GeForce GTX Titan X: nejvýkonější grafický čip v testu
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek GeForce GTX Titan X: nejvýkonější grafický čip v testu

GeForce GTX Titan X: nejvýkonější grafický čip v testu | Kapitola 18

Adam Vágner

Adam Vágner

17. 3. 2015 03:00 105

Seznam kapitol

1. Nvidia GTX Titan X: představení a parametry 2. Testovací sestava 3. Aliens vs. Predator Benchmark 4. Battlefield 4 5. Bioshock: Infinite, Cliffs of Dover 6. Crysis 3 7. Grid 2 8. Metro: Last Light 9. World of Tanks 9.1 10. Výkon ve 4K: AvP, Battlefield, Bioshock
11. Výkon ve 4K: Cliffs of Dover, Crysis 3, Grid 12. Výkon ve 4K: Metro: Last Light, 13. Boost u GeForce GTX Titan X: Aliens vs. Predator 14. Boost u Nvidia GeForce GTX Titan X: Crysis 15. Boost u Nvidia GTX Titan X: Bioshock 16. Spotřeba (příkon PC), poměr výkon/watt 17. Hlučnost 18. Cena, průměrný výkon, poměr cena/výkon 19. Multi GPU vs. jeden čip a input lag 20. Závěrečné shrnutí

Nvidia dnes oficiálně odstartovala prodeje GeForce GTX Titan X – karty s největším a nejvýkonnějším čipem s architekturou Maxwell a s velkým odstupem nejvýkonnější jednočipovou kartou vůbec. Z předchozích čipů Maxwell zdědil to nejlepší – vynikající poměr výkon/watt, výborné provozní vlastnosti

Reklama

Ceny karet jsou z obchodu CZC.cz, nejsou sice nejnižší a karty seženete i levněji, ale obecně patří v současnosti k těm levnějším a hlavně jde o velký a populární e-shop.

Česká cena GeForce GTX Titan X je opravdu velmi hrubý odhad, zatím je stanovená pouze cena pro americký trh, která je 999 dolarů bez DPH. U nás to bude horší, kromě oslabující koruny se do hry může vložit i slábnoucí euro a v podstatě to může být jakákoliv částka vyšší než 30 400 korun (což je minimum, na kterém u nás v současnosti začíná GTX Titan Black).

Konkrétní částku snad Nvidia upřesní během středy.

Porovnávání Porovnávání
i Zdroj: PCTuning.cz
i Zdroj: PCTuning.cz

Průměrný výkon je průměrem dílčích výsledků. U každého titulu je započítáno jedno z nastavení nejvhodnější pro testovaný segment karet. Následně je vypočítaný procentuální výkon ve vztahu k nejvýkonnější kartě v daném testu. Zprůměrováním všech těchto dílčích výsledků dostaneme průměr celkový.

K tomu, aby karta dosáhla sta procent, by musela být nejvýkonnější ve všech testech.

V průměrech není kvůli započtený Bioshock, u kterého se s některými novějšími ovladači výrazně zvedal výkon.

Pozor na průměry ze standardních testů!

Tentokrát to musím obzvlášť vypíchnout – výkon Titana X je v nižších rozlišeních výrazně zkreslený „nedostatečným“ výkonem procesoru. Neznamená to, že by byl Titan X ve full HD jen o 15 % výkonnější než GTX 980 Gaming, a nelze z toho vyvozovat ani to, že GTX 980 ztrácí na vyšších rozlišeních rychleji výkon – větší problém je skutečně procesor.

Bioshock, Cliffs of Dover, Metro, World of Tanks – ve všech těchto hrách karta neběží po celou dobu naplno a brzdí ji procesor.

Víc než kdy předtím v tomto případě platí, že byste si měli projít podrobné výsledky testů a porovnáním výkonu mezi 1080p a 1440p se přesvědčit, ve kterých hrách už je škálování výkonu u výkonnějších grafik horší kvůli limitu ze strany procesoru.

Porovnávání Porovnávání
i Zdroj: PCTuning.cz
i Zdroj: PCTuning.cz

V rozlišení 2560 × 1080 bodů už je GTX Titan X o čtvrtinu rychlejší, a oproti přetaktované R9 290X dokonce více než o třetinu. A to i v tomto rozlišení občas karta narážela na limit ze strany CPU.

Porovnávání Porovnávání
i Zdroj: PCTuning.cz
i Zdroj: PCTuning.cz

Porovnávání Porovnávání
i Zdroj: PCTuning.cz
i Zdroj: PCTuning.cz

Prakticky totéž platí o poměrech cena/výkon.

Porovnávání Porovnávání
i Zdroj: PCTuning.cz
i Zdroj: PCTuning.cz

Porovnávání Porovnávání
i Zdroj: PCTuning.cz
i Zdroj: PCTuning.cz

Porovnávání Porovnávání
i Zdroj: PCTuning.cz
i Zdroj: PCTuning.cz

Přetaktování

Přetaktování jsem vyzkoušel jen v krátkém asi půlhodinovém sezení, na víc nebyl prostor. Nejde tedy o maximální takt, kterého by bylo možné dosáhnout (hlavně u pamětí) a ani o stoprocentně stabilní takty.

V zátěžovém testu v Crysis na rozlišení na 2560×1440 po zahřátí:

  • GPU běželo na 1063 MHz, ventilátor na 2400 ot./min, teplota 83 °C
  • příkon sestavy byl 360 W při 75 fps. Kartu brzdil limit teploty.

Zvedl jsem výkon větráku na 3360 ot./min,

  • GPU na 1114 MHz, ventilátor na 3360 ot./min
  • příkon sestavy byl 379 W. Teplota klesla na 74 °C, takže GPU brzdil limit spotřeby

Zvedl jsem limit spotřeby na 110 %

  • GPU na 1152 MHz, ventilátor 3362 ot./min,
  • příkon sestavy 396 W, teplota šla na 76 °C, framerate 80 fps, power 105 %

Zvedl jsem offset pro boost o 180 MHz

  • GPU na 1291 MHz, ventilátor stále 3360 ot./min
  • příkon zůstal na 406 W, teplota 77 °C, framerate 87 fps, power 108 % (kartu už zjevně brzdí power limit, takt by měl být kolem 1330 MHz)

Zvedl jsem offset pro boost na 220 MHz

  • GPU na 1329 MHz, ventilátor stále 3360 ot./min
  • příkon na 408 W, teplota 78 °C, framerate 89 fps, power 109 % (kartu už zjevně brzdí power limit).

Zvedl jsem offset pro paměti na 500 MHz (tzn. 8000 MHz efektivně)

  • GPU na 1304 MHz, ventilátor 3360 ot./min,
  • příkon 411 W, teplota 79 °C, framerate 91 fps, (kartu opět brzdí power limit, se zrychlením pamětí zbylo míň šťávy pro GPU a jeho takt klesl o 25 MHz.)

A to byla prozatím konečná. Po deseti minutách Crysis (pravděpodobně kvůli GPU) spadl, takže by k vyšším taktům nepomohlo ani snížení napětí pro jádro (aby se karta vešla do power limitu), ani jeho zvýšení (karta by limitu spotřeby dosáhla o to dříve) jednoznačně bude zapotřebí pro vyšší takty zvednout limit pro spotřebu (modifikovaným BIOSem) i napětí GPU.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama