280*960). S 1.3x není ani 1280*1024 problém.
Painkiller - test 2
![]() |
Verze | Painkiller 1.31 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | hi-polygon count, volumetric fog, specular gouraud... |
Nastavení | max. quality |
Návod jak testovat | konzole: "benchmark c5l2" -pouze od verze 1.3 |
Test 2 je sice výrazně náročnější, ale původní (c5l1) grafické karty lépe škáluje. Je vidět, že závislost na CPU je poměrně vysoká, což ukazuje na softwarové zpracování fyziky (velké množství odletujících a bortících se objektů)
FarCry
![]() |
Verze | FarCry 1.1 |
Rozhraní | DirectX 8/9 |
Heslovitý popis | Pixel Shader 1.x / 2.0, Vertex Shader |
Nastavení | max. quality |
Návod jak testovat | Bench Em All |
Quake III Arena
Verze | Quake III Arena |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | Quake III engine :-), multi-texturing |
Nastavení | 1280x1024/1600x1200x32bit Max Details, timedemo 1, TC on |
Návod jak testovat | Pomocí Quake III bench - nastavení výše |
Radeon 9200 (stejně jako všechny DX8.1 Radeony) podporuje "Quality" FSAA 4x pouze do rozlišení 1024*768, proto nulový výsledek.
Return to Castle Wolfenstein: Enemy Territory
Verze | RtCW: ET |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | Quake III engine, multi-texturing |
Nastavení | 1024x768x32bit, 1280x1024x32bit, 1600x1200x32bit Max Details (high), timedemo 1, demo pctradar |
Návod jak testovat | Nahrajte demo pctradar do etmain\demos, ve hře v konzoli ~ zadejte timedemo 1 a demo pctradar a po skončení přečtěte hodnotu fps |
Serious Sam 2 - The Second Encounter
Verze | 1.07 |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | multi-texturing (max 5-layer), environment bump mapping, particles, lens flare, animated lights, procedural textures |
Nastavení | 32bit_HQ++ script, 1280x1024x32bit / +AA 4x & AF 8x, Grand Cathedral |
Návod jak testovat | http://www.pctuning.cz ("Jak otestovat grafickou kartu ve hrách") |
SeriousSam 2 má několik plus. Výborně vypadá (jedna z mála "barevných" OpenGL her :-) a navíc jeho nároky na grafickou kartu nejsou nikterak velké. Není závislý jen na jednom "parametru" grafické karty, ale vyváženě hodnotí fillrate, propustnost paměti a TnL...
Doom III
Verze | |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | Cube Maps, |
Nastavení | 800*600 ~ low, 1024*768 ~ middle, 1280*1024 ~ high |
Návod jak testovat | [ctrl]+[alt]+[~] com_preloadDemos 1[enter] timedemo demo1.demo[enter] |
Doomem oficiálně testujeme poprvé, takže pár slov navíc rozhodně škodit nebude. Pro spuštění testu otevřete konzoli pomocí současného stisknutí tlačítek [ctrl]+[alt]+[~] a pokud si chcete pro příště aktivaci konzole zjednodušit na pouhé stisknutí tlačítka [~], vložte příkaz "com_allowConsole 1" (bohužel funguje pouze do restartu aplikace). Přejděme ke spuštění testu: napište "com_preloadDemos 1", čímž zoptimalizujete načítání (bez tohoto příkazu není možné považovat výsledek prvního průběhu testu za relevantní a je nutné jej zopakovat; nic však nebrání tomu abyste i po použití tohoto příkazu test zopakovali; výsledek bude ještě přesnější) a nakonec spustíte samotný benchmark příkazem "timedemo demo1.demo".
Doom III dokáže lépe profitovat z technologií grafických karet nVidia GeForce FX a GeForce 6, přičemž naopak využití Shaderů (v kterých spíše excelují Radeony) je decentní. Velkou zátěží je množství normálových map. Přestože je jako minimální požadavek stanovena 64MB grafická karta (GeForce3/4 či DX 8.1 Radeon), potřebuje hra pro akceptovatelný běh 128MB, doporučeno je 256MB a pro "ultra high" mód pak dokonce 512MB.
Engine poněkud předběhl dobu a ačkoli je zajisté schopen vytvořit úchvatně realistické objekty, museli vývojáři přistoupit ke kompromisu a použít relativně "malé" textury (nízké rozlišení, např. stěny) a poměrně omezený počet polygonů (hranaté siluety hlav). Výsledkem je velice rozporuplná grafická stránka. Pokud srovnáme s těmi nejlépe vypadajícími hrami, jako je např. FarCry nebo PainKiller, dostane se Doom3 sice na první místo, co se týče propracovanosti postav (zmíněné normálové mapy), ale na poslední místo v množství polygonů (oproti PK) a taktéž v kvalitě zmíněných textur (zde spíš oproti FC).
Ještě jedna věc by se dala vytknout (minimálně z technologického hlediska): světlo a stín. Upozorňovalo mne na to už i několik hráčů... Příklad: tmavá místnost se zdrojem světla na stropě. To vytvoří klasický světelný kužel, ale objekty, které jsou mimo něj, jakoby se ocitaly v úplné tmě. Polostín a pološero téměř neexistuje. Podobně lze sledovat, že zatímco dva objekty stín mají, u třetího chybí, ale to snad vyřeší některý z nadcházejících patchů.
Přetaktování
K přetaktování R9550 XT jsem se pokusil použít ATi Tray Tools:
400MHz / 250MHz -----> 443MHz / 330MHz
Pro demonstraci rozdílu jsem použil 3D Mark 2001:
Podrobné výsledky najdete v tabulce:
|
400 / 250 |
oc (443 / 330) |
3D Mark 2001 |
11504 | 13486 |
Car chase - low |
145,3 | 168,8 |
Car chase - hi | 74,0 | 83,6 |
Draghotic - low | 166,9 | 201,0 |
Draghotic - hi | 100,2 | 116,7 |
Lobby - low | 182,9 | 218,2 |
Lobby - hi | 100,0 | 113,4 |
Nature | 53,5 | 66,7 |
Fill-rate (single) | 849,2 | 1115,6 |
Fill-rate (multi) | 1537,7 | 1718,0 |
HPC (1L) | 55,6 | 63,0 |
HPC (8L) | 10,1 | 11,1 |
EMBM | 116,1 | 130,7 |
Dot 3 | 103,8 | 142,6 |
Vrtx Shader 1.1 | 121,4 | 158,6 |
Pxl Shader 1.1 | 158,5 | 201,8 |
Pxl Shader 1.4 | 87,0 | 101,0 |
Point Sprites | 12,9 | 16,4 |
Závěr
GeCube Radeon 9550XT Platinum bych (kvůli výkonu) spíše než do low-endu řadil do nižšího mainstreamu. Provedení je kvalitní, výkon velmi slušný a cena (2700 bez dph) také zajímavá. Tato karta je výkonnější než non-PRO 9600 a to je stále slušný výsledek (věřím, že na 9600PRO půjde přetaktovat prakticky každý kus.)
Naopak Radeon 9550 SE (kromě krabice) příliš zajímavou volbou není. Pomalý přístup k pamětem dělá opravdu hodně a to nevykompenzuje ani nižší cena (1810 bez dph). S AntiAliasingem se můžeme úplně rozloučit; když nakouknete do grafů, zjistíte, že v testech, kde FSAA použit nebyl, je výkon této karty srovnatelný se starou 9200. (Jak si tato karta povede proti "nové" 9250 se dozvíte v našem příštím testu.) Tato karta má zamčený BIOS a bude tedy nutné nějaký čas počkat, než se objeví software, s kterým půjde přetaktovat.
Klasický 128-bitový R9550 předvedl, co se od něj očekávalo. V mnoha hrách je na tom výkonnostně velmi blízko identicky taktované FX5700LE; i když průměrem je o chlup rychlejší. Zde spíše záleží na sympatiích uživatele k výrobci grafického čipu, popř. aktuální ceně.
Grafickou kartu GeCube Radeon 9550SE a 9550XT Platinum zapůjčila společnost Abacus, které tímto děkuji.
Pro srovnání byly použity výsledky grafické karty Club 3D Radeon 9200 VIVO, kterou ochotně půjčila společnost ProCA.
Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz
za B)pokud bys tam nejake pipky nasel tak klidne
za C)s konecnou proste to nejde a ani nepujde
A 9550SE je věnován kratší odstavec.
Po přetaktování dosahuji 3DMark2003 cca 3000 bodů s běžným XP 2200@2800.
kuba
Tak som vymenil svoju Sapphire 9000 250@275/200@250 za Asus 9550 GE/TD.
9000 mala v 3Dmark01 8000 bodov a v 3Dmark03 1300 bodov.
9550 na štandardných 250/200 má v 3Dmark03 2200 bodov.
Pretaktovať išla na 470/245, ale to už dosť hreje, hlavne pamäte.
Nastavenú ju mám na 460/230.
Tam mala v 3Dmark01 11000 bodov a v 3Dmark03 3200bodov.
Pamäte, sú tam Samsung 5ns.
Výkon procesoru (XP-M 2600+) už na výkon v 3Dmark03 nemá skoro žiaden vplyv (FSB vždy 205MHz):
1230MHz 3135 bodov
2050MHz 3228 bodov
2250MHz 3231 bodov
pri 1230MHz a nastavení karty na 440/220 mala 2994 bodov.
Za 3100,- Sk si myslím, že sa celkom oplatí, keďže po pretaktovaní má výkon niekde okolo 9600Pro, ktorá stojí skoro dvojnásobok.
jadro rv360.otazkou zustava zda-li to nejsou kusy ktere
puvodne urcene pro 9600XT nejedou na 500mhz
jenze neni duvod mit v tomto testu 15000bodu,pro hry udelane v dx8,nevim kolik ma gf4200 v 3dm03,ale tipuju tak
1600(+-).navic starsi(az od FX je to lepsi)GeForsky maji dost viditelne horsi obraz nez radeon. a doom3? nastaveni low,midle,high jsou okem prakticky stejne,ja mam bench. 38,5low,36.2 high(640x480).vsem mala rada:vypnout v advacend options polozku "shadows" nema vubec vliv na kvalitu textur obraz vypada prakticky stejne a 48.7fps 640x480low details :-)nechapu jak to mohl id soft nechat v defaultnim nastaveni zapnuty.rozdil mezi 640x480,800x600,1024x748,porad obraz vypada skoro stejne akorat vic nebo min zere vykon
Já na své "šunce" Sapphire R9550 mám v default 250/200 - 841 bodů.
Po přetaktování 430/235 mám 1243 bodů, vše v rozlišení 1024x768x32.
Na XP 2200@2800, deska nForce2 400, RAM 512MB/333MHz
Eště jednou díky.
Jirka
tak si myslim ze neni co resit :-) v gecubu jsou udajne
pameti 3.3ns.
Jo a další postřeh! V Win98/ME nejde nainstalovat normálně, ve starších ovladačích pro ni není záznam v instalačním INF souboru. Musí se nainstalovat ručně jako R9600. Pak to šlape.
Absolútne bez problémov som ju dostal na 398/203 (štandard 9600 PRO). Dal som tam vlastne BIOS z karty 9600PRO. Skúšal som to taktiť aj softvérovo, treba použiť ATI Catalyst soft-pro drivery a ATI Toool 0.22. Ide to úplne bezploblémovo. Tam som sa dostal na 440/215. Záleží aj na paätiach, aké sú osadené, ja som mal len Elixir 5.0.
KeĎ ho spustíš, napíše Ti, kde zohnať soft mode ATI drivery (sú to upravené originále drivery, je tam odstránené blokovanie pretaktovania). Programo ATI Tool potom môže pohodlne pretaktovať.
KeĎ ho spustíš, napíše Ti, kde zohnať soft mode ATI drivery (sú to upravené originále drivery, je tam odstránené blokovanie pretaktovania). Programo ATI Tool potom môže pohodlne pretaktovať.
Skusal dat niekto na tuto kartu vga silencer od arctic?
Dík...
---pisou ze tam ta mezera ma byt.
Ako mozu pisat o tom ze tam ma byt medzera medzi chladicom a RAM, aky vyznam ma potom take chladenie?
V současnosti velice vážně koketuji s myšlenkou na novou GK. Vede mě k tomu především nová hra Richard Burns Rally, která vyžaduje pixel shader...
Jako velice výhodná mi vyplynula právě R9550.
Nyní se vás chci touto formou zeptat, zda je tato karta vhodná pro můj PC. Jedná se o upgrade z VooDoo3 3000 16MB...
Nevím, zda volit verzi GeCube xt, nebo třeba sapphire a po doplnění chlazení paměti přetaktovat...
Není tato karta k procesoru duron 1.3 a 448 MB SDRAM příliš silná? Stačila by sapphire? Nebo nějaká jiná alternativa v podobné cenové relaci? Má deska podporuje AGP 4x.
Předem velice děkuji!
Abacus sice zapujcil XT9550 k testu, ale v nabidce maji pouze 9550 Xtreme .. coz neni prava 9550XT !!! je to jen o/c 9550, jde o Xtreme Edition, ale nikoliv o pravou 9550XT. Ani vyrobce Gecube zatim na webu nema pravou 9550XT.
Rozdil mezi 9550 Xtreme Edition a 9550XT je v taktech.
9550 Xtreme edition je normalni 9550 pretocena na 398/500,
prava XT zacina na 400/500 = pujde o/c daleko vic. Ale taky bude urcite drazsi..
takze anglicky:
There is no cooling for the memory chips. Although the memory chips on the front side of the board are closed with a lid of the cooling system, there is no heat-spreader on the reverse side of the PCB, which reduces to zero all the efforts of cooling the memory on the front side of the PCB (albeit no cooling is provided there - the chips are under the lid, with no radiators on).
Česky: Není tady chlazení pro paměti, i když je chladič velmi blízko paměťovým čipům....
Tak se nezlob, já si prostě myslím že paměti které jsou konstruované na 2.8 ns, což je equivalent 300(600) MHz, ale běží na 250 MHz (500 MHz) nepotřebují chlazení....
Abacus pujcili k testu pctuningu skutecne 9550XT PE, ALE (!!!) v ceniku maji jen 9550 Xtreme Edition, coz neni nic jineho, nez pretaktovana 9550. Poznat to lze podle 2 indicii.
1. indicie je krabice na webu abacusu, ktera nema razitko Extreme 2. indicie je frekvence. zatimco prava XT, zapujcena do testu zacina na 400/500 (a pujde nejspis jeste vejs), tak ta Extreme edition, bezi na 398/500 a neverim ze by sla o moc vys, kdyby ano - proc by ji nechavali na "nehezkem" 398?
Takze davejte bacha, nenechte se zmast - pokud nejste overclockeri, urcite se vam R9550 Xtreme Edition vyplati. Bezi na temer stejnem taktu jako prava R9550XT z tohoto testu, pricemz je ale mnohem levnejsi (zatim jsem nikde v CZ v cenikach pravou XT nevidel.. ale bude stat alespon o 500kc vic). Pokud jste ale overclokeri, radeji si pockejte a kupte si pravou XT, priplatte si a ta urcite pujde o/c alespon o 100mhz.
>>>>ZAVER<<<<
Otazkou ovsem zustava, zda vam nekdo ty takty u 9550 xtreme edition z ceniku Abacusu zaruci. Abacus totiz na webu v detailech uvedl ID chipu no a stacilo pouzit google, abych zjistil, ze jine firmy tento GeCubackej chip provozuji na puvodnich 250mhz (jadro), takze je otazkou, zda se vam Abacus zaruci, ze karta kterou vam doda bude vzdy od vyrobce ktery da jadro skutecne na 398MHZ.
Ja osobne uz tomuhle moc neverim, vlastnim Canyon FX 5200, ktera ma na vsech strankach vyrobcu i prodejcu uvedeny takt 250/400 no a dostal jsem ji s takty 250/266, coz pro mne byl sok. temer 50% zpomaleni. Zkousel jsem ji pretaktovat alespon na default hodnoty, ale bohuzel jsem se pametmi dostal jen na uroven 370..tzn 250/370. Pote jsem zkusil jadro a to slo o 50mhz. Takze ze slibovanych 250/400 mam 300/370, coz mne dost nastvalo. Ponevadz v testech u konkurence, kde testovali 8 kusu techto karet meli napriklad od Innovision kousky ktere sli pretocit az na 300/500
Koukal jsem na nejake testy a tam bylo:
Ti4200 8000b 11000b
R9500PRO 10000b 11000b (zaokrouhleno), pricemz prvni vysledek je pro XP1600+ a druhy pro P4 2.6ghz - coz mne odrazuje od koupi ... zajimalo by mne co 9550 ta xtreme edition nebo XT. Zda na tom bude taky tak s CPU nebo jak ?
Vyhledas si pak na CD adreas WIN9xME nebo tak a proklikej se do adresare driver.Vyber soubor (jmenoxxxx.inf) a vyber model karty.Pokud tam nebude 9550 tak dej ALL-IN-WONDER 9600 nebo pokud tam neni tak jinou 9600.(Ja tam u ASUSU nemel 9550 a a ten ALL-IN-WONDER 9600 se mi spravne identifikuje cip).
Pokud tedy budes muset zvolit 9600 napise ti to ze to nebylo napsany primo na tvou kartu ale na to kasli.Dej OK.Pak si nainstaluj Control Panel.Mel by byt taky na CD v Adresari Win9xME/CPanel (nebo podobnym).Tam dej normalne setup.exe a mas to.
GeCube ATI R9550 Infinite 8x/128MB/128bit/470/650MHz, TV, DVI
máte s tim nějaké zkušenosti, či nějakou radu. Vypadá to na docela slušné takty a cena neni zas o tolik vyšší.
...jakej asi muzu ocekavat narust vykonu ve hrach oproti 9000PRO?? bojim see nakonec aby to na starsich hrach nebylo horsi nez do ted
jsou tam paměti SAMSUNG 422
K4D261638F-TC40
potreboval bych vědět jake to jsou 5 ns nebo 4 ns
DIKY
ten prodejce neni platce DPH takže mi dava slevy
třeba ten EXCALIBUR stal 2396 a on mi dal 100Kč slevu
takže 2296
Jinak jsem jadro dostal na 430 při 445 mi už zamrza
a vubec to netopi je to studeny jako když jsem tam mněl 250
a paměti topi mam nastvených 255 a jedou v pohodě jdu dneska koupit chladič a skusim ty paměti ještě vic přetaktovat
na kupovat do velkoobchodu firmy LOSAN on neni platce DPH
Ten EXCALIBUR stal 2396 a on mi dal slevu 100kč takže 2296
jinak jsem jadro dostal na 430 na 445 mi už zamrza comp
je zajmave že to vubec netopi jako bych tam mněl puvodnich 250 a paměti mam na 255 a le ve hrach to hodně topi takže dneska du koupit větrak takovej jakej je ve zdroji a skusim ty paměti jěště zvyšit Nezničim tu kartu?
HL2 Rulezzzzzzz
DRUHA: GeCube ATI R9550 Infinite 8x/128MB/128bit/470/650MHz, TV, DVI 2990 kC TAK KTEROU Z NICH CENA SKORO STEJNA TAKT HODNE JINY CO JE LEPSI ? dIKY
Su tam pamate Mezza.Problem je v tom ze sa mi ju nepodarilo
pretaktovat zo 250/200 ani na 300/200.
Moja konfiguracia:
Athlon Xp 2000+
Mb Matsonic 8137c ma AGP 4x
512mb pamat
Poradte prosim ako ju mam pretaktovat.
Musíš mít nainsalovány ovladače OMEGA DRIVERS a pak v AtiToolu zvýšit takt a uložit a je to.... Hodně štěstí... Mimochodem svou Asus 9550 GE/TD jsem z 250/200 dostal na 411/260... nechápu ale jak je možný, že se mi bez pasívu na pamětech podařilo 260! ostatní mají 245 - víc ne... A GPU víc nejde... to je divný....
Musí to nějak jít otevřít...
Poraďte někdo prosím.Díky moc
mam MSI K7T Turbo LE, AMD Duron 750 MHz, 256 MB PC133, RIVA TNT2 M64 32MB AGP, EIZO FlexScan F351T. OS jsou LINUX SuSE 9.0 a W98.
Cil: Nejsem grambler, ale v duchodu bych si rad obcas zaletal na FlightGear. Kvuli tomu "obcas" nechci a nemohu mnoho investovat (zvetseni RAM a vymena procesoru je i jinak nasnade, ale nejde vse najednou, nejdrive GK).
Navrh: Grafika zrejme nestaci, vybral bych si Radeon 9550, ale krome priznivych zprav hloda cerv.
Dotazy:
1) Muze napriklad distribuce HIS Excalibur 9550 128MB vubec pracovat na mem MB ve W98 a Linux SuSE 9,0 (ovladece!)? (Doporucene jsou jen pro W2000 a XT.)
2) Ma pro muj HW i zamysleny SW vyznam verze 256MB? GK nekupuji denne.
3) Je varovani uzivatelu "Chybne zobrazeni s GK HIS RADEON 9550 128MB/128bit" (i pro Asus 9550) http://www.zive/forum/SubChild.asop?Qst=186538&&Main=61
skutecne vazne?
Za radu dekuje
Otak
z 475/350 se mi podarilo na 520/400 zkusim jeste vic
cao
Wokna me vsak hlasi nainstalovan HIS Excalibur RADEON 9550SE (na krabici a nalepce desky mam ale napsano, ze jsem koupil plnokrevny Radeon 9550!). Je to podvrh, nebo blbe hlaseni ovladace?
Dekuje Otak
Taktovaný je standardně na GPU 400, RAM (2xDDR) 200 MHz
Jádro se mi ukazuje jako RV360.
Rozhodl jsem se tedy zkusit naFlashovat nějaký "lepší" BIOS, jakýkoliv Radeon 9600XT je nepoužitelný (hodně podtaktovaný) - na obrazovce jsou vždy artefakty, takže jsem skončil s BIOSem pro 9600Pro upravený na paměti mého 9550 GT, nastavil jsem GPU na 460 a paměti 230 MHz a jsem happy! ;-)
V Abacusu nyní (po více jak půl roce) mají tu tvou "pravou XT" jako "Speedy Edition", nicméně žádná R9550XT neexistuje, není to podvod, jen asi žádáš příliš mnoho za pár šupů... :-D
http://www.techpowerup.com/atitool/
Jinak si myslím, že by jsi ji bez problémů mohl dostat minimálně na GPU 450, RAM 250 (500 DDR) MHz...