Hercules 3D Prophet 9800 128MB - tentokrát bez "Pro" |
autor: Jahoda Miroslav , publikováno 16.9.2003 |
Radeon 9800
Už o prázdninách ATi uvedla svůj "nový" produkt - Radeon 9800, tedy bez přízviska "Pro". Má se jednat o prakticky identickou kartu jakou je vlajková loď ATi - Radeon 9800 Pro - pouze se sníženým taktem jádra (VPU) ze 380 na 325MHz a pamětí ze 340 (680 DDR) na 290 (580 DDR) MHz. Všechny ostatní vymoženosti Radeonu 9800 Pro: 256-bit sběrnice, Smartshader 2.1 (4x Vertex Shader 2.0, 8x Pixel Shader 2.0, F-buffer, ...), Smoothvision 2.1 (až 6x FSAA a max. 16x adaptivní anisotropní filtrování), HyperZ III+ (hierarchický Z-buffer. Z-komprese, brzký Z-test, ...), TRUFORM 2.0 i VIDEOSHADER zůstaly také nedotčeny.
Prostě a jednoduše jde o identický čip, jen níže taktovaný a také karty jím osazované budou pracovat na nižší frekvenci. To se samozřejmě musí odrazit na ceně a tak by se Radeon 9800 mohl stát velice dobrou koupí s atraktivním poměrem ceny za nabídnute funkce a výkon (samozřejmě v sektoru high-end herních 3D akcelerátorů). Snížily se tedy taktovací kmitočty, podívejme se jaký to bude mít dopad na teoretický fill-rate a maximální teoretickou propustnost paměťové sběrnice:
Radeon 9800 | Radeon 9800 Pro | Radeon 9700 Pro | GeForce FX 5900 | GeForce FX 5900 Ultra | GeForce FX 5800 Ultra | |
Takt čipu | 325 MHz | 380 MHz | 325 MHz | 400 MHz | 450 MHz | 500 MHz |
Takt pamětí | 290 MHz | 340 MHz | 310 MHz | 425 MHz | 425 MHz | 500 MHz |
Paměťová sběrnice | 256-bit | 256-bit | 256-bit | 256-bit | 256-bit | 128-bit |
Fill-rate (single texturing) | 2600 Mpixel/s | 3040 Mpixel/s | 2600 Mpixel/s |
1600 Mpixel/s |
1800 Mpixel/s | 2000 Mpixel/s |
Fill-rate (multi texturing) | 2600 Mtexel/s | 3040 Mtexel/s | 2600 Mtexel/s | 3200 Mtexel/s | 3600 Mtexel/s | 4000 Mtexel/s |
Paměťová propustnost | 18.56 GB/s | 21.76 GB/s | 19.84 GB/s | 27.2 GB/s | 27.2 GB/s | 16 GB/s |
V září začali dva nejdůležitější partneři ATi - Sapphire a Hercules - uvádět své výrobky na bázi Radeonu 9800. Sapphire svůj Atlantis Radeon 9800 SE 128MB (jehož pěknou recenzi a srovnání s Radeonem 9700 Pro najdete na serveru rage3d.com - doporučuji především pasáž o testování v Rallisport Challenge :-) ), který do puntíku dodržuje referenční design a Hercules svůj 3D Prophet 9800 128MB, jehož sample se k nám dostal minulý týden na otestování. Jak uvidíme, Hercules se jako obvykle od referenčního designu ATi značně odchýlil, karta je identická jako její výkonnější předchůdce - 3D Prophet 9800 Pro 128MB. Z dalších výrobců jsem zaznamenal pouze Club3D, který na svých produktových stránkách již Radeona 9800 inzeruje, jestli už i dodává, to nevím.
Karta
Již z prvních obrázků je vám jasné, co jsem již předesílal na úvodu, karta je vzhledově identická jako 3D Prophet 9800 Pro, modré PCB, chladič i pasivy v barvě vyleštěné mědi a krabice v již klasickém stylu Herculesu, jejichž velikost je snad stále stejná někdy od dob, kdy Hercules dělal karty s čipy GeForce 2 a KYRO (klikněte pro zobrazení obrázků v plné velikosti):
Karta je osazena z obou stran celkem osmi čipy DDR SDRAM pamětí (pravděpodobně firmy Samsung, pasívy jsem nemohl oddělat, pravděpodobně jde o Samsung 3.3ns) v balení BGA. Pasívní chladiče jsou přimontovány na pamětech z obou stran karty, i samotné VPU je chlazeno i z opačné strany karty pasivem přiléhajícím k PCB v jeho místě (klikněte pro zobrazení obrázku v plné velikosti):
Pasivy na pamětech i kulatý chladič (oproti referenčnímu menší velikosti) jsou z mědi, což by mělo kompenzovat jejich menší velikost - zejména chladič na VPU je opravdu velice účinný a překvapivě tichý. Na následujícím obrázku si jej můžete prohlédnout v detailu, společně s dalšími prvky z jeho okolí (klikněte pro zobrazení obrázku v plné velikosti):
Jak jsme již zvyklí, je karta vybavena třemi výstupy - 15-pin Analog VGA (kvalitní ibraz i při vyšším rozlišení by měl zajistit integrovaný 2x 400MHz RAMDAC integrovaný samozřejmě přímo na čipu Radeon), DVI-I (165MHz TMDS transmitter integrován) a TV-out (dříve čip Rage Theatre, u dnešních Radeonů opět integrováno):
(Karta je na fotce opřena o stativ fotoaparátu). Provedení karty je velice kvalitní a vypiplané do detailů, Hercules zaslouží pochvalu za neotřelý design i funkčnost. A dostane další pochvalu za to, že i přes nižší takt neubral nijak na chlazení a zachoval i pasivy. Je to dobrá zvěst pro všechny overclockery.
Pro srovnání jsme vyfotili všechny karty v testu zůčastněné. Dole je 3D Prophet 9800, nad ním pak 3D Prophet 9800 Pro (zde si můžete ověřit, že jsou opravdu stejné, až na barevný odstín chladiče) a poněkud delší Albatron Gigi GeForce FX 5900PV, která je osazena zajímavým chladičem, ale PCB (i tou délkou) dodržuje referenční design nVIDIE (klikněte pro zobrazení obrázku v plné velikosti):
Karty jsem, jak bývá mým zvykem změřil a zvážil, výsledky si můžete prohlédnout v následující tabulce, která se pomalu začíná rozšiřovat a do které jsem pro zajímavost přidal ještě starší Radeony, které jsem měl doma (časem přidám ještě více i starších karet, zejména výstřelky, ať už velice malé či naopak velké karty). Jak je vidět, oba Radeony od Herculesu se skutečně neliší ani v těchto statistikách. Všimněte si, že oproti HIS Radeonu 9800 Pro z minulé recenze (ref. design ATi) Hercules přibral 75g. Měď je prostě těžší prvek a chladič i pasivy z ní pak něco váží.
Hmotnost | Délka | Šířka | |
ATi Radeon SDR (BBA) 32MB | 140g | 16.6cm | 9.1cm |
Sapphire Radeon 9000 Pro 64MB | 175g | 17.3cm | 9.3cm |
Sapphire Radeon 9500 128MB | 225g | 17.8cm | 9.9cm |
HIS Radeon 9800 Pro 128MB | 245g | 18.8cm | 9.9cm |
Hercules Radeon 9800 128MB | 320g | 18.8cm | 9.9cm |
Hercules Radeon 9800 Pro 128MB | 320g | 18.8cm | 9.9cm |
ASUS GeForce FX5900 128MB | 400g | 21.6cm | 9.9cm |
ASUS GeForce FX5900 Ultra 256MB | 505g | 21.6cm | 9.9cm |
Albatron GeForce FX 5900 128MB | 420g | 21.8cm | 9.9cm |
Leadtek GeForce FX 5800 Ultra 128MB | 660g | 21.1cm | 10.1cm |
Albatron pak získal prvenství nejdelší karty této tabulky, hmotnostní primát drží stále "topinkovač" od Leadteku.
{mospagebreak title=Příslušenství, přetaktování}Krabice, příslušenství
Stejně jako všechny krabice grafických karet od Herculesu je i tato velice povedená (i když za vrcholné zatím považuji krabice od Radeonu 9700 Pro a GeForce 3), hned na přední straně najdete důležité informace o taktu jádra i pamětí i o obsaženém bundle (klikněte pro zobrazení obrázku v plné velikosti):
Sfinga změnila barvu oproti zlaté u modelu 9800 Pro na stříbrnou a takto (střibrnošedě) je laděná i druhá strana, na které najdeme informace o technologiích Radeonu 9800, názornou ukázku (obrázky) použití pixel shaderů i schéma toho, co vše na kartu můžeme připojit:
Musím opět říct - za krabici velká pochvala, obsahuje všechny důležité informace a neudělá ostudu, pokud ji necháte někde na očích. Její konstrukce je celkem pevná a karta je vevnitř poměrně dobře chráněna ve dvou obalech (jednom neúplném) a obložena polystyrénovými kousky. V balení najdeme samozřejmě vícejazyčný (ne český, ne) manuál, který stručně popisuje, jak vmontovat grafickou kartu a připojit napájecí kabel a konektory či jak nainstalovat ovladače:
Bundle není nijak výjimečně bohatý, obsahuje plnou hru Vietcong (v anglické verzi), přehrávač firmy Cyberlink - PowerDVD 4 a instalační CD:
Zatímco hru i PowerDVD nemá cenu nijak představovat u instalačního CD se trochu zastavím. Již tento screenshot jeho autorun programu napovídá, že je skutečně nabité:
Hecules mi udělal velkou radost a narozdíl od většiny výrobců umístil na toto své CD mimo ovladač (ne zrovna nejnovější Catalyst 3.4) i technologická dema firmy ATi a její šetřiče, což je milá pozornost pro toho, komu se zrovna dvakrát nehodí stahovat si je z Internetu. Zde jsou všechny pro célou sérii Radeonů 9xxx pohromadě. CD dále pak obsahuje manuály, vlastní utilitu Herculesu k přetaktování - 3D Tweaker, ovladač výstupu na více obrazovek - Hydravision, program ke kalibraci barev 3Deep (s pěkně vyřešeným průvodcem) a pozadí na plochu s tématikou série karet 3D Prophet 9xxx.
Přetaktování, další karty v testu
Pln očekávání jsem se vrhl na "přetaktování podtaktovaného", nainstaloval jsem tedy výrobcem přímo k tomu určenou utilitu Hercules 3D Tweaker, která nejenže umožňuje přetaktování až na frekvenci 491/439 (878 DDR), ale navíc renderuje 3D objekt, na kterém si zhruba otypujete frekvence, jaké karta snese:
K mému zklamání mě po nainstalování a spuštění čekala pouze chybová hláška, že vlastně nemám kartu od Herculesu. To přičítám tomu, že karta byla jen vzorek, dodávané karty snad budou s programem fungovat (nebo spíše Hercules u dodávaných karet přibalí novou verzi svého programu). Horní screenshot z programu jsem tedy pořídil na kartě 3D Prophet 9800 Pro, kde program normálně fungoval.
3D Tweaker jsem tedy zavrhl a použil RivaTuner 2.0 RC14. Údaje o frekvenci uvedené na krabici tedy nelhaly:
Konečně ale k samotnému přetaktování. Nejprve jsem zvyšoval takt VPU. Postupně jsem došel až ke užasné frekvenci 460MHz (testováno na Dragothic Low Detail), kterou jsem díky demo Valley of the Yaguar v Serious Sam SE a Unrealu 2 s 4xFSAA a 16xAniso (chyby v obraze se objevily také v demu pro Radeon 9700 - Car Paint od ATi) snížil na výsledných 452MHz!
Opět zvlášť jsem taktoval paměti, ale tam se již podobné hody jako u VPU nekonaly - dostal jsem se "jen" na 340MHz (přesněji 338), přesně jako je základní takt pamětí Radeonu 9800 Pro. Více mi nedovolilo například demo Grand Cathedral ze Serious Sama 2 s 4xFSAA v 1600x1200 (výbuchy a efekty hodně náročné na paměť grafické karty) a lesy v Colin McRae Rally 3 (opět s FSAA).
Výsledné přetaktování Radeonu 9800 tedy: 325/290 (580DDR) @ 452/340 (680DDR) MHz
Z tohoto se domnívám, že zatímco VPU je identické s Radeonem 9800 Pro, je podtaktované (možná vybírány horší kousky, i když toto svědčí o opaku) tak paměti budou pravděpodobně pomalejší a nebudou již 2.86ns, ale více. Abych zjistil, jestli je nějaký rozdíl v jejich časování, měřil jsem výsledky (viz grafy) Radeona 9800 @ 9800 Pro (tedy přetaktovaného přesně na frekvence Radeonu 9800 Pro - 380/340MHz).
Oba sparingpartnery jsem pak přetaktoval taky (samozřejmě jak nejvíce to šlo):
Hercules 3D Prophet 9800 Pro 128MB: 380/340 (680DDR) @ 439/371 (742DDR) MHz
Albatron Gigi GeForce FX 5900PV 128MB: 400/425 (850DDR) @ 429/460 (920DDR) MHz
Přetaktování Albatronu bylo velkým zklamáním, věděl jsem, že hoši z digit-life ho dostali až na 470/970 (no v poslední době jim jde úžasně přetaktovat snad každá grafika, buď dostávají jen super kousky nebo ...). Zde byl ještě fakt, že sice mohutný chladič částečně z mědi a s dvěmi (a jedním založním) větráčky neseděl dostatečně hlavně na VPU a to, zatímco pasiv zůstaval celkem studený, doslova žhnulo, jak jsem okamžitě zjistil po dotyku z druhé strany PCB.
Naopak Radeon 9800 Pro od Herculesu nezklamal a přetaktování bylo poměrně solidní, sice s jádrem o 13MHz méně než o verze bez Pro, ale i tak bez přídavného chlazení (pouze otevřená skříň počítače) slušný výsledek.
{mospagebreak title=Kvalita obrazu, testovací konfigurace }Kvalita obrazu 2D
Tentokrát jsme se trošku více podívali na kvalitu zobrazení 2D (ne, neproklínejte nás, integrovaný TV-out ani TMDS transmitter zajišťující obraz pro LCD jsme neotestovali). Kvalitu obrazu všech karet jsme zkusili na dvou monitorech, low-endové sedmnáctce (Samtron Samsung 76E, 70KHz) a sice ne nejnovějším, zato velice povedeném Trinitronu od Sony - E400 (96 resp. 106kHz).
V rozlišeních 1024x768 @ 85Hz, 1152x768 @ 100Hz , 1280x1024 @ 90Hz, 1600x1200 @ 75Hz a 1600x1200 @ 85Hz předváděly oba Herculesy velice dobrý a ostrý obraz, na stejné úrovni stejně jako minule recenzovaný HIS 9800 Pro, tedy ostrost výborná, podání barev mírně horší než u FX5900 od ASUSu (které jsem hodnotil 95%). Naproti tomu, FX 5900 od Albatronu měla sice pěkné podání barev avšak horší ostrost hlavně v rozích, zejména oproti nedávno recenzovaným ASUSům to byl výrazný rozdíl, hodnotím proto 85%. Co je však důležitější obě karty od Herculesu hodnotím stejně jako HIS 9800 Pro, tedy 90%.
Hercules 3D Prophet 9800 Pro 128MB - 90%.
Kvalita obrazu 3D
Kvalitu 3D zobrazení (zejména při použití anti-aliasingu a anisotropního filtru) jsme již probrali v minulých recenzích karet s čipy R350 a NV35, tak vás pouze odkážu tam.
Byl jsem jen zvědav, jestli je v nových Catalystech 3.7 již opravena chyba v zobrazení při zapnutém FSAA a anisotropním filtru ve herním testu Gun Metal Benchmark 2 (klikněte na náhled obrázku):
Gun Metal Benchmark 2, 4x FSAA, 8x (16x u ATi) Aniso | ||||
Radeon 9800, Catalyst 3.7![]() |
GeForce FX 5900, Detonator 45.23![]() |
Nekonalo se tedy. Stále stejná chyba, která jak patrno u konkurenčních Detonatorů k vidění není. No tak snad příště. Jinak musím říct, že v docela velkém množství her, které jsem spouštěl (pro zjištění max. přípustné frekvence přetaktování) sem si jiných závažnějších chyb nevšiml.
Testovací konfigurace, použité testy
Hardware | |
Procesor | AMD Athlon XP (Barton) @3000+ (200 x 10.5 = 2100MHz) |
Základní deska | ASUS A7V600, čipset VIA KT600 |
Paměť | 512MB Samsung DDR333@400 CL2 (2-3-3-7 CMD2) |
Pevný disk | Seagate Barracuda ATA IV 60GB, 7200ot., 2MB cache, ATA100 |
Grafické karty | Hercules 3D Prophet 9800 (Radeon 9800) 128MB 325/580 MHz Hercules 3D Prophet 9800 Pro (Radeon 9800 Pro) 128MB 380/680 MHz Albatron Gigi FX5900PV (GeForce FX 5900) 128MB 400/850 MHz |
Ovladače, software | |
Operační systém | Windows XP Professional SP1 |
DirectX, čipset driver | 9.0b, VIA 4.49 |
Ovladače grafické karty | nVIDIA Detonator FX 45.23 ATi Catalyst 3.7 |
Teoretické testy | 3Dmark 2003 patch 330 3Dmark 2001SE build 330 Codecreatures Benchmark Pro 1.0.0 |
Herní testy | Splinter Cell 1.2b Unreal II: The Awakening Unreal Tournament 2003 v2199 Serious Sam Second Encounter 1.07 Return to Castle Wolfenstein Multi-player 1.4 Quake III Arena 1.11 |
Nastavení testů, vysvětlení ke grafům
U karty FX 5900 jsem testoval s osminásobným anisotropním filtrem a u Radeonů 9800 pak s šestnáctinásobným (v minulých recenzích se prokázalo, že NV35 má kvalitnější filtrování textur a je tak kvalitativně porovnatelné její 8x Aniso právě s 16x Aniso u R350). V testech, kde jsem byl v rozlišení 1024x768x32-bit dle naměřených výsledků příliš limitován subsystémem CPU, RAM a čipset, tak jsem vytvořil jen grafy ve vysokém rozlišení 1600x1200x32-bit, kde se již grafiky lépe škálují. Grafy v 1024x768, kde jsou všechny takto silné grafické karty srovnány v jedné linii pak nemají žádnou vypovídací hodnotu (snad jen, abyste věděli kolik fps budete mít s podobnou sestavou po koupi takových grafických karet). Výsledky jsem však samozřejmě naměřil a ve srovnávacích indexech v hodnocení, pak použil. V grafech má pak Hercules Radeon 9800 128MB a jeho přetaktované verze stříbrnou (šedou, dle barevného ladění krabice) barvu, Hercules Radeon 9800 Pro 128MB zlatou (žlutou) a Albatron Gigi GeForce FX 5900PV 128MB modrou barvu.
{mospagebreak title=3DMark2003, 3DMark2001, CodeCreatures}3DMark 2003
Byl aplikován poslední opravný patch - 330. Nastavení ponecháno na implicitním.
Radeon 9800 je po přetaktování opravdu velice silnou kartou. Poradí si v 3Dmarku se všemi ostatními soupeři. Všimněte si, že Radeon 9800 @ Pro je o nějakých 50 bodů před stejně taktovaným Radeonem 9800 Pro. To by svádělo k domněnce, že paměti jsou sice u R9800 pomaleji taktované, ale zato s agresivnějším časováním a tak je R9800 na frekvenci Pro rychlejší než Pro samotné. Uvidíme, jestli to potvrdí i jiné (hlavně herní) testy.
Stejně jako v celém 3Dmarku ani tady si Radeon 9800 taktovaný pouze 325/290(580) nevede vůbec špatně, na svého přímého konkurenta - FX5900, ztrácí jen velice málo.
3DMark 2001 SE
V tomto při síle dnešních nejdražších herních 3D akcelerátorů již spíše procesorovém benchmarku pravidelně vítězí Radeony nad GeForce FX, podívejme se, jak je tomu v případě R9800:
I nízko taktovaný R9800 výrazně předčí FX 5900. R9800 @ Pro opět před samotným R9800 Pro. Vítězem opět maximálně přetaktovaný Radeon 9800.
4 Vertex Shader jednotky Radeonu 9800 (Pro) v geometricky náročné scéně drtí konkurenci. 452MHz na čipu u přetaktovaného R9800 je zde nejlépe poznat a karta odskakuje soupeřům.
CodeCreatures Benchmark Pro
Další test s intenzivním využitím Vertex Shaderu 1.0-1.1, který je však i velice náročný na paměťovou propustnost. Nízko taktované 3D Prophet 9800, zde citelně ztrácí na FX 5900.
Syntetické testy jsou za námi, teď se podívejme, jestli Radeon 9800 potvrdí svou výkonnost v reálných hrách. Nejprve otestujeme 3 hry pro rozhraní Direct3D, tentokrát všechny založené na engine Unreal (za což se tak trochu omlouvám, brzo bych chtěl přidat DX9 hru Tomb Raider: AOD, ale dosud jsem neměl čas vytvořit vhodné demo).
Splinter Cell
Pro testování ve Splinter Cell jsem použil opět demo Caspian Oil Refinery z Beyond3D.com, díky intenzívnímu využití pixel shaderů hodně vytěžuje grafickou kartu a není tolik závislé na CPU jako k verzi 1.2b přiložená dema.
V nižším rozlišení se je Radeon 9800 jen těsně za konkurencí, R9800 @ Pro opět před samotným Pro (a ve všech dalších testech opět, tudíž rychlejší časování pamětí asi bude realitou).
V 1600x1200 již FX 5900 výrazně ztrácí, naopak oba přetaktované Radeony odskakují.
Že by zázračný výkon FX 5900 po slabším bez FSAA a anisotropního filtru? Ne, v žádném případě, jen Detonatory detekují běžící Splinter Cell a automatický vypínají anti-aliasing, protože kvůli post filtering efektům jsou při zapnutém FSAA a módu nočního vidění výrazné chyby v obraze (toto bude možné až v enginech pod DX9). FSAA u GeForce ve hře opravdu nefunguje:
Takto FSAA 4x asi nevypadá - FX 5900, 45.23 (klikněte na náhled)
Musím ale říct, že při porovnání screenshotů ATi s FSAA 4x a bez něj jsem si žádných zvláštních artefaktů nevšiml (možná jen ve tři ráno už jen špatně vidím :-) ). Z pečlivějšího porovnávání jsem zjistil, že ve hře FSAA funguje, ale vypne se při zapnutí nočního vidění (viz zubaté hrany na screenshotu z nočního vidění i přes zapnuté FSAA). Že by elegantnější řešení? :
Radeon 9800, Catalyst 3.7: Normální vidění s FSAA 4x - krásně vyhlazené hrany
Radeon 9800, Catalyst 3.7: Noční vidění s FSAA 4x - vodorovné i svislé hrany jsou zubaté, FSAA nefunguje
Unreal II : The Awakening
Tradičně slabý výkon FX 5900 v této hře, naopak Radeon 9800 se i přes nižší takt drží na dohled svého staršího a výkonnějšího brášky.
Unreal Tournament 2003
Použil jsem mapu Antalus, protože podle mě dobře reprezentuje průměrnou mapu v této hře. Nejnáročnější mapy (většinou ty menší s hustou interakcí botů) jsou v botmatch více závislé na výkonu CPU. Nepoužil jsem zabudovaný Benchmark.exe, ale testoval jsem vlastním dávkovým souborem, detaily nastavoval na maximum pouze v menu a ut2003.ini needitoval.
Jak vidíte průlety Spectatora jsou i v nejnáročnějším módu dokonce i s Radeonem 9800 na základní frekvenci plynulou záležitostí. Obě FX 5900 předvádí slušný výkon i ve srovnání s hodně přetaktovanými Radeony.
V reálnějším botmatch (které je však limitováno procesorem a propustností systémové RAM) se však FX 5900 propadají a Radeon 9800 předčí FX 5900, oba přetaktované Radeony jsou pak v nejtěžším módu jasnými vítězi.
{mospagebreak title=Serious Sam SE, Quake III, RtCW}Poslední sadou testů jsou OpenGL hry. V této oblasti není v poslední době žádný zajímavý engine, který by stál za zařazení mezi stálé testy, stále se jen čeká na DooM III. Většina herních OGL testů je (alespoň bez FSAA a anisotropního filtru) i v 1600x1200 limitována výkonem procesoru a propustností paměti.
Serious Sam: The Second Encounter
Použil jsem zase demo Grand Cathedral, které dobře reprezentuje nejnáročnější a přitom typické masívní souboje ve hře a je velice citlivé na vysoké přetaktování pamětí grafické karty. K testovaní jsem použil High Detail settings++ skripty z 3Dcenter.de a verzi hry 1.07.
Serios Sam SE je doménou FX 5900, stačilo malé přetaktování a ujala se vedení, nicméně výsledky jsou limitovány výkonem procesoru.
Po zapnutí FSAA a aniusotropního filtru se obě FX 5900 ujímají jasného vedení. 16-ti násobné anisotropní filtrování textur je pro Radeony již příliš velkou zátěží (ale opravdu oba módy - 16x u ATi a 8x u nVIDIE - jsou zhruba kvalitativně srovnatelné).
Quake III Arena
Quake III se proměnil spíš ve velice dobrý benchmark procesoru (v 640x480). Na tomto enginu je však postaveno mnoho i v současnosti hraných her, takže jej stále budeme používat. Koneckonců v nějtěžším módu dokáže rozškálovat i ty nejvýkonnější grafiky. Testoval jsem verzí 1.11 a přiloženým demem demo001.
Výsledky v 1600x1200 se nám krásně seřadily podle frekvence VPU jednotlivých karet.
Naopak po zapnutí FSAA a Aniso jde přetaktovaná FX 5900 dopředu, Radeon 9800 na základní frekvenci podobně jako v předchozím nastavení již ztrácí.
Return to Castle Wolfenstein
Testoval jsem verzí 1.4 této graficky velice zdařilé předělávky enginu Quake III. Použil jsem hodně diskutované demo z 3Dcenter.de - checkpoint (s Catalysty a zapnutým anti-aliasingem můžete při natahování dema pozorovat poblikávání obrazovky, které však ve vlastní hře přítomno již není).
Všechny karty jsou limitovány výkonem procesoru a pamětí, rozdíly jsou minimální.
Po zapnutí FSAA odpadne FX 5900 a i Radeon 9800 díky nižšímu taktu začne ztrácet, naopak Radeonu 9800 Pro pomůže vysoký takt pamětí a nejtěžším módu posbírá vavříny.
{mospagebreak title=Zhodnocení, srovnání, minigalerie}Srovnání pomocí indexů
V minulé recenzi HIS Excalibur Radeon 9800 Pro jsem začal po vzoru digit-life trošku experimentovat se systémem celkového hodnocení karty. Do dnešní recence jsem ho zcela změnil, přibyla položka FPS index, která je jakousi sumou hodnoty snímků za sekundu z několika her a testů. V atributech užitečnost a síla grafické karty jsem zvýšil váhu naměřených fps a snížil vliv ceny a odhadované kvality grafické karty (a jejích funkcí). Do příště bych to takto chtěl zvýšit ještě více a konečně nahradit Splinter Cell Tomb Raiderem: AOD a pak snad na této sestavě na čas ustálit pro porovnávání. Bližší vysvětlivky a vzorce výpočtů najdete na této stránce dole.
Hercules 3D Prophet 9800 128MB 325/580 MHz | Hercules 3D Prophet 9800 Pro 128MB 380/680 MHz | Albatron Gigi GeForce FX 5900PV 128MB 400/850 MHz | |
FPS index | 785 | 818 | 829* |
Užitečnost | 736 | 559 | 574* |
Síla gr. karty | 1403 | 1449 | 1462* |
Hercules 3D Prophet 9800 128MB 452/680 MHz | Hercules 3D Prophet 9800 Pro 128MB 439/742 MHz | Albatron Gigi GeForce FX 5900PV 128MB 429/920 MHz | |
FPS index | 841 | 842 | 842* |
Užitečnost | 763 | 568 | 548* |
Síla gr. karty | 1475 | 1494 | 1516* |
* Poznámka: Naměřené výsledky FX 5900 jsou vyšší kvůli nezapínání FSAA ve hře Splinter Cell. Radeony zapínali FSAA alespoň mimo mód nočního vidění. To se odrazilo i na celkového výsledku. Jinak by pravděpodobně karta byla těsně pod jeho výkonností. Uvidíme, jak kartami zamíchá DX9 hra TRAOD.
Zhodnocení
Hodnocení je opravdu snadné. Hercules na testy dodal perfektně provedenou kartu v úhledném balení s tradičně ostrým 2D zobrazením Radeonu. Výkon bez přetaktování je zhruba na úrovni Radeonu 9700 Pro, nepříliš daleko za GeForce FX 5900, po přetaktování (u kterého karta od Herculesu ukázala veliký potenciál, připomenu jen, že 325/290 (580 DDR) MHz jsme se dostali až na 452/340 (680 DDR) MHz) se srovná se slaběji přetaktovanou FX 5900 od Albatronu (která při ceně 15000 v DPH mu nemůže v našem koeficientu užitečnosti konkurovat) i s docela solidně přetaktovaným Radeon 9800 Pro (@439/742). Karta je v ceníku Czechcomputeru za 10500 s DPH (oproti 14100 3D Prophetu 9800 Pro) a tak ve své kategorii nabízí vynikající poměr cena výkon. Upozorňuji, že jsem mohl mít štěstí na kus a ne každý 3D Prophet 9800 půjde takto přetaktovat, ale už podle dobrých zkušeností s 3D Prophet 9800 Pro se dá předvídat, že přes 430MHz půjde asi hodně z těchto karet.
Jedinou slabinkou se může zdát menší počet bundlovaných her než je často vidět u konkurence (toto Hercules trošku kompenzuje perfektním instalačním CD karty). Jinak se dá s klidem konstatovat, že v podobné ceně najdete jen těžko lepší kartu než Radeon 9800 a hodně přetaktováníchtivých uživatelů si teď asi koupi dražších FX 5900 anebo Radeonů 9800 Pro rozváží a zvolí právě 9800. Radeonu 9700 Pro je asi definitivně odzvoněno, bez přetaktování je zhruba stejně výkonný jako Radeon 9800, který navíc skrývá větší potenciál k přetaktování a F-buffer, investici do budoucích her s dlouhými pixel shader kódy.
Září 2003, Hercules 3DProphet 9800 s čipem Radeon 9800
Nejlepší poměr cena / výkon v kategorii Hi-end
Za zapůjčení karet Hercules 3D Prophet 9800 128MB a Hercules 3D Prophet 9800 Pro 128MB děkujeme firmě Guillemot s.r.o.
Minigalerie screenshotů
V minulých recenzích jsem vám představil (resp. těm, co je ještě neviděli) dema od nVIDIE a asi nejhezčí demo od ATi - Chimp. Dnes sbírku zkompletuji a jsou zde screenshoty ze dem a šetřičů nejen pro Radeon 9800, ale i jeho předchůdce Radeon 9700.
ATi dema | ||||
Animusic![]() |
Debevec RNL![]() |
Debevec RNL![]() | ||
Bear![]() |
Bear![]() |
Bear![]() | ||
ATi šetřiče obrazovky | ||||
Gargoyle![]() |
Caves![]() | |||
Moebius![]() |
Bacteria![]() |
Vysvětlivky
FPS Index
Je to jednoduše součet fps ze několik her a 3Dmarku 2001SE, přičemž nejvyšší váhu v něm má rozlišení 1024x768x32 a mód se zapnutým 4x FSAA a 8x (u ATi 16x) anisotropním filtrováním. Počítám jej podle následujícího vzorce:
FPSindex =
( SpCell1024*0.6 + SpCell1280*0.3 + SpCell1600*0.1 ) +
( UT1024*0.6 + UT1280 * 0.3 + UT1600*0.1 ) +
( SSSE1024*0.6 + SSSE1280*0.3 + SSSE1600*0.1 ) +
( RtCW1024*0.6 + RtCW1280*0.3 + RtCW1600*0.1 ) +
( 3DMark2001SE1024points/100 ) +
( SpCell1024aaa + UT1024aaa + SSSE1024aaa + RtCW1024aaa + Q3A1600aaa )
Kde:
SpCell1024 - Splinter Cell, 1024x768x32-bit, Caspian Oil Refinery, high detail
UT1024 - Unreal Tournament 2003, 1024x768x32-bit, botmatch v Antalus, max. detail
SSSE1024 - Serious Sam Second Encounter, 1024x768x32-bit, Grand Cathedral, high detail
RtCW1024 - Return to Castle Wolfenstein, 1024x768x32-bit, demo checkpoint, max. detail
3DMark2001SEpoints - 3Dmark2001SE celkové skóre, 1024x768x32-bit, default
Q3A1600aaa - Quake III Arena, 1600x1200x32-bit, demo001, FSAA 4x, Aniso 8x
Koeficient užitečnosti
FPS Index využiju při výpočtu užitečnosti grafické karty, kde zohledním ještě cenu a nabízené funkce a kvalitu (Poss).
Užitečnost budu počítat podle tohoto vzorce
Kuse = ( FPSindex*10 + Poss*0.4 ) / (Cena/500)
Poss je odhadovaný potenciál a kvalita grafické karty, tedy velice subjektivní veličina (od minule jsem zvýšil vliv kvality 2D a snížil váhu hodnocení kvality ovladačů) spočítaná takto:
Poss = ( 2D*50 + Ovladače*50 + AF*6 + TLF + DOT3 + EMBM + CEM + AA*2 + S3TC + Glide + VS + PS + TCL + DH) / 4
Kde:
- 2D - odhadovaná kvalita 2D (100 bodová stupnice);
- Ovladač - odhadovaná kvalita ovladačů (problémy s instalací, chyby ve hrách, kompatibilita, ..., 100 bodová stupnice)
- AF - anisotropní filtrování:
- = 800 - GeForceFX;
- = 700 - RADEON 9500/9600/9700/9800
- = 600 - GeForce3/4;
- = 500 - RADEON, RADEON 8500/9000/9100/9200;
- = 400 - GeForce2, Parhelia;
- = 150 - KYRO, KYRO II;
- = 0 - není;
- TLF - trilineární filtrování:
- = 600 - k dispozici;
- = 200 - k dispozici, ale s velkými ztrátami výkonu či kvality ;
- = 150 - pouze aproximace TLF;
- DOT3 - Bump Mapping DOT3:
- = 600 - k dispozici;
- = 0 - není;
- EMBM - Bump Mapping EMBM:
- = 600 - k dispozici;
- = 0 - není;
- CEM - Cubic Environment Mapping:
- = 600 - k dispozici;
- = 0 - není;
- AA - antialiasing (on condition of minimal gameplay):
- = 700 - GeForce4 MSAA, Parhelia FAA16x, RADEON 9700 MSAA, GeForceFX;
- = 600 - GeForce3 MSAA;
- = 400 - SSAA, RADEON 8500 SmoothVision;
- = 0 - není;
- S3TC - S3 texture compression:
- = 600 - KYRO, KYRO II, RADEON, RADEON 7500, RADEON 8500/9000/9700, Parhelia, GeForce4;
- = 400 - GeForce256/2/3;
- = 0 - není;
- Glide - Glide for UT-engine games (kvůli férovosti vůči řadě karet Voodoo):
- = 450 - k dispozici;
- = 0 - není
- VS - hardware vertex shaders:
- = 700 - Parhelia, RADEON 9500/9600/9700/9800, GeForceFX;
- = 400 - GeForce3/4, RADEON 8500/9000/9100/9200;
- = 0 - není;
- PS - hardware pixel shaders:
- = 800 - version 2.0;
- = 600 - version 1.4;
- = 450 - version 1.3;
- = 400 - version 1.1;
- = 0 - není;
- TCL - Hardware TCL (Transform Clipping Lighting):
- = 400 - k dispozici;
- = 0 - není;
- DH - další schopnosti karty: výstup na dva monitorů (DualHead/TwinView/HydraVision technologie), TV-tuner.:
- = 4000 - All-in-Wonder (např. RADEON 8500DV/7500DV/9700);
- = 2100 - Matrox Parhelia;
- = 2000 - VIVO (např. GeForce FX a další karty)
- = 700 - RADEON 7500, RADEON 8500/9000/9500/9700, GeForce4;
- = 500 - Matrox G400/G450/G550;
- = 400 - GeForce2 MX (je-li výstup na dva monitory)
- = 0 - není;
Koeficient síly grafické karty
Podobným výpočtem ale v hrách jen pro rozlišení 1600x1200 a nahrazením 3Dmarku 2001SE 3Dmarkem 2003 (z 3Dmarku2001 jsem ponechal jen hru 2 a 4 - Dragothic a Nature) + přidáním CodeCreatures benchmarku. Tato položka by tedy měla sílu grafické karty v dnešních i budoucíh 3D hrách. Tato hodnota již není funkcí ceny grafické karty.
Ksg =
( ( (SpCell1600 + SpCell1600aaa ) +
( UT1600 + UT1600aaa ) +
( SSSE1600 + SSSE1600aaa ) +
( RtCW1600 + RtCW1600aaa ) +
( 3DMark2003points/50 + ( 3Dmark2001G21024 + 3Dmark2001G41024 )/5 )
( CodeCreatures1600 ) ) * 10 +
( Poss * 0.4 ) ) / 10
Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz
add clanek moc pekny clovek se dozvi ze kdyz si koupi o 3500 levnejsi kartu tak dostane kdyz neni smolar ;) vykon jako karta z PRO spis sem zvedav jak to bude s Half-life 2 pac se mi nechce verit ze by nvidie takhle ztroskotala...
nevite nahodou, jak to bude s kartou AIW 9600 Pro? Nekde jsem o ni uz neco cetl a do dnesniho dne se neprodava. Ma mit novy Remote v2, implementovany FM tunner atd.
P.S.: Malem bych zapomnel - opet (a uz tradicne) skvela recenze. Diky za ni!
Jinak opět pěkná recenze, jen škoda že nebyla k dispozici kvalitnější FX5900 a FX5900U - třeba od MSI :-).
Pokud tady ale čtu o kvaliě obrazu, mám jeden návrh. Co takhle si půjčit pár opravdu kvalitních monitorů (třeba EIZO T966, L767 ...) a řadu gr. karet včetně Matrox Parhelie a otestovat právě jen kvalitu obrazu. A za to důkladně :-)
Jo a ze grafika ma skaredy obraz v rozich... se mi nejak nezda... podle me pokud grafika produkuje zly obraz pak je skaredy po cele plose. pokud jsou blbe rohy, pak bych spis premyslel o chybe v monitoru... (nebyly treba moc blizko repraky?)
ICE
pěkná recenze na moc pěknou kartu za sakra pěknej peníz (bejt tak za 8-9000,- tak bych ji bral i kdyby nešla taktit)
doufám že až se na trh dostanou i další R9800nonPRO že uděláte nějakou srovnávací recenzi hlavně kolik která jde vytahnout + kolik která stojí udělaly by jste mi tim mooc velkou radost a ulehčily výběr.
Super recenze sakra vy mě ale začínáte bavit! Jen kdyby těch recenzí bylo víc aspoň vždy 1/den.
engine 450
memory 390
Mam P4 1.8@2,4 3dmark 2003 - 5800bodov
Aquamark iba 17.500 bodov co sa mi nezda lebo som videl ine vysledky a boli okolo 34.000,-
Inac ako je to s tymi mamatami? ty pises ze 425/680
to znamena ze tn moj je taktnuty na 450/780 nie som si isty?
chci si koupit desku ASUS P4C800-E Deluxe a k ni pameti Kingston u kterych je poznamka NonECC - a tak nak trochu mne uniklo co to teda to ECC je a jestli teda ty pameti budou fungovat na teto desce
- za odpoved dik!
Vlasne su to kopletne veci s minula... len je R¨9800 podtaktovany ..... namaha na spravenie, ale ani docitat dokonca sa mi to uz nesce
V běžných (desktop) boardech se ECC paměti nepoužívají, primárně jsou pro servery - jsou o něco pomalejší, ale jistější. Takže se tím vůbec nezabývej - ve většině maloobchodů ECC paměti ani nevedou :-)
http://www.pancena.sk/?page=1&sekcia=2&show=1&id=13
- No, jestli to bude realizovatelne, tak bych se do toho pustil.
- Ty tabulky 2D kvality jsou stale dostupne na serveru benchmark.pl, zkuste treba recenzi PNY Verto FX5900
S tim horsim obrazem v rozich to neni monitorem, treba kamarad testoval FX 5800 Ultra (Leadtek) a i na tak kvalitnim monitoru jako iiyama 451 toto pozoroval. Je to podle me horsi kvalita karty.
Pasivy nejspis taky dostanete dolu, nekdo radi postup s reznou niti, nekdo strceni karty do lednicky :-). Zkuste forum www.overclocking.cz, more lidi vam tam rekne svoje zkusenosti s timto.
Ano je to tak, pisu efektivni takt (DDR), nVIDIA skoro jiny nepouziva (i v ovladacich pri taktovani), tak jsem to chtel sjednotit.
http://wwwcsif.cs.ucdavis.edu/~kwonga/ecs154a/Error_Correction_Code.pdf
A tento podobny offtopic je tu podruhe a naposledy, to se ptejte pod prisl. clanky ci v diskuznich forech.
Jiz z nekolika recenzi jsem vypozoroval (a treba recenze na rage3d.com se Sapphire R9800 nebyla vyjimkou), ze u techto karet jdou lepe pretaktovat pameti, ktere opravdu docela zhnou. Jinak dukazem je treba slabsi oc pameti u HIS a Sapphire 9800pro, ktere jsme recenzovali a lepsi u Herculesu.
Jinak super recenze...
a fungoval mi v pohodě. Download:http://ts.hercules.com/eng/index.php?pg=view_files&gid=1&fid=1&pid= 21&cid=4
Mám Sapphire Radeon 9700Pro
Takže funfuje nejen na kartách Hercules, jak píšete v recenzi...Ověřte si informace než něco dáte do recenze.
2. Oba módy - 16x u ATi a 8x u nVIDIE - NEJSOU! kvalitativně srovnatelné, testy prokazaly ze nVIDIA ma hladsi prechody mezi jednotlivymi urovnemi filtrovani, (stupnovani vzdalenosti v 3D prostoru od mista pohledu) ale ATI ma v jednotlivych
stupnich presnejsi filtraci a vysledny obraz je ostrejsi, tudiz je u ATI AF8x ostrejsi nez AF8x od nVIDIE ale jsou na nem videt prechody, ty jsou temer nepostrehnutelne a to
navic muzete vyresit prepnutim u ATI na AF16x a tim ziskate jeste ostrejsi textury i pod temi nejvetsimi uhly pohledu.
(dost se totiz posledni dobou nudim :-) )
Jen tak ze srandy - 3dmark01 ma docela dost spolecne s max payne. Ale jasne, pouziva se ne proto, ze jeho verze 01 je spjata s nejakou hrou, ale proto, ze je to asi nejpropracovanejsi teoreticky bench.
No pokud nVidia ale necha ty optimalizace z 51.xx beta, tak budu spis porovnavat NV 8x a ATi 4x ;-).
Proste idealni by bylo, kdyby ATi filtrovala taky vse (mozna by ted nVIDIA nechystala oplaceni jeste horsimi optimalizacemi) a nemusel byt problem.
Mozna jak navrhuji na 3dcenter, aby obe firmy nabidly v driverech volitelny "high-quality" mod uplne bez optimalizaci.
A jak je to s tím externím napájením? Docela o té grafárně přemýšlím, ale nevím jestli to má cenu upgradovat když mám grafiku MSI GeForce Ti 4600...
Chcem sa spytat autora clanku, ked skusal taktovat tu kartu, pri nastaveni akej frekvencii pamati boli chyby v obraze v Rivatuneri pri testovani novej frekvenci ??
mne sa napr pri 380 ked dam test uplne rozsypava obraz, ale 370 v tom teste este ide v pohode.
9800, myslím, že to bude mít význam až trochu klesnou ceny (jaro 20004)..
Jinak v te pasazi o pretaktovani jsem prisel na dost narocnych aplikaci, kterym max OC zjistite, snad to pomuze.
nic moc, s R9800PRo na 465/770 skore 51865. Jinak super
recenze.
2. určite to přetaktuj, alespoň o něco, uvidiš, je to poznat! Ale jinak je jasný, že to na normální práci stačí
3. mě ta 9700 stejně nějak blbne, v obchode mi vratí peníze a ty 2000 uz nějak prežiju, ne?
2. s tím taktováním to promyslím, díky za tip
3. tak to máš fajn, já měl taky vadnou GeForce Ti 4400, taky mi blbla a dali mi Ti 4600.
Na Radeona 9800 už se těším, brzy si ho koupím, snad mi to na mé sestavě pojede v pohodě. měj se, čau
život je o nečem jiném v reálu je rozdíl uplne jiný a to test
AGP4X 4950
AGP8X 5250
myslím ze čísla mluví jasně test byl proveden z kartou powercolor R9800 na deskách Asus P4SDX a abit SR7 z catalyst 3.7 z nastavením pro výkon
Od ktereho je nejlepsi?
Nehodlate udelat nejake srovnani?
Váš výsledek na udávané sestavě:3DMARK 2001 - 15795
3DMARK 2003 - 5455
Moje sestava: P4 2,4@2,74Ghz, DDR333@380,
Radeon 9700Pro 325/310@365/331
moje výsledky:3DMARK 2001 - 15493
3DMARK 2003 - 5408
Grafickou to asi nebude. Tak že by ten Barthon?
a v 3Dmarku2001 maji opravdu P4ky navrch, jsou ale i 3D aplikace, kde maji navrch Athlony (treba Codecreatures)
Netusite nekdo co pouzit, ja chcu taky 452/340 MHz :-))
BTW: Jinak po zasunuti do slotu a zapnuti PC vsechno v poradku, akorat pri jakymkoliv benchmarku mi to zatuhlo, chyba byla v pretaktovani CPU (19*150 na P4), kdyz jsem ji dal default tak karta normalne chodi... To 5900 mi tohle nedelala :-))
Jestli dosahnes 452 MHz na jadre to nevim, zalezi na tom jak kvalitni ma ta karta chladic a take kus od kusu u cipu.
A u pameti? Nevim, ani nevim jake pameti tam CP Technology osazuje, asi ale taky Samsung 3.3 ns, tak predpokladam ze neco mezi 320-350 MHz snad dosahnes.
452/340 je trochu moc ne??? Dá se s tím přetaktováním pracovat pořád nebo je to jenom chvilková záležitost, tzn. vyzkoušet a nastavit zpět!? Caues