GeForce FX 5200 - nová lidová karta?
Není žádnou tajností, že nejprodávanějšími grafickými kartami u nás jsou, podobně jako u automobilů, reprezentanti nižší střední třídy. A jelikož ne každý fandí ATI, která zde má zástupce v podobě Radeonů (od 9000, 9100, 9500 až po 9500Pro) čekalo se na to, co v této kategorii nabídne nVidia. V poslední době je čím dál jasnější, že odpovědí bude GeForce FX 5200. Zajímá vás, jak si povede proti ostatním kartám na současném trhu a jak ve srovnání s již starší (nicméně stále velice slušnou) GeForce4 Ti4200 či 4600? To všechno a i něco málo navíc snad najdete na následujících stránkách.
Logika je zde jasná: Podobně jako v případě řady GeForce4 a z ní odvozených karet "pro masy" GeForce4 MX420 a 440 (byť ty se spíše vlastnostmi řadily pod karty GeForce3) bylo třeba k řadě GeForce FX vyvinout osekanou a hlavně cenově přístupnější verzi. Prvním z těchto podmodelů má být GeForce FX 5200, jiný typ, GeForce FX 5600 (NV31) by zase měla nahradit již postarší střední třídu GeForce4 Ti.
GeForce FX 5200 (čip NV34) je velmi odlehčenou verzí NV30, tentokrát určenou pro hlavní část trhu.
Není žádným velkým tajemstvím, že výrobci grafických čipu nevydělávají nejvíce na nejvýkonnějších modelech, ale právě naopak na modelech nižších, tedy na těch levějších avšak masově prodávaných. Důvod je prostý, drahou a výkonnou kartu si koupí jen nadšenec nebo profesionál. Tak či onak není jich moc v porovnání s ostatními, kterým stačí něco trochu lepšího než "obyčejná karta", která bude umět zobrazit texty a tabulky.
A právě tímto směrem je mířena nová grafická karta od firmy nVidia, které se dnes podíváme na zoubek. Jejím hlavním úkolem je nahradit starší grafickou kartu GeForce 4 MX440, a stejně jako ona sloužit převážně pro práci a příležitostně pro zábavu. Je proto již předem nutné upozornit, že od ceny okolo 2700kč bez DPH (3294 s DPH) nemůžete chtít zázraky při hraní moderních her (byť s praxi jsme byli docela překvapeni).
Karty GeForce FX 5200 jsou mířeny na pole, na kterém do současné doby dominovaly karty Radeon 9000 a GeForce MX440-8x.
Podívejme se na základní parametry grafického čipu:
GeForce4 Ti 4800 |
RADEON 9700 Pro |
GeForce FX 5800 Ultra |
NVIDIA GeForce FX 5200 / 5200 Ultra - NV34 - | |
Výrobní technologie |
0,15 mikron |
0,15 mikron |
0,13 mikron |
0,15 mikron |
Počet tranzistorů |
67 miliónů |
110 miliónů |
125 miliónů |
47 milionů |
Frekvence čipu |
300MHz |
325MHz |
500MHz |
250 MHz |
Řadič pamětí |
128bit DDR SDRAM |
256bit DDR SDRAM |
128bit DDR II SDRAM |
128bit |
Frekvence pamětí |
325MHz DDR |
310MHz DDR |
500MHz DDR |
200MHz DDR |
Teoretická propustnost |
9,9 GB/s |
18,9 GB/s |
15,2GB/s |
6.4GB/s |
Max. velikost pamětí |
128MB |
256MB |
256MB |
256 MB |
AGP sběrnice |
AGP 3.0 4x/8x |
AGP 3.0 4x/8x |
AGP 3.0 4x/8x |
AGP 3.0 4x/8x |
Pixel pipeline - Pixel shadery | ||||
Pixel pipeline |
4 |
8 |
8 [1] |
2 |
Text. jednotky na pipeline |
2 |
1 |
1 [1] |
2 |
Max. počet textur při multitext. |
4 |
8 |
8 |
8 |
Typy filtrování |
bi-linear |
bi-linear |
bi-linear |
bi-linear |
Max. úroveň anis. filtrování |
8 |
16 |
8 |
8 |
Verze Pixel shaderů |
v. 1.3 |
v. 2.0 |
v. 2.0+ |
v. 2.0 [6] |
Větvení, subrutiny, opakování |
ne |
ne |
ne |
ne |
Max. textur na shader |
4 |
16 |
16 |
|
Max. počet shader instrukcí |
4 |
32 |
1024 |
|
Max. počet arit. instrukcí |
8 |
64 (+64) [2] |
1024 |
|
Max. počet instrukcí na shader |
12 |
96 (+64) [2] |
1024 [2] |
|
Registry |
2x color |
2x color |
2x color |
|
Formáty dat [4] |
Celá čísla |
Celá čísla |
Celá čísla |
Celá čísla |
GeForce4 Ti 4800 |
RADEON 9700 Pro |
GeForce FX 5800U |
GeForce FX 5200 /U - NV34 - | |
Vertex pipelines - vertex shaders | ||||
Vertex pipeline |
2 |
4 |
3 |
|
Verze Vertex shaderů |
v. 1.1 |
v. 2.0 |
v. 2.0+ |
v. 2.0 [6] |
Větvení, subrutiny, opakování |
ne |
statické |
dynamické |
|
Max. počet shader instrukcí |
128 |
256 |
256 |
|
Max. počet inst. s opakováním |
128 |
65536 |
65536 |
|
Rogistry |
16x input |
16x input |
16x input |
|
Formáty dat |
32bit FP |
32bit FP |
32bit FP |
32bit FP |
Vyhlazování hran - FSAA - Anti-Aliasing | ||||
Metody FSAA |
Ordered grid |
Rotated grid |
Ordered grid |
Supersampling, |
Počet samlpů |
2x (OGSS, OGMS), |
2, 4, 6 |
2x (OGSS, OGMS), |
2 (OGSS, OGMS), |
Technologie zrychlující/zlepšující propustnost či práci s pamětí | ||||
Hidden Surfaces Removal [5] |
ano |
ano |
ano |
ano |
Komprese Frame-bufferu |
ne |
ano |
ano |
ne [7] |
Komprese Z-bufferu |
ano |
ano |
ano |
ano |
V další části se podíváme na konkrétní grafickou kartu od firmy Innovision.