3d-upgrade-za-rozumnou-cenu
Hardware Článek 3D upgrade za rozumnou cenu

3D upgrade za rozumnou cenu

Souček Jiří

Souček Jiří

29. 7. 2004 00:00 100

Seznam kapitol

1. 3D upgrade: Testované karty 2. Karty nVidia GeForce 3. Karty ATI Radeon 4. Testovací sestava a syntetické testy
5. Herní testy 6. Přetaktování 7. Poměr cena / výkon, závěr

Kupujete grafickou kartu? Máte málo peněz a chcete za ně získat maximum? Přestože se objevuje čím dál víc různých modelů karet a o každém jeho výrobce tvrdí, že právě ten jeho je nejvýhodnější, realita bývá často jiná. Pokud vás zajímá jaká, pojďte se podívat na test devíti grafických karet firmy nVidia i ATI, které spadají do mainstreamu až low-endu. Možná budete překvapeni.

Reklama

 

Je tomu již celkem dlouho, co jste se na našich stránkách naposledy setkali s nějakým rozsáhlejším testem porovnávajícím větší množství grafických karet. Tentokrát jsem pro vás připravil recenzi zaměřenou na devět grafických karet. Jakých? Požádali jsme několik větších českých prodejců o grafické karty, které mají rozumný poměr cena / výkon, popř. zaujmou svou cenou, nebo jsou z jiných důvodů oblíbené.

Testu se nakonec zúčastnilo celkem 9 "retail" modelů, z nichž 4 jsou osazeny grafickým procesorem společnosti nVidia a zbylých 5 nečekaně procesorem od ATi. Pojďmě se podívat, o jaké modely se jedná:

3D upgrade za rozumnou cenu
i Zdroj: PCTuning.cz

• XFX - GeForce FX 5900XT
• Club 3D - GeForce FX 5900XT
• Club 3D - GeForce FX 5700 VIVO
• GainWard - GeForce FX 5200 "PRO/660TV"

GainWard PRO660TV
GeForce FX 5200 
Club3D
GeForce FX
5700 VIVO
Club3D
GeForce FX 5900XT
XFX GeForce FX 5900XT
Jádro NV 31 NV 36 NV 35 NV 35
Výrobní proces 0.15 ľm TSMC 0.13 ľm IBM 0.13 ľm TSMC 0.13 ľm TSMC
Počet transistorů 80 milionů 82 milionů 130 milionu 130 milionu
Paměťová sběrnice 64-bit DDR 128-bit DDR (II) 256-bit DDR 256-bit DDR
Kapacita paměti 128 MB 128 MB 128 MB 128 MB
Takt čipu 250 MHz 425 MHz 390 MHz 390 MHz
Takt pamětí 133 MHz (266 DDR) 250 MHz (500 DDR) 351 MHz (702 DDR) 400 MHz (800 DDR)
Paměťová propustnost 2.13 GB/s 8.00 GB/s 22,46 GB/s 25,60 GB/s
Fill-rate (single-texturing) 500 Mpixel/s 850 Mpixel/s 1560 Mpixel/s 1560 Mpixel/s
Fill-rate (multi-texturing) 1000 Mtexel/s 1700 Mtexel/s 3120 Mtexel/s 3120 Mtexel/s
Vertex Shader 2 (FP-Array) 3 (FP-Array) 3 (FP-Array) 3 (FP-Array)
Maximální počet transformací Troj./s 125M 320M 290M 290M
Počet Pixel Pipelines 2 2 4 4
Počet text. jednotek na pipeline 2 2 2 2
Vertex Shader verze 2.0 2.0 2.0 2.0
Pixel Shader verze 2.0 2.0 2.0 2.0
DirectX 9.0 9.0 9.0 9.0
FSAA MultiSampling
SuperSampling
MultiSampling
SuperSampling
MultiSampling
SuperSampling
MultiSampling
SuperSampling
FSAA typy RG 2x, OG 4x, Quincunx, kombinace SS/MS RG 2x, OG 4x, Quincunx, kombinace SS/MS RG 2x, OG 4x, Quincunx, kombinace SS/MS RG 2x, OG 4x, Quincunx, kombinace SS/MS
Další parametry TV-out, low-profile VIVO, DVI TV-out, DVI TV-out, DVI
3D upgrade za rozumnou cenu
i Zdroj: PCTuning.cz

• GeCube - Radeon 9200
• GeCube - Radeon 9200 VIVO
• GeCube - Radeon 9550
• GeCube - Radeon 9600XT
• Club 3D - Radeon 9600XT Bravo Edition



GeCube
Radeon
9200 / 9200 VIVO 
GeCube
Radeon
9550 
GeCube
Radeon
9600XT 
Club 3D Radeon 9600XT Bravo
Jádro RV 280 RV 350 (RV 351) RV 360 RV 360
Výrobní proces 0.15 ľm UMC 0.13 ľm TSMC 0.13 ľm TSMC lowK 0.13 ľm TSMC
Počet transistorů 36 milionů 75 milionů (?) 75 milionů 130 milionu
Paměťová sběrnice 128-bit DDR 128-bit DDR 128-bit DDR 256-bit DDR
Kapacita paměti 128 MB 128 MB 128 MB 128 MB
Takt čipu 250 MHz 250 MHz 500 MHz 500 (526 OD) MHz
Takt pamětí 200 MHz (400 DDR) 196 MHz (392 DDR) 250 MHz (500 DDR) 338 MHz (676 DDR)
Paměťová propustnost 6.40 GB/s 6.27 GB/s 8,00 GB/s 10,82 GB/s
Fill-rate (single-texturing) 1000 Mpixel/s 1000 Mpixel/s 2000 Mpixel/s 2000 Mpixel/s
2100 Mpixel/s (OD)
Fill-rate (multi-texturing) 1000 Mtexel/s 1000 Mtexel/s 2000 Mtexel/s 2000 Mtexel/s
2100 Mpixel/s (OD)
Vertex Shader 1 2 2 2
Maximální počet transformací Troj./s 40M 125M 250M 250M (263M OD)
Počet Pixel Pipelines 4 4 4 4
Počet text. jednotek na pipeline 1 1 1 1
Vertex Shader verze 1.1 2.0 2.0 2.0
Pixel Shader verze 1.4 2.0 2.0 2.0
DirectX 8.1 9.0 9.0 9.0
FSAA SuperSampling MultiSampling MultiSampling MultiSampling
FSAA typy Semi-Jittered RG 2x, RG 4x, Sparse Sample 6x RG 2x, RG 4x, Sparse Sample 6x RG 2x, RG 4x, Sparse Sample 6x
Další parametry TV-out, DVI /
VIVO, DVI
TV-out, DVI TV-out, DVI TV-out, DVI, OverDrive


Popis jednotlivých karet

Situace na trhu se začíná stávat extrémně nepřehlednou. Že se nelze orientovat podle modelových řad (GeForce 4, GeForce FX atp.) jsme si už zvykli, ale poslední dobou se již nelze orientovat ani podle konkrétního značení karty a to i v případě, že karta odpovídá referenčnímu designu daného autorem grafických čipů. A tak se objevují modely, jako např. GeForce 4000, Radeon 9550, GeForce FX 5500 a podobné, které se svým číselným zařazením stále více diferencují od reálného výkonu. A to nepočítám ani výrobce, kteří si určují parametry hardwaru sami a vytvářejí tak vlastní specifické modely. Poslední dobou se také stále častěji objevuje nepříjemný zvyk, kdy výrobce uzná, že náklady na určitý typ karty jsou příliš vysoké a pro větší zisky sníží např. kvalitu použitých pamětí, zjednoduší design PCB, ale už se neobtěžuje změnit balení, případně název karty. A pokud si takovou kartu někdo koupí, nevychází z údivu.

Přejděme tedy k popisu jednotlivých karet a k systému jejich hodnocení.

Co vlastně budeme hodnotit:

• poměr cena/výkon
• kvalita obrazového výstupu
• provedení karty (chlazení čipu/pamětí/hlučnost)
• přetaktování
• obsah balení
• další možnosti karty
• informace na obalu (sběrnice, kapacita paměti atp.)

Na jednotlivé položky bude kladen důraz zhruba v pořadí, v jakém byly vyjmenovány.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama