Radeon 9800 - ATI srovnává v 3D na 1:1 |
autor: Dudek Jan , publikováno 5.5.2003 |
Neuběhl ani měsíc od začátku prodeje karet GeForce FX a už se objevil nový Radeon 9800, který má být nVidii tvrdým konkurentem. Přesto nová karta nepřináší mnoho inovací a výkonu navíc od R9700 Pro. Jedná se spíše o dorovnání výkonu s GeForce FX.
Hned ze začátku bych chtěl zdůraznit, že nový Radeon 9800Pro (R350) je postaven na lehce vylepšeném jádru R300. Nečekejte žádné závratné novinky, ale pouze drobné změny a vylepšení.
Hlavní snahou bylo vylepšení technologie Hyper-Z III (nyní ve verzi III+). Změnou také prošla jednotka SmartShader a SmoothVision, který je nyní ve verzi 2.1.
Jako odpovědí na označení GeForce FX5800 Ultra od firmy Nvidia, která značí kartu jako DirectX 9+, ATI nového Radeona 9800 označila jako kartu DirectX 9++. Na tomto místě bych chtěl podotknout, že architektura R300 a R350 je totožná, změny nastaly pouze v případě algorithmů a programové části.
Radeon 9700 PRO | Radeon 9800 PRO | GeForceFX | |
Čip | 256-bit | 256-bit | 256-bit |
Výrobní proces | 0.15 Mikronů | 0.15 Mikronů | 0.13 Mikronů |
Transistorů | 107 Milionů | 107 Milionů | 125 Milionů |
Šířka paměťové sběrnice | 256-bit DDR | 256-bit DDR/DDR2 | 128-bit DDR2 |
Paměťová propustnost | 19.8 GB/s | 21.8 GB/s | 16 GB/s |
Pixel Fillrate | 2.6 Gigapixel/s | 3.04 Gigapixel/s | 4 Gigapixel/s |
Max FSAA Mode | 6x | 6x | 8x |
Triangle Transform Rate | 325 M Triangles/s | 380 M Triangles/s | 350 M Triangles/s |
AGP Bus | 1x/2x/4x/8x | 1x/2x/4x/8x | 1x/2x/4x/8x |
Paměť | 128/256MB | 128/256MB | 128/256MB |
Frekvence GPU | 325 MHz | 380 MHz | ~500 MHz |
Frekvence paměti | 310 MHz | 350 MHz | 500 MHz |
Typ paměti | BGA 2.9 ns | BGA 2.8 ns | BGA 2.0 ms |
Vertex Shader | 4 | 4 | FP Array |
Počet Pixel Pipelines | 8 | 8 | 8 (4x2) |
Tex. jednotek na pipeline | 1 | 1 | 1 |
Počet tex. na jednotku | 8 | 8 | 16 |
Verze Vertex Shaderu | 2.0 | 2.0 | 2.0+ |
Verze Pixel Shaderu | 2.0 | 2.0 | 2.0+ |
DirectX Generace | 9 | 9 | 9.0 (+) |
FSAA Mod | MultiSampling | MultiSampling | MultiSampling |
Optimalizace paměti | Hyper Z III | Hyper Z III+ | LMA II |
Optimalizace | SmartShader 2.0 SmoothVision 2.0 |
SmartShader 2.1 SmoothVision 2.1 |
IntelliSample |
Výstupů na monitory | 2 | 2 | 2 |
RAMDAC | 2 x 400 MHz | 2 x 400 MHz | 2 x 400 MHz |
Bitů na barevný kanál | 10 | 10 | 10 |
Smart Shader 2.1
Největší změnou mezi SmartShaderem 2.0 a 2.1 je přidání takzvaného "F-Bufferu", to je zkratka pro "Fragment-Stream FIFO buffer". Tato technika umí teoreticky provést nekonečný kód, v praxi je však délka omezena výkonem VPU. Tím Radeon 9800 smazává náskok, který měla GeForce FX (umí vykonat až 1024 instrukcí) nad Radeonem 9700 (umí pouze 64 instrukcí).
Výhoda tohoto řešení je jasná. Pokud délka kódu přesáhne maximální délku specifikace Dx9, kód musí být rozdělen na několik kroků a průchodů (tzv multi-pass). Problémem je náročnost na přístupu do paměti (při každém průchodu se musí znovu zpracovat: vertex processing, backface culling, triangle setup, texture sampling, pixel shading, stencil testing, Z testing, anti-aliasing) a mohou se taký vyskytnout problémy při zpracovávání průhledných a průsvitných efektů, které multi-pass nezvládá. Koncept F-Bufferu byl postaven podle návrhu Williama R. Marka a Kekoa Proudfoota ze Stanfordské University.
V praxi zatím F-Buffer pravděpodobně nebude využit, protože ve hrách stále ještě nejsou aplikovány pixel shadery 2.0. Stejně jako u GeForce FX je to vyhlídka do budoucnosti.
SmoothVision 2.1
Při změně SmoothVision 2.0 na verzi 2.1 byl pod drobnohledem změněn a optimalizován paměťový řadič. Těžit z těchto změn by se mělo hlavně při vysokých rozlišení a zapnutém FSAA 4x a 6x. ATI dále propaguje její novou kompresi barev, která je použita po prvé v takové míře. Nyní kompresní poměr činí 6:1 a je tak mnohem vyšší než u GeForce FX, kde je 4:1.
HyperZ III+
Technologie HyperZ III+ byla vylepšena především změnami v Z-Cache, která je teď mnohem flexibilnější a byla optimalizovaná pro data ze stencil-bufferu. Jednou z funkcí stencil-bufferu je tvorba realistických stínů v budoucích hrách. Tohoto bude například využívat nový Doom 3. Ale již nyní jsou některé hry které stencil-buffer využívají, ale přeci jen ne v takové míře.
Generation Now Technology
Technologie FULLSTREAM vyhlazuje video a odstraňuje blokové artefakty, které se objevují při přehrávání videa s nízkým rozlišení. Této technologie by se mělo využívat převážně při živém přehrávání z internetu. Další technologií je VIDEOSHADER , který integruje podporu pro digitální a HD (high definition) video.
{mospagebreak title=Hercules 3D Prophet Radeon 9800Pro}Tradiční krabice firmy Hercules obsahuje:
- Grafickou kartu Hercules 3DProphet Radeon 9800 Pro
- Uživatelský manuál
- CD-ROM s ovladači
- redukci DVI-I/VGA
- S-VHS/kompositní konvertor
- kompositní video kabel
- S-VHS
- PowerDVD
- Plnou hru Rainbow Six 3 (Raven Shield)
Pohled zepředu
Pohled zezaadu
Hercules 3D Prophet Radeon 9800 Pro vypadá s modrou barvou PCB a měděným heat-sinkem opravdu velmi dobře. Layout komponentů je identický s originální kartou od ATI. Rozdílem je tak jen barva PCB a přidané pasivní chladiče pamětí, které se u referenční karty nevyskytují. Radeon 9800Pro je založen na 8-vrstvém designu a je o málo delší než 9700 Pro. Měděné chladiče připevněné k pamětem vypadají lépe než kdy předtím, toho je dosaženo díky mostu, který vždy spojuje dvojici paměťových čipů.
Chladič
Nejzajímavější částí karty je chladič. Ten je z čisté mědí a průhledného větráčku s modrými LED. Jako je u firmy Hercules již tradicí, mezi VPU a chladičem byla aplikovaná stříbrná pasta. Největší výhodou chladiče je podle mého názoru tichost, která se pohybuje někde kolem 25 dB. Uslyšíte ho jedině, když zastavíte větráček v chladiči.
A ještě jak vypadá karta se svítícím chladičem v chodu ...
Sviť měsíčku, sviť!
Paměti
Hercules používá paměti Samsung K4D26323RA-GC2A v BGA balení, které mají přístupovou dobu 2,86ns. Podle specifikace je maximální efektivní rychlost pamětí 700MHz.
Datesheety najdete: | ZDE |
Device Operation & timing diagram: | ZDE |
Overclocking
Grafickou kartu Hercules 3DProphet 9800 Pro se nám povedlo přetaktovat na frekvenci 430 MHz jádro a 380 MHz paměti. Obojí stabilně bez jakékoliv grafické anomálie v nejnáročnějších testech (CodeCreatures, Mother of Nature - oboji testováno s AA). S jádrem se nám povedlo dostat ve 2D až na 460 MHz.
Největší výhodou této karty je overclocking, protože ani s tím nejlepším Radeon 9700 Pro nedosáhnete takových frekvencí.
Zde bych si dovolil malou vsuvku - je až neuvěřitelné, jak se povedla zdokonalit 0,15 mikron výrobní technologie. Jeden z prvních grafických čipů byla GeForce 3 na frekvenci 200 MHz. Dnes tady máme Radeon 9800 vyráběného stejnou metodou, schopného pracovat skoro až na 2,5 x vyšší frekvenci než původní GeForce 3.
{mospagebreak title=Testy - 3DMark 2001}Hardware
- Intel Pentium 4 2400MHz CPU, 533 MHz FSB
- MSI 845PE Max2 (i845PE)
- 2x OCZ PC3200 CL2
- Maxtor DiamondMax 9
Grafické karty
- Leadtek GeForce FX 5800 Ultra
- Leadtek GeForce FX 5800 (dosaženo podtaktováním)
- Leadtek GeForce 4 Ti 4600
- Gainward GeForce 4 Ti 4200 128 MB
- Hercules Radeon 9800 Pro
- Hercules Radeon 9700 Pro
- Hercules Radeon 9700
- Hercules Radeon 9500 Pro
- Gigabyte Radeon 9500
Software
- Microsoft Windows XP Professional
- Microsoft DirectX 9.0a
- Detonator 43.45 pro nVidie
- Catalyst 3.2 pro ATI
1024x768
R9800Pro oc. | R9800Pro | R9700Pro | R9500Pro | GFFX 5800U | GFFX 5800 | GF4Ti4600 | |
Celkové skóre | 14755 | 14154 | 13665 | 11889 | 13732 | 13236 | 12232 |
Car Chase Low | 187,9 | 178,7 | 175,2 | 154,9 | 183,7 | 183,0 | 173,0 |
Car Chase High | 62,8 | 59,9 | 59,3 | 57,6 | 57,6 | 57,3 | 54,3 |
Dragothic Low | 280,1 | 274,2 | 265,3 | 204,1 | 250,4 | 240,4 | 227,1 |
Dragothic High | 151,3 | 147,9 | 142,7 | 123,4 | 138,6 | 134,9 | 123,0 |
Lobby Low | 193,3 | 188,7 | 182,5 | 173,7 | 176,0 | 176,0 | 167,4 |
Lobby High | 80,6 | 79,1 | 78,3 | 77,5 | 76,5 | 76,1 | 74,8 |
Nature | 125 | 109,6 | 92,6 | 62,6 | 109,2 | 93,5 | 75,8 |
1280x1024
R9800Pro oc. | R9800Pro | R9700Pro | R9500Pro | GFFX 5800U | GFFX 5800 | GF4Ti4600 | |
Celkové skóre | 13521 | 13052 | 11708 | 9534 | 12215 | 11463 | 9981 |
Car Chase Low | 177,5 | 178,7 | 153,7 | 128,3 | 174,1 | 177,1 | 156,6 |
Car Chase High | 60,6 | 59,9 | 58,0 | 59,6 | 55,8 | 56,2 | 53,4 |
Dragothic Low | 260,9 | 274,2 | 204,2 | 145,0 | 218,5 | 193,1 | 162,2 |
Dragothic High | 151,3 | 147,9 | 124,2 | 96,1 | 128,6 | 116,3 | 99,1 |
Lobby Low | 193,3 | 188,7 | 169,1 | 141,5 | 168,4 | 162,7 | 142,3 |
Lobby High | 80,6 | 79,1 | 76,4 | 72,6 | 74,7 | 74,4 | 68,5 |
Nature | 125 | 109,6 | 63,3 | 41,1 | 71,2 | 59,8 | 47,5 |
1600x1200
R9800Pro oc. | R9800Pro | R9700Pro | R9500Pro | GFFX 5800U | GFFX 5800 | GF4Ti4600 | |
Celkové skóre | 14755 | 14154 | 9903 | 7538 | 10656 | 9546 | 8138 |
Car Chase Low | 187,9 | 178,7 | 133,4 | 103,4 | 168,1 | 156,8 | 129,5 |
Car Chase High | 62,8 | 59,9 | 57,8 | 56,3 | 55,4 | 54,7 | 51,8 |
Dragothic Low | 280,1 | 274,2 | 157,3 | 106,8 | 171,9 | 145,4 | 121,2 |
Dragothic High | 151,3 | 147,9 | 100,8 | 74,4 | 110,2 | 93,0 | 79,6 |
Lobby Low | 193,3 | 188,7 | 145,1 | 104,4 | 150,2 | 137,9 | 117,3 |
Lobby High | 80,6 | 79,1 | 72,6 | 60,7 | 71,4 | 67,3 | 58,1 |
Nature | 125 | 109,6 | 46,1 | 28,2 | 50,6 | 42,4 | 33,4 |
Dragothic Low Detail, Anti-Aliasing 4x, 1024x768x32
Nature, Anti-Aliasing 4x, 1024x768x32
1024x768
1280x1024
1600x1200
UT2003 Botmatch Citadel, Anti-Aliasing 4x, 1024x768x32
UT2003 Flyby Citadel, Anti-Aliasing 4x, 1024x768x32
1024x768
1280x1024
1600x1200
Code Creatures, Anti-Aliasing 4x, 1024x768x32
Radeon 9800 Pro není žádným velkým krokem kupředu, je to spíše "vytuningovaný" Radeon 9700, kterému bylo přidáno několik algorithmů navíc. Pokud se mě ptáte v čem je opravdu R9800 pro lepší než původní R9700, tak je to lepší jádro a paměti, které přetaktujete poměrně vysoko. O výkonnostním nárůstu dobře svědčí 3DMark03, kde je karta o 10 % rychlejší než původní 9700 a o 20 % při overclockingu. Není to špatné, ale otázkou zůstává jestli má cenu upgradovat, když máte původního R9700Pro.
Radeon 9800 Pro bych spíše doporučil těm, kteří uvažují o GeForce FX 5800 Ultra, kde je Radeon mnohem lepší koupí. Výkonově to sice vyjde víceméně nastejno, ale hlavně vás z dutin počítače "neotravuje" nehorázný "řev" grafické karty. Dalším kladem je overclocking, který si u GeForce FX "neužijete". Dovolil bych si říct, že přetaktovaný Radeon 9800 Pro nemá konkurenci, stačí se podívat na výsledky.
Celkově je nyní souboj ATI vs. nVidia vyrovnaný. Nejvýkonnější karty jsou výkonnostně velmi podobné, jen ATI má výhodu v tom, že její řešení je více user-friendly. V květnu se objeví GeForce FX 5900, která bude výkonnější než R9800 Pro. Přesto bych se nedivil, kdyby během léta ATI vydala R9900 Pro s podporou DDRII. Je to jen otázka marketingu. Síly obou firem jsou nyní velmi vyrovnané.
Nový Hercules 3DProphet 9800 Pro musím velmi pochválit. Skvěle řešená grafická karta! Chlazení je velmi tiché, modré LEDky efektní a měděné součástky jsou poctivě dělané. Kdybych si měl vybírat mezi Radeon 9800, tak volím v každém případě Hercules. Jedinou otázkou zůstává jestli konkurence nebude nabízet lepší poměr cena/výkon. Přeci jen všechny karty ATI (či nVidie) mají stejné čipy a paměti, jiná je jen "omáčka".
Květen 2003, Hercules 3DProphet 9800 Pro s čipem Radeon 9800 Pro
Nejlepší grafický čip současnosti (výkon + skvělé řešení)
Cena: 13813 Kč bez DPH
Klady:
-
Výkon
-
Kvalitní provedení
-
Tiché chlazení
-
Zářící chladič
Zápory:
-
Malý rozdíl oproti R9700
-
Cena
|
Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz
Jinak Nature je celkem nezavisly na vykonu procesoru.
Osobne mám teraz Radeon 9000PRO, ktorý je takisto výborný, ale o kúštik pomalší, ako 9100-ka.
Odkedy sú na trhu Radeony, NVIDIA sa môže schovať. Hovorím z vlastnej skúsenosti, predtým som robil počítače s NVIDIA čipmi, teraz len Radeony.
Keď Ti nejaký debil v nejakom veľkosklade povie, že s Radeonmi sú problémy, tak je to naozaj nejaký blbec, čo sa vôbec nerozumie problematike. Ati mala problémy s ovládačmi tak dva roky dozadu, ale podotýmkam, že už min. 2 roky je všetko v poriadku. Keď Ti niekto tvrdí, že s ATInami je problém, dokazuje tým len svoju neznalosť a neschpnosť. Tot vsjo.
Napíš konkrétne, čo Ti nejde. Ja hrávam aj najnovšie hry a naozaj mi na mojom RAdeone 9000 všetko fičí ako má. Vyjadruj sa konkrétne, čo Ti naozaj nejde, lebo keď len tak púšťaš do vetra vety typu "prečítaj si web" tak to sa naozaj nedá k tomu vyjadriť. Tak aké máš konkrétne skúsenosti, čo Ti nejde?
Keď si naopak prečítaš diskusie na tomto webe k Radeonom prípadne na zive.cz, či iných českých či slovenských weboch, dočítaš sa, že RAdeony sú dobré, lepšie ako NVIDIA a ovládače sú rovnako spoľahlivé ako u NVIDIE.
Skrátka dnes je na trhu toľko programov, že nikto fyzicky nemôže otestovať ako niečo spolupracuje so všetkým ostatným. Lebo ten kokrétny programátor nemôže vedieť ako dobre preacoval iný programátor. Skrátka sa to nedá, preto sa občas na nejakú nekompatibilitu narazí. Stáva sa to pri ovládačoch kariet, samotných operačných systémoch (jedno či Microsoftu alebo Linuxu), či iných programoch.
Na to tu tá podpora zo strany výrobcu je, aby riešila problémy, ktoré sa objavia.
A jen tak mezi nama, kdyz me osobne rekne clovek z reklamniho oddeleni (radove stovky karet, ktere mu projdou pod rukou), ze Radeony jsou porad spatne, porad nejaky problem, tak mu to budu spise verit, nez clovekovi, ktery mi rekne, ze on nema zadny problem. Proto se ptam, tak co tedy?
Je tedy lepsi koupit FX5200 ???
mam ji od daytony a nemuzu si stezovat - vlozil jsem naistaloval jsem chodi.
Je pravda, ze mi na ni nechodi Delta Force LandWarior ,ale to je holt riziko povolani, stara hra hold obcas nesedne(ma blbou implementaci DX), ale jinak jsem nemel problem.
PS: Daytona davala do prvnich 64 modelu 3,6ns ramky od hynixu (kdyz OC tak tuhle kartu)
Stačí nahrát skript v poweruser menu. - změní to jeden soubor .vxd
Download link je někde na těchto stránkách.
P.S. jsem zvedav jestli NVIDIA vylepsi kvalitu obrazu u FX karet. To je to jedine co mne prudi na me oblibene znacce.
Ja Ti vravím ako skladač počítačov - spravil som ich s Radeonmi už desiatky, že s tými kartami nie je žiadny problém. Ak Tvoj predajca nakúpil nejaké Shity je to jeho problém, ale jeho hlúposť ho neoprávňuje nadávať na celé ATI. Musel to byť asi naozaj nejaký blbec, pretože, ako som už napísal, mám skúsenosti aj s videokartami výrobcu MAnli, čo je naozaj ten najlacnejší výrobca a aj tie idú OK.
Ak nejkú výrobca použije na kartu nekvalitné pamäte, vtedy sa rozpadá obraz, ale to nie je chyba ATI.
Radeon 9000Pro je postavený ako konkurencia MX kartám od NVIDIE. Od neho môže byť rýchlejšia iba Geforce 3 Ti, ale tá je rýchlejšia aj od NVIDIA Geforce 4 MX. Tak porovnávaj porovnateľné a nie jablká z hruškami. Ja tiež neporovnávam Radeon 9500 či 9700 s Geforce 4 MX, kde by Geforce 4 MX prehrala na plnej čiare. Musíme sa baviť v rovnakých kategóriách kariet.
Ja som na tento problém narazil napr. pri Hre MAfia, a to tak u ATI ako aj NVIDIE. Hra behá pod Win XP pri Directoch 8.1. Ako náhle tam dáš Direct X 9.1 tak to robí problémy niekedy problémy.
Dnes by som už asi kupoval nočie čipy Radeon 9200....
Lze se nejakym zpusobem podivat na starsi novinky? Dekuji
Napr. na Catalystoch už 2.5 išla dobre Mafia pod XP, kdežto na Detonatoroch od NVIDIE v tej dobe nešlo úvodné demo, okno hry sa občas samé minimalizovalo a pod. Tak si tu nenahovárajme, že Detonatory sú špičkové, tiež majú svoje muchy, ktoré sa stále opravujú, však preto sú už vo verzii 50.XX.
Každopádně poruchovost grafických karet. Nevím jak který,a el Sapphire, ASUS a i ty strašný Albatrony se teda moc nekazí. Nebo spíš vůbec. Nevím jak jiné značky,ale poruchovost těchhle je dost malá. S jinýma se nesetkávám. U ASUSu jsou akorát pěkně z p.....e větráčky.
Len si spomeňme na nedávne odhalenie podvodu NVIDIE v teste 3DMark, kedy sa v teste karta prepínala do 16bitového rozlíšenia a nezobrazovala niektoré detaily, vďaka čomu získala čosi na výkone. Ale aj tak nemala na ATI ktorá v teste takto nepodvádza a beži naplno. Myslím, že sa o tomto písalo aj na tomto webe.
Takže je to presne opačne, ako píšeš.
3DMark 2003 je designovan na PS 1.4 a VS 2.0, coz napr. GF4 neumi, protoze je starsi nez tyto specifikace, proto je ATI o tolik lepsi, a proto nVidia tento SYNTETICKY nic nerikajici test hani a pro me nepochopitelne upravuje sve ovladace, misto toho, aby spravne uvedla, ZE PRI VYBERU GR. KARTY SE RIDI PODLE VYSLEDKU NICNERIKAJICIHO SYNTETICKEHO TESTU 3DMARK JENOM MAGOR, KTERY TOMU ABSOLUTNE NEROZUMI NEBO PAKO, KTERY NEHRAJE HRY A JEN SE DIVA NA TESTY. Muzes mi ukazat jedinou hru, ktera je takto stavena? ZADNA, PROTOZE ZADNY VYVOJAR SI NEDOVOLI UDELAT HRU, KTERA JEDE JEN NA 20% GR. KARET NA TRHU, MUSI JI UDELAT TAK, ABY BEZELA NA VSEM!
Takze se vracim zpet k tomu, co jsem napsal, nez zase ze sebe neco vyplodis, tak se podivej na srovnani V REALNYCH HERNICH BENCHMARCICH, KDE JE TO JASNE VIDET, JAKA JE LEPSI VOLBA PRO REALNY SVET...
Já přídám že taky stavím už celkem dlouho PC a RADEONů mi prošlo rukama taky několik desítek včetně R9100. Hlavně teda Manli a Hercules. Zkušenosti s nimi by vydali na dlouhý přízpěvek,tak jen kráce.
Sám mám R8500LE s BIOSEM na 9100.Jenže Hercules pravděpodobně u některých sérií snížil napětí jádra aby karta nešla taktovat a karta bohužel nezvládá ani na standartním taktu jádra 250MHz. Kamoš má tu samou (kupovali jsme dohromady) a stejný problém. Je to i na některých fórech. Pomohlo snížení taktu jádra na 220MHz a je to 100% stabilní. Ale tyhle chyby jsou chyby výrobce a ne ATI a jsou výjmečné. Žádné jiné problémy (až na rozmazaný obraz některých MANLI) jsem neměl a doporučuji jedině RADEONy. Jediná karta od nV která má nějaký smysl je levná GF4TI4200.
Co se týče chyb ovladačů a her, tak mají problémy jak nV,tak ATI, akorát že nV při vydání nových ovladačů nepíše, co bylo a nebylo opraveno (co oči nevidí, to srdce nebolí) a stejně převážná většina chyb není fatálních a je jen v určité kombinaci okolních prvků (např. verze DX s verzí Cat, rozlišením a úrovní AA)
A taky si chce ovědomit, že plno lidí ve skladu to má jen jako práci, za kterou bere peníze a víc je nezajímá. Uvidí na reklamaci větší počet nějakých karet a hned řekonou, že za nic nestojí a je jim jedno proč. Prostě Hercules podělal některý série, zrovna ten sklad jich měl plno a hned se z toho soudí, že ATI je problémová a není to jen u GK, ale u všech komponent PC.
Ale chci se zeptat jinou věc. Popravdě nemám moc čas prolézat weby a hledat BIOSy karet.Potřeboval bych poradit nějaký povedený BIOS případně poradit jak zvednout SW napětí jádra a pamětí (jestli to jde jinak než BIOSem). Mám R8500LE od Herculesu pravděpodobně se sníženým napětím jádra a jede stabilně jen na 220MHz :-/:-(. jinak teď tam mám BIOS na 9100 asi ze Sapphire, ale problém mi to nevyřešilo :-(.
Třeba nedávno jsem tu měl MANLi 9000 a 9100. Ta 9000 totálně rozostřenej obraz, ale ta 9100 ostrá jak víno. Záleží taky na výrobci a sérii!
Zkuste nahodit nějaký ten link s podle Vás "reálnými" testy. Myslím, že už jsem jich prošel dost a jen čeříte vodu.
"Uslyšíte ho jedině, když zastavíte větráček v chladiči." :-))
2,5 x vyšší je 700MHz :-). Málo kdo si totiž tento obrat uvědomuje, ale pokud je základ 200, tak:
protože 1x vyšší je 400, => 2x vyšší je 600 => 2.5x vyšší je 700 ;-)
2.5 násobek je 500 ;-)
Nechci aby to bylo chápáno jako "útok". Jen upozorňuji. Jinak celkem hezký článek.
http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/geforce-fx.html
H lavně ten druhý. Jinak je dobře, že neuznáváte syntetická testy.Já také moc ne.
P.S. Váš nenáviděný 3DM03 je snad jediný test, ve kterém FX5800U rozumě předčí R9700PRO.
2. Ano, nova ATI dohnala starsi FX 5800 (v clanku a v testech je to jasne videt), ale tomu tak bylo vzdycky, ze ATI dohanela... :-)
Souhlasim, pouze v jednom jedinem pripade to tak nebylo a tim byl R9700 (proto to priznivci ATI oslavuji dodnes, kdy uz jsou na trhu dalsi vykonnjesi karty :-)), nicmene ted uz to tak neni, protoze...
3. ...je tady FX5900 a ta bude zase vykonnejsi nez R9800Pro...
Podivejte se na benchmarky, i na ten 3dMark 2003, jestli si podle nej vybirate kartu... :-))
s tím nenáviděným to bylo myšleno jako obrat na větu, co jste pronesl o 3DM03. V nevýhodě?? 3DM03 je na porovnání DX9 karet. GF4 je DX8.1 a proto ten slabý výkon. Ovšem v porovnání s R8500 výsledky sedí. Porovnávat např GF4 a R9500 v tomto testu nelze.
add2:
Ano, nová FX5800 dohnala ATI9700, ale poslední dobou je to tak pořád, že nV dohání. ;-) Strana pohledu je opravdu úžasná ;-). Zkuste si to uvědomit. Osobně se na to nedívám ani z jedné strany. Byla to jen "věta", aby jste to pochopil. Poslední dobou se totiž dohání navzájem a střídají se v pomyslném výkonostním trůně.
add3:
nv35 bude uvedena v pondělí a jediný zveřejněný neoficiální výsledek je 3DM03, podle kterého se neřídíte a ve kterém teda karta moc neexcelovala. A vybírám si podle zkušeností a sám si nevidíte do pusy, protože jste uznal, že R9700 je lepší jak FX5800 (pokud jsem to dobře pochopil) a o přízpěvek výše píšete, ž ATI je jen na benchmarky. A nebo jsem neporozuměl.
Celé Vaše přízpěvky jsou jen slova a mletí prázdné slámy. Jediné s čím souhlasím je, že jen blázen kupuje pouze podle syntetických benchmarků.
add add2: FX5800 neni nova, je starsi nez R9700, nicmene se kvuli pruserum ve vyrobe a nevyzralym vyrobnim procesum dostala k prodeji az po uvedeni R9700. Ale to je fuk, protoze lidi, kteri kupuji tyto karty neni ani 5%. Co je dulezite, je trzni podil, a ten ma stale nVidia znatelne vyssi.
add add3: Nevim, kde jste v mem textu nasel, kde jsem uznal, ze R9700 je vykonnejsi nez GF5800, protoze tomu tak neni. Ja jsem jenom napsal, ze uvedenim R9700 se stalo poprve, kdy nemela nVidia ve stejny okamzik vykonnejsi kartu na trhu... tot vse.
add1: Tyto věci jsou mi známé ale asi jste nečetl můj přízpěvek. 3DM03 je na testování DX9 karet!!! Obsahuje test 1xDX7, 2xDX8 a 1xDX9 (jestli se nepletu). Nemůžou se porovnávat výsledky karet, které jsou designovány pro jiné verze DX. Když se vezmou karty "stejných úrovní", pak výsledky cca sedí. Doporučuji přečíst třebas
http://www.pctuning.cz/titulnistrana/hardware/grafickekarty/Default.aspx?CatID=201&SetID=2&ArtID=17122
a zaměřit se na výsledky např R8500 a GF4 a porovnat je s výsledky 3DM2001SE. Zjistíte, že výseldky cca odpovídají (myslím cca procentuelní rozdíl mezi R8500 a GF4).
add2: Ehm já myslel, že jste spotřebitel a jde Vám o to, co můžete mít a za kolik. To, že nebyla v prodeji je věcí nV. A tržní podíl nic nemění na kvalitě karet. Kdyby byly dnešní karty naprosto stejné, ale nV začala nedávno, kdežto ATI by tu byla daleko déle, pak by byly podíly cca stejně, ale obráceně.
add3: tak jsem pochopil tu vaši větu, ale budiž, pochopil jsem asi špatně. Nicméně R9700 je výkonější jak FX jak ve kterém testu. Všeobecně se dá říct, že je ale spíše o kousek výkonější FX, ale není to markantní a rozhodně to není vždy (add testy, které jsem poukázal). Jsou si cca vyrovnány. Cenový rozdíl je ale markantnější, než výkonový a to je to hlavní.
bod 1. O.K.
bod 2. Nesouhlas, ATI byla zalozena v r.1985, a venuje se gr. cipum od jejich pocatku. V dobe, kdy nVidia mela Rivu 128, bylo jeste Voodoo 1 a samozrejme ATI Rage Pro, ktery jsem mel i ja (uzasna vec s 8MB pameti, lepsi kartu jsem od te doby nemel). :-) Takze se vubec neda rici, ze by nVidia byla na trhu s gr. kartami dele, jen se lepe prosadila, hlavne diky rade TNT, ta odstartovala jejich nastup...
bod 3. Souhlas, nicmene mi urcite date za pravdu, ze pro nas vsechny je lepe, kdyz jsou srvonani alepson dva, nechtel bych videt ty ceny, kdyby jeden z nich ziskal podstatnejsi naskok nad druhymi. A vzhledem k tomu ze SIS ani Trident na to jeste dlouho mit nebudou je jen dobre, ze tu je boj mezi ATI x NVidia.
add2: Máte pravdu, ATI je tu dlouho, ale první slušný akcelerátor byl až první RADEON. Počítám to od doby tak Rivy TNT a VOODOO2, kdy se začínaly teprve pořádně rozjíždět 3D akcelerované GK. A právě v této době ATI ujel vlak a soustředila se spíše na Value a integrovaná řešení co se desktopů týče. Její pokusy jako Rage 128 atd. nedopadly nikdy moc dobře (možná 3D FURRY MAXX byla taková vlaštovka, která mohla být pro někoho dobrá). Až s RADEONy (s prvními byly problémy, sám jsem jednoho měl) se začala opět dotahovat a tak byl můj bod2 myšlen. Myslel jsem trh výkonných desktopových akcelerátorů. Asi jsem to špatně podal. Jinak souhlasím. TNT byla karta, která sice neměla na V2 v SLI, ale taky SLI byl cca dvojnásobek ceny (dvě Voodoo2). Pokud byla karta sama, tak byla TNT výkonější. TNT2 podlomila 3DFX kolena, s V4 a V5 3DFX neprorazila a to byl poslední hřebík do rakve.
bod3: naprostý souhlas
Každopádně se nV nechce ustoupit jen tak lehce z pozic (kdo by taky chtěl, že :-D) a dává to znát :-)
S prichodem FX5900 se opet ukazalo, ze nejdulezitejsi je propustnost pameti, na vykon karty stoji a pada...
Jeste k tomu tweakovani, v tomto neverim ani nVidii ani ATI, podle me to delaji obe firmy, jednou na to prijdou ATI (Quake3), podruhe zase nVidii (3DMark), tak to proste chodi a divim se takovym prispevovatelum jako je "Robo" (i v jinych diskuzich), kteri bezmyslenkovite obhajuji jednu ci onu firmu, to potom zavani tim, ze se snad osobne podili na vyvoji ovladacu... :-))
To ze 3D mark 2001 (2003) neni tak upne OK doklada i Parhelia; V marku ma jak Radeon 9100 ale hraje se na ni lip nez na 9700...
ICE
ICE