r420-a-nv40-full-scene-antialiasing
Hardware Článek R420 a NV40 - Full-Scene AntiAliasing

R420 a NV40 - Full-Scene AntiAliasing

Souček Jiří

Souček Jiří

19. 5. 2004 00:00 33

Seznam kapitol

1. 4 roky s AntiAliasingem 2. OverSampling, SuperSampling, MultiSampling 3. GeForce: FX vs. 6800 4. Radeon X800 5. Radeon X800 - pokračování 6. Shrnutí a Závěr

V těchto dnech tomu budou právě čtyři roky, co byla uvedena první grafická karta s hardwarově implementovanou funkcí vyhlazování hran FSAA (Full-Scene AntiAliasing). Od této doby se dříve jednoduché metody vyhlazování zubatých hran v 3D obraze posunuly do oblasti složitých matematicko-logických operací. Cílem je dosáhnout precizní a ostrý obraz bez velkého dopadu na výkon 3D.

Reklama

V těchto dnech tomu budou právě čtyři roky, co byla uvedena první grafická karta s hardwarově implementovanou funkcí vyhlazování hran FSAA (Full-Scene AntiAliasing). Je pravdou, že AntiAliasing byl v mnoha grafických čipech implementován již mnohem dříve, ale to byl tzv. Edge AntiAliasing, stručně řečeno rozostření obrazu na hranách. Protože šlo o implementaci problémovou a často z velké části řešenou softwarově (s velkým dopadem na výkon), nikdy se tento způsob "vylepšení obrazu" neujal.

Jak to začalo...

R420 a NV40 - Full-Scene AntiAliasing
i Zdroj: PCTuning.cz

Je asi zbytečné připomínat, že FSAA do domácích počítačů přinesla společnost 3Dfx a to na známých čipech VSA-100. Výroba karet ale byla opakovaně odložena a než se dostaly do prodeje, rozhodla se společnost nVidia, že nabídne svým zákazníkům FSAA taktéž. A proto do svých ovladačů zahrnula možnost AntiAliasingu. Nešlo o plně hardwarový způsob, jaký nabízela 3Dfx, ale fungoval a to bylo podstatné. Vyhlazování díky těmto driverům bylo možné používat i na kartách TNT a TNT2, ale vzhledem k tomu, že na podobné "vymoženosti" nebyly stavěné a jejich hrubý výkon nebyl tak vysoký, šlo o implementaci spíše "papírovou". ATi ani Matrox tehdy podobný krok neučinily. 

Během uplynulých čtyř let se mnoho změnilo. Ze společností, které tehdy nějakým způsobem ovlivňovaly grafický průmysl zůstala již jen ATi a nVidia. Přestože není rozmanitost konkurentů velká, dostává se AntiAliasingu velké pozornosti ze strany vývojářů, neboť obě společnosti jej považují za jeden z nejpodstatnějších subjektů ovlivňujících kvalitu 3D obrazu.

R420 a NV40 - Full-Scene AntiAliasing
i Zdroj: PCTuning.cz

V následujících několika odstavcích se pokusím velice stručně vysvětlit základní principy OverSamplingu, SuperSamplingu a MultiSamplingu; pro přiblížení novinek implementovaných na NV40 a R420 je nutné mít alespoň minimální přehled o jejich principech. Pokud přehled máte, můžete kapitolky o Over- Super- a Multi samplingu bez obav přeskočit. :-)

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama