Nvidia GeForce GTX 1080 Founders Edition v testu | Kapitola 24
Seznam kapitol
Po dlouhých letech je tu s námi konečně nový, menší a lepší výrobní proces grafických čipů. Testy nové generace karet odstartujeme „nereferenční“ GeForce přímo od Nvidie v provedení Founders Edition, abychom pak měli s čím srovnávat u karet jednotlivých výrobců.
Většina cen je z velkých počítačových obchodů (obvykle CZC.cz, Alza, Mironet, TS Bohemia nebo Softcom). Pokud jsou některé modely o mnoho dražší než obdobné nejlevnější karty s podobnými pracovními takty, beru cenu levnějších modelů od jiných výrobců tak, abychom v grafech s poměrem cena/výkon měli co možná nejvýhodnější řešení s podobným výkonem, která lze pořídit.
Cena GTX 1080 je jaká je, naštěstí už se pomalu usazuje s tím, jak karty zůstávají v obchodech skladem.
Před souhrnným hodnocením ještě zdůrazním, že výsledky v rozlišení 1920 × 1080 jsou spíše jen do počtu, protože je mám změřené. Výkonné karty v řadě testů ve full HD nepodávají plný výkon, protože je brzdí procesor.
Průměrný výkon je průměrem dílčích výsledků. U každého titulu je započítáno jedno z nastavení nejvhodnější pro testovaný segment karet. Následně je vypočítaný procentuální výkon ve vztahu k nejvýkonnější kartě v daném testu. Zprůměrováním všech těchto dílčích výsledků dostaneme průměr celkový.
K tomu, aby karta dosáhla sta procent, by musela být nejvýkonnější ve všech testech.
A tady je ještě jeden graf, který staví GTX 980 Ti do horšího a Radeon R9 390 naopak do podstatně lepšího světla, totiž graf s poměrem cena/výkon. Podle něj je R9 390 jednou z nejvýhodnějších výkonných karet, u GTX 980 Ti je tomu přesně naopak. (ale to už je u nejvýkonnějších grafik dáno obvyklým příplatkem za luxus).
Přetaktování
Podrobnou rozborku taktování jiného kusu už jste mohli viděž v článku Zdeňka Obermaiera. U mě to tak veselé nebylo. Čip při stejných taktech vyšší napětí, a ještě ke všemu jsem jako obvykle zkušel taktování v Crysis. Výsledkem bylo, že jsem velmi záhy narazil na limit příkonu, který už mi nedovolil takty zvedat výš.
Dostal jsem se do fáze, kdy kvůli zvednutí taktů o 10 MHz musíte zvedat offset třeba o 30 MHz, protože simultánně s vaším zvedáním taktů GPU Boost zase kvůli power limitu takty shazuje dolů. A v tomto stavu se vždy po změně nastavení takty vyhoupnou na horní na špičkovou hodnotu, aby v zápětí spadly na pracovní takt. U mě to bylo přes 2000 MHz na to, aby spadly někam k 1950 MHz. Při dalším zvedání offsetu už takty šly ve špičkách ke 2100 MHz, za což se čip odvděčil okamžitým pádem.
Zvedat napětí jsem ani nezkoušel, v okamžiku, kdy kartu brzdí limit spotřeby to má spíš efekt opačný, dostanete se na ještě nižší takty. Konečná tedy byla kolem 1950 MHz, samozřejmě počítejte s tím, že v nějaké méně náročné aplikaci (jako je třeba u testů taktování populární Uningine Heaven) budou ty běžné takty o poznání vyšší, protože power limit pustí kartu na vyšší takty.
power limit | gpu boost offset | memory offset | fan speed | GPU temp | fan speed % | fan tacho | core clock | me clock | framerate | power | lim temp | lim power | lim voltage | no load | GPU V | příkon |
100 | 0 | 0 | auto | 82 | 56 | 2250 | 1607 | 5006 | 95 | 98 | * | 0,881 | 252,1 | |||
100 | 0 | 0 | 60 | 82 | 60 | 2400 | 1645 | 5006 | 95 | 98 | * | * | 0,912 | 262,4 | ||
100 | 0 | 0 | 70 | 79 | 70 | 2800 | 1658 | 5006 | 99 | 97 | * | 0,943 | 276 | |||
105 | 0 | 0 | 70 | 81 | 70 | 2800 | 1708 | 5006 | 99 | 97 | * | 0,95 | 290 | |||
120 | 0 | 0 | 70 | 81 | 70 | 2800 | 1721 | 5006 | 99 | 114 | * | * | 0,95 | 295 | ||
120 | 200 | 0 | 70 | 84 | 70 | 2800 | 1901 | 5006 | 107 | 114 | * | * | 0,962 | 308,8 | ||
120 | 200 | 0 | 70 | 73 | 100 | 3990 | 1949 | 5006 | 108 | 114 | * | * | 0,962 | 310 | ||
120 | 200 | 0 | 70 | 73 | 100 | 3990 | 1949 | 5006 | 50 (4K) | 116 | * | * | 0,931 | 291 |