Sapphire R9 380X v testu: proti GTX 960 vyšším výkonem | Kapitola 19
Seznam kapitol
AMD dnes uvádí Radeon R9 380X postavený na čipu, s jehož obdobou jsme se v řadě 200 nemohli setkat. Novinka nese výkonnější verzi GPU Antigua s plným počtem stream procesorů a TMU. Díky tomu už na rozdíl od R9 380 výkonem výrazně překonává GTX 960 a je zajímavým řešením pro všechny, kdo chtějí vyšší výkon ve střední třídě.
Průběh přetaktování jsem opět opisoval z monitoringu do tabulky, ze které je snad dobře vidět, co se děje, když se člověk vrtá v nastavení taktů a PowerTune. Testoval jsem v zátěžové scéně z Crysis, žlutá je položka nastavení, u které došlo ke změně.
Protože se karta za normálních okolností nepodtaktovávala, zkusil jsem nejdřív zjistit, kde je hranice, kdy kartu začíná PowerTune škrtit. Na -5 % limitu ještě běžela karta naplno, na -6 % už snižovala průměrný takt GPU o pár megahertz. Nastavení řízení spotřeby od výrobce má tedy ještě mírnou rezervu.
A protože měla karta poměrně vysokou spotřebu, zajímalo mě i co se bude dít, když ji uškrtím, co šoupátka dovolí. Na -20 % spadl příkon sestavy o bezmála 40 W. S tímto nastavením výkon klesl asi jen o 2,2 fps a takty na 960 MHz. Mně by byla karta s tímto nižším výkonem a o dost nižší spotřebou (a lepší cenou) sympatičtější, ale tuším, že většina lidí asi bude preferovat vyšší výkon.
Dál jsem zkoušel zvedat takty GPU. Nezbývalo moc času, takže jsem to bral po 30MHz krocích, a skončil jsem dost rychle na 1130 MHz. Překvapilo mě, že příkon karty dál už moc nerostl (ani po zvýšení limitu PowerTune).
A pak už zbývalo vyzkoušet paměti. Lehce sjem snížil takt GPU (abych snížil pravděpodobnost pádu kvůli GPU). Pak jsem se přes několik hodnot rychle v řadě za sebou proklepal až na maximálních 1750 MHz daných limitem posuvníku (tedy 7 GHz efektivně, což je takt obvyklý u řady modelů GeForce s architekturou Maxwell), prakticky záhy se ale objevily v obrazu artefakty a než jsem stihl snížit takt, hra sletěla. Postupně jsem pak šel dolů s takty až na 1680 MHz, kde už nějaký čas Crysis vydržel, ale těsně předtím, než jsem kartu musel vypnout a začít balit ještě spadl. Stabilní takt teda bude o kousíček níže než je kombinace taktu v okolo 1100 MHz u GPU a pod 1680 MHz u pamětí.
Zvedání taktu pamětí každopádně nemělo na výkon tak výrazný vliv jako takt GPU.
Výsledná rezerva pro další taktování tedy není u tohoto OC modelu nějak moc velká (ale kdybychom se bavili o základních 970 MHz, bude navýšení taktů z 970 na 1100 MHz už vypadat o cosi líp.).
PowerTune | takt GPU [MHz] | takt pamětí [MHz] | ventilátor | GPU Temp [°C] | otáčky ventilátoru | reálný takt GPU | takt pamětí | výkon v Crysis [fps] | příkon PC [W] |
0 | 1040 | 1500 | auto | 76 | 1615 | 1040 | 1500 | 40 | 359 |
-6 % | 1040 | 1500 | auto | 76 | 1554 | 1035 | 1500 | 39,6 | 357 |
-10 % | 1040 | 1500 | auto | 76 | 1552 | 1011 | 1500 | 39,6 | 349 |
-20 % | 1040 | 1500 | auto | 76 | 1552 | 960 | 1500 | 37,8 | 320 |
0 | 1070 | 1500 | auto | 76 | 1550 | 1070 | 1500 | 41,2 | 360 |
0 | 1100 | 1500 | auto | 77 | 1613 | 1100 | 1500 | 41,4 | 369 |
0 | 1130 | 1500 | auto | 77 | 1613 | 1130 | 1500 | - | pád hry |
0 | 1080 | 1750 | auto | 77 | 1613 | 1080 | 1500 | - | artefakty, po chvíli black screen |
0 | 1080 | 1700 | auto | 77 | 1613 | 1080 | 1500 | - | pád asi po 10 min. |
0 | 1080 | 1720 | auto | 77 | 1613 | 1130 | 1500 | - | po chvíli black screen |
0 | 1080 | 1680 | auto | 77 | 1613 | 1130 | 1500 | 40,4 | zhruba po deseti minutách pád hry |