GeForce GTX 980 Ti: „Titan X“ o třetinu levněji! | Kapitola 19
Seznam kapitol
Nvidia dnes oficiálně uvádí GeForce GTX 980 Ti – levnější příbuznou špičkového (a extrémně drahé) GeForce GTX Titan X. Nabízí jen mírně ořezané jádro a více než dostatečných 6 GB, přičemž její cena je o devět tisíc nižší. Překvapí vás, jak malý ústupek po stránce výkonu to ale znamená v praxi a co to udělá s poměrem cena/výkon.
Ceny karet jsou z obchodu CZC.cz, nejsou sice nejnižší a karty seženete i levněji, ale obecně patří v současnosti k těm levnějším a hlavně jde o velký a populární e-shop.
GeForce GTX Titan X už je v současnosti o něco levnější než při jeho uvedení (něco málo na tom udělal i drobný posun kurzu k lepšímu). Oficiální Nvidií doporučená česká cena karty je 20 499 Kč s daní a nejlevnější modely by na této částce měly začínat. U nás by se jako první měly objevit referenční karty od Asusu, které mají doporučenou cenu o dost výše 22 500 Kč s daní, ale další výrobci by měli záhy následovat.
Průměrný výkon je průměrem dílčích výsledků. U každého titulu je započítáno jedno z nastavení nejvhodnější pro testovaný segment karet. Následně je vypočítaný procentuální výkon ve vztahu k nejvýkonnější kartě v daném testu. Zprůměrováním všech těchto dílčích výsledků dostaneme průměr celkový.
K tomu, aby karta dosáhla sta procent, by musela být nejvýkonnější ve všech testech.
V průměrech není kvůli započtený Bioshock, u kterého se s některými novějšími ovladači výrazně zvedal výkon.
Pozor na průměry ze standardních testů!
Tentokrát to musím obzvlášť vypíchnout – výkon Titana X i GTX 980 Ti je v nižších rozlišeních výrazně zkreslený „nedostatečným“ výkonem procesoru. Neznamená to, že by byly nové karty ve full HD jen o 15 % výkonnější než GTX 980 Gaming, a nelze z toho vyvozovat ani to, že GTX 980 ztrácí na vyšších rozlišeních rychleji výkon – větší problém je skutečně procesor.
Bioshock, Cliffs of Dover, Metro, World of Tanks – ve všech těchto hrách karta neběží po celou dobu naplno a brzdí ji procesor.
Víc než kdy předtím v tomto případě platí, že byste si měli projít podrobné výsledky testů a porovnáním výkonu mezi 1080p a 1440p se přesvědčit, ve kterých hrách už je škálování výkonu u výkonnějších grafik horší kvůli limitu ze strany procesoru.
V rozlišení 2560 × 1080 bodů už je GTX Titan X o čtvrtinu rychlejší, a oproti přetaktované R9 290X dokonce více než o třetinu. A to i v tomto rozlišení občas karta narážela na limit ze strany CPU.
Prakticky totéž platí o poměrech cena/výkon (méně je lépe).
Přetaktování
Ke hledání maximálních stabilních taktů jsem se zatím nedostal, takže jen telegraficky. Kartu brzdí limit teploty. Při zvýšení otáček ventilátoru na maximum se GPU dostane na 61 °C. Takty potom drží v Crysis na 1177 MHz a sestava má příkon 388 W a je bržděná limitem spotřeby.
Po jeho navýšení na 110 % se takty zvednou na maximálních dosahovaných 1202 MHz (a příkon na 406 W). Snímková frekvence stoupne ze 125 na 127 fps. Se zvednutím offsetu o 200 MHz stoupl příkon na 413 W, ale tady už karta narazila ve fullHD v Crysis na limit CPU a běžela jen při 89% vytížení GPU. Paměti jsem zkusil dát na 7800 MHz a zvedal takt GPU, při zvedání offsetu jsem narazil na limit spotřeby, kvůli kterému se karta držela kolem 1430 MHz. Pro další zvedání taktů už bylo nutné prát se s limitem a offset zvedat výš, než byl poté reálný nárůst (což už znamená riziko nestability, neboť v méně náročných titulech poté skáčou takty výše a padají). Samotný Crysis kolaboval po pár sekundách na taktech kolem 1450 MHz.