3D upgrade za rozumnou cenu
Seznam kapitol
Kupujete grafickou kartu? Máte málo peněz a chcete za ně získat maximum? Přestože se objevuje čím dál víc různých modelů karet a o každém jeho výrobce tvrdí, že právě ten jeho je nejvýhodnější, realita bývá často jiná. Pokud vás zajímá jaká, pojďte se podívat na test devíti grafických karet firmy nVidia i ATI, které spadají do mainstreamu až low-endu. Možná budete překvapeni.
Je tomu již celkem dlouho, co jste se na našich stránkách naposledy setkali s nějakým rozsáhlejším testem porovnávajícím větší množství grafických karet. Tentokrát jsem pro vás připravil recenzi zaměřenou na devět grafických karet. Jakých? Požádali jsme několik větších českých prodejců o grafické karty, které mají rozumný poměr cena / výkon, popř. zaujmou svou cenou, nebo jsou z jiných důvodů oblíbené.
Testu se nakonec zúčastnilo celkem 9 "retail" modelů, z nichž 4 jsou osazeny grafickým procesorem společnosti nVidia a zbylých 5 nečekaně procesorem od ATi. Pojďmě se podívat, o jaké modely se jedná:
XFX - GeForce FX 5900XT |
GainWard PRO660TV GeForce FX 5200 |
Club3D GeForce FX 5700 VIVO |
Club3D GeForce FX 5900XT |
XFX GeForce FX 5900XT | |
Jádro | NV 31 | NV 36 | NV 35 | NV 35 |
Výrobní proces | 0.15 ľm TSMC | 0.13 ľm IBM | 0.13 ľm TSMC | 0.13 ľm TSMC |
Počet transistorů | 80 milionů | 82 milionů | 130 milionu | 130 milionu |
Paměťová sběrnice | 64-bit DDR | 128-bit DDR (II) | 256-bit DDR | 256-bit DDR |
Kapacita paměti | 128 MB | 128 MB | 128 MB | 128 MB |
Takt čipu | 250 MHz | 425 MHz | 390 MHz | 390 MHz |
Takt pamětí | 133 MHz (266 DDR) | 250 MHz (500 DDR) | 351 MHz (702 DDR) | 400 MHz (800 DDR) |
Paměťová propustnost | 2.13 GB/s | 8.00 GB/s | 22,46 GB/s | 25,60 GB/s |
Fill-rate (single-texturing) | 500 Mpixel/s | 850 Mpixel/s | 1560 Mpixel/s | 1560 Mpixel/s |
Fill-rate (multi-texturing) | 1000 Mtexel/s | 1700 Mtexel/s | 3120 Mtexel/s | 3120 Mtexel/s |
Vertex Shader | 2 (FP-Array) | 3 (FP-Array) | 3 (FP-Array) | 3 (FP-Array) |
Maximální počet transformací Troj./s | 125M | 320M | 290M | 290M |
Počet Pixel Pipelines | 2 | 2 | 4 | 4 |
Počet text. jednotek na pipeline | 2 | 2 | 2 | 2 |
Vertex Shader verze | 2.0 | 2.0 | 2.0 | 2.0 |
Pixel Shader verze | 2.0 | 2.0 | 2.0 | 2.0 |
DirectX | 9.0 | 9.0 | 9.0 | 9.0 |
FSAA | MultiSampling SuperSampling |
MultiSampling SuperSampling |
MultiSampling SuperSampling |
MultiSampling SuperSampling |
FSAA typy | RG 2x, OG 4x, Quincunx, kombinace SS/MS | RG 2x, OG 4x, Quincunx, kombinace SS/MS | RG 2x, OG 4x, Quincunx, kombinace SS/MS | RG 2x, OG 4x, Quincunx, kombinace SS/MS |
Další parametry | TV-out, low-profile | VIVO, DVI | TV-out, DVI | TV-out, DVI |
GeCube - Radeon 9200 |
GeCube Radeon 9200 / 9200 VIVO |
GeCube Radeon 9550 |
GeCube Radeon 9600XT |
Club 3D Radeon 9600XT Bravo | |
Jádro | RV 280 | RV 350 (RV 351) | RV 360 | RV 360 |
Výrobní proces | 0.15 ľm UMC | 0.13 ľm TSMC | 0.13 ľm TSMC lowK | 0.13 ľm TSMC |
Počet transistorů | 36 milionů | 75 milionů (?) | 75 milionů | 130 milionu |
Paměťová sběrnice | 128-bit DDR | 128-bit DDR | 128-bit DDR | 256-bit DDR |
Kapacita paměti | 128 MB | 128 MB | 128 MB | 128 MB |
Takt čipu | 250 MHz | 250 MHz | 500 MHz | 500 (526 OD) MHz |
Takt pamětí | 200 MHz (400 DDR) | 196 MHz (392 DDR) | 250 MHz (500 DDR) | 338 MHz (676 DDR) |
Paměťová propustnost | 6.40 GB/s | 6.27 GB/s | 8,00 GB/s | 10,82 GB/s |
Fill-rate (single-texturing) | 1000 Mpixel/s | 1000 Mpixel/s | 2000 Mpixel/s | 2000 Mpixel/s 2100 Mpixel/s (OD) |
Fill-rate (multi-texturing) | 1000 Mtexel/s | 1000 Mtexel/s | 2000 Mtexel/s | 2000 Mtexel/s 2100 Mpixel/s (OD) |
Vertex Shader | 1 | 2 | 2 | 2 |
Maximální počet transformací Troj./s | 40M | 125M | 250M | 250M (263M OD) |
Počet Pixel Pipelines | 4 | 4 | 4 | 4 |
Počet text. jednotek na pipeline | 1 | 1 | 1 | 1 |
Vertex Shader verze | 1.1 | 2.0 | 2.0 | 2.0 |
Pixel Shader verze | 1.4 | 2.0 | 2.0 | 2.0 |
DirectX | 8.1 | 9.0 | 9.0 | 9.0 |
FSAA | SuperSampling | MultiSampling | MultiSampling | MultiSampling |
FSAA typy | Semi-Jittered | RG 2x, RG 4x, Sparse Sample 6x | RG 2x, RG 4x, Sparse Sample 6x | RG 2x, RG 4x, Sparse Sample 6x |
Další parametry | TV-out, DVI / VIVO, DVI |
TV-out, DVI | TV-out, DVI | TV-out, DVI, OverDrive |
Popis jednotlivých karet
Situace na trhu se začíná stávat extrémně nepřehlednou. Že se nelze orientovat podle modelových řad (GeForce 4, GeForce FX atp.) jsme si už zvykli, ale poslední dobou se již nelze orientovat ani podle konkrétního značení karty a to i v případě, že karta odpovídá referenčnímu designu daného autorem grafických čipů. A tak se objevují modely, jako např. GeForce 4000, Radeon 9550, GeForce FX 5500 a podobné, které se svým číselným zařazením stále více diferencují od reálného výkonu. A to nepočítám ani výrobce, kteří si určují parametry hardwaru sami a vytvářejí tak vlastní specifické modely. Poslední dobou se také stále častěji objevuje nepříjemný zvyk, kdy výrobce uzná, že náklady na určitý typ karty jsou příliš vysoké a pro větší zisky sníží např. kvalitu použitých pamětí, zjednoduší design PCB, ale už se neobtěžuje změnit balení, případně název karty. A pokud si takovou kartu někdo koupí, nevychází z údivu.
Přejděme tedy k popisu jednotlivých karet a k systému jejich hodnocení.
Co vlastně budeme hodnotit:
poměr cena/výkon
kvalita obrazového výstupu
provedení karty (chlazení čipu/pamětí/hlučnost)
přetaktování
obsah balení
další možnosti karty
informace na obalu (sběrnice, kapacita paměti atp.)
Na jednotlivé položky bude kladen důraz zhruba v pořadí, v jakém byly vyjmenovány.