3d-analyze-directx9-na-directx7-karte
Hardware Článek 3D-Analyze: DirectX9 na DirectX7 kartě?

3D-Analyze: DirectX9 na DirectX7 kartě?

Jahoda Miroslav

Jahoda Miroslav

20. 8. 2003 00:00 43

Seznam kapitol

1. Co je vlastně 3D-Analyze a jak ho stáhnout? 2. První použití 3DA a 3D aplikace s vypnutým renderingem 3. První použití 3DA a 3D aplikace s vypnutým renderingem - pokračování 4. Spuštění aplikací s vyžadovanou HW TnL jednotkou, pixel shadery apod.
5. Další zajímavé možnosti 3DA 6. Výčet všech funkcí 3D-analyze 7. Zhodnocení

Možná jste už o této utilitce slyšeli, možná ji už používáte, ale možná o ní slyšíte poprvé a to by při její užitečnosti byla určitě škoda! V článku se pokusím tak trochu spojit recenzi s návodem, takže i ti z vás, kteří program znají, ale nenaučili se ho ještě používat, zde jistě najdou mnoho zajímavého. Hlavně pro vlastníky karet ze série Voodoo či KYRO je tento program doslova nutností, chtějí-li alespoň spustit moderní hry. Stejně tak i vlastníkům starších GeForce anebo Radeonů bez podpory Pixel Shaderů se bude jistě hodit, ale má i mnoho zajímavých funkcí pro majitele těch nejmodernějších 3D akcelerátorů anebo pro ty, co je hlouběji zajímá dnešní počítačová 3D grafika anebo chtějí ladit a měřit výkon.

Reklama

 

Stažení aplikace a nápovědy

Tento článek jsem chtěl napsat už někdy po zimě, kdy vyšel 3D-Analyze verze 2 s podporou API DirectX9, ale nejdříve jsem se s autorem programu Thomasem Bruckschlegelem dohodl, že aplikaci přeložím do češtiny a návod či recenzi napíšu již na českou verzi. Tabulku řetězců jsem přeloženou poslal sice už někdy na jaře, ale teprve teď jsem zaznamenal, že autor na svých stránkách vystavil tuto českou verzi (nyní tedy 3D-Analyze 2.16a - czech version). Utilitku si tedy stáhněte na této stránce (autor si nepřeje přímé odkazování stahovaného souboru): http://www.tommti-systems.com/main-Dateien/files.html, instalační archív má okolo 640KB. Program je freeware. Bohužel autor už do samorozbalovacího EXE souboru nepřidal do češtiny přeloženou nápovědu, tak si ji alespoň můžete stáhnout přímo z našeho serveru tady. Snad se mi s autorem podaří sjednat, aby ji do další verze přidal.

Co je 3D-Analyze?

Nejprve tedy, co vlastně 3D-analyze je, co slibuje, že umí a co od něj naopak nemůžete čekat. Nejvýstižnější jsou asi slova autora z nápovědy k 3DA:

"3DA je program, s jehož pomocí můžete měnit různé nastavení grafiky pod DirectX 8 (dnes už i 9) a OpenGL. 3DA mění hodnotu různých CAP-bitů, například, jestliže hra vyžaduje HW T&L, 3DA emuluje tyto bity a hra běží na grafické kartě, která vlastně hardwarovou T&L jednotku nemá. 3DA neemuluje žádné vlastnosti softwarově (s výjimkou cube mappingu, který je tvořen jednoduchou 2D texturou), jako například Pixel nebo Vertex Shadery! 3DA je také velmi užitečným při benchmarkování. Vytváří podrobné logovací soubory (CSV) s FPS a dalšími parametry."

3DA byl tedy vyvinut pro moderní 3D hry a další aplikace, v nichž jsou některé grafické karty limitovány tím, že nepodporují všechny v aplikaci použité funkce. Základní funkcionalitou programu bylo vybavit karty bez podpory T&L softwarovou náhradou. Dále utilita umožňuje zapnout 3D funkce, které ve starších kartách rozhodně nebyly dostupné (jako shadery). Toho je v současné verzi programu dosaženo většinou tzv. NUL-renderingem. Tzn., že pokročilé 3D funkce, které karta nepodporuje, jsou aplikacím hlášeny jako "podporováno v hardware", ale jejich volání je zachycováno a odpovídající 3D funkce není renderována. Autor totiž předpokládá, že hodně 3D her se nespustí jen kvůli tomu, že vyžaduje HW podporu pro v samotné hře pak řídce použité efekty a tak celková ztráta kvality zobrazení způsobená NUL-renderingem bude minimální nebo v přijatelných mezích. Pro většinu uživatelů pak bude důležité, že některé hry prostě spustí, aniž by museli kupovat nový akcelerátor.

3DA má však také mnoho užitečných funkcí pro benchmarkování nebo i pro majitele novějších karet. Ale podívejme se raději konkrétně na různé scénáře použití této zajímavé utilitky.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama