Od GTX 280 k Titanu X: sedm let GeForce v testech výkonu
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Od GTX 280 k Titanu X: sedm let GeForce v testech výkonu

Od GTX 280 k Titanu X: sedm let GeForce v testech výkonu | Kapitola 10

Z. Obermaier

Z. Obermaier

7. 4. 2015 09:00 83

Seznam kapitol

1. Vývoj grafických karet za sedm let 2. Grafické karty v testu: 2008–2012 3. Grafické karty v testu: 2013–2015 4. Specifikace karet, statistiky 5. Testovací sestava
6. Anno 2070, Assassins Creed III, Battlefield 4 7. Bioshock Infinite, Crysis 3, Dirt Showdown 8. Far Cry 3, Max Payne 3, Metro Last Light, Tomb Raider 9. Shrnutí výkonu, spotřeba 10. Závěr

V dnešním mírně retrospektivním testu se podíváme, kam jsme se posunuli s výkonem grafických karet za posledních sedm let. Jde o výrazný posun či nikoliv? Jak se zvětšily čipy, počty shaderů, jak se měnila spotřeba a cena karet? Srovnáme výkon architektur posledních let, od GTX 280 přes GTX 580, GTX 680, 780 Ti a 980 až k Titanu X.

Reklama

Závěr

Sedm let je dlouhá doba, zejména v IT odvětví. Pro připomenutí, jaký byl rok 2008, zde je pár momentů té doby. Absolutním high-endem tehdy byl Intel pro patici LGA 775, moje tehdejší sestavu tvořil Quad-Core QX9650 na 3,2 GHz, 4 GB pamětí DDR3 a základní deska s čipsetem nForce 790i Ultra od EVGA. Systémem byl Windows XP SP3 a už tehdy jsem hrál na 30" panelu s rozlišením 2560 × 1600. A když už jsme u těch her, v tu dobu jsme hráli první díl Assassins Creed, Bioshock, Crysis, Half Life 2: Episode Two, Mass Effect nebo třeba S.T.A.L.K.E.R. Shadow Of Chernobyl.

Pokud bychom se podívali krapet dál mimo IT svět, tak hitem roku 2008 byl mobilní telefon iPhone 3G, druhá generace iPhonu. A samozřejmě první telefon s Androidem, HTC G1 Dream. Dodnes si pamatuji, jaké jsem s tímto telefonem zažíval muka :). Komu jsou bližší auta, ten rok byla uvedená druhá verze Škody Superb, Audi posílá na trh novou A6 nebo třeba zbrusu nový model Q5, od BMW si od té doby můžete koupit model X6. Mercedes neuvedl nic zásadního, jen facelifty několika modelů, nebo pokračoval s dříve uvedenými modely. Pokud máte rádi Porsche, tento rok byl uveden nový model Cayman (987), Panamera si ještě rok musela na uvedení počkat.

GT200, jádro z roku 2008 bez heatspreaderu
i Zdroj: PCTuning.cz
GT200, jádro z roku 2008 bez heatspreaderu

Všichni budete tedy souhlasit, že rok 2008 je už daleko a vše, co se tehdy událo je „dávno“. A jak se tedy změnily grafické karty GeForce? V roce 2008 jsme měli na trhu čip GT200 s velikostí 576 mm² a 1,4 miliardami tranzistorů, disponoval 240 CUDA jádry a frekvencí 600 MHz. Kapacita pamětí GDDR3 byla 1GB a propustnost 142 GB/s. Dnešní GM200 je velké 601 mm², nese 8 miliard tranzistorů a 3072 CUDA jader. Frekvence jádra je vyšší než 1 GHz a propustnost 12/6 GB pamětí je 337 GB/s.

Tranzistorů je téměř šestkrát více, počet CUDA jader se navýšil třináctkrát, třikrát také stoupl počet texturovacích jednotek a ROPs. Frekvence čipu stoupla asi jen dvakrát, propustnost pamětí také narostla dvakrát. Kapacita se dostala z 1 GB v roce 2008 až na 12 GB (6 GB u Ti verze) v roce 2015. To je celkem impresivní bilance. A co výkon?

Ten se v případě karet na GT200 a GM200 navýšil téměř šestkrát. Za sedm let máme šestkrát výkonnější grafické karty. A to při stejné nebo mírně vyšší spotřebě. Pokud žijete v USA, tak máte tento výkon po sedmi letech i za dosti podobnou cenu. GeForce GTX 280 stála v čas uvedení 649 USD, GeForce GTX 780 Ti stála 699 USD, což bude i cena GeForce GTX 980 Ti. To, že v EU stouply marže a klesl kurs, je už jiná písnička, dnes u nás kupujeme high-end o 7000–8000 Kč dráž než tehdy, v případě extrémně drahých prémiových produktů (Titan), pak o dvacet tisíc dráže.

Jádro GM200 z roku 2015
i Zdroj: PCTuning.cz
Jádro GM200 z roku 2015

Stále si myslíte, že výkon stoupá málo? Je šestkrát výkonnější hardware málo? Já myslím, že nikoliv. Před časem jsem měřil pět let výkonu procesorů Intel a nárůst výkonu byl mezi nejstarším a nejnovějším čipem jen kolem 30 procent. A pokud jsem oba čipy přetaktoval na stejný takt, byl rozdíl deset procent. Výkon grafik tedy stoupá významně více než ten procesorový (a už je to znát ve full HD, kde už ty procesory grafikám přestávají stačit). Šestkrát vyšší herní výkon je dobrý výsledek. Škoda jen té cenové (nejen cenové) politiky EU, kdy zde máme vše významně dražší než v USA. Spílat za to ale nemůžeme výrobcům GPU nebo grafických karet. Ti se snad až na ten nejluxusnější high-end drží u grafických karet stále velmi podobných cenovek.

Jak spustit Crysis 3 na DX10 hardwaru

Od GTX 280 k Titanu X: sedm let GeForce v testech výkonu
i Zdroj: PCTuning.cz

Spustit Crysis 3 v DX10 režimu není složité, stačí stáhnout asi 60MB patch, a hra je zcela normálně hratelná. Tedy alespoň pro testování, nevím zdali je hratelná kompletně celá, ale mě se zdála v pořádku. Dokonce lze nastavit i pokročilé efekty. Funguje FXAA, Ambient occlusion i multiplayer. DX11 knihovny jsou nějak nahrazeny nebo přesměrovány na DX10, který ve hře je od výroby, jen je záměrně potlačeno. Patch stahujte zde.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama