Duel Radeon 9600Pro: Hercules vs. HIS Excalibur
Seznam kapitol
Je to již delší dobu co se na trhu pohybuje tento nový model od Kanadské firmy ATI, který má za úkol nahradit velmi populárního Radeona 9500Pro - tak se v našem testu podíváme jak se mu bude dařit. Jako rozšíření testu jsme se rozhodli porovnat dva konkurenty, Hercules 3DProphet 9600Pro a HIS Excalibur Radeon 9600Pro.
Jádra RV350 a R350
RV350 (Radeon 9600) je prvním čipem, který je firmou ATI vyráběn za použití 0.13 mikronové technologie u firmy TSMC. Firma ATI začala přechod na tuto novou technologii již před 6 měsíci, ale teprve teď tento proces natolik vylepšila, aby razantněji zvedla výtěžnost čipů. P.S. Jistě si všichni vzpomínáte na fiasko nVidie s přechodem na tuto technologii, kdy se její čipy příliš zahřívaly a neměly dobrou výtěžnost. Tomu se ATI snažila vyvarovat.
Výhody přechodu na novou technologii jsou jasné. Jsou nimi především menší velikosti tranzistorů, takže při jejich stejném počtu může být plocha čipu menší - dá se tak dosáhnout většího počtu "čipů na wafer" a tím se zvýší i výnosnost. Další výhodou je možnost napájení nižším napětím, čip má pak menší spotřebu, produkuje méně tepla a není nutné jej tolik chladit. To se také odráží v absenci dodatečného napětí (+12V), které je potřeba například u Radeonu 9500Pro.
Radeon 9600 Pro - geneze
Tato nová karta od Kanadské ATI má splnit pár základních úkolů, které pro ni byly vytyčeny. Především se má jednat o dobrou náhradu za velmi populární model 9500 Pro při zachování nižších výrobních nákladů.
A takto vypadá jádro RV350 při výrobě...
Nové jádro Radeonu 9600Pro je téměř identické s R300 (například Radeon 9500), ale jistým změnám se nevyhnulo. Jádro také obsahuje plnou podporu DirectX 9. Změny se týkají především počtu pipelines, které byly redukovány z 8 na 4. Díky tomu také drasticky klesl počet transistorů ze 110 milionů u Radeonu 9500 Pro na asi 60 milionů u Radeonu 9600 Pro. Vylepšen byl paměťový řadič, který je nyní plně programovatelný a obsahuje bank a channel interleaving. Také HyperZ Oclussion culling technology byla vylepšena. Byl zvýšen kompresní poměr na 8:1 z původních 6:1 u Radeonu 9500 Pro. Vše ostatní zůstalo netknuté, včetně počtu floating point pipeline a funkcí Smoothvision 2.1 a SmartShader 2.0.
Ale věc, která dodává Radeonu 9600 Pro výkon i přes redukovaný počet pipelines je takt jádra. Ten vzrost až k 400MHz a při dalším taktování má ještě dostatečný potenciál pro překročení 500MHz hranice.
Tabulka porovnávající karty od ATI a Nvidie:
ATI Radeon 9600 Pro | ATI Radeon 9600 | ATI Radeon 9500 Pro | ATI Radeon 9500 | ATI Radeon 9700 Pro | GeForce FX 5800 Ultra | GeForce FX 5800 | |
Výrobní proces | .13ľ |
.13ľ |
.15ľ |
.15ľ |
.15ľ |
.13ľ |
.13ľ |
Takt jádra | 400MHz |
325MHz |
275MHz |
275MHz |
325MHz |
500MHz |
400MHz |
Takt pamětí | 300MHz |
200MHz |
270MHz |
270MHz |
310MHz |
500MHz |
400MHz |
Paměťová sběrnice | 128bit |
128bit |
128bit |
128bit |
256bit |
128bit |
128bit |
Velikost paměti | 128MB |
128MB/ 64MB |
128MB |
128MB/ 64MB |
128MB |
128MB |
128MB |
počet pipelines | 4 |
4 |
8 |
4 |
8 |
4 |
4 |
TMU jednotek na pipeline | 1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
2 |
2 |
Bandwitch | 9.6 GB/s |
6.4 GB/s |
8.6 GB/s |
8.6 GB/s |
19.8 GB/s |
16.0 GB/s |
12.8 GB/s |
Texel Rate (milionů texelů/sekundu) | 1,600 |
1,300 |
2,200 |
1,100 |
2,600 |
4,000 |
3,200 |
Verze pixel- shaderu | 2.0 |
2.0 |
2.0 |
2.0 |
2.0 |
2.0 |
2.0 |
Z- Komprese | 8:1 |
8:1 |
4:1 |
4:1 |
4:1 |
4:1 |
4:1 |
Barevná komprese | 8:1 |
8:1 |
6:1 |
6:1 |
6:1 |
4:1 |
4:1 |
Radeony 9600 jsou použitelné pouze v základních deskách s podporou AGP 4x/8x. To znamená, že se mohou najít základní desky, především ty starší, do kterých tato karta nebude pasovat. Znázorněné je to na obrázku:
AGP konektory |
Tři AGP konektory na obrázku znázorňují typy, které se buď používaly nebo používají.
-
Horní konektor pochází z grafické karty Voodoo 5 5500 a je napájen jedině 3,3V (AGP 2x). Tento konektor je jedním z prvních které se pro AGP používaly. Grafické karty s těmito motherboardy již nemohou být použity v nových deskách určených pro Pentium 4.
-
Prostřední obrázek znázorňuje "univerzální" konektor, který je možno použít jak ve straších deskách (3,3V) tak i v těch nových, které dodávají jen 1,5V. Tento obrázek konkrétně patří grafické kartě GeForce FX 5600, která je kompatibilní i s AGP 8x.
-
Úplně dole pod ostatními obrázky je AGP konektor patřící Radeonu 9600. Jak je jasně vidět, tato karta pasuje pouze do nových desek, které dodávají 1,5V a podporují AGP 3.0.
Ale jelikož většina ze zájemců o tuto kartu již používá nové desky, neměl by nastat žádný problém. I když možná bude lepší se pro jistotu podívat, jestli opravdu do vaší desky bude pasovat.
Výčet vlastností Radeonu 9600Pro
- SMARTSHADER 2.0
- DX9 PS2.0 Pixel Shaders, with up to 160 instructions per pass at full DX9 precision
- VS2.0 Vertex Shader functionality, with up to 65,000 instructions including loops and subroutines.
- Up to 16 textures per pass
- Multiple render target support
- Shadow volume rendering acceleration
- High precision 10-bit per channel frame buffer support
- SMOOTHVISION 2.1
- 2X/4X/6X Multi-Sampling full scene anti-aliasing modes, adaptive algorithm with programmable sample patterns and colour buffer compression
- 2x/4x/8x/16x anisotropic filtering modes
- HYPER Z III+
- Early Z test
- Lossless Z-Buffer compression (up to 24:1)
- Fast Z-Buffer Clear
- TRUFORM 2.0
- 2nd generation N-Patch higher order surface support
- Discrete and continuous tessellation levels per polygon
- Displacement mapping
- VIDEOSHADER
- Seamless integration of pixel shaders with video
FULLSTREAM video de-blocking technology - Noise removal filtering for captured video
- MPEG-2 decoding with motion compensation, iDCT and color space conversion
- All-format DTV/HDTV decoding
- YPrPb component output
- Adaptive de-interlacing and frame rate conversion
- Seamless integration of pixel shaders with video
Nejdříve je nutné se podívat jaké máme možnosti nastavení kvality obrazu, to by následně mohlo ovlivňovat výsledky testů.
Texture Filtering
V panelu ovladačů je na výběr možnost "Application Preference", pokud ji zaškrtneme můžeme veškeré nastavení měnit ve hře. To znamená, pokud v panelu zvolíme "Standard Trilinear Filtering" bez volby Aplication preference, bude ve všech hrách defaultně nastavena volba standardní Trilineární filtrování.
Jako další můžete nastavit level anisotropního filtrování. To lze nastavit v rozmezí mezi 2x a 16x. Ke stejné volbě se ještě vztahuje možnost Quality a Performance. Toto nejvýstižněji zobrazují následující obrázky:
Techniky AF zůstaly stejné jako u R300, proto i zde platí, že volba Quality reprezentuje Trilineární AF a volba Performance pouze Bilineární AF. Dále je také z obrázků možno vyčíst, že u ploch pod 90° úhlem se využívá plně 16x filtrování, kdežto u ploch svírajících s horizontální rovinou pouze 45° je využíváno jen 8x filtrování. U zbylých ploch je použito AF pouze dvojnásobné.