Megatest: Unreal 2 a grafické karty |
autor: Dudek Jan , publikováno 26.3.2003 |
Nebudu rozpitvávat hru samotnou, která je poměrně dobrá a po grafické stránce zvládnutá, i když mnozí určitě čekali víc. Já se zastavím jen u enginu, který je velmi podobný s tím, který používá UT2003.
S Unreal 2 se velmi složitě benchmarkuje. Verze, kteru jsme měli k dispozici neměla možnost ukládání demo sekvencí, a tak jsme byli odkázání na testování výkonu na statických snímcích. Je to trochu atypický, ale díky tomu, že jsme v testech použili mnoho scén, tak jsme dokázali odhalit, které grafické karty se na Unreal 2 nejvíce hodí. tak se do toho pustíme!
Anisotropické filtrování
S anisotropickým filtrováním |
Bez anisotropického filtrování |
Než začneme s benchmarky, tak bych vám chtěl ukázat jak vypadá anisotropické filtrování v praxi. V našich testech jsme ho používaly vždy v kombinaci se zapnutým anti-aliasingem. U moderních akcelerátorů se na výkonu příliš neprojeví, ale za to se viditelně zlepší obraz.
jak se ale přesně anisotropické filtrování projevuje? Jedná se o techniku vyhlazování textur, díky níž jsou i vzdálené textury ostré. Dříve používané techniky Bi-linearního a Tri-linearního filtrování pracovaly, tak že kvůli snížení nároku na paměť akcelerátoru se vzdálené textury od hráče rozmazávaly.
Přistání na Hellu
S Anti-Aliasingem |
Bez Anti-Aliasingu |
První scéna je podle mého názoru jedna z nejnáročnější, protože představuje přistání na ledové planetě, kde právě probíhá silná vánice a k tomu je vidět obrovské prostranství s objektem vzadu.
Přistání na Hellu bez Anti-Aliasingu 4x
Scéna bude kromě grafické karty náročná i na procesor, protože rozdíly mezi akcelerátory nejsou velké. A kupodivu NVidia svoji "brutální" silou vede a směle konkuruje novým Radeonům. Bohužel na integrované grafice je tato část hry nehratelná. Jen na nejvýkonnějších kartách dneška je tato scéna plynulá, pokud použijete anti-aliasing, tak se budete muset smířit se sekáním, které odstraní až NV35 nebo R400.
Přistání na Hellu s Anti-Aliasingem 4x
Při zapnutým anti-aliasingu výkon klesá u moderních akcelerátorů asi o 50 %. U starší generace s čipem GeForcy 3 ale výkon padá o 80 %.
V celém testu kupodivu vítězí Ti4600, která papírově, ale i v ostatních benchmarcích nemá proti Radenům šanci.
Kobulus
S Anti-Aliasingem |
Bez Anti-Aliasingu |
Další scéna není tak složitá, protože obsahuje jen skalisté hory a sluníčko. Přesto je, ale zde mnoho hran, které v anti-aliasingu sníží výkon.
Kobulus bez Anti-Aliasingu 4x
Opět celkem boduje Ti4600, ale Radeony jsou v těsném závěsu. Dokonce i int. grafika ze sebe něco vypotí. Tato mise je perfektně hratelná i na slabších kartách ...
Kobulus s Anti-Aliasingem 4x
... a to i když ke slovu příjde anti-aliasing, který však všechny nVidie deklasuje a naopak Radeonům téměř nesníží výkon.
Severnaya
S Anti-Aliasingem |
Bez Anti-Aliasingu |
Jedna z nejkrásnějších scén v Unreal 2 je ve světě plném jezer - Severnaya. Pro mě byly exteriéry této mise překrásné a opravdu jsem se nemohl "vynadívat". Scéna je velmi náročná hlavně z důvodu obrovského počtu polygonů.
Severnaya bez Anti-Aliasingu 4x
Díky velkému počtu polygonů jsou grafické akcelerátory bržděny procesorem a rozdíly se prakticky stírají ...
Severnaya s Anti-Aliasingem 4x
... Přesto v anti-aliasingu nVidie docela znatelně ztrácejí na vedoucí Radeony.
Přistání na Janu
S Anti-Aliasingem |
Bez Anti-Aliasingu |
Tuto scenérii jsem vybral zejména kvůli stromům, které při zapnutém anti-aliasingu mohou pro akcelerátory být celkem oříšek.
Přistání na Janu bez Anti-Aliasingu 4x
Bez anti-aliasingu jsou výsledky celkem vyrovnané a prakticky odpovídají výkonu karet, ale ...
Přistání na Janu s Anti-Aliasingem 4x
.. zapnutým anti-aliasingem jde výkon rapidně dolů a Radeony nahoru, avšak i ony přicházejí o pořádnou "porci" výkonu.
{mospagebreak title=Interiéry}Nyní se vrhneme na scény, které se povětšinou odehrávají uvnitř budov.
Hala
S Anti-Aliasingem |
Bez Anti-Aliasingu |
Rozsáhlou halu netřeba příliš komentovat, ale jedná se spíše o lehčí scénu než o něco náročného.
Hala bez Anti-Aliasingu 4x
Podle toho se chovají i akcelerátory. Výsledky jsou podobné jako u předcházejících testů. Dokonce i na integrované grafice jde v uzavřených prostorech hrát.
Hala s Anti-Aliasingem 4x
Anti-Aliasing snižuje výkon, ale jen u graf. karet nVidia. Radeony se drží znatelně ve předu. Int.grafika je nepoužitelná.
Oheň
S Anti-Aliasingem |
Bez Anti-Aliasingu |
Další scéna "uvnitř" obsahuje hořící oheň, který odhaluje možností akcelerátorů zejména co se týče práci s barvami a efekty.
Oheň bez Anti-Aliasingu 4x
Oheň s Anti-Aliasingem 4x

Zajímavé je, že u Radeonu 9700 Pro nešel dolů ani při zapnutém anti-aliasingu.
Kanál
S Anti-Aliasingem |
Bez Anti-Aliasingu |
Tato scéna je kuriózní. Je sice graficky velmi hezká, ale ne natolik, aby byl výkon tak slabý.
Kanál bez Anti-Aliasingu 4x
Výkon je pravděpodobně držen u země procesorem. I když nechápu proč, když zde není žádný efekt, pohybující se objekt či něco podobného. Je to veskrze primitivní scéna. Chyba bude pravděpodobně ve špatně naprogramovaném enginu.
Kanál s Anti-Aliasingem 4x
Chodba
S Anti-Aliasingem |
Bez Anti-Aliasingu |
Podobná scéna jako ta předcházející, ale bez vody.
Chodba bez Anti-Aliasingu 4x
Zde jsou výsledky velmi podobné jako u předcházející scény. Jen jsou o 10 fps vyšší a tím se zvyšuje i hratelnost. Stále ale nechápu, co zapřičiňuje tak slabé výsledky, když je daná scéna poměrně primitivní. To nešlo naprogramovat trochu lépe
Chodba s Anti-Aliasingem 4x
Člověk
S Anti-Aliasingem |
Bez Anti-Aliasingu |
Postava, která je složená v řádu stovek až tisíců polygonů. Na první pohled velmi primitivní scéna.
Člověk bez Anti-Aliasingu 4x
Přesto jsou výsledky poměrně slabé a všechny karty vykazují velmi podobné výsledky, kromě těch "slabších".
Člověk s Anti-Aliasingem 4x
Kámen
S Anti-Aliasingem |
Bez Anti-Aliasingu |
Jedna z nejsložitějších scén před vstupem do "mimozemské" lodi.
Kámen bez Anti-Aliasingu 4x
I zde se opakuje situace z předcházejících scén. Víceméně primitivní objekt, ale výkon i na těch nejvýkonnějších kartách dneška stojí po psa.
Kámen s Anti-Aliasingem 4x
Než budu hodnotit výkon grafických karet v této hře, tak bych chtěl konstatovat, že Unreal 2 se z programátorského hlediska nepovedl. Poměrně kvalitní Unreal engine se nepovedlo dobře implementovat a výsledek je slabý.
Nejvíc mi nejde do hlavy, proč je výkon v exteriérech lepší než v interiérech. Mělo by to být naopak. Od grafického zpracování jsme také očekával více, i když některé části hry byly "nádherné", ale ať mi nikdo nepovídá, že z toho nešlo "vymáčknout" víc. Vzpomeňte si na první Unreal. Na svou dobu byla grafika té hry absolutně nádherná, určitě mi dáte za pravdu, že mnohým z vás se tajil dech. Nový Unreal je hezký, ale na dnešní dobu se drží pouze v lepším průměru a o žádnou revoluci nejde. Škoda.
Grafické karty odvedly práci, která se od nich čekala. Nejlepší samozřejmě R9700 Pro, který opravdu nemá, ani doposud konkurenci. Poměrně překvapily nVidie, které i přes svoje stáří v reálných hrách poskytují stále velmi dobrý výkon. Pouze s int. grafickou si moc nezahrajete. Možná někteří extrémisté. Mohu ale ze své zkušenosti říct, že to jde, bohužel musíte hodně snížit své nároky na kvalitu.
Pokud jste labužníci, tak si můžete pustit anti-aliasing. Smysl to však má pouze u Radeonů 9500 a 9700, které dávají "jakž, takž" výsledky, ale o plynulé hře se nedá mluvit. I na nejvýkonnějším Radeonu se ve hře dostanete do míst, kdy framerate spadne pod 10 fps. Nejvíce mi nešlo do hlavy, co dělá akcelerátoru takový problém, že je výkon tak slabý, když byly scény poměrně primitivní. Pravděpodobně problém nebyl v mém počítači, ale u programátorů, kteří tuto hru programovali.
Přesto jsem měl z Unreal 2 docela dobrý pocit. Ať si kdo chce říká, tak příběh měla tato hra velmi poutavý a docela mě mrzelo, že to vše tak rychle skončilo.
Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz
Mohu mluvit jen za ovladace Ati a musim ric ze posledni dobou se kluci cini :-))))
http://www.sweb.cz/firegames
Obrazky jsou v 1024x768, takze soudim, ze bylo pouzito toto rozliseni. CPU zrejme neco od AMD >> odhaduji dle int. grafiky :o)
JC nedávno prohlašoval, že DOOMIII na GF3 poběží na 30fps!! To su teda zvědavej
asi moc zkusenosti s hrama nemas, co tydle (dokonala kombinace grafiky a totalni hratelnosti):
BF1942, GTAIII, GTAIIIVC, DFBHD, UT2003, CS1.3, DoomIII, mam pokracovat?
jedine co ma smysl optimalizovat je data transfer a floating point a to tak nejak staci. stejne vyleze patch na U2 tak co resis
Tak sa mi zda ze to nieje grafikami ale asi maozaj v engine.
Ved nieje mozne aby mala Ti4600 a R8500 a R9500pro v chodbe v lodi priblizne rovnaky fps.
R8500@9100 jakz takz
Omlouvam se za to sprosty slovo.
Umite to lip viz. test UT 2003
řeším teď stejnej problém jako ty tj jestli koupit 9000Pro nebo 9500. Dost teď grafický karty sleduju takže ti možná přijde moje rada vhod. Rozdíl mezi 9000Pro a 9500 je hlavně v tom že 9500 už podporuje DirectX 9 (na rozdíl od 9000pro která podporuje jen DirectX 8.1) což je do budoucna určitě dobrý jelikož podporuje vlastně už vznikající hry.Jenže obě tyhle karty mají jen 4 texturovací jednotky tj. stejně jako GF3, GF4 myslím že i GF2 což nevidím moc perspektivně.(9500PRO a 9700 a novější mají už 8 texturovacích jednotek)Podle mýho soudu budou nový hry počítat s 8 texturovacíma jednotkama takže na těch kartách který mají jen 4 budou asi dost kulhat tj. za rok obě dvě tyhle karty, jak 9500 tak 9000pro budou mrtvý. Proto bych já osobně radši koupil 9000pro protože ji stejně za rok budeš měnit tak proč měnit kartu o několik tisíc dražší. Navíc teď ti na ní poběží naprosto všechno a v pohodě.
Přeju šťastnou volbu.
Měj se a čau
Ríša
řeším teď stejnej problém jako ty tj jestli koupit 9000Pro nebo 9500. Dost teď grafický karty sleduju takže ti možná přijde moje rada vhod. Rozdíl mezi 9000Pro a 9500 je hlavně v tom že 9500 už podporuje DirectX 9 (na rozdíl od 9000pro která podporuje jen DirectX 8.1) což je do budoucna určitě dobrý jelikož podporuje vlastně už vznikající hry.Jenže obě tyhle karty mají jen 4 texturovací jednotky tj. stejně jako GF3, GF4 myslím že i GF2 což nevidím moc perspektivně.(9500PRO a 9700 a novější mají už 8 texturovacích jednotek)Podle mýho soudu budou nový hry počítat s 8 texturovacíma jednotkama takže na těch kartách který mají jen 4 budou asi dost kulhat tj. za rok obě dvě tyhle karty, jak 9500 tak 9000pro budou mrtvý. Proto bych já osobně radši koupil 9000pro protože ji stejně za rok budeš měnit tak proč měnit kartu o několik tisíc dražší. Navíc teď ti na ní poběží naprosto všechno a v pohodě.
Přeju šťastnou volbu.
Měj se a čau
Ríša
Zkrátka - na tuhle hru R8500 / 9100 naprosto dostačuje...ale asi je potřeba prodávat dražší karty, že ?
Není rezident jako rezident. Např. já měl problém (ještě na iC300A), že mi škubaly všecky hry, ale když jsem se podíval, tak to bylo proto, protože dělal pořád něco disk. To by odpovídalo málo RAM, ale podíval jsem se na antivir a zjistil, že pořád kontroluje nějaké soubory.Tak jsem antivir vypnul a dělalo to pořád, tak jsem se podíval, jaké že soubory to prohlíží (jel rezidentně tzn prohlížel každý soubor, který se pokoušel číst nějaký program) a zjistil, že poznávám soubory ze sady MS Office (tenkrát tuším MS Office 97), tak jsem odebral z nabídky po spuštění položky office (jedna byla rychlé spuštění, další si již nepamatuji) a světe div se, bylo vše OK.
Pokud vám něco škube, prvně se podívejte, jestli nepracuje disk!!
Být šéfredaktor a "autor" (v souvislosti s Dudkem se tohle slovo skoro zdráhám napsat) mi přinést něco takového, tak s ním okamžitě vyrazím dveře. Jde to tady zase pěkně do kytek :-(
btw, ten clanek je fakt delanej snad z piss head...
20-30fps a nekdy i 12,14
dá se říkat plynule,ale já tomu říkam sekalo se mi to!
PITLOVINU SOM NEVIDEL.JA SOM NA DOMOVKY A STRATEGIU SI TIES ZAHRAM A KEBI STE CHCELI TIBERIUM SAM TO JE HRA.HENTIE HRY AKO NAPR.C&CGENERAL PITLOVINA NEBAVI MATO NENI NAD KLASIKU TIBERIUM SAM.TO MA BAVI A ZAHRAM SI TO S KAMOSOM PO SIETI.
NECH VAM TO SEKA ..........
JA SI KUPIM POSLEDNU GRAFIKU ATI 9700PRO/9800 A TO SA ROZHODNEM NA KONCI TOHTO ROKKU A POTOM NA CELI KOMP JEBEM .....
TAK DO SEKANIA ...... DEBILI........ ALE NIE SORIIII...... HA HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHA
PITLOVINU SOM NEVIDEL.JA SOM NA DOMOVKY A STRATEGIU SI TIES ZAHRAM A KEBI STE CHCELI TIBERIUM SAM TO JE HRA.HENTIE HRY AKO NAPR.C&CGENERAL PITLOVINA NEBAVI MATO NENI NAD KLASIKU TIBERIUM SAM.TO MA BAVI A ZAHRAM SI TO S KAMOSOM PO SIETI.
NECH VAM TO SEKA ..........
JA SI KUPIM POSLEDNU GRAFIKU ATI 9700PRO/9800 A TO SA ROZHODNEM NA KONCI TOHTO ROKKU A POTOM NA CELI KOMP JEBEM .....
TAK DO SEKANIA ...... DEBILI........ ALE NIE SORIIII...... HA HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHA
tudiz vubec nechapu smysl tohoto clanku, ktery nerika NAPROSTO NIC o tom, jak se unreal2 chova na jednotlivych konfiguracich....a stacilo par informaci :/
Ty FPS, jsou pouze subjektivní dojem. Pokud to člověk nemá možnost přímo porovnat s nadupanější mašinou tak mu to ani nepřijde. Trochu se tady manipuluje s pojmy: rychlost a plynulost. Ne každýmu jde o to, aby měl přes 60 FPS. Já si tu hru chtěl hlavně zahrát. Osobně patřim k tý skupině lidí co jim to jede při 15-25 FPS plynule. Zkustě třeba C&C Generals to má ještě větší nároky na HW. Když je řeč o tom trhání a hratelnosti, tak za názornou ukázku jak má vypadat trhání ve hře považuju hraní dema DOOMa 3. A jak v porovnání s ním šlape U2? Rychle? Plynule?
Autoři mě zklamali hlavně příběhem. Hrál jsem původního Unreala a ten měl otevřenej konec. U2 teda v ději nepokračuje a dokonce končí stejně jako první díl. Co vymyslej za originalitu příště?
Podobnou diskusi jsem sledoval už dávno na Infogrames Foru: http://ina-community.com/forums/forumdisplay.ph p?s=709c6a49eb0e4e6366c12e46ac7b3281&forumid=280
Martin
:-)
stene jak GF4-4200. :-)