ovladace-intel-vs-amd-detonator-vs-catalyst
Hardware Článek Ovladače: Intel vs. AMD, Detonator vs. Catalyst

Ovladače: Intel vs. AMD, Detonator vs. Catalyst | Kapitola 2

Petr Válek

Petr Válek

9. 9. 2003 00:00 182

Seznam kapitol

1. Úvod 2. Grafy průběhu výkonu v čase 3. Grafické karty @ Ovladače 4. RtCW a UT2003 5. GL Excess a Code Creatures 6. Intel vs. AMD

Pokud by "Banánové rybičky" Haliny Pawlowské byly o počítačích, určitě by se jeden z prvních dílů jmenoval "Jak přežít... ovladače". Ovladače jsou odvěkým tématem v diskuzích a každý si z různými verzemi a kartami určitě "užil" dost. Špatné drivery dokážou totiž dobrý hardware potopit, stejně jako dobré u špatného zamaskovat nedokonalosti. Původní drivery vyvíjené výrobci hardware nebývají rozhodně to pravé ořechové (ehm, nechci ukazovat prstem na ATI) a tak zůstat u toho, který vyvětrává z CD v krabici grafické karty není nejrozumnějším nápadem. Podívali jsme se na poslední ovladače karet s čipy nVidia a ATI na platformě Intel i AMD.

Reklama

První věcí která není na první pohled zřejmá je to, že výkon grafické karty v čase kolísá - a to v závislosti na okamžitém zatížení. Situace se však u 3D her, na rozdíl od jízdy autem, mění každý zlomek sekundy. Aktuální zatížení závisí na viditelném množství polygonů, na použitých efektech, na rozměrech scény, použití dynamického osvětlení, stínech, část výkonu procesoru odčerpává animace 3D modelů, logika hry (AI). Bohužel platí, že čím je objektů a efektů více, tím je rendering pomalejší (prodlužuje se doba mezi vykreslením jednotlivých políček scény).

Podívejte se jak ve skutečnosti kolísá výkon grafické karty Radeon 9200, v testu UT 2003.

I když je průměr slušných 55 fps (frames per second, obrazů /s), ve dvou místech klesá výkon prakticky na polovinu (po dobu cca 5s z testu dlouhého 42sec!). V těchto okamžicích se původní plynulý pohyb již začíná trhat a o herním pohodlí nemůže být řeč (to je také důvod proč hodně hráčů hraje z obrovskou rezervou - průměr kolem 70-80fps je považován za absolutní základ).

Poznámka: Mizernou náplastí je, že tam kde je složitost scény malá, dokáže karta renderovat 103fps.

Průběh fps v praxi

Poznámka: V budoucnu se pokusíme o podrobnější analýzu založenou na zkoumání okamžitého fps v celé řadě aplikací.

Pro dnešní analýzu průběhu jsme zvolili test Car, Hi-detail ze sady 3DMark 2001, jako platformu jsme zvolili i865PE (Springdale) s Pentiem 4 2.6GHz.

karta min fps max fps průměr dynamika křivky
9500 Pro 43 129 70 18
9200 28 92 49 17
FX 5600 34 114 59 16
MX 440 30 104 52 16

S přehledem vede Radeon 9500 Pro, za ním následuje GeForce FX 5600, dále poněkud překvapivě Geforce4 MX 440 s 128MB a zvýšeným taktováním paměti a nakonec Radeon 9200. Ukázalo se, že karty zpomalují v identických částech scény - nepotvrdily se zásadní rozdíly mezi rodinou akcelerátorů ATI a nVidia, křivky mají velmi podobný průběh.

I když se říká, že na test "Car Hi-detail" má velký vliv výkon procesoru, ukázalo se, že i v této situaci si některé akcelerátory radí lépe, a jiné hůře.

Zkusili jsme zvýšit rozlišení na 1280x1024:

karta min fps max fps průměr dynamika křivky
9500 Pro 38 126 64 22
9200 17 68 40 14
FX 5600 33 94 53 14
MX 440 23 74 44 14

Radeon 9500 Pro ukazuje efektivitu práce svého grafického procesoru a vyšší rozlišení ho nechává chladným. Pokud za nebezpečnou zónu označíme část pod 40fps, musíme konstatovat, že spolu s MX440 a Radeonem 9200 se do této oblasti na okamžik "podívala" i GeForce FX 5600 (což jen potvrzuje fakt, že nVidii jen chybí střední třída).

Příště se podíváme na jiné aplikace - grafy z 3D Marku 2001 (Car Hi-Detail) jen potvrzují, že karty nemají nijak zásadní výpadky. Dalším poznatkem je to, že průměrná hodnota fps je poměrně dobrým měřítkem celkového výkonu grafiky (dynamiky křivek / zvlnění, tj.průměrný rozdíl mezi momentálním fps a průměrem, jsou podobné).

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama