TITAN X 12GB: projekt maximální výkon povolen! | Kapitola 9
Seznam kapitol
Dnes se podíváme na přestavbu referenčního Gigabyte Titan X na faceliftovanou a přetočenou verzi „mkII“. Pokud jste zvědaví, jaká úskalí skrývá taková výměna referenčního chladiče za výkonný ACX 2.0 od EVGA či flashování Biosu, který posune limity spotřeby, a zda se přestavba nakonec vyplatila, jste na správné adrese.
Protože je tento článek hlavně o přestavbě chladiče, vezmeme měření her velmi stručně.
Battlefield 4
V recenzi Titan X od Adama Vágnera zde na pctuningu jsme se dozvěděli, že v testu Checkpoint v Singapuru dokázal Titan X držet prvenství se 62,7 FPS ve 2K ultra, zapnutým hbao a 4x msaa.
Battlefield 4 nastaven na maximální detaily , testovací úsek spuštěn...
A jak dopadl Titan X po přetaktování?
Battlefield 4: Singapur - průběh testovací sekvence ( FPS Counter vpravo dole)
Fraps - Singapur Checkpoint
Výsledky jsou více než dobré. Vidíme zde nárůst o 17,3 FPS. Jedná se však o náročnou testovací video sekvenci. Pokud vás zajímá výkon Titana X v průběhu reálného hraní, věnujte prosím pozornost videům níže. FPS Counter je v pozici pravého dolního rohu.
Průlet bojištěm různými bojovými prostředky, sniper kill
dvě C4 v akci :)
TDP kolem 95 % což s novým Biosem znamená tesně pod 400 W
Rezervy ještě máme dost pro příští test s vodním chlazením
Záběry jsou pořízeny z běžného hraní a slouží k ilustraci. Jistě jste si ve videu všimli zámku fps na 144 FPS. To je způsobeno aktivovaným G-Syncem, který vypínám pouze při extrémním testování. V případě, že bychom spustili BF4 bez tohoto zámku, uvidíme čísla hodně blízká 200 FPS, pochopitelně v nejméně náročných scénách hry.
Celkově bych hraní BF4 ve 2K s takto upraveným Titanem X popsal jako: TOTÁLNÍ OVERKILL
G-Sync lock je aktivní velmi často a v drtivé většině případů (započítaje všechny mapy) se hra pohybuje od 100–144 FPS kvůli již zmíněnému zámku.
Hraní se tak stává absolutním snem, bez jakéhokoli omezení.
Witcher 3
S Witcherem 3 to není vůbec jednoduché. V průběhu hraní a testování vycházela pro Witcher 3 celá řada patchů. Některé ovlivňovaly vizuální stránku hry a jiné měly dopad na výkon. My se na hru podíváme s aktuálním patchem 1.08 a zapneme si novou volbu Hair Works AA na úplné maximum.
Znovu upozorňuji, že Witcher 3 je testován možná až s zbytečně vysoko nastaveným NV Hair Works na aktuálním patchi 1.08. My ale určitě chceme vědět, jak moc velký dopad to bude mít na FPS a zda takové zatížení vůbec Titan X „hratelně“ zvládne.
Spousta webů totiž s ohledem na AMD vs. Nvidia Hair Works problém testovalo hru s touto technologií vypnutou. Titan X však v našem testu podrobíme největší možné zátěži a volbu Hair Works zapneme a ještě navíc přidáme 8× Nvidia Hair Works AA.
UPOZORNĚNÍ: S takovým nastavením je už tato hra plynule hratelná ve 2K pouze a minimálně alespoň s jedním Titanem X OC, nebo 980TI OC (+1500MHz minimálně), a to i kdyby jste měli G-Sync. Pokud vás zajímá, na jakém řešení od AMD si zahrajete při stejném nastavení podobně, bude to asi chtít duální řešení.
Nvidia Hairworks totiž skutečně výrazným způsobem dává zabrat i Titan X.
Vypnutí HW přidá Titanovi X minimálně 15–20 FPS téměř v každé části hry. V případě AMD karet je tento krok bohužel nezbytnost a zřejmě i z toho důvodu, většina redakcí měřila tuto hru s Hair Works OFF.
My, ale změříme Witchera 3 se vším všudy!
Pro srovnání nasimulujeme referenčního Titana X jeho podtaktováním. Použiji tedy opět MSI Afterburer a nastavím Titana na hodnoty, které si pamatuji jako referenční u mého kusu (můj průměrný boost GPU bez přetaktování byl 1150 MHz).
Spustím Witcher 3 a budu dvakrát závodit po stejné trase až do cíle. Zjistíme tak rozdíl FPS mezi referenčním Titanem jak ho pamatuji, versus jeho novější přetaktovanou verzí „mkIIÓ. Důležité: Witcher 3 je stále nehratelný bez profilu, kde si nastavíte maximum předrenderovaných snímků na „1“ v ovládacím panelu Nvidia. Pokud to neuděláte, budete hrát i s Titanem X „trhaně“.
Závod začínám vždy po 18. hodině, kdy začíná být ve městě rušno. Zapadající slunce vytváří pěkné stíny a o to víc je celá scéna více náročnější. Muzikanti hrají, slunce zapadá a Zaklínač vyráží na noční lov.
Průběh závodu Witcher 3 1150/7000MHz, 1440p ULTRA, Hair Works ON + Hair Works AA 8×
Průběh závodu Witcher 3 1450/8000MHz, 1440p ULTRA, Hair Works ON + Hair Works AA 8x
11 FPS je příjemný nárůst navíc. Pokud bychom vypnuli Nvidia Hair Works, získali bychom minimálně 15–20 FPS navíc. S G-Syncem jsem ale nikdy nebyl nucen Hair Works vypínat. Hra je stále krásně plynulá.
A pokud Vás zajímá i průběh závodu ve Witcher 3 s VYPNUTÝM Nvidia Hair Works, prohlédněte si video níže. Průměrně 74 FPS, minimum 62 FPS a maximem bylo 85 FPS
Průběh závodu Witcher 3 1450/8000 MHz, 1440p ULTRA, Hair Works - OFF
Srovnání rozdílu HW zapnuto/vypnuto
Průměrných 74 FPS dokazuje, že s vypnutím Nvidia Hairworks jsme si polepšili o 17 FPS.
Bonusové video: Trocha smolného boje a zachráněná osada (detailní záběr na nastavení hry, FPS Counter v pravém dolním rohu)1440p ULTRA, Hair Works ON + Hair Works AA 8x
Witcher 3 ukázal, že na základních taktech Titana X byl pro mě se svými 46 FPS nehratelný.
Ukázalo se tak, že maximální grafické možnosti hry (Nvidia Hair Works) ve 1440p jsou tak neskutečně náročné, že přetaktování Titana X bylo pro mě vyloženě nutností. Hrani Witcher 3 s 57 FPS bylo o dost příjemnější.