Gigabyte GTX 980 WaterForce: Systém tří grafik za 70 000!
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Gigabyte GTX 980 WaterForce: Systém tří grafik za 70 000!

Gigabyte GTX 980 WaterForce: Systém tří grafik za 70 000! | Kapitola 10

Z. Obermaier

Z. Obermaier

7. 7. 2015 03:00 26

Seznam kapitol

1. Gigabyte WaterForce – extrémní rarita 2. Představení systému - Slajdy 3. Představení – Balení, systém, chlazení 4. Detail karty, GPUz, software 5. Instalace a zprovoznění 6. Specifikace a Testovací sestava
7. Výkon ve 4K (3840×2160) 8. Shrnutí výkonu 9. Spotřeba a teploty 10. Přetaktování 11. Závěr

Dnes se podíváme na skutečnou záležitost pro nadšence. Žádný kompromis, trojice highendových grafik v jednom balení pro extrémní výkon. Ten sice stojí nemalé peníze, ale stojí to za to – tohle je lahůdka pro maximální herní fandy a nás opravdu bavilo jej testovat. Vypadá totiž skvěle a skvěle také funguje. 

Reklama

Přetaktování

Gigabyte GTX 980 WaterForce: Systém tří grafik za 70 000!
i Zdroj: PCTuning.cz

Přetaktování není na GeForce „900“ nijak složité a platí pro všechny karty stejné, musíte se vypořádat s GPU Boostem, Power/Temp-Targetem a hlavně nemožností zvýšit nějak výrazně napětí. Princip je ovšem snadný, stačí povolit maximální hodnoty Temp/Power Targetu a jeho prioritu a je to. Pak už vše záleží na vašem jádru. Obecně platí, že čím vyšší je váš základní Boost bez taktování, tím lepší bude i taktování - lepší jádra mají lepší Boost a jsou kvalitnější. Náš Boost byl celkem vysoký, což na jednu stranu slibuje pěkné taktování, na druhou nás ale přibližuje k absolutnímu stropu jádra GM204, který je někde kolem 1,5 GHz. Navíc se zde jasně projeví limit procesorového výkonu, který by se s přetaktováním grafik potřeboval dostat až někam k 5,5 GHz a to bez dusíku nelze dosáhnout.

Přetaktování GTX 980 WaterForce

Gigabyte GTX 980 WaterForce: Systém tří grafik za 70 000!
i Zdroj: PCTuning.cz

Gigabyte GTX 980 WaterForce: Systém tří grafik za 70 000!
i Zdroj: PCTuning.cz

K taktování jsem tedy použil MSI Afterburner jež je dnes skutečně nejlepším nástrojem pro taktování grafik. Jak vidíte na obrázku, napětí jsem vůbec nezvedal - je to kontraproduktivní. Karta pak rychleji narazí na TDP limit. Jádro jsem navýšil +130 MHz a paměti na +300 MHz. Toto nastavení pak bylo stabilní ve všech hrách. Výsledné frekvence tedy byly ze základních 1342 MHz (Boost) na 1480 MHz. To je nárůst taktu 10 %. Paměti šly jen o kousek, z 7,0 GHz na 7,60 GHz. Nárůst taktu 8,5 procent. Výkon by tedy měl stoupnout někde podle formule 10+8,5/2=9 procent.

Gigabyte GTX 980 WaterForce: Systém tří grafik za 70 000!
i Zdroj: PCTuning.cz

Gigabyte GTX 980 WaterForce: Systém tří grafik za 70 000!
i Zdroj: PCTuning.cz

Nárůst výkonu 9 procent

Gigabyte GTX 980 WaterForce: Systém tří grafik za 70 000!
i Zdroj: PCTuning.cz

Gigabyte GTX 980 WaterForce: Systém tří grafik za 70 000!
i Zdroj: PCTuning.cz

Nárůst výkonu 3 procenta

Jak vidíte, výkon skutečně stoupl většinou o 3–9 procent nahoru. U prvního testu vidíte, že zde procesor nehraje téměř žádnou roli a grafické skóre škáluje s nárůstem frekvence lineárně. Zde nás procesor nebrzdí, v druhém testu ano a znatelně. Výkon místo devíti procent narostl jen o tři. Procesor je zde limitem a nedovoluje nám škálovat herní výkon výše s frekvencí. Na Tri-SLI je nutný ten nejvýkonnější čip, a ten stejně nebude všude stačit. Taktovat tři grafiky ve SLI tedy ani nemá moc význam.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama