GeForce GTX 980: neuvěřitelný výkon i spotřeba
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek GeForce GTX 980: neuvěřitelný výkon i spotřeba

GeForce GTX 980: neuvěřitelný výkon i spotřeba | Kapitola 20

Adam Vágner

Adam Vágner

19. 9. 2014 02:00 203

Seznam kapitol

1. Maxwell pro highend 2. DSR: Internet zaplaví screenshoty ve 4K 3. GeForce GTX 980: představení karty 4. Detaily 5. Karty ve srovnání 6. Testovací sestava 7. Aliens vs. Predator Benchmark 8. Battlefield 4 9. Bioshock: Infinite, Cliffs of Dover 10. Crysis 3 11. Grid 2
12. Metro: Last Light 13. World of Tanks 9.1 14. Teploty, hlučnost 15. Spotřeba, poměr výkon/watt 16. Cena, průměrný výkon, poměr cena/výkon 17. Boost u GTX 980: Aliens vs Predator 18. Boost u GTX 980: Bioshock: Infinite 19. Boost u GTX 980: Crysis 20. Přetaktování 21. Závěrečné shrnutí

Po zklamání z R9 285 vám snad pořádně spravíme náladu. Nvidia dnes uvádí GeForce GTX 980 a GTX 970, karty, na které čekáme vlastně už od jara, kdy jsme mohli poprvé okusit architekturu Maxwell u skvělé GTX 750 Ti. GTX 980 je 165W karta, která potrápí i ta nejvýkonnější monstra se spotřebou skoro dvakrát vyšší!

Reklama

Přetaktování jsem vzal aspoň letem světem, narazil jsem na limit u spotřeby (byl nastavený na maximum, ale karta už občas skočila na 128–129 %, takže přibrzdila a dál nešlo zvedat takty, o napětí nemluvě). Celé přetaktování tedy probíhalo bez zvýšeného napětí (při taktech, na které kartu pustil limit spotřeby, ale stačilo i defaultní).

Taktoval jsem při spuštěném zátěžovém testu v Crysis. Nejprve jsem zvedl limity pro teploty a spotřeby, už jen tím karta poskočila z 1139 na 1253 MHz u GPU, následovalo navýšení offsetu taktů GPU, jakmile čip běžel asi dvě minuty na 1441, tak jsem nastavil ventilátory na maximum a zkusil zvedat takty dál. Už u offsetu 200 MHz ale karta narážela na limit spotřeby – to je patrné i z toho, že se při zvedání offsetu spotřeba dál nezvyšovala a ke konci už se se zvyšováním offsetu nezvedaly ani takty.

V tabulce je jakýsi zápisníček z toho, jak jsem postupoval, zvýrazněný je parametr, který jsem v daném kroku měnil

limit offset cpu offset pamětí reálný takt gpu reálný takt pamětí core fan [rpm] temp GPU  fps příkon PC [W]
79 °C/100 % 0 0 1139 3506 1,187 2080 80 91 286
125% 0 0 1253 3506 1,187 2770 83 99 342
125% 152 0 1399

3506

1,187 2814 85 108 357
125% 201 0 1441 3506 1,187 2960 85 109 363,8
125% 201 0 1441 3506  1,187 4160 74 109 363
125% 250 0 1493 3506 1,187 4160 74 111 363,7
125% 273 0 1507 3506 1,162 4100 73 113 363,4
  300               crash
125% 251 0 1494 3506 1,162 4100 70 113 363,4
125% 251 500 1467 4010 1,162 4100 70 115 359
125% 220 602 1454 4104 1,187 4100 71 114 360
    700             artefakty

Konečná hodnota, kterou karta ustála (ale neříkám, že byla byla dlouhodobě stabilní) je nějakých 1480–1500 MHz (na základním napětí!) a něco mezi 8200 a 8400 MHz u pamětí, výkon poskočil jen navýšením limitů výkon z 91 na 99 MHz a s následným zvedáním offsetů jsem se dostal ke 114 fps. To celkem jde, ne?

Právě to, že kartu škrtí limit spotřeby, je výzvou pro všechny, které baví vrtat se v BIOSech karet. Dá se vytušit, že po jejich posunutí by 1500 MHz na jádře pro naši kartu nebyla konečná.

Zbývá dodat už jen obvyklé: ale záleží na kusu, u vaší karty může být výsledek mnohem horší (anebo lepší).

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama