Hlavní stránka Hardware Grafické karty Gigabyte GTX 980 WaterForce: Systém tří grafik za 70 000!
Gigabyte GTX 980 WaterForce: Systém tří grafik za 70 000!
autor: Z. Obermaier , publikováno 7.7.2015
Gigabyte GTX 980 WaterForce: Systém tří grafik za 70 000!

Dnes se podíváme na skutečnou záležitost pro nadšence. Žádný kompromis, trojice highendových grafik v jednom balení pro extrémní výkon. Ten sice stojí nemalé peníze, ale stojí to za to – tohle je lahůdka pro maximální herní fandy a nás opravdu bavilo jej testovat. Vypadá totiž skvěle a skvěle také funguje. 


Závěr

Gigabyte GTX 980 WaterForce: Systém tří grafik za 70 000!

Výkon

Jak už jsem několikrát zmínil v článku, výkon je dozajista brutální. Ve 4K rozlišení je vždy desítky procent nad jednou kartou GeForce Titan X, jakožto etalonu 4K hraní, neboli nejvýkonnější single-GPU na trhu. Jistě, problém je micro-stuttering, pokud na něj narazíte - což se jistě stane. V některých titulech je ale přijemnější právě micro-stuttering než nízký framerate způsobený nedostatkem výkonu grafiky. Osobně raději snížím detaily nebo rozlišení z 2160p na 1600p, a stále zůstanu u jedné karty, ale to je jen můj názor, který nemusí sdílet každý. Pokud chcete nekompromisní výkon, je WaterForce od Gigabyte jasnou volbou, byť krapet kuriózní, svou povahou vodního kitu.

Výkonově je trojice přetaktovaných GeForce GTX 980 asi 90 procent nad GeForce Titan X, což je hodně. Na druhou stranu ale není tento výkon zadarmo a pro každý počítač. Musíte mít extrémně výkonný procesor, já pro některé z testů raději zvolil starší Core i7-4960X na taktu 4,75 GHz než novější Core i7-5960X na taktu 4,45 GHz. Výkon ve Tri-SLI potřebuje každý MHz výkonu procesoru. Pokud takový výkon máte, nemusíte se třech grafických karet bát. Tento systém má totiž proti trojici běžných grafik velkou výhodu, a proto dává smysl – vodní chlazení. Grafiky se vám nebudou škvařit ve vlastní šťávě, ale teplo jde všechno pěkně ven hadicemi do radiátorů. Když jsem sahal na PCB grafik v plné zátěži, bylo jen vlažné. Pokud Tri-SLI smysl nedává a je spíš demonstrací peněženky než čehokoli jiného, tak Tri-SLI z vodou chlazených grafik smysl dává.

Provozní vlastnosti

Spotřeba v zátěži je vysoká, konkrétně 650 W proti 370 W s jedním Titanem X. Nárůst spotřeby odpovídá také hrubému nárůstu výkonu. Pokud uvážíme, že jde o silný stroj s výkonný procesorem, tři grafiky a chladicí box, není spotřeba v zátěži nijak extrémní, dá se akceptovat. Hlučnost systému závisí na umístění chladícího boxu. Ten se totiž občas „zblázní“, a roztočí ventilátory naplno a tak zůstane. To je pak „hukot“. Po restartu je ale opět vše OK. Nevím proč se to dělo. Pokud snížíte otáčky ventilátorů někde na 1300 otáček z 1600 standardních, bude ticho a skříň bude jen tak lehce ševelit. Já jsem byl s hlučností spokojen, ve dnes jsem ventilátory neslyšel vůbec. Teploty jsou skvělé, v zátěži 41 stupňů s jiným systémem tak snadno neuvidíte.

Přetaktování

Přetaktování není tentokrát potřeba, i tak jsem dosáhl taktu jádra všech tří karet 1480 MHz plně stabilních. Problém je v tom, že karty běží v základu dosti vysoko a rezerva je celkem malá. Druhý, závažnější problém je v omezení procesorovým výkonem. S přetaktováním grafik, bych potřeboval přetaktovat více i procesor a to už nelze, s vyšším taktem grafik tedy už grafický výkon neškáluje adekvátně vyšším taktům.

Osobní názor

Pokud jste četli pozorně, je jasné, že se mi tento systém líbil. Ne proto, že jde o trojici grafik ve SLI, ale že, jde o trojici vodou chlazených grafik ve SLI, a to je velký rozdíl. Dát si vedle sebe tři vzduchem chlazené karty je šílené, enormně vytápějí skříň a bývají příšerně hlučné. A právě tohle vše systém WaterForce řeší. Grafiky jsou studené, nezahřívají case a ostatní komponenty, celý systém je tichý a účinný. Tohle je tichá síla, která má svůj smysl a možná si najde i kupce. Za bezmála sedmdesát tisíc ale nejde o hračku pro každého. I cena ale odpovídá výkonu, nabízí jednou takový výkon jako Titan X za podobnou cenu dvou Titanů X. Pozornost si zaslouží snad ještě fakt, že 4 GB mohou být pro 4K rozlišení málo a narážet na limit nedostatku paměti.

Gigabyte GTX 980 WaterForce: Systém tří grafik za 70 000!

PCTuning Gold Award, červenec 2015

Gigabyte GTX 980 WaterForce

za bezkonkurenční 3D výkon v promyšleném a tichém řešení.

Výhody a nevýhody

Gigabyte GTX 980 WaterForce: Systém tří grafik za 70 000!

Gigabyte GTX 980 WaterForce: Systém tří grafik za 70 000!

Grafické karty testu zapůjčil Gigabyte Czech republic

 


Tagy: Gigabyte  GeForce GTX 980  WaterForce  taktování  chlazení vodou  vodní chlazení  radiátor  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
7.7.2015 08:30:30   213.220.254.xxx 481
Osobně bych raději asi dva Titány. Výkon je velice podobný a odpadá nám cena za jednu kartu a všechny potřebnosti k ní (blok, místo, spotřeba, teplo...) Navíc nemluvě o tom, že většina her lépe snáší dvě karty ve SLI, než karty tři, takže se nakonec může stát, že v některých hrách ty dvě karty budou mít ještě lepší výkon. Věc je to ale pěkná... to jo.
7.7.2015 08:49:24   77.236.219.xxx 118
osobně si za tu cenu vezmu 3 980ti a ještě zbyde na vodní bloky + radiátor a pumpu
7.7.2015 08:38:56   172.21.124.xxx 810
Limitovanie vykonom CPU? Ano to je/bol problem. Autor ale akosi pozabudol na API. Prave preto vznikli/vznikaju nizkourovnove Mantle/Vulkan/DX12 aby na uzivenie napr. troch bestii GTX 980 Ti alebo dvoch bestii Titan nebolo treba 8-jadro Ci7 na 4,2 GHz alebo 6-jadro Ci7 na 4,6 GHz.

Ako recenzia fajn, ale osobne by som siel radsej do 2x Titan za 2200-2300 € chladenych vzduchom (mozno ich o 5% podtaktovat aby to nehucalo) ako do to tohoto kufrika za 2500 € s 3 kartami a vodnikovym systemom. Vykon by bol v podstate velmi podobny. Kde-tu o 10-20 nizsi, kde tu o 10-20 vyssi. Pripadne si priplatit na 3500 €, ist do troch Titanov (pre istotu ich podtaktovat o 10%, lebo to by bol total vysavac) no a 3x Titan ... no nic na planete by to neprekonalo. Mozno 2x Fury X2 (t.j. 4 GPU Fiji) ked raz bude.

GPU moznosti su (ak odmyslime ovladace) - problem mame s CPU a nizkourovnovymi API. Teda aby existovalo CPU+API co tie 3 Titany utiahne.
7.7.2015 08:52:11   89.173.96.xxx 136
Ja len toľko, že Mantle už nejak nevzniká. Dokonca sa zrejme nedokončí ani jeho podpora pre Fury, či iné GPU, ktoré jp nemajú:

http://www.dsogaming.com/news/amd-ceases-further-mantle-optimizations-for-future-graphics-cards/
7.7.2015 09:06:33   212.27.204.xxx 910
Proc pokracovat v Mantle, kdyz DirectX 12 je prakticky to same?
7.7.2015 09:42:05   2.201.236.xxx 1419
no jo, ale to bude na svateho dyndy ...
7.7.2015 20:47:40   78.45.92.xxx 96
že by si tu zase někdo cucal nesmysli z prstu?

Mantle je už dneska jen pískoviště nebo taky zadní vrátka (několikrát uvedeno i v oficiálních materialech od AMD) tedy co to znamená?

pokud tuhle věc někdo sledoval tak to, že Mantle je dneska už jen v rukou AMD a jednoho krásného studia a obě firmy si na tom jen testují nové věci (bůh ví jestli) a verze kterou kdysi AMD vydalo dali oba primární tvůrci kdispozici aby z toho mohlo vycházet MS a tvůrci openGL dnes Vulkánu!!

tak že tvrdit tady nesmysl tipu že to vyjde na svatého dyndy je fakt cucání kravin z prstu...

bylo by dobré kdyby jste si pane redaktore doplnil historické události v tom jak AMD zveřejňovalo verze Mantle a jak je následně dalo k dispozici jednotlivým společnostem, třeba i to jak žádal o kit na mantle Intel... atd atd
7.7.2015 20:58:55   89.24.166.xxx 94
Obre nebejt Mantle nemame zadny DX12... takze trosku pokory by neuskodilo..
7.7.2015 11:18:20   90.177.175.xxx 211
Vzhledem k tomu, jaký obrovský výkonnostní "pokrok" udělaly procesory za posledních šest let, se bojím, že Mantle a DX12 vyřeší leda tak prd a u příští generace budeme i s DX12 tam, kde jsme byli.
7.7.2015 20:41:43   78.45.92.xxx 83
pozor DX12 resi to co uz je nekolik let na konzolích...

1. vsechny dnesni hry trpi na to ze se musi data presouvat mezi operacni pameti a pameti graficke karty, tedy pokud procesor nema cas nebo nestiha nedokaze data dostatecne rychle presouvat do karty, DX12 hry jsou právě díky tomu už na low level struktuře rozděleny a grafické části jsou rovnou načítány do grafiky a není je nutné mít jednou v operační paměti a podruhé v paměti grafiky!!!

2. konzole již dneska díky apu procesorům a sdílené operačn ramce tuto vychytávku mají... procesor i grafika pristupuje do jedné paměti a tedy odpadá nesmyslné čekání na to než procesor přechroupe a přepošle data o grafice do GPU...


na závěr jen dodám že jsem AMD také hanil za to jejich Mantle a nedokázal jsem pochopit proč na tom nevyrejžovali balík, jak by to jistě udělal Intel či Nvidie.... než mi došlo že oni si jen připravili cestu do budoucna na platformě která stále vydělává větši prachy jak obě konzole dohromady!!

tak že ze strany AMD husarský kousek když se jim povedlo z Mantle udělat standard z kterého vychází DX12 i Vulkán!! dokonce ani MS se netají tím že DX12 v drtivé většině obšlehli z Mantle....
7.7.2015 09:05:16   194.228.11.xxx 276
Tohle bych nikdy nekoupil, i kdybych na to měl, hrozná kktina.

Zruba rok před novým procesem kupovat tři 980 lol, potom vždycky hledat a čekat, ve které hře funguje SLI a hlavně nechápu smysl, když na trhu je 980Ti, to už radši dvě 980Ti (a třeba je popohnat).
7.7.2015 09:06:14   194.228.32.xxx 313
V kladech píšete Snadná montáž a v záporech Ne úplně snadná montáž...
7.7.2015 09:35:57   2.201.236.xxx 1433
snadna je montaz obecne, a Ne uplne snadna montaz do STAVAJICI skrine ...
7.7.2015 09:55:10   212.27.204.xxx 4610
Koukám pane Obermaiere, že kritika se tu nesmí. Marně hledám první dva příspěvky, kde minimálně ten první byl zcela věcný. Ješitnost je hrozná vlastnost. Holt vnitřní nejistota se musí nějak projevit.
7.7.2015 10:16:38   178.255.168.xxx 207
Diky za zastani ... - jako cekal bych vetsi odbornost a zajistenost informaci nez takovate nepravdive dohady ... -kor od Vas pane Obermaier - jako nechapu proc jste muj prispevek odstranil bez toho aniz byste jeho odstraneni obhajil .
7.7.2015 11:17:59   212.27.204.xxx 255
Já to chápu. Pan Obermaier ma tak nabubřelé ego, že prostě jakkékoliv upozornění na chybu není schopen přenést přes srdce. Přitom chybovat je lidské a stačilo by napsat lehkou omluvu a informaci v článku upravit. Nic by se nedělo, ale tady to tak nefunguje. Tady se jede stylem: Zatloukat, zatloukat, zatloukat(tzn. cenzůra, zpětná úprava článku a pak se s Vámi ještě bude v diskuzi hádat, že to má přeci správně, KLDR hadr). A že není informace potvrzená? Meh to nevadí! Napíšem, že je od tajného zdroje, a je to!
7.7.2015 15:53:56   79.250.209.xxx 70
Tak to už je klasika. Jindy se ani neobtěžuje chybu opravit, jako v článku o Kingston Predator 480GB, kde tučným písmem proklamuje že mimo jiné všechny desky s čipsetem Z97 mají M.2 připojený přes PCH (což drasticky snižuje rychlost na úrověň SATA). Kdežto třeba desky Z97 Extreme 6/9 od ASRock se vyloženě prsí tím že maj full speed PCIEx m.2. ...Takže třeba já osobně jsem rád že takovej článek vyšel až po tom co jsem si takovou desku koupil, jinak bych byl ovlivněnej jeho tvrzením a koupil si mnohokrát dražší X99 sestavu
7.7.2015 10:49:23   77.247.224.xxx 33
ale treba "zaujat" extremami, ktore aj tak nikto nekupi
7.7.2015 11:19:07   212.111.4.xxx 511
K jinak pěknému článku mám faktickou poznámku, že obvykle se porovnává s jednou stejnou kartou, tedy v tomto případě GTX980. Ale budiž, je to test 4K řešení a díky za něj!

Kdyby tu nebyly některé perly, tak bych přímo řekl, že je přímo super. Jenže jsou a uvedu jeden příklad za všechny:
Citace:
V cenové hladině do 15 000 Kč osobně považuji Radeon R9 390X za současnou nejlepší volbu.
Přehlédl jsem, že to bylo myšleno ironicky? Méně výkonná než GTX980 s větší spotřebou a o 2000 dražší než srovnatelně výkonná R9 290X (byť by s poloviční pamětí)?

A jako bonus na závěr, vezmu-li v úvahu současné ceny a výkon ... http://www.techpowerup.com/forums/threads/crossfire-vs-sli-780ti-780-290x-290-x-dual-triple-quad.195818/
7.7.2015 16:41:43   31.47.107.xxx 30
Zajímavý článek a ještě zajímavější produkt, mě ale nejvíc dostal ten obrácený SLI můstek
7.7.2015 20:13:07   89.103.183.xxx 116
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
7.7.2015 20:58:26   89.24.166.xxx 93
ironie?
7.7.2015 21:22:14   89.103.183.xxx 58
proč? Obr je sice zelený trolík(občas), ale recenze umí na jedničku...

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

67 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 22.3Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.