R420 a NV40 - Full-Scene AntiAliasing
Seznam kapitol
V těchto dnech tomu budou právě čtyři roky, co byla uvedena první grafická karta s hardwarově implementovanou funkcí vyhlazování hran FSAA (Full-Scene AntiAliasing). Od této doby se dříve jednoduché metody vyhlazování zubatých hran v 3D obraze posunuly do oblasti složitých matematicko-logických operací. Cílem je dosáhnout precizní a ostrý obraz bez velkého dopadu na výkon 3D.
V těchto dnech tomu budou právě čtyři roky, co byla uvedena první grafická karta s hardwarově implementovanou funkcí vyhlazování hran FSAA (Full-Scene AntiAliasing). Je pravdou, že AntiAliasing byl v mnoha grafických čipech implementován již mnohem dříve, ale to byl tzv. Edge AntiAliasing, stručně řečeno rozostření obrazu na hranách. Protože šlo o implementaci problémovou a často z velké části řešenou softwarově (s velkým dopadem na výkon), nikdy se tento způsob "vylepšení obrazu" neujal.
Jak to začalo...
Je asi zbytečné připomínat, že FSAA do domácích počítačů přinesla společnost 3Dfx a to na známých čipech VSA-100. Výroba karet ale byla opakovaně odložena a než se dostaly do prodeje, rozhodla se společnost nVidia, že nabídne svým zákazníkům FSAA taktéž. A proto do svých ovladačů zahrnula možnost AntiAliasingu. Nešlo o plně hardwarový způsob, jaký nabízela 3Dfx, ale fungoval a to bylo podstatné. Vyhlazování díky těmto driverům bylo možné používat i na kartách TNT a TNT2, ale vzhledem k tomu, že na podobné "vymoženosti" nebyly stavěné a jejich hrubý výkon nebyl tak vysoký, šlo o implementaci spíše "papírovou". ATi ani Matrox tehdy podobný krok neučinily.
Během uplynulých čtyř let se mnoho změnilo. Ze společností, které tehdy nějakým způsobem ovlivňovaly grafický průmysl zůstala již jen ATi a nVidia. Přestože není rozmanitost konkurentů velká, dostává se AntiAliasingu velké pozornosti ze strany vývojářů, neboť obě společnosti jej považují za jeden z nejpodstatnějších subjektů ovlivňujících kvalitu 3D obrazu.
V následujících několika odstavcích se pokusím velice stručně vysvětlit základní principy OverSamplingu, SuperSamplingu a MultiSamplingu; pro přiblížení novinek implementovaných na NV40 a R420 je nutné mít alespoň minimální přehled o jejich principech. Pokud přehled máte, můžete kapitolky o Over- Super- a Multi samplingu bez obav přeskočit. :-)