invaze-osekanych-grafickych-karet-pokracuje
Hardware Článek Invaze "osekaných" grafických karet pokračuje..

Invaze "osekaných" grafických karet pokračuje..

Archiv PCT

Archiv PCT

6. 8. 2003 00:00 30

Seznam kapitol

1. O co SE tu jedná?! 2. Radeony: 9000 a 9000SE

Jistě jste si někdy všimli karet, které mívají za samotným označením různé přívlastky (SE, 64-bit, atd.). Mnoho výrobců grafik místo aby nám výběr zjednodušilo, nám ho v poslední době spíše stěžuje - objevují se různé modifikované typy s různými výkony - vypadá na to, že nazmar nepřijde doslova nic, ani čipy, ani paměti - prodat se prostě musí všechno. Rozhodli jsme se v redakci, že se pokusíme podívat se na tuto problematiku poněkud podrobněji.

Reklama

Zásadním problémem levných grafických karet s nízkým výkonem bývá povětšinou zúžení paměťové sběrnice, mnohdy také dochází i k úpravám (často k podtaktování) kmitočtů jádra nebo paměti. Na druhou stranu není nutné, aby karta označená jako SE byla notně ořezanou verzi - jak jsme sami zjistili, výjimky se najdou.

Nejdříve bych chtěl podotknout, že tento problém je evidentně záležitostí nejlevnějších karet - grafiky nad 3000Kč jim prakticky vůbec netrpí - a naopak, v kategorii do 2500Kč se to mydlí hlava, nehlava (název - nenázev) - nevidím však jediný důvod, aby ti, kteří chtějí levnou grafiku, nemohli vědět, že jejích grafická "Octavia TDI" nemá ve skutečnosti vůbec turbo... :-(

Že to s tím turbem přeháním? podívejte se sami - rozdíly jsou v některých případech docela veliké (až 30%)!

Než začneme: zjistěte jakou grafiku vlastně máte!

Je to paradox, ale zjistit jakou kartu máte skutečně v počítači není tak jednoduché jak se na první pohled zdá (a na označení karty výrobcem se nemůžete vždy spolehnout). Počet čipů není vždy rozhodujícím vodítkem (ty mají totiž často různou vnitřní organizaci). Nejlepší by bylo zjistit zásadní parametry softwarově. A právě v tom selhává jak info z 3Dmarku 2001 tak populární Sandra, stejně jako Aida 32. Jediným programem který nás nikdy nezklamal je utilita RivaTuner (pro ATI i nVidie: hlavní stránka www.guru3d.com/rivatuner, můžete přímo stahovat i zde).

A jak informace o svém čipu zjistíte? RivaTuner nainstalujte a v okénku zobrazujícím grafický adapter klikněte na nápis "Customize":

Invaze "osekaných" grafických karet pokračuje..
i Zdroj: PCTuning.cz

Po kliknutí na modrou ikonku s "i" uvidíte podrobný výpis skutečných parametrů karty (nedivte se)!

Invaze "osekaných" grafických karet pokračuje..
i Zdroj: PCTuning.cz

Ouupsss, 64-bit. memory bus, to není (v tomto případě) příliš dobrá zpráva...

Testovací sestava:

  • Procesor: Celeron 2,6Ghz,
  • Základní deska: ASUS P4T533, 2x256MB RIMM PC800,
  • Windows XP Prof. SP1, ovladače GeForce 44.03 a ATI Cytalyst 3.6

Pro testováni jsme se netradičně rozhodli použít procesor Celeron 2,6Ghz který je pro část levných / kancelářských sestav typický. Hlavními benchmarky byly aplikace 3DMark 2001 a Unreal Tournament 2003.

Řada karet Nvidia 4 MX 440

Invaze "osekaných" grafických karet pokračuje..
i Zdroj: PCTuning.cz


GeForce 440MX 64MB... s (bohužel) 64bit. sběrnici

Invaze "osekaných" grafických karet pokračuje..
i Zdroj: PCTuning.cz

Na výrobky řady MX 440 jsou osazovány dva druhy grafických čipů, a to NV17 se starší architekturou a čipy NV18 inovovanou architekturou s podporou AGP 8x. Všechny typy mají duální RAMDAC 400Mhz.

Výrobce XFX XFX XFX XFX Gainward
Typ MX 440 64MB SE MX 440 64MB 8x MX 440 128MB 8x MX 440 128MB SE MX 440 64MB 8x
Velikost paměti 64MB 64MB 128MB 128MB 64MB BGA
Šířka sběrnice 64 bit 64 bit 128 bit 128 bit 128 bit
Čip NV17 rev.A5 NV18 rev.A2 NV18 rev.A2 NV17 rev.A4 NV18 rev.A2
Takty jádro / paměť 250 / 287 275 / 330 275 / 287 250 / 330 275 / 513
Takt klasické
MX440
270 / 333 - 400MHz (5,4 - 6,4GB/s)
Sběrnice klasické
MX440
128 bit
Počet pipelines 2 2 2 2 2
TMU/pipelines 2 2 2 2 2
Teoretická propustnost paměti 2,2GB/s 2,6GB/s 4,6GB/s 5,4GB/s 8,2GB/s
Direct X 7 7 7 7 7
AGP 4x 8x 8x 4x 8x
Přibližné ceny
ke dni 5.8.03
1350,- Kč 1650,- Kč 2050,- Kč 1900,- Kč 2450,- Kč
výsledky testů
3DMark 2001 1024x768/32 3496 3928 5052 5087 5824
3DMark 2001 800x600/32 4630 5040 5686 5909 6189
3DMark 2001 car

fps

800x600/32b_hi 30 30,6 30,6 34,3 30,6
800x600/32b_lo 80,7 89,5 105,8 110,3 114,1
1024x768/32b_hi 27,8 29,4 31,8 36,1 32,4
1024x768/32b_lo 57,6 66,3 92 90,1 109,5

Pokud se podíváte blíže uvidíte, že v případě nVidie (a výrobce XFX) "SE" neznamená že se automaticky jedná o karty se zúženou sběrnici na 64bit. šířku, ale že se jedná o starší čipy s jádrem NV17 taktované frekvencí 250MHz (u NV18 je to 275MHz). Dvě naše SE karty se díky tomu umístily na zcela rozdílných výkonových koncích.

Evidentně důležitějším kritériem je šířka paměť sběrnice (nepleťte si to s velikosti paměti) - 64 bit. sběrnice je, podle očekávání, propadák. Dalším hlediskem je velikost paměti - 64MB stačí, 128MB si vede lépe ve vysokých detailech.

Poznámka: Gainward MX 440 64MB je zvláštní výjimkou, je drahý, ale jeho paměti kmitají na 513MHz.

Na následujících grafech jsou patrné rozdíly ve výkonnosti:

Invaze "osekaných" grafických karet pokračuje..
i Zdroj: PCTuning.cz

Unreal Tournament 2003 - 800x600 /32bp (Citadel)
Invaze "osekaných" grafických karet pokračuje..
i Zdroj: PCTuning.cz

V další části se podíváme, jak jsou na tom Radeony 9000 a dáme Vám několik rad na závěr.

První
Poslední
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama