Test MSI GeForce GTX 1080 Gaming X: bez kompromisů! |
autor: Adam Vágner , publikováno 1.7.2016 |
Prvním nereferenčním modelem GeForce nové generace, na které se podíváme, je MSI GTX 1080 Gaming X. Řeší obvyklé neduhy „referenčního“ provedení – kromě továrního přetaktování dostala karta do vínku i novou generaci chladiče s novou generací ventilátorů. Výsledkem jsou nižší teploty, nižší hlučnost, a stabilní a mnohem vyšší takty.
Jestliže GeForce GTX 1080 Founders Edition highend minulé generace souborem svých vlastností a výkonu rozdrtila, u MSI Gaming to platí dvojnásob.
MSI GeForce GTX 1080 Gaming X řeší to, co u Founders Edition vadilo většině lidí nejvíc. Drží si stabilně vyšší takt, nabízí vyšší výkon, docela tiché chlazení, nízké teploty, prostě ve většině ohledů a pro většinu nasazení jde o výrazně lepší možnost než je GTX 1080 v podání Nvidie.
To, že výrobce kartě nebrání v rozletu, se ale podepsalo na vyšší spotřebě karty – už to není ta grafika s příkonem RX 480. Ale pozor, tím nechci říct, že by to se spotřebou bylo špatné, naopak! Výsledek je pořád výrazně lepší než u nereferenčních modelů GTX 980 Ti z minulé generace, o konkurenčních Radeonech nemluvě.
Jestliže byla u GTX 1080 Founders Edition pro přetaktování jen nevelká rezerva, pro GTX 1080 Gaming X to platí dvojnásob. Z už tak malé rezervy si výrobce ukousl kus pro vlastní přetaktování a vy si tak s dalším zvedáním taktů moc nepomůžete, testovaná karta se držela na hodnotách okolo 2 GHz.
GTX 1080 je momentálně špičkovým modelem v nabídce Nvidie a tak je nasnadě, že MSI kartu nějak nešetřilo místo nějakého rozumného kompromisu v podobě nízkých spotřeb při nižších taktech a vyšších teplotách upřednostnilo vyšší výkon a rozumné provozní teploty – ostatně obdobně to udělali i ostatní výrobci.
Už z principu je prakticky nemožné dosáhnout u highendu toho, aby byla karta dokonalá ve všech ohledech – nemůže zkrátka nabídnout spotřebu a hlučnosti špičkových modelů GeForce GTX 960, které jsou na napájení opravdu nenáročné a které opravdu neuslyšíte. Ale něco takového po highendové kartě snad nikdo nechce... I když, ve srovnání s Radeony z minulé generace se nové GTX 1080 i tohle v podstatě daří.
Od většiny lidí se dozvíte, že výkon je u nich na prvním místě – zejména pokud jsou i další vlastnosti dobré, a to v případě tohoto modelu jsou. Jediné, co trochu kazí radost, je vyšší cena, ale to je u top modelů už ohrané téma...
Sečteno a podrženo – GTX 1080 Gaming X patří k modelům, které byste měli zařadit do užšího výběru, pokud chcete to nejlepší a nekoukáte na cenu, a tak ji zlaté ocenění nemine.
MSI GTX 1080 Gaming X | |
KLADY ![]() |
![]() |
Nejvýkonnější GPU | v intenzivní zátěži ji nejspíš uslyšíte |
výrazné přetaktování od výrobce, drží si stabilně vysoké takty | o poznání vyšší příkon než GTX 1080 Founders Edition |
Podstatně rychlejší než referenční GTX 980 Ti a GTX Titan X. | při stávající ceně nepřívětivý poměr cena/výkon, horší než GTX 1080 FE |
Bez zátěže neslyšná, při běžné zátěži tichá | pro SLI vyžaduje kartu stejné šířky |
nízké teploty | malá rezerva pro další přetaktování |
Orientační cena s DPH: 22 500 Kč |
Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz
Pod Windows 10 jsou otestované nově přidané hry, pro jistotu jsem to přidal i do podnadpisu.
Co se týká Win 8.1 - prostě je hromada grafik, které je problém sehnat na přetestování, a jsou dvě možnosti – buď je v porovnání nemít vůbec, nebo to prostě porovnat pod Win 8.1.
Věci, co jsou otestované na (z hlediska výkonu) zastaralých ovladačích, tam nejsou kvůli porovnání výkonu, ale kvůli porovnání provozních vlastností.
Minimálně tři čtvrtiny z těch karet, co v grafech jsou, přetestovávat s aktuálními ovladači prostě nemůžu, protože mi tady nezůstávají.
To som vobec nepovedal, ale nevidim na tom nic vtipne, vyvoj ide proste dalej, nieco sa natestovalo na Win 8 a ten je uz prekonany. Takisto ani to, ze mate pretestovat stare grafiky s novymi ovladacmi. Len nechapem preco nesledujete rovnaku logiku s OS, ako s ovladacmi. Ten system takisto prinasa opravy stability a vykonu, ako ovladace.
Co sa tyka testov novych hier, to som si naozaj nevsimol, pozeral som testovaciu zostavu a tam bolo Win 8.
skoro polovica
Na druhou stranu, 3-4 roky staré hry to na 4k v 60FPS dá poměrně s prstem v nose. Teď jak šly slevy jsem nakoupil hned několik starších her a už se těším jak je zapnu v DSX x4
Jen doplním, že by si zlaté ocenění tato karta i díky tomu neměla zasloužit. Kupce si karta asi najde a to už kvůli svému rodokmenu Gaming X série...
Palit – přemýšlím, jestli se to dá tady nějak kloudně sehnat na otestování, EVGA bych taky zase rád zkusil, uvidíme, kolik bude jiných věcí k testování.
A EVGA by mne také zajímala...
Dneska Gigabyte ukázalo 1080 mini ITX OC a karta vypadá moc dobře ... kdo ví, jak bude chladit s tím jedním větrákem
...žádné zvuky se z bedny nešíří
Testování spotřeby v desktopu a ještě na více monitorech je docela problém, ony se karty umí lišit už jen podle toho, na který konektor se to zapojí (některé karty Gigabyte dokonce mají duální BIOS, který se přepíná podle toho, jak jsou zapojené monitory), pak v závislosti na rozlišení panelu, a když se do toho ještě zamotají různé kombinace rozlišení, konektorů a různé počty panelů, nastavení v ovládacích panelech grafiky... A nedej bože se k tomu ještě pustí třeba prohlížeč s akcelerací přes GPU...
Na jednu grafiku by to asi vystačilo i na jeden článek. Nad něčím podobným už jsem uvažoval před třemi lety, dokonce jsem to někdy loni i nakousl, a než jsem se k něčemu dobral, tak jsem od toho musel utéct k nějakým novinkám, co hořely víc. Začátkem roku jsem si říkal, že na to bude nejspíš konečně čas přes léto, tehdy to vypadalo, že nové grafiky budou na podzim...
netušil sem, že je to až takhle propracované co se různých režimů týče..
to radši nic než pak poslouchat že jste nevybral zrovna konfiguraci toho a toho
edit... tak jsem to teda zkusil, a budu přemýšlet dál.
Pokud se nekdo rozhoduje jakou verzi, s jakym chladicem, obe mam doma ( ve skrini Fractal R4 s origo vetrakama na 5V - nejtissi nast.), testovano pri dlouhodobem hrani za dnesnich teplych dnu.
Zkratim to. ROZHODNE doporucuju MSI. Profil Gaming (1900+ Mhz) karta drzi stabilne a ventilatory jedou pri 1200ot, kdy je krasne tichoucka. Kdezto Gigabyte lita az na 2000ot a karta pekne huci. V ECO modu ( cca1600-1700Mhz) ventilatory jedou stale na nejakych cca 1500ot a karta zacina byt slyset.
Jinak teplota krásných 70°C (v zátěži samozřejmě po několika hodinách hraní Division).
MSI je poslední roky sázka na jistotu, patří v této třídě k nejlepším a zároveň bývají ze spodního cenového patra (mám za 13900) a nejlíp dostupné. Teď jsem pařil 2 hoďky Dooma a zase +- 1200ot a to je v pokoji docela dusno a skříň nemám defakto vůbec chlazenou (akorát ty 2 originální fany navíc dané na nejtišší možnost
case Fractal Design Define R3.
Jestliže vývojáři do hry nacpou efekty tak, aby byla ve fullHD optimálně vytížená highendová karta, těžko může všechno zvládat na maximální detaily i na 4K. To, že je ve 4K někde potřeba snížit detaily z Ultra jen na Very High a vypnout vyhlazování MSAA ještě neznamená, že to na 4K není použitelné.
Na to, aby všechny hry jely bezpodmínečně na 60+ fps na maximum, by byly potřeba tak čtyřikrát výkonnější grafiky. Takových se hned tak nedočkáme (a náročnost her poroste ruku v ruce s výkonnějšími kartami, takže to bude tak trochu jako když Achilles honil želvu).
Takže jestli chcete čekat, až na grafikách bude skutečně možné hrát všechno ve 4K na max, tak přeju hodně štěstí.
Vysoké kvality stínů, AO, reflexí, HDR, volumetrické efekty... to vše stojí výkon, čím kvalitnější tím náročnější. Nároky obvykle rostou kvadraticky, nikoli symetricky.
Příklad SSAO vs HBAO ... HBAO je cca 3-4x náročnější než SSAO, VXAO je asi 3-4x náročnější než HBAO...
720p (1280x720)
1080p (1920x1080)
1440p (2560x1440)
2160p (3840x2160)
Ale i rozlišení "mezi tím". Tedy např. 2560x1080 je 1,33 x 1080p, anebo tvých udávaných 1440p je na UltraWide monitoru 3440x1440, tedy také 1,34 x 1440p...
teď jsem dohrál hru, kterou jsem si náramně užil na rozlišení 5120 x 2160 maxed out (ok, jen 4xMSAA, 8xMSAA už dropovalo z 60 na 55FPS) ve hře z loňského roku. Ale uznávám Life Is Strange není až tak náročná hra.
Ale herní tituly z roku 2010-12 si vesměs bez problému namaxuju včřetně 4-8x AA a pustím v těch 5120x2160 a VSyncem omezuji na 60FPS protože to nezřídka běží i 100+
Není nad to si užít starší hry v době kdy aktuální HW ty hry utáhne namaxované i ve vysokých rozlišeních. Naprosto jiný zážitek