Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než "Ultra"? | Kapitola 2
Seznam kapitol
Jak je z názvu celkem jasné, hlavní věcí, která u této karty zarazí je mimo její vzhled i možnost brutálního overclockingu. Budete jistě velmi překvapeni co jsem byl schopen z této karty dostat a jakých výsledků jsem dosáhl. Na první pohled se sice tento "drobeček" nezdá, ale i GeForceFX 5900 Ultra se již klepe v kolenou před jeho silou.
Kvalita obrazu je v poslední době velmi důležitým faktorem. Zatím co ještě před rokem či dvěma se u herních karet hledělo pouze na výkon, nyní se začínají pohledy hráčů ubírat i na kvalitu. Zde již delší dobu vládne firma Matrox. Její karty jsou pro svou kvalitu zobrazení pověstné. Za firmou Matrox následuje ATI. Na ní však pomalu ale jistě začíná dotahovat i nVidia.
Všichni si jistě vzpomínají na rozruch, který vznikl při porovnávání Performance režimu u ATI a nVidie. Tehdy byla kvalita u karet nVidie značně horší. Avšak nyní se zdá, že se vše začíná měnit. Zřejmě i u nVidie poznali, že výkon není všechno.
Full Screen Anti-Aliasing
Proto zde následuje pár obrázků, které se snaží porovnat jednotlivé režimy FSAA mezi ATI a nVidii. Obrázky jsou ve formátu jpeg, s nastavením na maximální kvalitu, přeci jen asi málokdo by stahoval 2MB "bmp".
K testu jsem použil utilitku od Tommti-Systems, která umí zobrazit různé FSAA režimy. Později jsem na internetu našel ještě novější verzi, kterou si můžete stáhnout zde.
Žádné FSAA
|
|
GeForceFX 5900 | Radeon 9800Pro |
Tyto obrázky bez zapnutého FSAA jsou zde především, aby zobrazily počáteční hodnoty.
2x FSAA
GeForceFX 5900 | Radeon 9800Pro |
"Největších" rozdílů si můžete všimnout na 3, 7 a 9 hodinách. Slovo největší je v uvozovkách, protože rozdíly jsou opravdu příliš malé.
4x FSAA
GeForceFX 5900 | Radeon 9800Pro |
Zatím co při 2xFSAA jsou rozdíly minimální, se vzrůstajícím FSAA se rozdíl mezi kartami zvětšuje. Opět si toho můžete všimnout v okolí středu plus na 3 a 9 hodinách.
6xFSAA
Zde byl problém, protože ATI podporuje 6- ti násobný FSAA v Direct3D i v OpenGL, zatím co nVidia podporuje 6x pouze v Direct3D. Proto jsem porovnal dvě různé, čili 6x u ATI a 8x u nVidie mezi sebou. Jsou to nastavení, které obě karty podporují i v Direct3D i v OpenGL.
GeForceFX 5900 | Radeon 9800Pro |
I zde je 6x FSAA od ATI lepší než 8xFSAA od nVidie.
Nicméně, na závěr je nutné říct, že sice stále ATI má mírný náskok, firma nVidie míří správným směrem a můžeme doufat, že s příští generací karet se vše ještě zlepší.
Zde je ještě pro upřesnění, jak funguje FSAA u GeForceFX 5900Ultra:
Jak je jasně vidět, nejlepší FSAA je u OpenGL 8x. Narozdíl od Direct3D se používá čtyřikrát 2x supersampling. Direct3D používá jen dvakrát 4x supersampling.
Anisotropické filtrování
Anisotropické filtrování je zde již od dob GeForce3. Bohužel má své výhody i nevýhody. Výhodou je pěkný obraz, nevýhodou pak velký propad výkonu.
AF2x
kvalita
GeForceFX 5900 | Radeon 9800Pro |
výkon
GeForceFX 5900 | Radeon 9800Pro |
AF4x
kvalita
GeForceFX 5900 | Radeon 9800Pro |
výkon
GeForceFX 5900 | Radeon 9800Pro |
Myslim, že obrázky nepotřebují komentář. V nastavení na kvalizu jsou karty vyrovnané, v nastavení na výkon je pak Radeon lepší. U nVidie ještě existuje možnost High performance, ale to je misto obrázku jen čtyřhran, tedy tam není již téměř žádné filtrování.