Nový Maxwell v testu: Asus GTX 960 OC a MSI GTX 960 Gaming
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Nový Maxwell v testu: Asus GTX 960 OC a MSI GTX 960 Gaming

Nový Maxwell v testu: Asus GTX 960 OC a MSI GTX 960 Gaming

Adam Vágner

Adam Vágner

22. 1. 2015 14:00 94

Seznam kapitol

1. GeForce GTX 960: představení a parametry 2. Asus GeForce GTX 960 STRIX: parametry 3. Asus GTX 960 STRIX: chladič, konektory, detaily 4. MSI GeForce GTX 960 Gaming 5. MSI GTX 960 Gaming: chladič, konektory, detaily 6. Karty ve srovnání 7. Testovací sestava 8. Aliens vs. Predator Benchmark 9. Battlefield 4 10. Bioshock: Infinite, Cliffs of Dover 11. Crysis 3 12. Grid 2
13. Metro: Last Light 14. World of Tanks 9.1 15. Boost u Asus GTX 960 STRIX OC: Aliens vs. Predator 16. Boost u Asus GTX 980 STRIX OC: Crysis 17. Boost u MSI GTX 960 Gaming: Aliens vs Predator 18. Boost u MSI GTX 960 Gaming: Crysis 19. Teploty 20. Chování ventilátorů 21. Hlučnost 22. Spotřeba, poměr výkon/watt 23. Cena, průměrný výkon, poměr cena/výkon 24. Závěrečné shrnutí

Nvidia dnes uvádí na trh nový grafický čip GM206, na který se řada z nás čekala asi nejvíc. Konečně máme díky němu úspornou architekturu Maxwell i ve výhodné střední třídě. Otestovali jsme hned dva špičkové modely karet od Asusu a MSI, a nezklamaly nás.

Reklama

GeForce GTX 960 je novým modelem, na který většina z nás čekala asi nejvíc – spadá do populární střední třídy, ve které grafické karty nabízejí dostatek herního výkonu za přívětivou cenu. Jako na potvoru si Nvidia dala u architektury Maxwell právě s novým čipem GM206 pořádně na čas – moc nezbývá, aby to bylo rok po uvedení GeForce GTX 750 Ti a 750 a je to déle než čtvrt roku po uvedení GeForce GTX 980 a 970.

Nový Maxwell v testu: Asus GTX 960 OC a MSI GTX 960 Gaming
i Zdroj: PCTuning.cz

Parametry nového modelu kolovaly už nějaký ten týden po internetu, takže je spíš jen zopakuji – grafický čip s novou architekturou stále je výráběný letitým 28nm procesem. GPU má aktivních 1024 stream procesorů, 64 texturovacích a 32 rasterizačních jednotek.

Oproti minulé generaci došlo k výrazné optimalizaci uspořádání výpočetních bloků a významnému zlepšení u poměru výkon/watt. Streaming multiprocesory jsou oproti Keplerům rozdělené do čtyř bloků se 32 CUDA cores. Každý má vlastní dispatcher a scheduler, takže je jednotlivá jádra možné úkolovat efektivněji, než tomu bylo u architektury Kepler s velkými streaming multiprocessory o 192 CUDA cores.

Nový Maxwell v testu: Asus GTX 960 OC a MSI GTX 960 Gaming
i Zdroj: PCTuning.cz

Kromě toho Nvidia využila při práci s pamětmi obdobně jako u předchozích Maxwellů novou generaci delta komprese. Díky tomu může stejně jako AMD u nových Radeonů R9 285 použít užší paměťovou sběrnici, aniž by se to výrazně podepsalo na výkonu samotné karty. A tuhle vlastnost už tentokrát propašovala i do marketingových materiálů. Karta využívá kombinaci 128bitové sběrnice a pamětí GDDR5 na 7 GHz. Na snímcích s parametry karet tedy budete v souvislosti s propustností pamětí u GTX 960 narážet na dva údaje – kromě 7010 MHz i na „efektivní rychlost pamětí“ ~9300 MHz, která zohledňuje i použitou kompresi a slouží pro lepší představu při srovnávání s předchozí generací. Ani jeden z údajů není po zavedení komprese asi ideální, protože při porovnávání papírových parametrů už nikdy nebudeme srovnávat jablka s jablkama.

Nový Maxwell v testu: Asus GTX 960 OC a MSI GTX 960 Gaming
i Zdroj: PCTuning.cz

Grafický čip má u GTX 960 (s ohledem na schopnosti čipu) nastavené poměrně konzervativní takty – základní takt 1126 MHz a typických 1178 MHz s GPU Boost. Samotný čip přitom běžně dostanete k hodnotám kolem 1450–1500 MHz, pročež Nvidia označila GTX 960 za „Overclocker's dream“.

Jenže toho jsou si vědomi i samotní výrobci a tak je spousta modelů už přímo od výrobce přetaktovaná, a to dost výrazně. Na další přetaktování svépomocí už tolik prostoru nezbude. Hádám, že vzácností budou spíše ty níže taktované modely.

MFAA

Jednou z dalších výhod GTX 960, které Nvidia v prezentaci věnuje větší pozornost, je vyhlazování MFAA (multi–frame anti aliasing). Loni po jejím uvedení bylo MFAA podporované ve dvacítce titulů, v současnosti už by měla fungovat téměř ve všech hrách pro DirectX 10 a 11, které podporují MSAA (s výjimkou Dead Rising 3, Dragon Age 2 a Max Payne 3) a nabídnout kvalitu vyhlazování srovnatelnou s MSAA 4× při vyšším výkonu (podrobnější rozbor najdete třeba na Guru3D). MFAA lze ve hrách aktivovat i přes GeForce Experience bez nutnosti vrtat se v nastavení ovladačů.

Samozřejmostí je i podpora pro DSR („softwarové 4K“, více v recenzi GTX 980), při výkonu GTX 960 už to bude ale zajímavé spíše pro zatvrzelé hráče letitých titulů.

Pro více monitorů a vysoká rozlišení

Vlastností, která naopak do budoucnosti potenciál má, je nový videoengine. Ke GTX 960 lze připojit až čtyři displeje s rozlišením až 5K (včetně podpory až čtyř monitorů se 4K s MST). Podporuje i standard HDMI 2.0, díky kterému lze připojit monitory s rohlišením 4K při 60 Hz přes HDMI. GM206 akceleruje i kompresi a dekompresi nového formátu H.265 (GTX 980 nativně podporuje pouze enkódování). Samozřejmostí je podpora G-sync, o (ne)podpoře adaptivního V-sync přes DisplayPort z VESA standardu 1.2a Nvidia naopak taktně mlčí.

Nový Maxwell v testu: Asus GTX 960 OC a MSI GTX 960 Gaming
i Zdroj: PCTuning.cz

Nám do prvního testu dorazily rovněž výrazně přetaktované modely od Asusu a MSI – Asus GeForce GTX 960 STRIX a MSI GTX 960 Gaming. Minimálně po stránce konstrukce (nebo přesněji rozměrů) se pojetí obou výrobců liší. Posuďte sami:

Nový Maxwell v testu: Asus GTX 960 OC a MSI GTX 960 Gaming
i Zdroj: PCTuning.cz

Nový Maxwell v testu: Asus GTX 960 OC a MSI GTX 960 Gaming
i Zdroj: PCTuning.cz
Nový Maxwell v testu: Asus GTX 960 OC a MSI GTX 960 Gaming
i Zdroj: PCTuning.cz

A jaké mají parametry a co vám nabídnou?

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama