geforce-fx-5200-nova-lidova-karta
Hardware Článek GeForce FX 5200 - nová lidová karta?

GeForce FX 5200 - nová lidová karta?

Stepanek

Stepanek

29. 4. 2003 00:00 67

Seznam kapitol

1. GeForce FX 5200 - quo vadis? 2. Inno3D Tornado GeForceFX 5200 3. Testy 4. Závěr

Není žádnou tajností, že nejprodávanějšími grafickými kartami u nás jsou, podobně jako u automobilů, reprezentanti nižší střední třídy. A jelikož ne každý fandí ATI, která zde má zástupce v podobě Radeonů (od 9000, 9100, 9500 až po 9500Pro) čekalo se na to, co v této kategorii nabídne nVidia. V poslední době je čím dál jasnější, že odpovědí bude GeForce FX 5200. Zajímá vás, jak si povede proti ostatním kartám na současném trhu a jak ve srovnání s již starší (nicméně stále velice slušnou) GeForce4 Ti4200 či 4600? To všechno a i něco málo navíc snad najdete na následujících stránkách.

Reklama

Logika je zde jasná: Podobně jako v případě řady GeForce4 a z ní odvozených karet "pro masy" GeForce4 MX420 a 440 (byť ty se spíše vlastnostmi řadily pod karty GeForce3) bylo třeba k řadě GeForce FX vyvinout osekanou a hlavně cenově přístupnější verzi. Prvním z těchto podmodelů má být GeForce FX 5200, jiný typ, GeForce FX 5600 (NV31) by zase měla nahradit již postarší střední třídu GeForce4 Ti.

GeForce FX 5200 (čip NV34) je velmi odlehčenou verzí NV30, tentokrát určenou pro hlavní část trhu.

GeForce FX 5200 - nová lidová karta?
i Zdroj: PCTuning.cz

Není žádným velkým tajemstvím, že výrobci grafických čipu nevydělávají nejvíce na nejvýkonnějších modelech, ale právě naopak na modelech nižších, tedy na těch levějších avšak masově prodávaných. Důvod je prostý, drahou a výkonnou kartu si koupí jen nadšenec nebo profesionál. Tak či onak není jich moc v porovnání s ostatními, kterým stačí něco trochu lepšího než "obyčejná karta", která bude umět zobrazit texty a tabulky.

A právě tímto směrem je mířena nová grafická karta od firmy nVidia, které se dnes podíváme na zoubek. Jejím hlavním úkolem je nahradit starší grafickou kartu GeForce 4 MX440, a stejně jako ona sloužit převážně pro práci a příležitostně pro zábavu. Je proto již předem nutné upozornit, že od ceny okolo 2700kč bez DPH (3294 s DPH) nemůžete chtít zázraky při hraní moderních her (byť s praxi jsme byli docela překvapeni).

Karty GeForce FX 5200 jsou mířeny na pole, na kterém do současné doby dominovaly karty Radeon 9000 a GeForce MX440-8x.

Podívejme se na základní parametry grafického čipu:

 

GeForce4 Ti 4800
- NV28 -

RADEON 9700 Pro
 - R300 -

GeForce FX 5800 Ultra
- NV30 -

NVIDIA GeForce FX 5200 / 5200 Ultra
- NV34 -

Výrobní technologie

0,15 mikron

0,15 mikron

0,13 mikron

0,15 mikron

Počet tranzistorů

67 miliónů

110 miliónů

125 miliónů

47 milionů

Frekvence čipu

300MHz

325MHz

500MHz

250 MHz

Řadič pamětí

128bit DDR SDRAM

256bit DDR SDRAM

128bit DDR II SDRAM

128bit
DDR SDRAM

Frekvence pamětí

325MHz DDR

310MHz DDR

500MHz DDR

200MHz DDR

Teoretická propustnost

9,9 GB/s

18,9 GB/s

15,2GB/s

6.4GB/s

Max. velikost pamětí

128MB

256MB

256MB

256 MB

AGP sběrnice

AGP 3.0 4x/8x

AGP 3.0 4x/8x

AGP 3.0 4x/8x

AGP 3.0 4x/8x

Pixel pipeline - Pixel shadery

Pixel pipeline

4

8

8

[1]

2

Text. jednotky na pipeline

2

1

1

[1]

2

Max. počet textur při multitext.

4

8

8

8

Typy filtrování

bi-linear
anisotropic
tri-linear
tri-linear + anisotropic

bi-linear
anisotropic
tri-linear
tri-linear + anisotropic

bi-linear
anisotropic
tri-linear
tri-linear + anisotropic

bi-linear
anisotropic
tri-linear
tri-linear + anisotropic

Max. úroveň anis. filtrování

8

16

8

8

Verze Pixel shaderů

v. 1.3

v. 2.0

v. 2.0+

v. 2.0

[6]

Větvení, subrutiny, opakování

ne

ne

ne

ne

Max. textur na shader

4

16

16

Max. počet shader instrukcí

4

32

1024

Max. počet arit. instrukcí

8

64 (+64)

[2]

1024

Max. počet instrukcí na shader

12

96 (+64)

[2]

1024

[2]

Registry

2x color
8x constant
4x texture
2x time

2x color
32x constant
8x texture coordinates
16x TMU identification
12x time registry
4x resulting color
1x resulting Z registr

2x color
512 (1024)x constant [3]
8x texture coordinates
16x TMU identification
16 (32)x time [3]
4x resulting color
1x resulting Z

 

Formáty dat

[4]

Celá čísla

Celá čísla
16bit FP
32bit FP

Celá čísla
16bit FP
32bit FP

Celá čísla
16bit FP
32bit FP

 

GeForce4 Ti 4800
- NV28 -

RADEON 9700 Pro
 - R300 -

GeForce FX 5800U
- NV30 -

GeForce FX 5200 /U
- NV34 -

Vertex pipelines - vertex shaders

Vertex pipeline

2

4

3

Verze Vertex shaderů

v. 1.1

v. 2.0

v. 2.0+

v. 2.0

[6]

Větvení, subrutiny, opakování

ne

statické

dynamické

Max. počet shader instrukcí

128

256

256

Max. počet inst. s opakováním

128

65536

65536

Rogistry

16x input
12x time
96x constant FP
1x address register
8x output coordinates
1x fog color output
1x vertex position
1x pixel size output
2x output diffuse/mirror

16x input
12x time
256x constant FP
16x constant integer
16x Boolean
1x address
1x loops counter
8x output coordinates,
1x fog color output
1x vertex position
1x pixel size output
2x output diffuse/mirror

16x input
16x time
256x constant FP
256x constant integer
256x Boolean
1x address
1x loops counter
8x output coordinates,
1x fog color output
1x vertex position
1x pixel size output
2x output diffuse/mirror

 

Formáty dat

32bit FP

32bit FP

32bit FP

32bit FP

Vyhlazování hran - FSAA - Anti-Aliasing

Metody FSAA

Ordered grid
super-samplign
 multi-sampling
(OGSS, OGMS)

Rotated grid
multi-sampling
(RGMS)

Ordered grid
super-samplign
 multi-sampling
(OGSS, OGMS)

Supersampling,
Odered grid multi-sampling
(OGSS, OGMS)

Počet samlpů

2x (OGSS, OGMS),
Quincunx
4x (OGSS, OGMS, OGSS+OGMS - jen v Direct3D)

2, 4, 6

2x (OGSS, OGMS),
Quincunx,
4x (OGSS, OGMS, OGSS+OGMS - jen v Direct3D),
6x (OGSS+OGMS - jen v Direct3D)
8x (OGSS+OGMS, jen v Direct3D),
16 (OGSS)

2 (OGSS, OGMS),
Quincunx,
4 (OGSS, OGMS, OGSS+OGMS – jen in Direct3D)

Technologie zrychlující/zlepšující propustnost či práci s pamětí

Hidden Surfaces Removal

[5]

ano

ano

ano

ano

Komprese Frame-bufferu

ne

ano

ano

ne

[7]

Komprese Z-bufferu 

ano

ano

ano

ano

V další části se podíváme na konkrétní grafickou kartu od firmy Innovision.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama