Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3)
Seznam kapitol
Zajímá vás, jak si nový Radeon 9000 Pro vede proti svému staršímu sourozenci (8500) a jak ve srovnání s také již starší (nicméně stále velice slušnou) GeForce3 Ti200 či 500? Je opravdu úspora ATi na transistorech tak znát? Má Radeon 9000 oproti 8500 něco nového? Jaký je rozdíl v kvalitě obrazu a výkonu při použití anti-aliasingu nebo anisotropního filtrování kupříkladu ve srovnání s GeForce3? To všechno a i něco málo navíc snad najdete na následujících stránkách. Test může být o to zajímavější, že jsem testoval na průměrném hardware, na většině serverů najdete testy s procesory okolo 2GHz.
Sapphire Atlantis Radeon 9000Pro 64MB bulk
Sapphire Technology (obchodní známka firmy PC PARTNER, něco jako Actebis a TARGA) je hlavním partnerem ATi (a partnerem s největší produkcí), produkuje také karty, které jsou prodávány jako "Build by ATi" - tedy karty s vynikající kvalitou. U retail verzí karet uvádí vždy frekvence na krabici, což je určitě dobře. Horší je to s bulk verzemi, ale odpovídající frekvence se dají najít na stránkách firmy - sapphiretech.com. Sapphire vyrábí karty s čipy ATi už více než pět let, sídlo firmy je v Hong Kongu, dvě továrny má v Číně. Podle digit-life.com tyto továrny mají výrobní kapacitu okolo 1.8 miliónu karet měsíčně.
Kartu jsem obdržel v balení bulk, které obsahovalo samozřejmě samotnou kartu, jedno CD s opravdu jednoduchou instalací všeho potřebného. Stříbrný disk obsahoval drivery verze 7.73, příslušný Control panel, ATi Multimedia Center, HydraVision, samozřejmě DirectX 8.1 a PDF soubor s popisem vlastností Radeonu 9000. Takže nic zvláštního. Osobně mě mrzelo, že na CD nebyla dema od ATi (Dolphin - Truform, Island - Pixel Shadery, ...). CDéčko bylo zaplněno sotva z třetiny, tak je to škoda. Posledním předmětem byl jeden S-Video kabel.
Při dalším pohledu jsem si všiml pamětí, kterými karta byla vybavena - 8 DDR SDRAM čipů umístěných po obou stranách karty - Hynix 3.6ns, což odpovídá 275MHz. Některé Radeony 9000Pro se prodávají i s 3.3ns (Club3D, Gigabyte v zahraničních recenzích, ten v ČR asi s 3.6ns, ...). Mezi pamětmi jsou umístěny kondenzátory, které by mohly trošku znesnadnit přidání pasivů, kterými karta standardně vybavena není.
Detail pamětí Hynix 3.6ns, pod čipem je vidět jeden ze zmíněných kondenzátorů (klikněte pro plnou velikost) |
Na GPU je poměrně nerobustní kulatý chladič (tak trochu po vzoru Herculesu, nicméně přece jen trošku poctivější než třeba u Hercules FDX 8500LE). Chladič je uchycen na dvou stranách pružinkami, dá se tedy snadno oddělat, což jsem po pár sekundách taky učinil. Vykouklo na mě jádro R9000 (RV250), pěkně vyvedené až na úroveň pouzdra kvůli lepšímu chlazení, velikostí odpovídá jádru Radeona 7500. Žádné rýhy, konvexnost či konkávnost jsem nezaznamenal, jen teplovodivá pasta (stříbrné barvy) nebyla nanesena rovnoměrně a hlavně nepokrývala celý povrch samotného jádra, což jsem neprodleně napravil.
Detail chladiče, po stranách si všimněte uchycení |
Karta je vybavena třemi výstupy: DVI, VGA a TV-out. Podpora TV-outu (max. rozlišení 1024x768) je integrována přímo v čipu R9000, stejně tak druhý RAMDAC (tedy 2x400MHz). Takže už se nemůže stát to, že by, jako v případě některých OEM výrobců Radeonu 8500, chyběl. Pod tímto odstavečkem jsou fotky karty z různých serverů, zajímavé bylo, že třeba sample testovaný na sharkyextreme.com měl paměti BGA. Všimněte si také, že na fotce přímo z webu Sapphire, je karta vybavena o dost robustnějším chladičem než testovaná karta.
sapphiretech.com |
jedna ze starších Sapphire 9000Pro (od Haskiho) |
ATi Reference Card |
ATi Reference Card |
Sapphire 9000Pro |
Krabice od retail verze Sapphire Atlantis |
Radeon 9000 také disponuje zajímavou technologií, kterou ATi nazvala FULLSTREAM. Nepodařilo se mi ji zatím nijak otestovat (resp. zkoušel jsem ji s různými přehrávači DivX, ale ty ji zatím nepodporují), tak použiji materiálu z anandtech.com. Jedná se vlastně o zredukování technologie použití pixel shaderů při přehrávání videa, které ATi uvedla u R300 (např. u Radeonu 9700, tam se jmenuje "Videoshader"). S odpovídající podporou software (v současnosti jedině RealOne Player) umí FULLSTREAM vyhladit hrubé čtverce, které vznikají velkou kompresí u videa určeného pro nízké přenosové rychlosti.
Vlevo normální streaming video, vpravo to samé, ale s FULLSTREAM |