prvni-recenze-gigabyte-radeon-9500
Hardware Článek První recenze: Gigabyte Radeon 9500

První recenze: Gigabyte Radeon 9500

Dudek Jan

Dudek Jan

6. 12. 2002 00:00 104

Seznam kapitol

1. Úvod 2. Gigabyte Radeon 9500 (řada Maya II) 3. Testy - 3DMark 2001 4. Unreal Tournament 2003
5. Code Creatures 6. Return to Castle Wolfenstein 7. Shrnutí výsledků a závěr

Nejočekávanější grafická karta tohoto roku přichází - je jí Radeon 9500, který přináší DirectX 9 "běžným lidem", tedy těm, kteří si nemohou nebo nechtějí koupit Radeona 9700 Pro. Cena grafické karty s odlehčeným čipem je (či bude) 5000 Kč bez DPH. Technologicky je čip na úrovni nejvýkonnějšího Radeonu 9700. Připravili jsme pro vás jako první v ČR detailní recenzi Radeonu 9500 od Gigabyte.

Reklama

Radeona 9700 Pro netřeba představovat. jedná se v současnosti o 3x "nej" kartu - nejvýkonnější, technologicky nejvyspělejší, ale i nejdražší kartu. Právě to poslední nej odlákalo mnoho nadšenců, kteří by si Radeona 9700 určitě koupili, kdyby nebyl tak drahý. Cena kolem 12 000 Kč hraničí s mrháním peněz - i když dostanete to nejlepší, je možné, že za půl roku koupíte totéž za 60-70% současné ceny (joro: je to smutné ale totéž platí i u jiného HW). Na druhou stranu mnozí věří, že za ty peníze Radeon 9700 skutečně stojí - v české Republice se za dva měsíce, kdy je tato karta k dispozici, prodalo několik set kusů (přesné číslo není známo, protože distributoři informace o prodejích tají), což je na tak drahou kartu nebývalý úspěch. Pravděpodobně se úspěch nových ATI Radeonů 9xxx ještě umocní příchodem nového krále mainstreamu - Radeonu 9500.

  Radeon 9700 Pro Radeon 9700 Radeon 9500 Pro Radeon 9500
Frekvence jádra 320 MHz

275 MHz

275 MHz

275 MHz

Frekvence pamětí 310 MHz

270 MHz

270 MHz

270 MHz

Šířka paměť. sběrnice 256 bit

256 bit

128 bit

128 bit

Velikost paměti 128 MB 128 MB 128 MB 64 MB
Počet pixel pipeline 8

8

8

4

Cena 12000 Kč bez DPH

9000 Kč bez DPH

6500 Kč bez  DPH

5000 Kč bez DPH

Dostupnost září 2002

prosinec 2002

leden 2003 prosinec 2002

8 nebo 4 pixel pipeline - jaký je dopad na výkon?

Nelze pochybovat o tom, že si mnozí z vás koupí Radeona 9500 - je to skvělá grafická karta. Určitě se ale mnoho z vás bude rozhodovat, jestli volit Radeona 9500 Pro s 8 pixel pipeliny (chvíli si ještě počkat) nebo Radeona 9500 bez Pro (koupit ještě pod stromeček) s 4 pixel pipeliny. Musím důrazně upozornit, že Radeony mají pouze 1 TMU na pipeline (nVidie mají 2 TMU na pipeline), což v případě 4 pipelinů Radeony znevýhodňuje - ale kde a jak moc?

DirectX 9 počítá s tím, že pro správný chod her, založených na tomto rozhraní, bude vyžadována karta s 8 pixel pipeline. To znamená, že Radeon 9500 jen částečně odpovídá DirectX 9 - všechny grafické featurky (128-bit barevná preciznost) podporuje, ale hry DX8 / DX9 na něm mohou být o dost pomalejší. To platí i pro složité DirectX 8 hry, které budou obsahovat hodně textur či vysoký fillrate (např. Code Creatures nebo Nature) - zde bude Radeon 9500 bez Pro pokulhávat. Přesto ve starších DirectX 7 hrách, kterých je dnes většina, bude Radeon 9500 jen o něco málo pomalejší než Radeon 9500 Pro.

Vyplatí se počkat na Radeona 9500 Pro? V každém případě - Radeon 9500 vám dnes pojede skvěle, ale v budoucnu byste mohli narazit. Osm pipeline bude nutností!

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama