GeForce FX 5700 - král střední třídy? |
autor: Jahoda Miroslav , publikováno 13.11.2003 |
Zatímco čip NV38 (GeForce FX 5950 Ultra) byl pouze přetaktovanou verzí stávajícího topmodelu NV35 (GeForce FX 5900) bez jakýchkoli nových technologií, tak NV36 (GeForce FX 5700) je oproti svému předchůdci GeForce FX 5600 (NV31) čipem zcela novým.
GeForce 5600 byla založena na "poloviční" NV30 (GeForce FX 5800), kdy disponovala stejnými technologiemi, ale oproti plné verzi přišla o polovinu pipelines, tedy místo 8x1 (resp. 4x2) zůstalo jen 4x1 (resp. 2x2). NV36 je založena vyšším čipu, na "poloviční" GeForce FX 5900 (NV35), kdy disponuje také jen polovinou pipelines a také poloviční šířkou paměťové sběrnice (128 místo 256 bitů).
Co je však nejdůležitější, FX 5700 zdědila pro FX 5900 engine zvaný CineFX 2.0, což v praxi znamená výrazně rychlejší vykonávání pixel shader kódu. Stejně tak zdědila i UltraShadow technnologii (viz níže). FX 5600 odvozená z čipu FX 5800 samozřejmě UltraShadow nepodporuje a také CineFX engine má verze 1.0. Posledním výrazným přínosem je povýšení Intellisample u FX 5600 na Intellisample HCT u FX 5700, tedy účinnější kompresi u anti-aliasingu.
Čipy jsou vyráběny 130nm technologií u IBM a jejich vzhled se hodně liší od celé řady GeForce vyráběných u TSMC, jsou více podobny některým čipům ATi (nebo mi vyvstávají asociace s mobilním procesory Intelu). Pouzdro VPU je typu flipchip (FCPGA). Zajímavá byla poznámka recenzenta na digit-life.com, který odstranil heatspreader u FX 5600 a dosáhl snadno 500 MHz na čipu, nyní, zdá se, nVIDIA přišla na to samé: jádro (die) je lepší chladit přímo.
Nejprve nVIDIA na testy rozeslala referenční modely Ultra verzí FX 5950 a FX 5700. Proto se dlouho nevědělo, jak bude taktovaná "neUltra" verze. Předpokládalo se, že 425/550 MHz, testovaná karta od Leadteku ukázala, že 450/550 MHz (aktualizace: karta byla buď vzorek nebo výrobce začal další série výrábět také 425/550, protože později jsem obdržel prodejní verzi s PCB revize A2, u kterého VPU běželo tedy 425 MHz. Někteří výrobci často dodávají karty taktované jen 425/500 MHz):
GeForce 4 Ti 4800 SE | GeForce FX 5600 Ultra | GeForce FX 5700 | GeForce FX 5700 Ultra | Radeon 9600 Pro | Radeon 9800 SE | |
Takt čipu | 275 MHz | 400 MHz | 425 MHz | 475 MHz | 400 MHz | 325 MHz |
Takt pamětí | 275 (550) MHz | 400 (800) MHz | 275 (550) MHz | 450 (900) MHz | 300 (600) MHz | 290 (580) MHz |
Paměťová sběrnice | 128-bit | 128-bit | 128-bit | 128-bit | 128-bit | 128-bit |
Fill-rate (single texturing) |
1100 Mpixel/s |
800 Mpixel/s | 850 Mpixel/s | 950 Mpixel/s | 1600 Mpixel/s | 1300 Mpixel/s |
Fill-rate (multi texturing) | 2200 Mtexel/s | 1600 Mtexel/s | 1700 Mtexel/s | 1900 Mtexel/s | 1600 Mtexel/s | 1300 Mtexel/s |
Paměťová propustnost | 8.8 GB/s | 12.8 GB/s | 8.8 GB/s | 14.4 GB/s | 9.6 GB/s | 9.28 GB/s |
Papírově tedy není FX 5700 nikterak silnou kartou, díky nízké propustnosti paměti vzniká obava, jak si povede ve vyšším rozlišení, zvláště pak při použití anti-aliasingu, kdy nároky na propustnost hodně stoupají. Na druhou stranu stranu jsou k dispozici efektivnější kompresní algoritmy, a tak se necháme překvapit.
Naopak dražší model - FX 5700 Ultra, který není předmětem recenze, má sice jen o 50 MHz vyšší takt čipu, zato je vybaven DDR-II pamětmi taktovanými na 900 MHz efektivně. Má být náhradou FX 5600 Ultra a důstojným konkurentem Radeonu 9600 XT.
Celkém podrobný popis všech technologií podporovaných řadou karet FX 5700, 5900 a 5950 najdete v recenzi ASUS GeForce FX 5900 Ultra. Abyste nemuseli klikat, výtáhnu zde to nejdůležitější:
- Výrobní proces 0.13 micronů u IBM, flipchip pouzdro
- 82 milionů transistorů
- FP array - geometrický(é) procesor(y) převyšující specifikaci DirectX 9 Vertex Shader 2.0
- VLIW SIMD FP procesor chovající se buď jako 2 pixel procesory, každý z nich vybavený dvěma texturovacími jednotkami anebo 4 pixel procesory s jednou TMU pro každý z nich (proto fill-rate: 900 MPixels/s (Z- + barva) a 1800 Mtexel/s (buď barva nebo Z nebo Stencil)
- podpora AGP 3.0 (8x)
- paměťová sběrnice 128-bit DDR-I
- Intellisample HCT (High Compression Technology) jako vylepšení Intellisample u NV30
- Anisotropní filtrování textur (až 8x čili 128 samostatných vzorků na texturu)
- 2x, Quincunx, 4x, 4xS (super-sampling) a hybridní 6xS, 8x anti-aliasing
- Rychlé vyprázdnění Z a Color bufferu
- Dynamická gamma korekce
- 4:1 Z a barevná komprese
- Lokální paměťový řadič s přepínačem
- Vyrovnávací paměti textur
- Z-Cull (Early Z-Cull, vylepšena od NV30), Early HSR (brzké Hidden Surface Removal - odstranění skrytých povrchů)
Už u FX 5800 byl implementován algoritmus barevné komprese (Color Compression). Tato komprese je používána hlavně při zapnutém FSAA. Například s 4xFSAA jsou čtyři sub-pixely jediného pixelu zprůměrovány pro získání výsledné barvy. Jestliže všechny tyto sub-pixely leží uvnitř polygonu a ne na jeho hranách, je dosaženo ideálního kompresního poměru - tedy 4:1. V reálných scénách se počet pixelů, které mohou být komprimovány samozřejmě liší, hodně také závisí na použitých texturách. U FX 5900 by tento algoritmus měl být vylepšen tak, aby měl zhruba o 50 procent vyšší efektivitu. Maximální kompresní poměr 4:1 zůstal zachován, ale měl by být dosahován častěji.
- CineFX 2.0, UltraShadow. Engine CineFX (více o něm v recenzích a preview FX 5800) povýšil do verze 2.0. Zase je to tak trochu krycí název pro tyto technologie:
- UltraShadow
- Zdvojnásobený (teoreticky) výkon pixel shader v plovoucí desetinné čárce
- Pixel Shader 2.0+ (až 1024 instrukcí)
- Vertex Shader 2.0+ (až 65.536 instrukcí)
- Dynamické podmíněné spouštění instrukcí
Hlavním přínosem má být technologie "UltraShadow", která urychluje rendering stencil stínů (stencil buffer je používán k jejich generování) omezením hloubky objektů ve scéně, které mohou vrhat stíny. Stencil stíny jsou používány v moderních scénách a dlouho očekávaný DooM III používá právě hodně operací s nimi. Podívejme se na obrázek, kterým nVIDIA UltraShadow ilustruje:
Jestliže hodnota hloubky pixelu nespadá do hranice (na obrázku mezi zmin a zmax) specifikované v době renderingu stínů, není stencil buffer tohoto pixelu vůbec aktualizován, což ústí v ušetření fill-rate (na obrázku znázorněno jako Fill savings). Tato technologie má však hned několik nevýhod, tou hlavní je že UltraShadow je k dispozici pouze v OpenGL - extenze "NV_depth_bounds_test" a nVIDIA si ji nechala patentovat. Technologie nemůže být zapnuta v mnoha typech programových kódů, protože programátor by musel vždy analyzovat scénu a ustanovit rozumné hranice pro shadow rendering.
- Podpora vysoce přesných celočíselných formátů (12 bitů pro jednotlivé složky) a vysoce přesných formátů v plovoucí desetinné čárce (16 a 32 bitů pro jednotlivé komponenty) pro textury a frame buffer
- Přesnosti všech operací - 32-bit FP (podpora 128-bitové barevné hloubky)
- Dva integrované 400 MHz RAMDACy
- Integrované rozhraní TV-Out čip
- Integrovaný 165 MHz TMDS transmitter, kompatibilní s DVI 1.0
- Integrovaný MPEG2 dekodér
- Podpora více monitorů (nView)
Leadtek A360 TD (FX 5700) jsem obdržel ve velice hezké krabici, celkovým stylem velice podobné krabici dříve testovaného top-modelu A380 Ultra TDH (FX 5950 Ultra). Velikostí jsou dokonce shodné, 5700-vka má ale dle mého (mužského :-)) názoru mnohem hezčí motiv:
Stejně jako u dražšího modelu, ani zde na rubu nechybí odpovídající foto karty, popis technologií, výpis bundle a... ani zde nenajdeme pracovní frekvence karty :-(
V balení je kompletní soubor kabelů: kompozitní a S-video kabel, DVI-VGA redukce, redukce S-Video/Composite a napájecí kabel typu Molex (ten se zde dostal nedopatřením, karta nepotřebuje dodatečné napájení).
Bundle je na kartu v této cenové kategorii slušný, resp. až na balík software firmy Ulead shodný s dražším modelem. Stejné je i propracované instalační CD s aktuálními ovladači (jsou zde ovladače nejen grafické karty, ale třeba i čipsetů včetně Ali, AMD, ...Leadtek myslel téměř na všechno) a programem Cult3D, softwarovým DVD přehrávačem WinFastDVD a programem Leadtek WinFox 2, který umí sledovat otáčky, teplotu, přetaktovávat a sdružuje mnoho užitečných funkcí spojených s grafických kartou. Funkcemi měřící a taktovací utility WinFox jsem se zabýval v recenzi Leadtek A380 Ultra TDH (FX 5950 Ultra).
Stejně jako u dražší karty, i zde nalezneme dvě hodnotné hry. Abych vás nenudil, natípal jsem vám alespoň jiné screenshoty. Ale zpět - první hrou je střílečka s robotem Gun Metal, která se mimo pěkné grafiky s využitím HL jazyku nVIDIE pro shadery, Cg, vyznačuje velkou náročností na hardware a většina vlastníků průměrných karet se musí uskromnit na detailech:
Gun Metal | ||
![]() |
![]() |
![]() |
Druhou hrou je trošku méně atraktivní "simulátor" ostrých řidičů a řidiček kamiónů. Tipl bych si, že tahle hra bude populární především v USA - trucky, silikonová blondýna, americká vlajka, kde se dá .... No ale musím uznat, že je celkem zabavné v poměrně hezké grafice jet po silnici a těžkým kamionem odklízet z cesty karavany a motorkáře nebo ještě líp policii.
Big Mutha Truckers | ||
![]() |
![]() |
![]() |
Opět stejně jako u A380 Ultra v balení najdeme solidní manuál a leták se stručným popisem technologií a se zapojením případné kabeláže ke kartě (v letáku je počítáno i s verzí VIVO této karty):
{mospagebreak title=Karta - provedení}
Karta mě potěšila hned po vytažení z krabice, rozměry nijak nepřevyšuje PCB Radeonů a naštěstí byste marně hledali i napájecí konektor typu Molex (ten však mají verze "Ultra"):
První co vás jistě upoutalo, byl asi chladič. Oproti referenční kartě (pod odstavečkem) je to solidní konstrukce a větrák je opravdu velký. Vaše obava z hlučnosti je zbytečná, karta i ve 2D pracuje na plné frekvenci 450 MHz a větrák zůstává stále na nízkých otáčkách a celé řešení je tak velice tiché. Pozice pro VIVO čip je prázdná, karta touto funkcí vybavena není.
GeForce FX 5700 - foto beyond3d.com
Geforce FX 5700 Ultra - foto beyond3d.com
Pro srovnání jsem uvedl i foto FX 5700 Ultra, která už nemá tak sympatické rozměry, hmotnost referenční karty (podle tomshardware.com) je zhruba 357 gramů. Délka je stejná jako u GeForce 4 Ti4600 nebo FX 5900. FX 5700 Ultra v provedení od Leadteku (A360 Ultra) by pak měla vypadat nějak takto:
Foto leadtek.com
Vysoko taktované paměti DDR-II v pouzdře BGA budou vybaveny pasívním chladičem, chladič VPU zůstává stejný (25 MHz navíc určitě bez problému uchladí). Podívejme se, jak si "vede" Leadtek FX 5700 v naší tradiční tabulce:
Hmotnost | Délka | Šířka | |
ATi Radeon SDR (BBA) 32MB | 140g | 16.6cm | 9.1cm |
ASUS GeForce 4 Ti4800 SE 128MB | 230g | 21.8cm | 9.9cm |
Leadtek GeForce FX 5700 128MB | 240g | 17.7cm | 9.9cm |
HIS Radeon 9800 Pro 128MB | 245g | 18.8cm | 9.9cm |
Hercules Radeon 9800 Pro 128MB | 320g | 18.8cm | 9.9cm |
Albatron GeForce FX 5900 128MB | 420g | 21.8cm | 9.9cm |
Sapphire Radeon 9800 XT 256MB | 450g | 18.9cm | 9.9cm |
ASUS GeForce FX 5900 Ultra 256MB | 505g | 21.6cm | 9.9cm |
Leadtek GeForce FX 5950 Ultra 256MB | 600g | 21.8cm | 9.9cm |
Leadtek GeForce FX 5800 Ultra 128MB | 660g | 21.1cm | 10.1cm |
Řekl bych po delší době karta od nVIDIE s příslibem výkonu a slušnými rozměry zároveň. Pro porovnání s "mackem" FX 5950 Ultra z minulé recenze:
Na to, že karta FX 5700 je v popředí, tak i přes vliv perspektivy je velikostní (a co teprve hmotnostní) rozdíl markantní.
I z druhé strany pokračuje PCB FX 5700 v trendu jednoduchého návrhu. To je jen dobře, my čekáme příznivou cenu!
Tradičně přišla na řadu demontáž chladiče (opravdu jednoduchý úkon, je uchycen na dvou pružinkách) a fotka "nahé" karty.
Opět přináším k porovnání foto FX 5700 Ultra.
Použité paměti jsou Samsung 3.6 ns, mnoho z vás asi překvapí, že ne v pouzdře BGA.
Demontový chladič a klasická teplovodivá "žvýkačka" na jeho spodní straně. Alespoň nemůžu vést dohady o kvalitě nanesení pasty. Chladič je sice mohutný, použitým materiálem je však pouze hliník, takže nikterak těžký.
{mospagebreak title=Přetaktování, kvalita obrazu a konfigurace testů}Přetaktování
Od přetaktování jsem si popravdě mnoho nesliboval. Paměti 3.6 ns, hliníkový nízkootáčkový chladič zprvu nepůsobil také zrovna zázračně. Trochu si u mě zlepšil reputaci, když jsem viděl teplotu ve 2D - ta se pohybovala okolo 30-34 stupňů. Jdeme tedy taktovat. Pro jistotu nejdříve základní takt karty:
Taktoval jsem tentokrát PowerStripem, protože i když WinFox má propracovaný SpeedRunner, tak jsem si spočítal, že při taktování PowerStripem potřebuji nejméně kliknutí na další změnu frekvence :-) (lepší než u Coolbits, Rivatuner 2.0 RC14 kartu nepodporoval).
Tradičně nejdříve přetaktování jádra. Zkusil jsem nejprve zvýšení na 500 MHz. Artefakty se neobjevily, ale čip "zadrhával" a výsledky byly nižší než bez přetaktování. Snižováním o 2 MHz jsem našel dlouhodobě stabilní a perfektně funkční frekvenci 494 MHz.
Trošku skepticky jsem se pustil do taktování pamětí. Riskl jsem to a zvýšil o 100 Mhz DDR, tedy na 650 MHz. Světe div se, benchmarky s 8x FSAA a bez jediné chybičky. Nakonec jsem s přesností 2 (4 MHz efektivně, po kterých jsem zvyšoval) našel dlouhodobě stabilní a bezchybnou frekvenci 654 MHz. Příjemné překvapení!
Výsledné přetaktování Leadtek WinFast A360 TD (GeForce FX 5700 Ultra) : ze 450/500 MHz na 494/654 MHz
Tedy dobře přetaktovatelný kus karty. Slušným přetaktováním paměti jsem vytrhl kartě trn z paty, propustnost pamětí se tak zvedla z 8.8 GB/s na 10.5 GB/s. Maximální teoretický fill-rate čipu se pak zvýšil z 1800 Mtexel/s na 1976 Mtexel/s.
Ovladače ForceWare
O nových ovladačích, jejich optimalizujícímu kompilátoru shader kódu i novince v podobě hybridního brilineárního filtrování v Direct3D jsem už psal v recenzi GeForce FX 5950 Ultra, tak vás případně odkážu tam.
Kvalita obrazu - 3D
Kvalita zobrazení za použití brilineárního i filtrování, anti-aliasingu i případné optimalizace jsou popsány v článku Kvalita obrazu - nVIDIA vs ATi - ForceWare 52.16 vs Catalyst 3.8 - FX 5950 vs Radeon 9800 a proto se v detailech odkážu na něj. FX 5700 je odlehčenou verzí karty FX 5900, není zbavena žádných technologií, i algoritmy jsou stejné, takže kvalita 3D musí být shodná jako u FX 5950 v testu.
Kvalita obrazu - 2D
Kvalitu zobrazení jsem porovnával opravdu s velkým množstvím karet (práce na 3D hitparádě) a na kvalitním monitoru Mitsubishi Diamond Pro 930 SB (19", Super Bright Diamondtron obrazovka, 110 kHz):
Recenzovaný Leadtek WinFast A360 TD (GeForce FX 5700) 128 MB si vedl takto:
- 1024x768, 32 bitů, 120 Hz - výborný (5/5)
- 1280x960, 32 bitů, 100 Hz - výborný (5/5)
- 1600x1200, 32 bitů, 85 Hz - velmi dobrý (4/5)
Ve nejvyšším rozlišení byl obraz lepší než u předchozího Leadtek A380 Ultra TDH (FX 5950 Ultra), ale ve srovnání s ASUS Radeon 9200 SE nebo Sapphire Radeon 9500 či Hercules AIW 9800 SE přece jen trošičku méně ostrý. V nižších rozlišeních byla však ostrost i barvy bezchybné.
Poznámky k posouzení kvality obrazu 2D:
- Jedná se o subjektivní posouzení autorem.
- Záleží i na monitoru a kabelu mezi monitorem a grafickou kartou.
- Někdy si konkrétní grafická karta nemusí "rozumět" s konkrétním monitorem.
- Dokonce záleží i na jednotlivých kusech daného modelu karty.
Testovací konfigurace
Jako soupeře se díky pracím na 3D hitparádě podařilo sehnat opravdu adekvátní protivníky, nejen blízké cenou, ale i vlastnostmi, považte:
- všechny testované karty mají 128 MB paměti
- všechny karty mají 4 pixel pipelines (tedy NV31 a 36 je někdy v některých pracích jen 2x2), pouze GeForce 4 Ti 4800 SE má na každou ze čtyř pipelines dvě texturovací jednotky
- všechny karty podporují rozhraní AGP 8x
- všechny karty mají 128-bitovou šířku paměťové sběrnice
- mimo GeForce 4 Ti 4800 SE (přidané jako etalon) mají všechny plnou podporu DirectX 9
Myslím, že porovnávání bude tedy opravdu fér.
Hardware | |
Procesor | AMD Athlon XP (Barton) @3000+ (200 x 10.5 = 2100MHz) |
Základní deska | ASUS A7V600, čipset VIA KT600 |
Paměť | 512MB Samsung DDR333@400 CL2 (2-3-3-7 CMD2) |
Pevný disk | Seagate Barracuda ATA IV 60GB, 7200ot., 2MB cache, ATA100 |
Grafické karty |
|
Ovladače, software | |
Operační systém | Windows XP Professional SP1 |
DirectX, čipset driver | 9.0b, VIA 4.49 |
Ovladače grafické karty | nVIDIA Force Ware 52.16 ATi Catalyst 3.8 |
Teoretické testy | 3Dmark 2003 patch 330 3Dmark 2001SE build 330 Codecreatures Benchmark Pro 1.0.0 PowerVR VillageMark 1.20 PowerVR FableMark 1.0 PowerVR Temple Demo 1.0.6 nVIDIA ChameleonMark |
Herní testy | Aquamark 3 Splinter Cell 1.2b Unreal II: The Awakening Unreal Tournament 2003 v2199 Serious Sam Second Encounter 1.07 Return to Castle Wolfenstein Multi-player 1.4 Gun Metal Benchmark 2 v1.2S Max Payne 1.05 Comanche 4 Benchmark Demo |
V teoretických benchmarcích jsem testoval s implicitním nastavením, ve hrách potom většinou s maximálními detaily, trilineárním filtrování, S3 kompresi textur jsem nevypínal. V ovladačích byla vypnuta vertikální synchronizace a všechna nastavení ponechány na maximální kvalitu. Porovnával jsem anisotropní filtr 8:1 u NV31,NV36 karet proti 16:1 R350,RV350 karet.
{mospagebreak title=3DMark 2001 SE, 3DMark 2003, Codecreatures}3DMark 2001 SE
Verze | 3DMark 2001 SE, build 330 |
Rozhraní | DirectX 8.1 |
Heslovitý popis | Car Chase - realtime physics, dynamic shadows, multi-texturing (3 layers) Dragothic - vertex shader, lightmaps Lobby - vertex shader, dynamic shadows, reflections Nature - pixel shader (vodní povrch), vertex shader (stromy, tráva, motýli), lightmaps |
Nastavení | Default - 1024x768x32bit, DXT komprese, FSAA a Aniso vypnuto |
Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download/?3dmark2001.shtml |
3DMark 2003
Verze | 3DMark 2003, patch 330 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | Wings of Fury - DX7, multi-texturing (4 layers) Battle of Proxycon - DX8, vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), particles Troll´´s Lair - vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), anisotropical lit (vlasy) Mother Nature - DX9, vertex shader (stromy, tráva), pixel shader (voda, obloha), color precision (odrazy jasu, osvětlení) |
Nastavení | Default, 1024x768x32bit, Max. Anisotropy 4, no FSAA |
Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml |
CodeCreatures Benchmark Pro
Verze | Codecreatures Benchmark Pro 1.0.0 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | pixel shader 1.1 (vodní hladina), intenzivně vertex shader 1.0-1.1 (tráva, motýli), high polygon count (700.000 poylgonů na snímek) |
Nastavení | požaduje 128MB grafické paměti (Aperture size nebo paměť grafické karty) a HW pixel shader |
Stažení benchmarku | www.benchmarkhq.ru |
3D Analyze log | cc.shader.out.txt |
Pixel Shader 1.1 - nVIDIA ChameleonMark
![]() |
Verze | ChameleonMark ? |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | pixel shader 1.1 |
Nastavení | 1024x768x32bit, skin Real |
Stažení benchmarku | http://www.pctuning.cz/ilustrace/jahoda/ChameleonMark.zip |
Návod jak testovat | V adresáři ChameleonMark\RUN\10x7x32 spusťte chameleon_bmark_Real.bat a výsledek najdete v ChameleonMark\binaries v souboru fps.txt |
![]() |
Hidden Surface Removal test - PowerVR VillageMark 1.20
![]() |
Verze | D3D VillageMark 1.20 |
Rozhraní | DirectX 6 |
Heslovitý popis | praktický fill-rate test (teoretický fill-rate karty + optimalizace jako hidden surface removal, z-testy apod.), multi-texturing (3 layers) |
Nastavení | 1024x768x16bit, trilinear, DXT1 on |
Stažení benchmarku | http://www.pvrdev.com/pub/PC/extra/h/VillageMark.htm |
Návod jak testovat | D3DVillageMark.exe ScreenWidth=1024 ScreenHeight=768 VSyncOFF Benchmark=1 |
![]() |
Stencil test - PowerVR FableMark 1.0
![]() |
Verze | D3D FableMark 1.0 |
Rozhraní | DirectX 6 |
Heslovitý popis | soft-edged shadows, z nichž velká část není vůbec viditelná (výkon hardwarového stencil bufferu) |
Nastavení | 1024x768x32bit |
Stažení benchmarku | http://www.pvrdev.com/pub/PC/extra/h/FableMark.htm |
Návod jak testovat | D3DFableMark.exe -Width=1024 -Height=768 -Benchmark -Bpp=32 |
![]() |
DirectX 6 - PowerVR TempleDemo 1.0.6
![]() |
Verze | TempleDemo 1.0.6 |
Rozhraní | DirectX 6 |
Heslovitý popis | multi-texturing (6 layer na zem, 5 layer bazének), real-time lighting, bump mapping, environment mapping, particles |
Nastavení | 1024x768x32bit, trilinear, DXT on |
Stažení benchmarku | http://www.pvrdev.com/pub/PC/extra/h/Temple.htm |
Návod jak testovat | templedemov1-0-6.exe ScreenWidth=1024 ScreenHeight=768 VSyncOFF Benchmark=1 |
![]() |
{mospagebreak title=Aquamark 3, Gun Metal, Max Payne, Comanche 4}
Aquamark 3
![]() |
Verze | Aquamark 3 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | pixel a vertex shader 2.0, overdraw a high polygon count testy |
Nastavení | 1024x768x32bit, max. anisotropy 4, FSAA off |
Stažení benchmarku | http://www.aquamark3.com/am3-mirrors.htm |
Gun Metal
![]() |
Verze | Gun Metal Benchmark 2 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | pixel shader 1.1, vertex shader 2.0, high polygon count, Cg, převod z Xbox |
Nastavení | Video - Screen Resolution: 1024x768, Screen Colors: 32bit, Anti-aliasing: 2x, Aspect Ratio: Normal Advanced - Terrain Detail: High, Draw Distance: High, Cloud Shadows: On, Sun Glare: On, Lens Flare: On |
Stažení benchmarku | http://download.guru3d.com/gunmetal/ |
![]() |
Max Payne
![]() |
Verze | Max Payne 1.05 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | vertex shader, bump mapping |
Nastavení | 1024x768x32bit, trilinear, FSAA off |
Stažení dema | http://www.3drealms.com/max/downloads.html |
Návod jak testovat | http://www.pctuning.cz/titulnistrana/default.aspx?ArtID=16835&CatID=75&LayID=2&ChapID=1814 |
![]() |
Comanche 4 benchmark demo
![]() |
Verze | Comanche 4 benchmark demo |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | vertex shader 1.1, pixel shader 1.1 (voda), bump mapping |
Nastavení | 1024x768x32bit, Max. Aniso (driver), DXT on, FSAA 4x (driver), Disable Audio, HW shaders |
Stažení dema | http://files.novalogic.com/C4/c4_demo_122101_xx.exe |
Návod jak testovat | Spusťte příkazem "c4demo.exe /bench" a nastavte Disable Audio |
Log z 3Danalyze | c4.shader.out.txt |
![]() |
Unreal Tournament 2003
Verze | UT2003 v2299 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | multi-texturing, bump mapping |
Nastavení | 1024x768x32bit, Max Details |
Návod jak testovat | http://www.pctuning.cz/titulnistrana/default.aspx?ArtID=16835&CatID=75&LayID=2&ChapID=1813 |
Unreal II : The Awakening
Verze | Unreal II |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | multi-texturing, bump mapping |
Nastavení | 1024x768x32bit, Max Details |
Návod jak testovat | Pomocí utility Bench´em all |
Splinter Cell
Verze | Splinter Cell 1.2b |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | pixel shader, multi-texturing, bump mapping, dynamic shadows |
Nastavení | 1024x768x32bit, Very High Details |
Návod jak testovat | S updatem 1.2B získáte možnost benchmarkovat a pomocí utility Bench´em all vyberte přílušnou mapu. My používáme Caspian Oil Refinery z beyond3d.com. |
S FSAA jsem netestoval, viz problémy zapínání FSAA v této hře vysvětlené v recenzi Hercules Prophet 9800 128MB.
{mospagebreak title=Serious Sam 2, Wolfenstein}Serious Sam: The Second Encounter
Verze | Serious Sam 2 1.07 |
Rozhraní | OpenGL (DirectX 8) |
Heslovitý popis | multi-texturing (max 5-layer), environment bump mapping, particles, lens flare, animated lights, procedural textures |
Nastavení | 1024x768x32bit, Max Details |
Návod jak testovat | http://www.pctuning.cz/titulnistrana/default.aspx?ArtID=16835&CatID=75&LayID=2&ChapID=1821 |
Return to Castle Wolfenstein
Verze | RtCW MP 1.4 |
Rozhraní | OpenGL (DirectX 8) |
Heslovitý popis | Quake III engine, multi-texturing |
Nastavení | 1024x768x32bit, Max Details |
Návod jak testovat | http://www.pctuning.cz/titulnistrana/default.aspx?ArtID=16835&CatID=75&LayID=2&ChapID=1820 |
Vyhodnocení výsledků
Stejně jako jsem to začal v naší 3D hitparádě, pokusím se i tentokrát shrnout výsledky do sdružujících grafů, nejprve tedy součet a zprůměrování snímků za sekundu bez anisotropního filtru a anti-aliasingu z Aquamark 3 (1024x768x32), Unreal Tournament 2003 (Antalus Botmatch, 1600x1200x32), Unreal II: The Awakening (Acheron, 1600x1200x32), Splinter Cell (Caspian Oil Refinery, 1600x1200x32), Max Payne (VGA-demo, 1024x768x32), Gun Metal (benchmark1, 1024x768x32, FSAA 2x) a Serious Sam 2 (Grand Cathedral, 1024x768x32 a 1600x1200x32).
Perfektní. FX 5700 je rychlejší dokonce než FX 5600 Ultra na taktu 400/800 MHz! Pouze Radeon 9600 Pro o necelé dva fps odskočil, ale vezmeme-li v úvahu cenu značkových Radeonů 9600 Pro v retail balení s hrami, nemá se FX 5700 za co stydět. Po přetaktování se stává vítězem testu, nutno ale připomenout, že Radeony 9600 Pro běží často okolo 500 MHz.
A co náš tzv. "heavy duty mode"? - náročný režim se zapnutým maximálním anisotropním filtrem a FSAA 4x. Zprůměroval jsem fps z Aquamark 3 (1024x768x32), Unreal Tournament 2003 (Antalus Botmatch, 1600x1200x32), Unreal II : The Awakening (Acheron, 1600x1200x32), Comanche 4 (1600x1200x32), Serious Sam 2 (Grand Cathedral, 1024x768x32 a 1600x1200x32) a Return to Castle Wolfenstein (demo checkpoint, 1600x1200x32).
Zde už Radeon 9600 Pro začne mírně ztrácet, přetaktovaná FX 5700 vítězí, ale i při náročnosti anti-aliasingu na paměť se dokáže téměř vyrovnat s FX 5600 Ultra s taktem pamětí 800 MHz ! Opravdu dobrá efektivita karty, výsledky mě příjemně překvapily.
Závěr
S přihlédnutím k ceně na kartě těžko hledám zápory. Atraktivní balení, hodnotný přibalený software, tiché chlazení, kompaktní rozměry i dobré přetaktování. Co je však nejdůležitější - výkon. A ten se FX 5700 i přes nízký takt pamětí upřít nedá. Karta je skvělým konkurentem Radeonu 9600 Pro i nejslabší verze 9800 SE a nezbývá než čekat s jakou cenou přijde Geforce FX 5700 Ultra a Radeon 9600 XT.
Klady
- překvapivě dobrý výkon
- cena (pro koncového zákazníka 5950,- Kč s DPH)
- dobrá kvalita obrazu 2D
- kvalitní provedení, účinné a tiché chlazení
- přibalené hry a výborná utilita WinFox 2.0
- hmotnost a velikost karty
- slušné celkové přetaktování
Zápory
- VPU nešlo přetaktovat přes 500 MHz
- chybné informace na stránce produktu na www.leadtek.com (256-bit sběrnice)
Listopad 2003, Leadtek WinFast A360 TD s čipem GeForce FX 5700
Vynikající poměr cena/výkon+funkce v kategorii mid-range
Za zapůjčení karty Leadtek A360 Ultra TD děkujeme firmě LEVI International
Poděkování a uvedení zdrojů: Za některé informace o čipu NV36 vděčím serverům beyond3d.com, digit-life.com a tomshardware.com. Z beyond3d.com jsem použil fotky referenčních karet.
Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz
Myslim, ze v Radeon 9600 Pro v poradnem baleni, s takovym SW a hrama, stoji prece jen vic. Navic tady se na takove cene zacina. Zatim jeden vyrobce. Pockej si ...
Jde tady o stejneho autora - nebo je to jen nahoda ??
A co jako? Myslim, ze krabice k produktu patri taky, tak ji hodnotime taky. To "radsi" nechapu, mam totiz dojem, ze popis karty a fotky nam nevypadly. Jinak treba me se karta libi i vzhledove, je designove prinejmensim zajimava a neotrela.
Občas se divím, že lidé s podobnými názory umí číst a psát...
FX5700 tak vypadá VELMI zajímavě. Jinak v grafech je taková chybka, FX5600 je 325/550 a ne 325/600.
Pokud jde o vykon, kazdej vi ze staci kdyz bezi plynule Quake v 1024x768 bez AA.
Za koho autor mluvi? Za partu nejakych jeho kamaradu? Nebo za koho? Nejak tomu nerozumim, ale docela urcite vim, ze do nestranne recenze takove slovni hratky absolutne nepatri - i kdyby chtel autor byt sebeobjektivnejsi, timto jen objektivitu posila ke dnu...
Proste vsichni vime, ze Nvidia je silna a dobra v DX8.1, ale chtelo by to DX9 ..... Aspon dema HL2 a DOOMIII.... Nebo novejsi pecky ... Chrome a Halo a tak ...
Dale by to chtelo lepsi procesor nejaky pretaktovany 3200+ ... :-)))) At je to na maximum (ale jinak uznavam, ze je dulezite, kdyz je slabsi pocitac, tak se taky uznava kdo vede ... :-)))
To dorf: Jahoda ma pravdu... nVidia ma co delat aby vubec dohonila ATI a nestiha.... proto potrebuje vetsi takt a vysavac ....
Procesor, je to furd dokola, navic na tyto grafiky stacil, to neres. Brzo bude lepsi a tipuju, ze s mym skoncenim zde se budou pouzivat i nove benchmarky (s kterymi neni lehky zacit, vzdycky nejsou vsecky karty k dispozici a kde vzit pak vysledky pro porovnani?)
Uz nevim, jak je stara a furt to bezi skvele ....
Ted jsem doparil Max Payne 2 a parim Chrome ....
A 15.000,- Sk za FX 5900 tiež nedám, nie som blázon. Takže si ešte rok počkám. Zlatá GF 4200.
Jak jsem psal, porovnaval jsem podobne graficke karty - teda se 4 pipelines, zadna s 8 pipelines jako tvuj R9500 Pro momentalne v mid-range bohuzel neni :-(
NFSHP2, UT2003 & HALO rulez !
Mám-nemám,ale je to trochu ghlobálněji.
Jsem jeden z čerstvých majitelů EPOXU 8KRA 2I(bez IEEE1394) koupen 6.11.2003 a chtěl bych se s vámi podělit o první zkušenosti. Deska je opravdu skvost na přetaktování. Také stabilita a herní testy jsou na vysoké úrovni. Výkon rovněž impozantní. Před tím jsem měl ASUSe AV733. Deska byla ve vynikající stabilitě za celou dobu užívání /1 1/2 roku/ ale jenom do266MHz a to i v agresívním nastavení.Při pokusu přetaktování na 333 mhz totální kolaps a s deskou se nebylo možno domluvit i 2dny.Epox je jiné kafe.Použil jsem ovladačVIA hiperion 4 IN 1447.Bije v něm +1800 athlon revize Bo na FSB186Mhz /nasobič11/pamět KINSTON HYPER X 370 256 Mb,která byla i v Asusu.U Epoxu v záložce power biosu /perfomace/jsem nastavil turbo protože nast.ultra už herní test nezvládla celý.Nastavení expert jsem ještě nezkoušel.Je zajimavé,že záložce power biosu chybí nastavení voltáže AGP a v manuálu, který je psaný v němčině není o tom taky zminka .Pamět KINSTON HYPER X 370 je certifikovana na 370 mhz v CL2,ale v pohodě zvládá i 410Mhz.Vřele doporučuji, protože bez kvalitní paměti, desku degradujete.Athlon +1800 šel přetočit na2121Mhz/10,5*201/a teplota při chlazení artic coolingem nepřekročila 57°C/při kontrole rukou,mírně teplejší asi45°C.Tento chladič má čidlo/do mé desky vlezl na fous/
a je velmi tichý a účiný/2250 ot/min+20db/. Ovšem voltáž na cpu jsem musel zvednout na 1,675Vprotožejinak se comp sekal.Větší herní výkon ale poskytuje při FSB 186*11 s zakl. voltáží 1,6V protože sběrnice PCI/AGP rovněž zrychlý a zatím to nevadí.Grafika je zde GF 4200 128mb leadtek vinfast 280 AGP8* vivo GPU/MEMORY-275/594Mhz(přetaktováno RIVOU SPEED).jak vidíte, žádná sláva. Ovladač detonator 4109 ,OS Windovs profesional XP 2000 Mechaniky Teac DVD,RW a dva hardy baracudy 7200/80+40Gb.Modem Askey56 a skříň ML 5410 300W Test 3Dmark 2001-13200,3Dmark03-1700bodů, monitor 85 Hz 17 VIEWPOINT 1024*768*32bit.
Na závěr k úplné spokojenosti ještě jednu stejnou ramku a časem vylepšit grafiku a pokud uvažujete o koupi Epoxu, není o čem diskutovat.
Přeju všem hodně štěstí a zdaru.
Proč už ji nepoužíváte? Určitě ji má víc lidí než třeba R9800...
Zkuste ji příště přidat do testů!
Prosím prosím, smutně koukám..:-(
Díky
Jiří
2. jeho vysledky budou, v 3d hitparade highend, dostali jsme na pujcku Hercules 9700