Megatest grafických karet 1. - karty do 2500Kč |
autor: Redakce PCT , publikováno 11.11.2002 |
Asi nikdo z našich čtenářů není dostatečně bohatý, aby si mohl kupovat všechny nejnovější komponenty bez ohledu na cenu. Když si vybíráte grafickou kartu, je pak zejména cena hlavním kamínkem na váhách, který rozhoduje o koupi grafické karty či ostatních komponent. Povětšinou jsme svědky dilema, zda-li je vhodné upgradovat grafickou kartu nebo procesor. Co zvedne výkon sestavy více?
Každý uživatel potřebuje tu "svou" kartu za určitý peněžní obnos, který mu vyhovuje. Někdo si neláme hlavu a koupí dnes nejvýkonnějšího Radeona 9700 Pro, ale na druhou stranu jsou lidé, většinou studenti, pro které je i 2000 nebo 3000 korun za grafickou kartu hodně, byť jim dovolí, aby si zahráli ty nejnovější hry jako je slavná česká Mafia, Unreal Tournament 2003 či netrpělivě očekávaný Doom III.
Abychom zodpověděli všechny vaše otázky a možná i ty, o kterých jste netušili, rozhodli jsme se připravit velký test karet, který vám pomůže vybrat grafiku přesně na míru. Přesto, že jsme původně chtěli do testu zařadit 25 grafických karet a 7 sestav, nakonec jsme otestovali 22 grafických karet na třech výkonnostně se lišících sestavách.
Na jakých sestavách se testovalo?
Low-end sestava - Celeron 1 GHz (jádro Tualatin), čipset i815EPT, 128 MB SDRAM
Počítač je vhodný na běžnou práci i na složitější počítačové hry. Na stejné výkonnostní úrovni je i Duron 1 GHz, Pentium III 1 GHz a kupodivu i Celeron 1,7 GHz s jádrem Willamette. (Pozn. red: Stejná konfigurace se objeví v naších školách v rámci projektu Internet do škol). Testovali jsme na základní desce AOpenu, stejně poslouží i ostatní desky s čipsetem Intel a VIA..
Celková cena sestavy: 6000 Kč
Standardní sestava - Athlon XP 1600+ (jádro Palomino), čipset KT400, 256 MB DDR RAM
Dnešní standard neboli mainstream. Sestavu seženete do 10 000 Kč v závislosti na desce - někteří si vystačí s nejlevnější deskou ECS K7S6A se SiS 745 za 2000 Kč, ale nároční uživatelé zvolí ASUS A7V8X s KT400 (na té jsme testovali) za cenu kolem 6000 Kč. Výkon obou desek se pohybuje na stejné úrovni, zásadní rozdíl je ve vybavení a upgradovatelnosti. Na sestavě s Athlonem si zahrajete všechny dnešní hry a spustíte všechny aplikace. Na podobné výkonnostní úrovni jsou vesměs všechna Pentia 4 Willametty (i ty s RDRAMy) a Northwoody na nízkých frekvencích (1,6 GHz a 1,8 GHz).
Celková cena sestavy: 9000 Kč
High-end sestava - Pentium 4 2,53 GHz (jádra Northwood), čipset i850E, 512 MB RDRAM
Výkonná sestava s procesorem, který se dá sehnat pod 10 000 Kč. Rychlejší procesor z hlediska poměru cena/výkon nemá smysl. RDRAMy jsou sice z hlediska technologie slepá cesta, ale stále poskytují nejvyšší paměťovou propustnost, v případě 32-bit RDRAMů existuje i možnost overclockingu. Testovali jsme na redakční desce ASUS P4T533 s 32-bit RDRAMy. Sestava si ve své kategorii těžko může hledat konkurenci. Jediným možným je Athlon XP 2600+, který se bohužel stále ještě nedá sehnat.
Celková cena sestavy: 22000 Kč
Které grafické karty jsme testovali?
Celkem jsme testovali 22 grafických karet, které by měli být k dostání v našich obchodech, vyjma Radeonu 9500 Pro a Radeonu 9700, které se v ČR objeví až ke konci tohoto roku. Fyzicky jsme právě tyto grafické karty neměli k dispozici - přesto se nám povedlo získat výsledky, které jejich výkonu odpovídají.
V případě Radeona 9700 jsme podtaktovali Radeon 9700 Pro na frekvenci 275 MHz (jádro) a 270 MHz (paměti), v případě Radeonu 9500 Pro jsme snížili takt jádra na 275 MHz a pamětí na 135 MHz (simulovali jsme 128- bit paměťovou sběrnici).
Aby nevznikl nějaký "mega-článek", rozdělili jsme grafické karty do tří skupin:
Skupina A |
Skupina B |
Skupina C |
Radeon 9700 Pro | Radeon 9000 Pro |
Radeon 9000 |
Radeon 9700 | Radeon 8500 |
Radeon 7500 |
Radeon 9500 Pro | Radeon 8500LE |
Radeon 7000 |
GeForce 4 Ti 4600 | GeForce 4 MX 460 |
Xabre 400 |
GeForce 4 Ti 4400 | GeForce 4 MX 440 (AGP 8x) | GeForce 2 Ti |
GeForce 4 Ti 4200 | GeForce 3 Ti 500 | GeForce 2 GTS |
GeForce 3 Ti 200 | GeForce 2 MX | |
GeForce 3 | GeForce 4 MX 440 |
Skupina C představuje nejlevnější kategorii do 2500 Kč bez DPH, B představuje karty do 5000 Kč a ve skupině A jsou grafické karty v ceně od 5000 Kč nahoru.
V jakých programech jsme testovali?
Z časových důvodů jsme nemohli testovat v několika různých rozlišení, proto jsme se tedy rozhodli pro dnes nejpoužívanější 1024x768 s 32-bitovou hloubkou barev.
Sice máme určité výhrady k 100 % věrohodnosti a vypovídací hodnotě 3DMarku 2001 SE Build 330, stále se však jedná o nejpoužívanější test grafických karet, který částečně dokáže vypovídat o celkové výkonnosti počítače. Použili jsme základní sadu testů, jen v případě testu anti-aliasngu jsme z časových důvodů zvolili test Car Chase.
Dalším testem je námi velmi uznávaný Unreal Tournament 2003 a test Antalus Botmatch, který simuluje typický deathmatchový souboj. Výhodou Unrealu je, že ve výsledku zobrazuje maximální i minimální framerate.
Posledním testem je OpenGL Return to the Castle Wolfenstein, který sice už není nejnovější, ale stále ho hraje velké množství lidí.
Nezapomněli jsme provést anti-aliasingové testy - sice na starších kartách lidé používají módy 2x nebo Quicunx Anti-Aliasing, nejnovější karty nemají problém s nejnáročnějším nastavením 4x či 6x. Proto jsme zvolili určitý kompromis - 4x, který je sice pro pomalé karty náročný, ale představuje určitou kvalitu.
Začínáme aneb vybíráme mezi nejlevnějšími kartami
Test 22 grafických karet je natolik rozsáhlá záležitost, že se do jednoho článku nevleze, jedině v případě, pokud se "rozsekal" do 40 kapitol. Protože jsme také "megačlánky" zavrhli, nakonec jsme se rozhodli rozdělit test do čtyř článků - grafické karty do 2500 Kč (skupina C), do 5000 Kč (skupina B) a nad 5000 Kč (skupina A). Poslední článek bude shrnovat všechny testy zejména z hlediska poměr cena/výkon.
Dnes se podíváme na nejlevnější grafické karty v cenové kategorii od 1000 Kč do 2500 Kč. Možná si říkáte, že bychom se měli věnovat hlavně nejrychlejším kartám, ale přiznejme si, český člověk nemá dost peněz, aby mohl dát za grafickou kartu desetitisíce. Čeští studenti jsou rádi, když na kartu našetří 2000 Kč a obzvlášť je zajímá, jak dobře promění svoji investici.
Tento test má ukázat, zda-li je lepší upgradovat procesor či paměti, nebo si místo toho koupit výkonnější grafickou kartu, která nemusí být v mnoha případech ani příliš drahá.
ATI vs. nVidia - dilema ovladačů
Než se pustíme do porovnání samotných grafických karet, rád bych napsal pár řádku o jednom z nejdůležitějších aspektů při výběru grafické karty - ovladačích.
NVidia má své Detonatory, které si přes malé problémy při uvádění GeForce 4 získaly perfektní pověst. Zejména pak díky perfektní kompatibilitě a bezproblémovostí. Znáte nějakou hru, která vám nejede na nVidii a jede na ATI?
ATI je na tom hůře, i když udělala velký skok oproti začátkům s řadou Radeon. Nyní pracují ovladače s kartami dobře, ve většině her bez problémů, ale stále je možno najít hry, ve kterých se čas od času objevuje špatná textura nebo vám hra nejede vůbec. Podobné problémy jsou však spíše výjimkou. Existuje cesta ven? Samozřejmě - patch na hru nebo nové ovladače od ATI.
V případě ovladačů - bod pro nVidii.
2D kvalita?
2D výstup je velmi těžko měřitelný pojem. Víceméně platí, že nejhorší obraz měly první GeForce a GeForce 2 MX. GeForce3 napravil reputaci a na slušnou úroveň se dostaly nové GeForce 4. ATIny mají naproti tomu stále skvělou pověst výstupu. Nejvyšší kvalitou 2D výstupu je charakteristická Parhelia
Nic není stoprocentní, dvojnásob to platí o neměřitelných veličinách jako je 2D výstup, přesto existují testy - nejznámější provedl server Tecchannel. Doporučuji pročíst!
{mospagebreak title=ATI Radeon 9000 - DirectX 8 za babku}Se svým výkonem sice příliš nevyniká, avšak z hlediska ceny a použitých technologií nemá Radeon 9000 konkurenci. Je to ta nejlepší karta, kterou si v kategorii do 2500 Kč můžete koupit. Radeon 9000 podporuje jako jediný ve své cenové kategorii pořádně DirectX 8 - tedy práce s pokročilými grafickými efekty. Radeon 9000 je odlehčenou verzí Radeon 8500 - má pouze jednu texturovací jednotku na pipeline a pomalejší takt pamětí (200 MHz kontra 250 či 275 MHz).
Karta se hodí především jako upgrade z dnes již zastaralých grafických karet Rivy TNT nebo GeForce 2 MX. Na této grafické kartě vám vesměs pojedou všechny hry dneška, i když jen v rozlišeních 1024x768x32 nebo 1280x1024x32 Na anti-aliasing můžete zapomenout, protože karta na něj není stavěná, ale řekněme si to upřímně - hrát se dá i bez vyhlazení hran.
Testovali jsem Radeon 9000 od Herculesu, který se charakterizuje precizním provedením, ale dodává se pouze ve variantě se 128 MB paměti, což v případě Radeonů 9000 nemá příliš smysl, proto doporučujeme zvolit spíše Radeon se 64 MB paměti.
Velkou výhodou některých Radeonů 9000 je pasivní chlazení, které sice snižuje životnost karty (nechladí Radeon 9000 tak jak by potřeboval), ale na druhou stranu je v počítači o jeden zdroj hluku méně. Radeon 9000 se perfektně hodí na 2D, protože obsahuje dva integrované 400 MHz RAMDACy s 10 bity na kanál. Nesmím než nepřipomenout, že se karta pyšní také kvalitním TV-out výstupem.
Nyní něco málo k problematice sestav vhodných k Radeonu 9000. Vyjít můžete i se staršími kousky HW jako jsou Durony či Celerony s jádrem Coppermine 128, spíše bych však doporučil kombinaci s Athlonem nebo Celeronem Tualatinem nad 1 GHz.
Klady
|
Zápory
|
Základní informace | |||||
Jádro: |
RV250 |
Výrobní proces: |
0,15 mikron |
Technologie jádra: |
256-bit |
Počet tranzistorů: | 36 miliónů | Frekvence jádra: |
250 MHz |
AGP sběrnice: |
2x/4x |
Paměťová sběrnice: |
128-bit DDR |
Frekvence pamětí: | 200 MHz | Propustnost pamětí: |
6,4 GB/s |
3D specifikace | |||||
Vertex pipeline: |
2 |
Pixel pipeline: |
4 |
Textur. jednotek: |
1 |
Fillrate (1 textura): |
1 Gpixel/s |
Fillrate (multitexturing): |
1 Gtexel/s |
Práce s polygony: |
39 Mpolygonů |
Vyhovuje specifikaci: |
DirectX 8.1 |
Vertex shaders: |
1.1 |
Pixel Shaders: |
1.4 |
Metoda vyhlazování: |
SuperSampling |
Optimalizace paměti: |
HyperZ II |
||
Výstup | |||||
Počet VGA výstupů: |
2 |
Frekvence RAMDACu | 2x 400 MHz | Frekvence TMDS |
165 MHz |
Max. rozlišení VGA |
2048x1536 |
Max. rozlišení TV-outu | 1024x768 | Počet bitů na kanál |
10 bitů |
Cena (bez DPH) | |||||
Hercules 128 MB |
3100 Kč |
Průměrná cena karet s daným čipem: |
2350 Kč | ||
Do jaké sestavy se grafická karta hodí? | |||||
Minimální konfigurace: | Intel a AMD procesory od 600 MHz do 1 GHz, SD RAM paměti | ||||
Doporučená konfigurace: | Intel a AMD procesory od 1 GHz do 1,5 GHz, DDR SDRAM paměti | ||||
Zapůjčila firma |
{mospagebreak title=SiS Xabre - nepovedená grafická karta}
SiS Xabre sice má několik technologických vylepšení jako je DirectX 8 a AGP 8x, jedná se však spíše o technologie na papíře, než ve skutečnosti. Byť je jádro SiS 330 konstruováno tak, aby vyhovovalo specifikacím DirectX 8, v praxi jsou zde pixel shadery jen aby se neřeklo. Karta se s hrami, které pixel shadery podporují, potýká jen velmi ztěžka. I když je pravdou, že v některých hrách výkonnostně překonávají Radeon 9000, protože po hardwarové stránce je Xabre výkonnější, na druhou stranu má některých případech také silné výkonnostní propady oproti Radeonu (a na úroveň GeForce 2).
Z praktických zkušenosti vím, že s kartou je více problémů než užitku. Tím největším jsou drivery, které nejenže nepracují s některými hrami, ale mají problém pracovat ve starších Windows. Drivery nemají ani podporu anti-aliasingu, přesto ale Xabre vyhlazování hran podporuje, tuto funkci však musíte zapnout přes speciální utilitu (třeba PowerStrip).
Na českém trhu se objevují Xabre spíše neznačkové, jako námi testovaný Joytech, najít se však dají také kousky od výrobců jako Triplex či SuperGrace. Xabre vyrábí i renomovaný výrobce jakým bezpochyby je Gainward, jeho karty se k nám pravděpodobně nebudou dovážet.
Noční můrou a nejhorší stránkou této grafické karty je bezpochyby 2D výstup, který je jedním slovem katastrofální. Velký pozor doporučuji dát na RAMDACy, přestože jeden pracuje na 375 MHz, druhý jen na 160 MHz, což v praxi znamená, že není schopen zvládat vyšší rozlišení než je 1280x1024.
Karta je velmi závislá na výkonu procesoru, s takovým Celeronem nebo Duronem je pod úrovní GeForce 2, proto je těžké jakoukoli sestavu doporučit. Pokud ano, pak asi vesměs podobnou jako u Radeonu 9000. Má však cenu tuto graficko kartu vůbec kupovat?
Klady
|
Zápory
|
Základní informace | |||||
Jádro: |
SiS 330 |
Výrobní proces: |
0,15 mikron |
Technologie jádra: |
256-bit |
Počet tranzistorů: | ? | Frekvence jádra: |
250 MHz |
AGP sběrnice: |
2x/4x/8x |
Paměťová sběrnice: |
128-bit DDR |
Frekvence pamětí: | 250 MHz | Propustnost pamětí: |
8 GB/s |
3D specifikace | |||||
Vertex pipeline: |
1 |
Pixel pipeline: |
4 |
Textur. jednotek: |
2 |
Fillrate (1 textura): |
1 Gpixel/s |
Fillrate (multitexturing): |
2 Gtexel/s |
Práce s polygony: |
? |
Vyhovuje specifikaci: |
DirectX 8.1 |
Vertex shaders: |
1.1 |
Pixel Shaders: |
1.3 |
Metoda vyhlazování: |
SuperSampling |
Optimalizace paměti: |
FMA |
||
Výstup | |||||
Počet VGA výstupů: |
2 |
Frekvence RAMDACu | 160/375MHz | Frekvence TMDS |
165 MHz |
Max. rozlišení VGA |
2048x1536 |
Max. rozlišení TV-outu | 800x600 | Počet bitů na kanál |
8 bitů |
Cena (bez DPH) | |||||
Joytech 64 MB |
2150 Kč |
Průměrná cena karet s daným čipem: |
2200 Kč | ||
Do jaké sestavy se grafická karta hodí? | |||||
Minimální konfigurace: | Intel a AMD procesory od 600 MHz do 1 GHz, SD RAM paměti | ||||
Doporučená konfigurace: | Intel a AMD procesory od 1 GHz do 1,5 GHz, DDR SDRAM paměti | ||||
Zapůjčila firma |
{mospagebreak title=nVidia GeForce 4 MX 440}
Je to kuriózní, ale před uvedením Radeona 9000 patřila tato karta mezi nejprodávanější. Z pohledu zákazníka se má jednat o odlehčenou verzi GeForce 4 Ti, ale pravda je úplně někde jinde. Karta by si zasloužila spíše označení GeForce 2 SuperUltra, protože se jedná o lehce upravenou GeForce 2, jejíž architektura vyhází z prvních GeForce, které byly uvedeny někdy v roce 1999. Technologicky je zastaralá, protože podporuje jen DirectX 7, ale jeden fakt ji nelze upřít - díky vysokému taktu jádra a rychlým pamětem se jedná o nejrychlejších kartu v této cenové kategorii, zejména co se týče OpenGL. Stačí se podívat na výsledky testu v Unreal Torunament 2003 nebo Wolfensteinu.
Dokonce se nemusíte na nižších rozlišení bát anti-aliasingu. V rozlišení 1600x1200 lze hrát všechny dnešní počítačové hry. Karta je také extrémně zajímavá pro začínající 3D umělce, protože v dané cenové kategorii nejrychleji zvládá OpenGL.
Když už dojde na lámání chleba a vy si máte vybrat mezi Radeonem 9000 a GeForce 4 MX, který z čipů zvolíte? Já osobně bych šel spíše do Radeona 9000, který je sice o trochu pomalejší, ale na druhou stranu zvládá DirectX 8.
Po 2D stránce se jedná o poměrně dobrou kartu, protože si nVidia dala v případě MXka záležet. Na Tv-out bych si dal pozor, doporučoval bych se vyvarovat čipům Phillips a šáhnout po kartách s čipy Conexant.
K jaké konfiguraci se karta hodí? Vesměs k podobné jako Radeon 9000 - vše od 1 do 1,5 GHz.
Klady
|
Zápory
|
Základní informace | |||||
Jádro: |
NV17 |
Výrobní proces: |
0,15 mikron |
Technologie jádra: |
256-bit |
Počet tranzistorů: | ? | Frekvence jádra: |
275 MHz |
AGP sběrnice: |
2x/4x |
Paměťová sběrnice: |
128-bit DDR |
Frekvence pamětí: | 200 MHz | Propustnost pamětí: |
8,8 GB/s |
3D specifikace | |||||
Vertex pipeline: |
1 |
Pixel pipeline: |
4 |
Textur. jednotek: |
2 |
Fillrate (1 textura): |
0,55 Gpixel/s |
Fillrate (multitexturing): |
1,1 Gtexel/s |
Práce s polygony: |
34 Mpolygonů |
Vyhovuje specifikaci: |
DirectX 7 |
Vertex shaders: |
- |
Pixel Shaders: |
- |
Metoda vyhlazování: |
MultiSampling |
Optimalizace paměti: |
LMA II |
||
Výstup | |||||
Počet VGA výstupů: |
2 |
Frekvence RAMDACu | 2x 400 MHz | Frekvence TMDS |
165 MHz |
Max. rozlišení VGA |
2048x1536 |
Max. rozlišení TV-outu | 1024x768 | Počet bitů na kanál |
8 bitů |
Cena (bez DPH) | |||||
Innovision 64 MB |
2150 Kč |
Průměrná cena karet s daným čipem: |
2400 Kč | ||
Do jaké sestavy se grafická karta hodí? | |||||
Minimální konfigurace: | Intel a AMD procesory od 600 MHz do 1 GHz, SD RAM paměti | ||||
Doporučená konfigurace: | Intel a AMD procesory od 1 GHz do 1,5 GHz, DDR SDRAM paměti | ||||
Zapůjčila firma |
{mospagebreak title=nVidia GeForce 2 Ti - přestárlý šampión}
GeForce 2 byla ve svých dobách špička, šampión či chcete-li drtič konkurence. Od té doby však uplynuly už tři roky a za tu dobu i sebelepší hardware zastará - přesto se dá na této grafické kartě či jejich mutacích (GTS, Pro, Ti, Ultra) hrát vesměs všechny dnešní hry ve standardních rozlišeních.
Karta je ve svém jádru zastaralá, protože podporuje jen DirectX 7, ale jak všichni víte, většina dnešních her je optimalizovaná na toto grafické rozhraní. A to nemluvím o OpenGL, které zvládá stále skvěle, byť už jde cítit, že se zadýchává. Anti-aliasing už také nezvládá tak, jak má, byť v módu 2x je stále použitelná.
Kartu jsem do testu zařadil spíše jako srovnání, protože pokud si někdo bude kupovat novou, pravděpodobně sáhne po o 20 % výkonnější GeForce 4 MX. Karta se ale stále prodává, její cena koliduje s novějšími a lepšími konkurenty. V České republice se dají tyto karty koupit od firmy InnoVision.
Jaký procesor doporučit? Určitě si na tuto otázku odpovíte sami, protože nejeden z vás tuto kartu má v počítačích s procesory o frekvenci mezi 500 - 1000 MHz.
Klady
|
Zápory
|
Základní informace | |||||
Jádro: |
NV15 |
Výrobní proces: |
0,18 mikron |
Technologie jádra: |
256-bit |
Počet tranzistorů: | ? | Frekvence jádra: |
200 MHz |
AGP sběrnice: |
2x/4x |
Paměťová sběrnice: |
128-bit DDR |
Frekvence pamětí: | 200 MHz | Propustnost pamětí: |
6,4 GB/s |
3D specifikace | |||||
Vertex pipeline: |
1 |
Pixel pipeline: |
4 |
Textur. jednotek: |
2 |
Fillrate (1 textura): |
0,4 Gpixel/s |
Fillrate (multitexturing): |
0,8 Gtexel/s |
Práce s polygony: |
25 Mpolygonů |
Vyhovuje specifikaci: |
DirectX 7 |
Vertex shaders: |
- |
Pixel Shaders: |
- |
Metoda vyhlazování: |
SuperSampling |
Optimalizace paměti: |
- |
||
Výstup | |||||
Počet VGA výstupů: |
2 |
Frekvence RAMDACu | 350 MHz | Frekvence TMDS |
- |
Max. rozlišení VGA |
2048x1536 |
Max. rozlišení TV-outu | 800x600 | Počet bitů na kanál |
8 bitů |
Cena (bez DPH) | |||||
Innovision 64 MB |
1900 Kč |
Průměrná cena karet s daným čipem: |
1900 Kč | ||
Do jaké sestavy se grafická karta hodí? | |||||
Minimální konfigurace: | Intel a AMD procesory od 400 MHz do 600 MHz, SD RAM paměti | ||||
Doporučená konfigurace: | Intel a AMD procesory od 600 MHz do 1,2 GHz, DDR SDRAM paměti | ||||
Zapůjčila firma |
{mospagebreak title=ATI Radeon 7500 - konkurence GeForce 2}
Radeon 7500 je přímý konkurent a odpověď na GeForce 2 Ti. Svým výkonem ho lehce převyšuje, ale stejně jako u GeForce 2 Ti - v dané cenové kategorii jsou již zajímavější a technologicky vyspělejší karty. Radeon 7500 je zde také spíše pro srovnání. Grafická karta sice má stále co nabídnout, dají se na ní hrát hry, ale zapomeňte na anti-aliasing, DirectX 8 "fíčurky" atp.
Karta je hodně zajímavá s ohledem na 2D, protože má výstup na dva monitory, DVI a hlavně kvalitní TV-out, který je leckdy lepší než to, s čím se běžně setkáváme u špičkových GeForce 4 Ti 4200. Kvalita obrazu je více než slušná, prostě tak, jak jsme u grafických karet ATI zvyklí.
Radeon 7500 patří spíše do pomalejších sestav s procesorem pod 1 GHz. V rychlejších sestavách tato grafická karta nevyužije potenciálu ostatních komponentů.
Klady
|
Zápory
|
Základní informace | |||||
Jádro: |
RV200 |
Výrobní proces: |
0,15 mikron |
Technologie jádra: |
256-bit |
Počet tranzistorů: | ? | Frekvence jádra: |
290 MHz |
AGP sběrnice: |
2x/4x |
Paměťová sběrnice: |
128-bit DDR |
Frekvence pamětí: | 230 MHz | Propustnost pamětí: |
7,3 GB/s |
3D specifikace | |||||
Vertex pipeline: |
1 |
Pixel pipeline: |
4 |
Textur. jednotek: |
3 |
Fillrate (1 textura): |
0,58 Gpixel/s |
Fillrate (multitexturing): |
1,7 Gtexel/s |
Práce s polygony: |
40 Mpolygonů |
Vyhovuje specifikaci: |
DirectX 7 |
Vertex shaders: |
- |
Pixel Shaders: |
- |
Metoda vyhlazování: |
SuperSampling |
Optimalizace paměti: |
HyperZ |
||
Výstup | |||||
Počet VGA výstupů: |
2 |
Frekvence RAMDACu | 350 MHz | Frekvence TMDS |
165 MHz |
Max. rozlišení VGA |
2048x1536 |
Max. rozlišení TV-outu | 1024x768 | Počet bitů na kanál |
8 bitů |
Cena (bez DPH) | |||||
PowerMagic 64 MB |
2200 Kč |
Průměrná cena karet s daným čipem: |
2500 Kč | ||
Do jaké sestavy se grafická karta hodí? | |||||
Minimální konfigurace: | Intel a AMD procesory od 400 MHz do 600 MHz, SD RAM paměti | ||||
Doporučená konfigurace: | Intel a AMD procesory od 600 MHz do 1,2 GHz, DDR SDRAM paměti | ||||
Zapůjčila firma |
{mospagebreak title=nVidia GeForce 2 MX - slavný low-end}
Když uslyším jméno GeForce 2 MX, ukápne se mi slza od oka. Ano, ve své době to byl nejslavnější low-end, který lidem dovoloval okusit aspoň ždibec z tehdejší slávy GeForce 2 a slavné technologie Transform and Lighting. Vzpomínám si, jak jsem si tuto kartu za našetřené peníze na vánoce koupil. Byl jsem nadšen!
NV11 Výrobní proces: 0,18 mikron 128-bit 200 MHz 2x/4x 128-bit SDR 2,6 GB/s 3D specifikace 1 2 Textur. jednotek: 2 350 Mpixel/s 700 Mpixel/s 20 Mpolygonů DirectX 7 - - MultiSampling - Výstup 2 - 2048x1536 8 bitů Cena (bez DPH) 1350 Kč Průměrná cena karet s daným čipem: 1400 Kč Do jaké sestavy se grafická karta hodí? Zapůjčila firma
Z dnešního hlediska je však tato karta vykopávka, v žádném případě bych nedoporučoval nikomu, aby si ji kupoval. Do testu jsem ji zařadil spíše z důvodu komparace. Karta nejenže podporuje pouze DirectX 7, ale výkonnostně silně pokulhává a to i ve standardních rozlišeních. V dnešní době je použitelné maximálně 640x480x32. Spíše bych chtěl majitelům těchto karet doporučit, aby upgradovali na nové Radeon 9000 či 8500LE, které jsou nesrovnatelně výkonnější a technologicky vyspělejší. GeForce 2 MX byly skvělé karty, dnes si však zaslouží, aby jsme je poslaly do silikonového důchodu :).
Karta se ale i přesto dá stále používat na 2D, i když s bídou, protože jak si sami vzpomínáte či víte, kvalita 2D výstupu značně pokulhávala. Co více, karty nemají a ani nikdy neměly DVI konektor pro LCDčka.
K jakým procesorům se nejvíce hodí? Odpověď je nasnadě: Staré Celerony a Durony kolem 700 nebo 800 MHz.
Klady
Zápory
Základní informace
Jádro:
Technologie jádra:
Počet tranzistorů:
?
Frekvence jádra:
AGP sběrnice:
Paměťová sběrnice:
Frekvence pamětí:
166 MHz
Propustnost pamětí:
Vertex pipeline:
Pixel pipeline:
Fillrate (1 textura):
Fillrate (multitexturing):
Práce s polygony:
Vyhovuje specifikaci:
Vertex shaders:
Pixel Shaders:
Metoda vyhlazování:
Optimalizace paměti:
Počet VGA výstupů:
Frekvence RAMDACu
350 MHz
Frekvence TMDS
Max. rozlišení VGA
Max. rozlišení TV-outu
-
Počet bitů na kanál
Innovison 64 MB
Minimální konfigurace:
Intel a AMD procesory od 200 MHz do 400 MHz, SD RAM paměti
Doporučená konfigurace:
Intel a AMD procesory od 400 MHz do 800 MHz, DDR SDRAM paměti
{mospagebreak title=ATI Radeon 7000 alias VE - pouze na 2D}
Tato karta na rozdíl od GeForce 2 není příliš stará, zhruba 1,5 roku, ale už v době svého uvedení se jednalo spíše o "vykopávku". I v případě této karty si neodpustím trochu nostalgie, poněvadž se jednalo o moji první recenzovanou kartu na PCtuningu.
Karta jako jediná v testu nepodporuje Transform and Lighting, protože je ochuzena o Charisma Engine (tuto jednotku měly první Radeony 256 a uměla bump-mapping). Z dnešního pohledu se jedná o nepoužitelnou kartu, i když oproti Rage 128 či G450 prošla testy, dnešní 3D aplikace jsou na ni nehratelné (framerate je hluboko pod 25 FPS).
Přesto se dá tato karta použít na 2D, kde je více než obstojná. Karta dokonce podporuje 2x VGA výstup, DVI a TV-out, což žádná karta v ceně kolem 1000 Kč nemá.
Od koupi vás však nebudu odrazovat, protože je to podle mého názoru nejlepší 2D karta v dané kategorii na trhu, cena je navíc velmi příjemná - 1000 Kč.
Na výkonnosti počítače nezávisí, na 2D vám stačí i 500 MHz stroj. Hlavně ať má váš počítač alespoň AGP sběrnici 2x. Nic víc není třeba.
Klady
|
Zápory
|
Základní informace | |||||
Jádro: |
RV100 |
Výrobní proces: |
0,18 |
Technologie jádra: |
128-bit |
Počet tranzistorů: | ? | Frekvence jádra: |
150 MHz |
AGP sběrnice: |
2x/4x |
Paměťová sběrnice: |
64-bit DDR |
Frekvence pamětí: | 183 MHz | Propustnost pamětí: |
2,9 GB/s |
3D specifikace | |||||
Vertex pipeline: |
1 |
Pixel pipeline: |
1 |
Textur. jednotek: |
3 |
Fillrate (1 textura): |
150 Mpixel/s |
Fillrate (multitexturing): |
450 Mpixel/s |
Práce s polygony: |
15 Mpolygonů |
Vyhovuje specifikaci: |
DirectX 7 |
Vertex shaders: |
- |
Pixel Shaders: |
- |
Metoda vyhlazování: |
SuperSampling |
Optimalizace paměti: |
HyperZ |
||
Výstup | |||||
Počet VGA výstupů: |
2 |
Frekvence RAMDACu | 2x 300 MHz | Frekvence TMDS |
- |
Max. rozlišení VGA |
2048x1536 |
Max. rozlišení TV-outu | ? | Počet bitů na kanál |
8 bitů |
Cena (bez DPH) | |||||
PowerMagic 32 MB |
1150 Kč |
Průměrná cena karet s daným čipem: |
1200 Kč | ||
Do jaké sestavy se grafická karta hodí? | |||||
Minimální konfigurace: | Intel a AMD procesory od 200 MHz do 400 MHz, SD RAM paměti | ||||
Doporučená konfigurace: | Intel a AMD procesory od 400 MHz do 600 MHz, DDR SDRAM paměti | ||||
Zapůjčila firma |
{mospagebreak title=Testy - 3DMark 2001}
Než se ještě do testování pustíme ...
Musím vám vysvětlit, co dané barvičky v tabulkách představují:
3DMark skóre |
Framerate |
Komentář | |
0 - 1000 |
0 - 10 fps |
absolutně nehratelné | |
1000 - 4000 | 10 - 30 fps |
trhaný obraz | |
4000 - 8000 | 30 - 60 fps |
hratelé | |
8000 - | 60 a více fps |
perfektně hratelné |
Procentuální hodnoty v závorkách představuji procentuální pokles se zapnutým anti-aliasingem.
Tučně zvýrazněné hodnoty představují výsledky, kdy grafické karty byly bržděny procesorem.
Použité ovladače
-
nVidia - Detonator 40.72
-
ATI - Catalyst 2.3
-
SiS - 3.06.55
3DMark 2001 SE Build 330
|
- Nejlepší výsledky má Radeon 9000, je také nejméně závislý na procesoru.
- Nejhorší výsledky dosáhl Radeon 7000 a GeForce 2 MX.
- Nejvíce závislou kartou na procesoru je Xabre.
Car Chase - Anti-Aliasing 4x
|
- Z hlediska anti-aliasingu má nejlepší výsledky GeForce 4 MX, také zvládá AA s nejnižší výkonnostní ztrátou.
- Nejhůř zvládá anti-aliasing GeForce 2 MX.
- Radeon 7000 nepodporuje anti-aliasing na rozlišeních vyšších než je 800x600.
Unreal Tournament 2003, 1024x768x32 (Antalus botmatch)
|
Unreal Tournament 2003, 1024x768x32 (Antalus botmatch) - Anti-Aliasing 4x
|
- Nedoporučujeme hrát na kartách ve skupině C UT2003 s anti-aliasingem. Hra je absolutně nehratelná.
- GeForce 2 MX má rekordní 90 % propad se zapnutým anti-aliasingem.
Wolfenstein, 1024x768x32 (Chechkpoint)
|
- S rychlým procesorem lze vyjma Radeonu 7000 hrát Wolfenstein či Quake III na všech kartách plynule.
- Vítězem testu je Radeon 9000 a GeForce 4 MX 440.
- Celeron 1 GHz stejně jako v případě UT2003 začíná brzdit karty rychlejší než je GeForce 2 GTS.
Wolfenstein, 1024x768x32 (Chechkpoint) - Anti-Aliasing 4x
|
Co jsme provedenými testy zjistili?
- Nejvýkonnější kartou v kategorii do 2500 Kč je GeForce 4 MX 440, která také zvládá nejlépe anti-aliasing
- Druhou nejlepší kartou je Radeon 9000, který se může pyšnit nejnižší závislostí na procesoru.
- Špatně dopadla karta Xabre 400, která je nejvíce závislá na výkonu procesoru
- Celeron 1 GHz by měl stačit všem kartám v této kategorii, byť už trochu začíná rychlejší karty brzdit.
- V dnešní době nepoužitelnými kartami jsou Radeon 7000 a GeForce 2 MX. Obě nezachrání ani upgrade ostatních části sestavy. Je potřeba výměna těchto karet.
Shrnutí
Celkovým vítězem testu je Radeon 9000, který byl sice výkonnostně předehnán GeForce 4 MX 440, ale na druhou stranu má podporu DirectX 8, kvalitnější výstup a lze ho sehnat s pasivním chladičem. Radeon 9000 můžeme doporučit i na starší počítače s procesory Duron či Celeron na frekvencích pod 1 GHz, důvodem je malá závislost na procesoru. Radeon 9000 vám z této kategorie nejdéle vydrží, byť je možné, že ve stejnou dobu za rok už bude většina her na této kartě nehratelná.
Výkonnostním vítězem testu je GeForce 4 MX 440, který také nejlépe zvládá anti-aliasing. Bohužel díky své zastaralé koncepci nemůže v kvalitách překonat Radeon 9000. Karta je také více náročná na procesor, takže spíše doporučujeme sestavy nad 1 GHz. Přesto však díky výkonu karty nemůžeme říct, že karta je špatná investice, pouze tvrdíme, že Radeon 9000 je investicí lepší.
Nejrozporuplněji a nejhůře skončila karta Xabre 400, která ukázala, jak hodně je závislá na výkonu procesoru. Karta má také problémy s drivery a vykazuje velké propady ve hrách s podporou Pixel Shaderů. Doporučujeme se této karty vyvarovat!
Starším kartám zrychlení procesoru či pamětí pomůže většinou jen v OpenGL hrách, DirectX hry jsou více spojené s hardwarem karty, proto se výsledky s rychlejším procesorem nezvedají. Doporučujeme spíše upgrade grafické karty než ostatních komponent.
Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz
Případně dejte odkaz.
Dík
Nejsem na grafické karty odborník, ale pokud se dobře pamatuju, tak Radeon 8500 má ve srovnání s 9000 2x tolik texturovacích jednotek, ale každá je schopna nanést polovinu texelů (no snad to říkám správně).
Prehledne je to zde:
http://www.tomshardware.com/graphic/02q3/0207181/index.html
Stejny pocet pipelines, ale jen 1 textura na pipeline (misto dvou u R8500, proto v 3Dmarku polovicni FillRate Multitexturing)
--------------------------------------------------------------------------------
The View State is invalid for this page and might be corrupted.
Description: An unhandled exception occurred during the execution of the current web request. Please review the stack trace for more information about the error and where it originated in the code.
Exception Details: System.Web.HttpException: The View State is invalid for this page and might be corrupted.
Source Error:
An unhandled exception was generated during the execution of the current web request. Information regarding the origin and location of the exception can be identified using the exception stack trace below.
Stack Trace:
[HttpException (0x80004005): The View State is invalid for this page and might be corrupted.]
System.Web.UI.Page.LoadPageStateFromPersistenceMedium() +150
System.Web.UI.Page.LoadPageViewState() +16
System.Web.UI.Page.ProcessRequestMain() +421
--------------------------------------------------------------------------------
Version Information: Microsoft .NET Framework Version:1.0.3705.0; ASP.NET Version:1.0.3705.0
Ale ted slibene pripominky:
Proc proboha testujete jen ve 3 aplikacich ?!
Proc na testy Anti-aliasung Car Chase (test silne zavisly na procesoru)? Treba Dragothic je daleko vice o graficke karte ...
4x AA - "urcitou kvalitu"? To je celkem sranda, nechal bych te hrat 10 minut UT2003 s nastavenim AA 4x a pak 6x, a nevedel bys, ktery je ktery ;-)
Xabre 400 - co jsem slysel 2D je naopak velice dobre (375MHz RAMDAC staci) a ten druhy neni myslim 160 ale jen 135MHz, proste pocita s 2. lacinejsim monitorem (k lacine grafice), tak jakapak katastrofa?
Nove ovladace pry ledacos zlepsily, i kdyz problemy s EBM a shadery (vykon i obraz) asi zustavaji, nicmene uz je zpet OC primo v driverech
GF4MX - chtel bych videt NFS6 v 1600x1200 na teto karte, neco jako slideshow ne? ...
Jeste u R9000 je jedna veta dvakrat, tak si to odmazte
vratil jste se z diskuze a vratil jste se na clanek pak jste z clanku pridal prizpevek a naskocila vyse uvedena chyba? O teto chybe vim a brzy ji oprvim.
jen tak dale... konecne vim, co koupit ...
... jeste nez sem koukl na clanek hlasoval sem v ankete "bude určitě lepší" ... a jak vidim... uz se to vyplnuje...
dix
.gree.
Low-end sestava - Celková cena sestavy: 6000 Kč
Standardní sestava - Celková cena sestavy: 9000 Kč (deska za cenu kolem 6000 Kč)
High-end sestava - Celková cena sestavy: 22000 Kč
Vysledky testu jsou ponekud slabsi, nez je obvykle, napr. GeForce 2 MX + Celeron 1GHz mi ve stejnem 3DMarku vychazi cca 2300 - 2400 snad u vsech sestav co jsem kdy testoval. Ale to je celkem fuk, protoze to na celkovem vysledku mnoho nemeni.
..........Starmen..........
Takhle nakupuje PC tuning?
1. podívej se, jak vypadá Tvoje AGP na desce
2. podívej se do nějakého programu, jakou AGP máš
3. podívej se sem http://www.technet.cz/hw/hw_desky/sberniceagp.html
4. možná budeš moudřejší :-)