MSI GeForceFX 5900Ultra - první krev |
autor: Štěpánek Martin , publikováno 16.7.2003 |
Seznam kapitol |
---|
1. Hlučnost |
DOPLNĚNO. Před nedávnem jsem tuto kartu recenzoval, ale byl jsem upozorněn distributorem, že se jednalo pouze o vzorek a prodejní verze bude vypadat jinak. Proto dnes přináším doplnění dřívější recenze. {mospagebreak title=Úvod - GeForceFX 5900Ultra}
Na počátek je nutné říct, že nová GeForceFX 5900Ultra (aka NV335) je vylepšená GeForceFX 5800Ultra (aka NV30).
Již mnohokrát jsem psal, že největší příjmy společností zabývajících se hardwarem pochází s produktů mířených do mainstreamu. Na nejvýkonnějších modelech se příliš nevydělává, ale je to něco jako otázka cti nebo prestiže.
Také je zajímavé sledovat, jak se v poslední době mění podíl na trhu grafických karet mezi ATI a nVidia. Firma ATI v poslední době udělala kus práce a jejich grafické karty si za posledních 12 měsíců získaly velkou reputaci. Na druhou stranu firma nVidia udělala pravý opak. Její nejvýkonnější karty se na trh dostávaly s obrovským zpožděním a jejich výkon nebyl "to pravé ořechové". Firmě nVidia nepomohla ani aféra okolo 3DMarku 03 a s tím spojené problémy s ovladači.
NV30 a NV35
S GeForceFX 5800Ultra byly od začátku velké problémy. Mimo zpožděné dodávky to byly především problémy s výrobou na 12-vrstevné PCB. Dále byly problémy s výtěžností čipů NV30 u firmy TSMC vyrábějící čipy pro nVidii. Když se daly dohromady tyto všechny faktory, ve výsledku byla řada GeForceFX 5800 téměř fiasko. To také oficiálně přiznalo vedení.
Je proto čas, aby se nVidia opět vzpamatovala. Tomu má pomoci právě NV35.
Mezi uvedením na trh modelu NV30 a NV35 nebylo příliš mnoho času, proto nelze očekávat, že se jedná o kompletně změněné jádro. Změny se dotkly pouze některých částí, převážně pak paměťového řadiče. Ten je nyní 256 bitový (stejně jaký má Radeon 9800Pro), narozdíl od GeForceFX 5800Ultra, kde byl řadič pouze 128 bitový.
NVIDIA GeForce FX 5800 Ultra |
NVIDIA GeForce FX 5900 Ultra | |
Výrobní technologie |
0.13micron |
0.13micron |
Počet transistorů |
125mln |
135mln |
Frekvence čipu |
500MHz |
450MHz |
Paměťový řadič |
128bit |
256bit |
Frekvence pamětí |
1000MHz |
850MHz |
Memory bandwidth |
15.258GB/s |
25.940GB/s |
Max velikost paměti |
256MB |
256MB |
AGP |
AGP 3.0 4x/8x |
AGP 3.0 4x/8x |
Pixel pipelines, pixel; shaders | ||
Pixel pipelines |
4, 8 |
4, 8 [*1] |
Texturovacích jednotek na pipeline |
2, 0 |
2, 0 [*1] |
Max počet textur zpracovaných za cyklus |
8 |
8 |
Typy Texture filteringu |
bi-linear |
bi-linear |
Max anisotropický level |
8 |
8 |
Pixel shaders |
v.2.0+ |
v.2.0+ [*2] |
Vertex pipelines, vertex shaders, | ||
Vertex pipelines |
3 |
3 |
Vertex shaders version |
v.2.0+ |
v.2.0+ |
Full Screen Anti-Aliasing | ||
FSAA metody |
Supersampling, |
Supersampling, |
POčet vzorků |
2 (OGSS, OGMS), |
2 (OGSS, OGMS), |
Technologie použité k dosažení vyšší paměťové propustnosti | ||
Hidden Surfaces Removal (HSR) |
Ano |
Ano |
Frame-buffer compression |
Ano |
Ano [*3] |
Z-buffer compression |
Ano |
Ano [*3] |
Vysvětlivky:
-
[*1]: Ultra Shadow Technology:
Tato technologie obsahuje jedno velmi zajímavé vylepšení. Tím je možnost stanovit okrajovou hodnotu, po kterou se budou stíny počítat. Tak za udanou hodnotou již nebude potřeba žádných výpočtů, tím se ušetří čas a zlepší se tak výkon. -
[*2] Z funkčního pohledu na pixel shadery je vše při starém. Ale pokud se podíváme na výkon, měl by být značně vyšší. Především Pixel shadery 2.0 byly u GeForceFX 5800Ultra velmi pomalé, proto byla vylepšena architektura CineFX, která by měla zrychlovat GeForceFX 5900Ultra. Proto je také nyní nazývána CineFX 2.0. Zde byla také zlepšena přesnost výpočtů na 128 bitů.
-
[*3] Změnou prošel i framebuffer, Z-buffer a compression buffer.
Na následujícím schématu je vše jasně znázorněno. Mezi hodnotami zmin a zmax nebudou probíhat žádné výpočty stínu, všude jinde ano.
Bohužel současné hry a benchmarky tuto technologii nevyužívají (nepodporují ji), protože na současných kartách by zpomalovala z důvodů nutnosti přepočítávání hodnot zmin a zmax (jelikož technologii nepodporují).
Kvalita zobrazení
Full Screen Anti-Aliasing
Proto zde následuje pár obrázků, které se snaží porovnat jednotlivé režimy FSAA mezi ATI a nVidii. Obrázky jsou ve formátu jpeg, s nastavením na 100% kvalitu.
K testu jsem použil utilitku od Tommti-Systems, která umí zobrazit různé FSAA režimy. Později jsem na internetu našel ještě novější verzi, kterou si můžete stáhnout zde.
Žádné FSAA
|
|
GeForceFX 5900Ultra | Radeon 9800Pro |
Tyto obrázky bez zapnutého FSAA jsou zde především, aby zobrazily počáteční hodnoty.
2x FSAA
![]() |
![]() |
GeForceFX 5900Ultra | Radeon 9800Pro |
"Největších" rozdílů si můžete všimnout na 3, 7 a 9 hodinách. Slovo největší je v uvozovkách, protože rozdíly jsou opravdu příliš malé.
4x FSAA
![]() |
![]() |
GeForceFX 5900Ultra | Radeon 9800Pro |
Zatím co při 2xFSAA jsou rozdíly minimální, se vzrůstajícím FSAA se rozdíl mezi kartami zvětšuje. Opět si toho můžete všimnout v okolí středu plus na 3 a 9 hodinách.
6xFSAA
Zde byl problém, protože ATI podporuje 6- ti násobný FSAA v Direct3D i v OpenGL, zatím co nVidia podporuje 6x pouze v Direct3D. Proto jsem porovnal dvě různé, čili 6x u ATI a 8x u nVidie mezi sebou. Jsou to nastavení, které obě karty podporují i v Direct3D i v OpenGL.
![]() |
![]() |
GeForceFX 5900Ultra | Radeon 9800Pro |
I zde je 6x FSAA od ATI lepší než 8xFSAA od nVidie.
Nicméně, na závěr je nutné říct, že sice stále ATI má mírný náskok, firma nVidie míří správným směrem a můžeme doufat, že s příští generací karet se vše ještě zlepší.
Zde je ještě pro upřesnění, jak funguje FSAA u GeForceFX 5900Ultra:
Jak je jasně vidět, nejlepší FSAA je u OpenGL 8x. Narozdíl od Direct3D se používá čtyřikrát 2x supersampling. Direct3D používá jen dvakrát 4x supersampling.
{mospagebreak title=MSI GeForceFX 5900Ultra}Konečně. Oproti mému původnímu rozčarování, Ultra verze se velmi podobá ne-Ultra. Možná až příliš. Po detailním prozkoumání obou karet jsem našel pouze dva menší rozdíly. Jedním je použití chladiče pamětí na zadní straně, který ochlazuje dalších 128MB paměti, které ne-Ultra verze nemá. A tím druhým je použití dalšího kondenzátoru.
Srdcem celé karty NV35 (GeForceFX 5900Ultra) je tento procesor. Jen nápis Ultra je více než nenápadný.
Grafický procesor pracuje na 450MHz, což je o trochu méně než GeForceFX 5800Ultra, ale i tak je to stále víc než Radeon 9800Pro. Vypadá to, že se nVidia spoléhá na sílu 256 bitové paměťové sběrnice než na vysoký takt jádra. Díky tomu se také mírně snížily nároky na chlazení a karta má menší spotřebu.
Nebylo problém oddělat chladič. Ten je vždy připevněn k opačnému kusu na zadní straně.
Paměti kterými byla karta vybavena jsou od firmy Hynix. Tyto paměti jsou charakteristické svojí rychlostí 2,2ns, což umožňuje maximální rychlost 454MHz (čili 908MHz DDR). Ale námi testovaná karta měla takt o trochu nižší (850MHz), je proto pravděpodobné, že při menším overclockingu se na výrobcem udávanou hodnotu dostanete. Na kartě je použito celkem 16 těchto čipů. 8 na přední straně a 8 na zadní. Použití pamětí typu DDR má své výhody. Nevyzařují tolik tepla jako DDR II a nestojí tolik peněz.
Poznámka: Zatím jsem měl v ruce čtyři karty s čipy FX5900 a všechny, ať Ultra či ne-Ultra byly vybaveny stejnými paměťmi. To zaručuje stejné taktovací předpoklady pro všechny karty. Rozdíl bude pouze v použitém chlazení.
A zde již je TMDS transmiter od firmy Silicon Image, který se stará o D-Sub, DVI a kombinovaný TV-In/TV-Out.
K encodování/dekódování TV signálu slouží čip od firmy Philips. Jedná se o čip SAA7108.
Přibalené příslušenství
Karta se také vyznačuje velkým množstvím přibaleného softwaru. Jen jsem trochu nepochopil proč se MSI rozhodlo ke kartě přibalovat zápisník s logem MSI. To už mi připadá trochu šílené, nemluvě o tom, že to zbytečně zvyšuje cenu.
Především potěší hra Ghost Recon a Morrowind, která je dodávaná i s datadiskem.
Dále je přibalen tento software:
MSI Media Center Deluxe II | ![]() |
Virtual Drive 7 Professional | ![]() |
Restore It 3 Professional | ![]() |
MSI 5.1 DVD Player | ![]() |
Foreign Language Learning Machine | ![]() |
MSI Super Pack, jenž obsahuje Photoshop Album a 3D Album SE | ![]() |
MSI Developed Software (CD s ovladači a ostatními věcmi) | ![]() |
I přesto, že je karta vybavena chlazením typu Twin-Flow není žádný problém s hlukem. I po delším hraní se teplota ni zvuk nezvýšil.
Ani po přetaktování se teplota nepřehoupla přes 50°C. Což je velmi dobrý výsledek, uvážíme-li při jakých frekvencích byly tyto teploty dosaženy.
Přetaktování
Kartu jsem taktoval přímo v ovladačích. Maximální dosažené frekvence byly: jádro 507MHz a 962MHz paměti. Ale detailněji se přetaktování budeme věnovat v dalším článku, kde se podíváme jak si vedla MSI FX5900 proti MSIFX5900 Ultra.
{mospagebreak title=Testy}Testovací sestava
Hardware
- Intel Pentium 4 2800MHz CPU, 800 MHz FSB
- Asus P4P800
- 2x OCZ PC3200 CL2
- Seatgate V 80GB, 7200otáček
Konkurenční grafické karty
- Leadtek GeForce FX 5800 Ultra
- Leadtek GeForce FX 5800 (dosaženo podtaktováním)
- Leadtek GeForce 4 Ti 4600
- Gainward GeForce 4 Ti 4200 128 MB
- Hercules Radeon 9800 Pro
- Hercules Radeon 9700 Pro
- Hercules Radeon 9700
- Hercules Radeon 9500 Pro
- Gigabyte Radeon 9500
- Hercules Radeon 9800Pro
- Sapphire Radeon 9600Pro
Software
- Microsoft Windows XP Professional
- Microsoft DirectX 9.0a
- Detonator 44.04 pro nVidie
- Catalyst 3.4 pro ATI
V testech platí, že karta Radeon 9800Pro byla testována s nastavením ovladačů na kvalitu. Proto pokud budete tyto karty vzájemně porovnávat, porovnávejte opět se stejným nastavením.
3DMark 2001
Známý test grafických karet postavený na DirectX 8. Použití 3D Marku se zdálo lepší než jeho novějšího bratříčka, který ani firma Futuremark nedoporučuje pro straší karty. Použitím 3D Marku03 by testování nekladlo stejné nároky na všechny karty, karty jako GeForce Ti4200 a Ti4600 by byly v nevýhodě.
Dragothic Low Detail, Anti-Aliasing 4x, 1024x768x32
Zde jsou rozdíly mezi testovanými kartami velmi malé. Rozdíl 5fps při 168fps již absolutně nelze rozeznat.
Nature, Anti-Aliasing 4x, 1024x768x32
Vše je jinak v testu Mother Nature. Zde se nVidia GeForceFX 5900Ultra dostává do vedení. Ukazuje se síla tolik vychvalovaných nových pixel shaderů, které by měly mít oproti starší GeForceFX 5800Ultra mnohem větší výkon. To se také ukázalo jako pravdivé.
Radeon 9800Pro | GeForceFX 5900Ultra - quality | GeForceFX 5900Ultra -balanced | GeForceFX 5900Ultra -performance | |
Rozdíl v % | 41,8 | +37% | +37% | +60% |
3DMark 03
I přes různé dohady okolo tohoto benchmarku ho i tak zařadím. Zde se otestují především nové vlastnosti, které tuto kartu odlišují od svých předchůdců GeForce 4 Ti.
Celkové skóre; 1024x768x32bit
Radeon 9800Pro | GeForceFX 5900Ultra - quality | GeForceFX 5900Ultra -balanced | GeForceFX 5900Ultra -performance | |
Rozdíl v % | 5623 | -2,5% | -1,7% | -1% |
Mother Nature 1024x768x32bit
Tvůrci naštěstí vytvořili velice user-friendly systém pro testování. Máme na výběr mezi jednoduchým spuštěním benchmark.exe a vybráním rozlišení, dále trošku namáhavějším vytvořením dávkového souboru pro otestování konkrétní mapy. Zvolil jsem první možnost, aby nevznikaly dohady o nastavení v ut2003.ini souboru a správném výběru mapy.Unreal Tournament 2003
Flyby
1024x768
1280x1024
1600x1200
Botmatch
1024x768
1280x1024
1600x1200
FlyBy Citadel AA 104x768
Radeon 9800Pro | GeForceFX 5900Ultra - quality | GeForceFX 5900Ultra -balanced | GeForceFX 5900Ultra -performance | |
Rozdíl v % | 89,8 | +0% | +7% | +12% |
Botmatch Citadel AA 1024x768
Zatím co při nastavení na kvalitu jsou výkony Radeonu 9800Pro a GeForceFX 5900Ultra téměř stejné, při nastavení na výkon GeForceFX 5900Ultra již odskakuje své konkurenci.
Radeon 9800Pro | GeForceFX 5900Ultra - quality | GeForceFX 5900Ultra -balanced | GeForceFX 5900Ultra -performance | |
Rozdíl v % | 53,5 | +2% | +11% | +17% |
Return to Castle Wolfenstein
V testu ze hry Return to the castle of Wolfenstein dominují především grafické karty ATI. Jedná se sice o starší hru, ale i tak ve vysokém rozlišení dokáže prověřit výkon grafické karty.
1024x768
1280x1024
1600x1200
Wolfenstein, Anti-Aliasing 4x, 1024x768x32
Code Creatures
Velice náročný benchmark, který požaduje 128MB grafické paměti ke korektnímu běhu. Karty se 128MB paměti zde dosahují téměř dvojnásobné výsledky oproti svým 64MB verzím. Ještě podotknu, že benchmark je výborným testem stability přetaktovaných pamětí na grafické kartě.
1024x768
1280x1024
1600x1200
Code Creatures, Anti-Aliasing 4x, 1024x768x32
Serious Sam: The Second Encounter
Tento test patří do kategorie testů OpenGL a využívá Extreme Quality skript. Vybral jsem test za použití mapy Valley.
1600x1200/32 bitů
Commanche 4
Commanche 4 je na trhu již nějaký pátek, ale stále patří mezi hry s dobrou grafikou a i po té době dokáže zaměstnat i nejvýkonnější grafické karty. K testu jsem schválně použil vysoké rozlišení, aby byl jasně vidět rozdíl mezi kartami.
1600x1200/ 32bit
Splinter Cell
Narozdíl od hry Commanche, Tom Clancy´s Splinter Cell patří mezi nejnovější hry. Proto je i jeho náročnost na výkon grafického systému vyšší. Tím se tato hra dobře hodí pro benchmarkování nových grafických karet.
1600x1200/ 32bit
{mospagebreak title=Závěr}
Důvod uvedení této karty na trh je asi jasný - nVidia chtěla opět získat zpět pomyslné žezlo výkonového krále. To se jí i částečně podařilo, ale rozhodně nelze hovořit o převálcování konkurence. Najdou se hry, kde jsou si GeForceFX 5900Ultra a Radeon 9800Pro téměř vyrovnané, ale také se najdou hry kde je lepší jedna nebo druhá karta. Zde je jeden velmi důležitý faktor, který velmi ovlivňuje výsledky. Tím je nastavení v ovladačích, tedy nastavení na kvalitu nebo výkon.
Poznámka: Testoval jsem kartu i na AMD Barton 2500+ s nainstalovaným systémem Win 2000 a z nějakého podivného důvodu jsem dosahoval v 3DMarku 03 asi o tisíc bodů méně než s Radeon 9800Pro. Situace se opakovala i v jiných hrách. Proto pokud už budete o této kartě uvažovat, musíte mít velmi, ale velmi výkonný procesor. I Pentium4 2,8GHz s 800MHz FSB považuji za minimum pro tuto kartu!!
Je jasné, že změna k lepšímu oproti GeForceFX 5800Ultra zde je, ovšem ne tolik drastická jakou jsem čekal. Na tom má jistě obří podíl zvýšení paměťové propustnosti o téměř 70%, 25940MB/s oproti 15258MB/s u GeForceFX 5800Ultra a také vylepšené algoritmy. Díky zvýšené propustnosti se i rázně zvýšil výkon při zapnutém FSAA a AF. Zde hlavně GeForceFX 5900Ultra získává na Radeona 9800Pro.
Co do kvality obrazu je na tom stále lépe Radeon. Ale i GeForceFX se začíná zlepšovat.
Na závěr snad lze říct, že se jedná o zajímavou kartu, kterou značně sráží její cena. Kdyby byl výkon stejně výrazně vyšší než u Radeonu 9800Pro, jistě by se našel zájemce. Kdo si ale připlatí kolem 4 tisíc bez DPH navíc za kartu se stejným výkonem a přinejmenším zvláštním vzhledem.
DOPLNĚNO: Jedná se o velmi zajímavou kartu, která nyní zapůsobí nejen svým výkonem, ale také svým vzhledem. Jen jsem měl "menší" problém při testování, protože karta se nechtěla vlézt do testovací desky Asus P4P800 Deluxe. Na vině byl malý prostor mezi AGP portem a chladičem northbridge. Při koupi si tedy dávejte velký pozor, aby jste nebyli vlastníky podobné desky.
Za zapůjčení děkuji firmě Levi International
Cena testované karty je 16050kč bez DPH, na kartu je poskytována 3 roky záruka.
Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz
Pro zatím: ATI only...
Hlavne me na ni dost vadil obrovsky propad vykonu na slabsich CPU. To bylo az neuveritelny.
Odkedy sa objavil Radeon, dávam pri stavbe počítačov prednosť ATI kartám, majú lepší pomer cena/výkon. Keď sa to prehupne na stranu NVIDIe, začnem robiť NVIDIU.
NVIDIA by už naozaj mala prísť s niečím novým. Zatiaľ má zaujímavý počín len v absolútnom lowende kartou Geforce FX 5200. Karta je inak slabučká, ale aspoň trochu podporuje Direct X 9.0, čo je dobrý marketingový ťah. Síce v Direct X 8.1 nemá na Radeon 9100, ale ten DIrect X 9.0 by sa hodil aj low-endu od ATI.
Aby to nedopadlo jako Ferrari Enzo. To si totiž může koupit jen ten, kdo má už 4 jiná Ferrari ;-)
Po 1 dnu hrani u me (a u vetsiny znamych) nasledoval unistall. Zlaty CMR2
Jinak je to dobrý železo ale s cenama je to špatný.
Ale jde o ciste muj nazor, pokud se nekomu Colin nelibi muze hrat Colina 2 nebo neco jineho. Ale moc na vyber neni, protoze vsechny ostatni rally, treba Rallisport stoji za prd.
UltraShadow - není to náhodou obráceně s těmi výpočty stínů?
UltraShadow (je zatím jen pro OpenGL) bude podporovat Doom III, což může mít významný vliv na výkon.
Ty texturovací jednotky na pipeline - 4x2 nebo 8x0? se mi nějak nezdá.
... Zde byla také zlepšena přesnost výpočtů na 128 bitů. - to už přece má FX5200 až FX5800 - tak to možná srovnáváte s GF4.
Phillips 7108 se používá jen na Video-In, na Video-Out se používá čip FX. ...atd. atd., už mě to unavuje.
- proc neni nikde uvedeno, ze karta je osazena 256MB pameti narozdil od srovnavaneho R9800Pro od Herculesu, kdyz je zduraznovano, o kolik je drazsi nez konkurencni R9800Pro (cca 4.000,-), ale hlavne o kolik je vetsi, protoze existuje omezena serie R9800Pro, ktera je osazena 256MB pameti DDR-II, aby byla vykonove na urovni teto karty a jednak je teda stejne velka (rozmery desky) a jednak je stejne draha...
A jeste neco, graficke karty narazily na svuj vykonnostni strop pri stavajicich vyrobnich technologiich - NIKDO dnes neudela kartu, ktera bude 2x vykonnejsi (ikdyz to vytrubuji jak nVidia tak ATI o svych novych GPU) nez stavajici, dale vykon karty v techto pripadech zavisi na vykonu celeho systemu (napr. CPU), kde si myslim, ze grafiky jsou pred CPU silne vpredu, coz neni vubec dobre.
Nejsem zastancem ani jedne znacky, mam v kompech i nVidii i ATI, zatim je vpredu ATI, coz se ale muze zmenit a je to jen dobre, nerad bych, aby doslo k situaci, kdy bude vladnout jen jeden... Nicmene to nic nemeni na tom, ze nVidia ma v tuto chvili nejvykonnjesi GPU na trhu, at si to zhazuje kdo chce, jak chce, vcetne komentaru v tomto clanku.
A na zaver prosim pubescenty do 15 let veku, kteri dokazi jen vykrikovat co je lepsi nebo horsi, aby vubec na muj prispevek nereagovali. Dekuji za pochopeni.
Mam takovej pocit, že i hry pro DX9 ho budou mít aplikovaný jen v malé míře a stále budou hojně využívat DX8 a DX7.
Myslim, že se v posledních letech nějak zapomělo na optimalizaci (tim nemyslim pro konkrétní kartu ale všeobecně).
No inu je jedno jestli jsme politici, obchodnici, pisalkove, ci delnici, porad jsme stejna pakaz idiotu ! ! !
A nazacatek rovnou rikam, ze mi je jedno kdo bude rychlejsi, ale at to stoji rozumny peniz.
A to tvy srovnani Radeona s DDR II a GeForceFX s DDR I (i kdyz maji oba256MB) je taky o nicem, protoze DDR I jsou vyrobne mnohem levnejsi.
A co se tech rozmeru tyce, nejvetsi problem je s chlazenim, dyt ja mel problemy to vubec narvat do desky.
No, ono to bude stat rozumny peniz, ale ne po prvnim tydnu v prodeji, na to nezapomen.
Proc je to srovnani nicem? FX5800U se taky srovnavala s konkurenci, ktera nemela osazeny DDR-II pameti, tak proc ne v tomto pripade, kdyz sama ATI tento krok komentovala tim, ze chce mit prostrednictvim teto omezene serie kartu, ktera bude srovnatelna s FX5900U, a to, ze musela pouzit DDR-II pameti je jeji problem.
S tim chlazenim souhlasim, nicmene v clanku upozornujes v porovnani s R9800Pro na delku a vysku karty, ne na jeji sirku, proto jsem psal, ze srovnatelny R9800Pro neni o nic mensi. A co se tyce chlazeni jako takoveho, MSI dodava FX5900U i medenym (a mensim) chladicem podobne jako u modelu FX5900, jenze se jaksi asi na nas "velmi dulezity cesky trh" hned tak nedostane. :-))
P.S.: Ty lzi o tom, ze se diskusni fora udajne predelavala, tu nedavno roznasel kdo? Udela uz konecne nejaky lama neco s tim, aby to tady (a jenom tady!) furt neodsekavalo konce prispevku?!?!?! Uz je to trochu trapny po tech letech...
BTW: K cemu ted kupovat DX9 kartu kdyz vetsina her jeste ani poradne nevyuzivat DX8 efektu a vsechno stejne nakonec tahne procesor.
nVidia 5800 predviedla niečo ako 3dfx s Voodoo Rush - čo všetko sa dá dosrať keď sa veľmi chce.Na druhej strane je motivácia v podobe ATI a hádam aj preto 5900 je na tom lepšie 5800. Obidve firmy idú ako keby dole z kopca. ATIne stúpla sláva do hlavy a z toho ošialu už nevie čo má robiť a nVidia zase aby bola prvá robí všetko aj nemožné čo sa prejavilo aj na GF FX. No ale čo sa dá robiť, my to nezmeníme a preto nám zostáva len čakať.
PS: 3Dfx boli učitelia a toto sú len žiaci, takže musíme rátať aj s týmto.
- jiny chladic (a urcite tissi, navic zabira jen 1 slot)
- 128 MB pameti stejne jako testovana R9800Pro
- cena (Alzasoft) 10.919,- Kc bez DPH.
Dal si myslim, ze ta karta pujde pretaktovat na verzi Ultra (jadro), protoze pouziva stejny medeny chladic jako verze Ultra u MSI (viz. www.msi.com.tw), ikdyz k nam do CR se dovazi jen s referencnim chladicem nVidie.
Ale tento test bude az nekdy pristi tyden protoze ted zde mam jeste dalsi hromadu veci na testovani. Ale urcite to bude.
BTW, to ze autor nepretaktoval kartu povazujem za velku chybu!!!! na co sa volate PCTUNING? Aby ste plakali, ze vlastne pretaktovat je zbytocne?
Dalej, co je na tom realne, ked naburas v 100km/h do znacky a ohne sa ti naraznik? Aj keby som mal povedzme teoreticky akceptovat, ze to ta znacka ma vydrzat, to auto by sa okolo nej v reale omotalo aj 3x.
Za dalsie, mohol by si mi pls povedat, ako sa elektronika opotrebuje? To tie ozubene kolecka v tom procesore alebo ako? Nechapem?:-))
To, ze otestujete FX5900 od ASUSu je jen dobre, alespon bude srovnani, zkuste ji take pretaktovat, jsem zvedav, jak si povede.
Jinak se mi tak karta 5900 Ultra libi ale ta cena je silena a odber a teplota taky.
Asi bych to videl na FX 5600 Ultra kdybych mel prachy.Nebo mozna zkusit Radeon 9500 Pro.aby mel Robo radost.
Jinak jsem to myslel tak, ze kdyz mas grafiku od nvidie a
a po par letech upgradnes vse kolem, tak se ti zvedne graficky vykon vic nez u srovnatelne a stejne stare karty ATi. Jinak souhlasim ze ATi prichazi s nizsi cenou, ale zajimalo by mne co myslis tim ze nabidne vic. Napr. u testovanych karet, doposud mi to totiz subjektivne pripadalo presne naopak, a taky proto jsem vzdy chapal proc je nVIDIA vzdy drazsi.
Proti TOCE totální tragédie!
pk!
Ta karta ktera je tady testovana je referencni design od Nvidie ale MSI verze vypada uplne jinak vcetne toho ze zabira pouze jeden slot.
2) Takze bych docela ocenil, kdyz neco pisete, prosim, ctete aspon tu recenzi. Pak muzete argumentovat aspon trochu rozumne.
3) V dobe, kdy jsem ten clanek psal, tedy v pondeli, na webu MSI nic o verzi Ultra nebylo. Nemejte strach, ze bych se tam nepodival. Na tom webu se to objevilo teprve v utery rano, v dobe, kdy uz byla recenze napsana!!
PS: mohu se zeptat odkud to mate, tu kartu?
A s tou kartou to taky tak bude...
Takhle abych pouzival prohlizece dva....v jednom si to prectu cele a druhy na to, abych videl kterou cast meho textu ostatni neuvidi.
A zvyseni vykonu za tech par cmoudiku proste nestoji. Podle mne jsou vsichni pretaktovavaci dost hodne ubozi.
Opravdu nekdo muze s urcitosti rict, ze je GeForce FX5800 vyrobena "novou" technologii 0,13micronu?
Je jasne,ze to neni moc aktualni otazka.... ale vetsina "uprav" provedeni karty by spise odpovidala starsimu postupu, tedy 0,15micronu. S tim, ze je zvyseno napeti a extremni pretaktovani (500MHz) GPU. Proto ten "vysavac"(chladici system) a maly pocet karet v obchodech - protoze toto hardcore pretaktovani samozrejme nejde s kazdym cipem.
Mirnym dukazem muze byt pretaktovatelnost Radeonu 9800 (taky 0,15micronu a 380MHz@430MHz).
Samozrejme marketingove oddeleni nVidie pravdu v reklamnich akcich a jinich propagacich neprizna (kdo by si koupil pretaktovanou grafiku).
Muj dotaz tedy zni: je nekdo schopen pri pohledu na GeForce FX5800 ultra100% konstatovat, ze se jedna skutecne o 0,13micronu?
http://www.zive.cz/img/smileys/4.gif"> a zmerite velikost jadra a podelite to poctem tranzistoru[udavanym poctem tranzistoru]).
(No mozna kdyz kartu kompletne rozeberete
Vy si myslite, ze firma s takovym renome by si "lajzla" propagovat 13mikronu a vyrabet v 15-ti? Nenapadlo vas treba to, ze jsou v konkurencnim prostredi a ze konkurence je schopna poznat takovyto "detail", kdyz to GPU rozkucha?
To ze se ta karta nepovedla je fakt, a taky je fakt, ze prechod z 15-ti na 13mikronu neni zase takova sranda, jak by se mohlo zdat, i AMD melo velke problemy s prechodem na 13 mikronu, a to CPU jsou vyrobne jednodussi nez GPU (staci porovnat pocet tranzistoru).
Clovek ma pocit ze se tu muze neco i dozvedet, ale po par prizpevcich je to vice nez jasne. Navic jakakoliv ocistovaci iniciativa se vzdy obrati proti.
Boj na poli grafických karet je nelítostný. V posledních dnech se ale odhalilo, že firmy podvádějí!...
Již delší dobu poukazovala veřejnost na jistá podezření, týkající se ovladačů Detonator a nového benchmarku 3D Mark 2003. Firma FutureMart, tedy provedla podrobný průzkum nových ovladačů nVidia a došla k nemilému závěru.
Firma nVidia implementovala do nových ovladačů funkce, které detekují spuštění 3D Marku 03 (ne pouze jednu funkci, ale hned několik). Jakmile je tento test zaznamenán, zhorší se kvalita některých renderovacích funkcí. Jaký to má následek. Výsledek je sice vysoký, ale naprosto scestný, protože u her k tomuto poklesu kvality nedojde.
Firma FutureMark zaznamenala pokles dokonce až 22.2%, když spustila testy bez snížení kvality. No to už je podvod celkem na pováženou (naměřeno na GF FX 5800 Ultra).
Nutno podotknout, že něco podobného bylo objeveno i v ovladačích nových karet ATI. Zde se jednalo ale pouze o malou odchylku v průměru asi o 1%.
Proč se tohle všechno děje? Odpověď je jednoduchá. 3D Mark a testy jemu podobné se staly mýtem a široká veřejnost se řídí při nákupu právě jejich výsledky. Pro firmy je tedy velice důležité, aby jejich výrobky v těchto testech dopadly co nejlépe. Ale mají kvůli tomu i podvádět? Já osobně to považuji za hodně podlé a neférové jednání.
To bych netvrdil. Stejně jako může nV cheatovat v 3D Marku, tak stejně implementuje to samý do ovladačů při spouštění "stěžejních testovacích her" jako je UT nebo DOOM 3.
a tohle
http://www.digit-life.com/articles2/antidetect/index.html .
Naprosto jasně vychází:
1. Kdo platí FutureMarku, může vesele "optimalizovat".
2. V hysterii s 3DMarkem2003 se zapomnělo na předchozí verzi - 2001 - pro kterou jsou ovladače "optimalizované" už téměř 2 roky (jak ATI, tak nVidia).
3. Komparací s referenčními obrázky v 3DM2003 vychází, že nVidie je má bližší originálu než ATI.
Takže, až si budeš kupovat novou kartu, neporovnávej pomocí 3DMarku a podobných profláklých testů
1. mala uprava staci na konecd prispevku vlozit 2x
- je mozny ze by tohle nefungovalo vzdy.
2. Odsazeni nedelat obrazkem, ale dalsim slopcem tabulky - tady se dokonce zmensi i kod stranky :-))
Doufam ze to nekdo predela :-))
"Karta se nechtěla vlézt"
"AGP port" (pleonasmus)
"aby jste"
Martine Štěpánku, chodils´ hodně za školu? :-))
Mimochodem, já bych moc rád věděl, kdo konkrétní z 3dfx Interactive Inc. nasměroval Voodoo do slepé uličky, a co ten člověk (lidé) dělá dnes. Nemáte někdo tušení?
Diky
Ta deska ma nejaky novy zajimavy prvek ;-)
Prej se chysta nejake velke BOOM>? :->