duel-radeon-9600pro-hercules-vs-his-excalibur
Hardware Článek Duel Radeon 9600Pro: Hercules vs. HIS Excalibur

Duel Radeon 9600Pro: Hercules vs. HIS Excalibur

Stepanek

Stepanek

25. 7. 2003 00:00 41

Seznam kapitol

1. Trocha teorie... 2. Hercules 3D Prophet a HIS Excalibur 3. Testy: 3D Marky a UT2330 4. Ostatní testy a závěr..

Je to již delší dobu co se na trhu pohybuje tento nový model od Kanadské firmy ATI, který má za úkol nahradit velmi populárního Radeona 9500Pro - tak se v našem testu podíváme jak se mu bude dařit. Jako rozšíření testu jsme se rozhodli porovnat dva konkurenty, Hercules 3DProphet 9600Pro a HIS Excalibur Radeon 9600Pro.

Reklama

Jádra RV350 a R350

RV350 (Radeon 9600) je prvním čipem, který je firmou ATI vyráběn za použití 0.13 mikronové technologie u firmy TSMC. Firma ATI začala přechod na tuto novou technologii již před 6 měsíci, ale teprve teď tento proces natolik vylepšila, aby razantněji zvedla výtěžnost čipů. P.S. Jistě si všichni vzpomínáte na fiasko nVidie s přechodem na tuto technologii, kdy se její čipy příliš zahřívaly a neměly dobrou výtěžnost. Tomu se ATI snažila vyvarovat.

 

Výhody přechodu na novou technologii jsou jasné. Jsou nimi především menší velikosti tranzistorů, takže při jejich stejném počtu může být plocha čipu menší - dá se tak dosáhnout většího počtu "čipů na wafer" a tím se zvýší i výnosnost. Další výhodou je možnost napájení nižším napětím, čip má pak menší spotřebu, produkuje méně tepla a není nutné jej tolik chladit. To se také odráží v absenci dodatečného napětí (+12V), které je potřeba například u Radeonu 9500Pro.

Radeon 9600 Pro - geneze

Tato nová karta od Kanadské ATI má splnit pár základních úkolů, které pro ni byly vytyčeny. Především se má jednat o dobrou náhradu za velmi populární model 9500 Pro při zachování nižších výrobních nákladů.


A takto vypadá jádro RV350 při výrobě...

Nové jádro Radeonu 9600Pro je téměř identické s R300 (například Radeon 9500), ale jistým změnám se nevyhnulo. Jádro také obsahuje plnou podporu DirectX 9. Změny se týkají především počtu pipelines, které byly redukovány z 8 na 4. Díky tomu také drasticky klesl počet transistorů ze 110 milionů u Radeonu 9500 Pro na asi 60 milionů u Radeonu 9600 Pro. Vylepšen byl paměťový řadič, který je nyní plně programovatelný a obsahuje bank a channel interleaving. Také HyperZ Oclussion culling technology byla vylepšena. Byl zvýšen kompresní poměr na 8:1 z původních 6:1 u Radeonu 9500 Pro. Vše ostatní zůstalo netknuté, včetně počtu floating point pipeline a funkcí Smoothvision 2.1 a SmartShader 2.0.

Ale věc, která dodává Radeonu 9600 Pro výkon i přes redukovaný počet pipelines je takt jádra. Ten vzrost až k 400MHz a při dalším taktování má ještě dostatečný potenciál pro překročení 500MHz hranice.

Tabulka porovnávající karty od ATI a Nvidie:

  ATI Radeon 9600 Pro ATI Radeon 9600 ATI Radeon 9500 Pro ATI Radeon 9500 ATI Radeon 9700 Pro GeForce FX 5800 Ultra GeForce FX 5800
Výrobní proces

.13ľ

.13ľ

.15ľ

.15ľ

.15ľ

.13ľ

.13ľ

Takt jádra

400MHz

325MHz

275MHz

275MHz

325MHz

500MHz

400MHz

Takt pamětí

300MHz
DDR

200MHz
DDR

270MHz
DDR

270MHz
DDR

310MHz
DDR

500MHz
DDR2

400MHz
DDR2

Paměťová sběrnice

128bit

128bit

128bit

128bit

256bit

128bit

128bit

Velikost paměti

128MB

128MB/ 64MB

128MB

128MB/ 64MB

128MB

128MB

128MB

počet pipelines

4

4

8

4

8

4

4

TMU jednotek na pipeline

1

1

1

1

1

2

2

Bandwitch

9.6 GB/s

6.4 GB/s

8.6 GB/s

8.6 GB/s

19.8 GB/s

16.0 GB/s

12.8 GB/s

Texel Rate (milionů texelů/sekundu)

1,600

1,300

2,200

1,100

2,600

4,000

3,200

Verze pixel- shaderu

2.0

2.0

2.0

2.0

2.0

2.0

2.0

Z- Komprese

8:1
Max - 24:1 @ 6x FSAA

8:1
Max - 24:1 @ 6x FSAA

4:1
Max - 24:1 @ 6x FSAA

4:1
Max - 24:1 @ 6x FSAA

4:1
Max - 24:1 @ 6x FSAA

4:1

4:1

Barevná komprese

8:1

8:1

6:1

6:1

6:1

4:1

4:1

Radeony 9600 jsou použitelné pouze v základních deskách s podporou AGP 4x/8x. To znamená, že se mohou najít základní desky, především ty starší, do kterých tato karta nebude pasovat. Znázorněné je to na obrázku:

Tři AGP konektory na obrázku znázorňují typy, které se buď používaly nebo používají.

  • Horní konektor pochází z grafické karty Voodoo 5 5500 a je napájen jedině 3,3V (AGP 2x). Tento konektor je jedním z prvních které se pro AGP používaly. Grafické karty s těmito motherboardy již nemohou být použity v nových deskách určených pro Pentium 4.

  • Prostřední obrázek znázorňuje "univerzální" konektor, který je možno použít jak ve straších deskách (3,3V) tak i v těch nových, které dodávají jen 1,5V. Tento obrázek konkrétně patří grafické kartě GeForce FX 5600, která je kompatibilní i s AGP 8x.

  • Úplně dole pod ostatními obrázky je AGP konektor patřící Radeonu 9600. Jak je jasně vidět, tato karta pasuje pouze do nových desek, které dodávají 1,5V a podporují AGP 3.0.

Ale jelikož většina ze zájemců o tuto kartu již používá nové desky, neměl by nastat žádný problém. I když možná bude lepší se pro jistotu podívat, jestli opravdu do vaší desky bude pasovat.

Výčet vlastností Radeonu 9600Pro

  • SMARTSHADER 2.0
    • DX9 PS2.0 Pixel Shaders, with up to 160 instructions per pass at full DX9 precision
    • VS2.0 Vertex Shader functionality, with up to 65,000 instructions including loops and subroutines.
    • Up to 16 textures per pass
    • Multiple render target support
    • Shadow volume rendering acceleration
    • High precision 10-bit per channel frame buffer support
  • SMOOTHVISION 2.1
    • 2X/4X/6X Multi-Sampling full scene anti-aliasing modes, adaptive algorithm with programmable sample patterns and colour buffer compression
    • 2x/4x/8x/16x anisotropic filtering modes
  • HYPER Z III+
    • Early Z test
    • Lossless Z-Buffer compression (up to 24:1)
    • Fast Z-Buffer Clear
  • TRUFORM 2.0
    • 2nd generation N-Patch higher order surface support
    • Discrete and continuous tessellation levels per polygon
    • Displacement mapping
  • VIDEOSHADER
    • Seamless integration of pixel shaders with video
      FULLSTREAM video de-blocking technology
    • Noise removal filtering for captured video
    • MPEG-2 decoding with motion compensation, iDCT and color space conversion
    • All-format DTV/HDTV decoding
    • YPrPb component output
    • Adaptive de-interlacing and frame rate conversion


Nejdříve je nutné se podívat jaké máme možnosti nastavení kvality obrazu, to by následně mohlo ovlivňovat výsledky testů.

Texture Filtering

V panelu ovladačů je na výběr možnost "Application Preference", pokud ji zaškrtneme můžeme veškeré nastavení měnit ve hře. To znamená, pokud v panelu zvolíme "Standard Trilinear Filtering" bez volby Aplication preference, bude ve všech hrách defaultně nastavena volba standardní Trilineární filtrování.

Jako další můžete nastavit level anisotropního filtrování. To lze nastavit v rozmezí mezi 2x a 16x. Ke stejné volbě se ještě vztahuje možnost Quality a Performance. Toto nejvýstižněji zobrazují následující obrázky:

Techniky AF zůstaly stejné jako u R300, proto i zde platí, že volba Quality reprezentuje Trilineární AF a volba Performance pouze Bilineární AF. Dále je také z obrázků možno vyčíst, že u ploch pod 90° úhlem se využívá plně 16x filtrování, kdežto u ploch svírajících s horizontální rovinou pouze 45° je využíváno jen 8x filtrování. U zbylých ploch je použito AF pouze dvojnásobné.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama