Přehled nejvýznamnějších grafik historie - díl II. | Kapitola 7
Seznam kapitol
V prvním díle přehledu nejvýznamnějších grafik historie jsme prošli karty od 3dfx Voodoo až pod GeForce 4 Ti. Na ty dnes navážeme a rozebereme například nejúspěšnější generaci grafik ATI — Radeony 9000. I nVidia však měla v posledních deseti letech výborné karty. Pamatujete ještě GeForce 6600 GT nebo 8800 GT?
schéma grafického jádra R600 (ATI Radeon HD 2900 XT)
Ačkoliv je kapitola nadepsána ATI Radeon HD 3800, rozepíši se nejprve o starší grafické kartě ATI Radeon HD 2900 XT. Ten totiž jako první herní karta ATI určená pro osobní počítače přinesl unifikovanou architekturu. Výše uvedená přesná definice je nezbytná, první grafickou kartou s unifikovanou architekturou byla totiž karta ATI Xenos pro herní konzoli Microsoft Xbox 360. V čipu R600 je architektura čipu Xenos převzata (unifikace, hardwarový teleselátor), zkombinována s architekturou Radeonů X1000 (sběrnice ring bus, UTDP řídící jednotka) a výrazně vylepšena (podpora DirectX 10).
Z pohledu jádra a technologické i hardwarové výbavy bylo jádro R600 ještě výrazně extrémnější než konkurenční G80 (GeForce 8800 GTX). Uveďme výše zmíněný hardwarový teselátor (požadavek pro podporu DirectX 11), i na poměry dnešní doby extrémní 512 paměťovou sběrnici (vnitřní ring bus sběrnice měla dokonce 1024 bitů!) a celkově výrazně modifikovanou architekturu.
V praxi však mělo jádro R600 velké problémy. Jeho zaměření na podporu nových technologií bylo tak velké, že šlo na úkor optimalizací pro technologie použité v tehdejších hrách. Výkon karty Radeon HD 2900 XT tak ani zdaleka neodpovídal předpokladům, nemluvě o velkém zpoždění proti konkurenčním kartám GeForce 8800 a šíleným provozním vlastnostem karty. Tehdy se říkalo, že Radeon HD 2900 XT ukáže svůj potenciál ve připravovaných hrách, které už budou DirectX 10 a nové technologie podporovat. Bohužel ani to se nepotvrdilo a Radeon HD 2900 XT prohrál vše co mohl.
schéma grafického jádra RV670 (ATI Radeon HD 3850 a 3870)
Po fiasku s Radeony HD 2000 vydala nVidia ještě lepší GeForce 8800 GT a zdálo se, že se ATI (tehdy už pod křídly AMD) řítí přinejmenším do obrovských problémů. Přibližně měsíc po vydání 8800 GT se však objevily Radeony HD 3850 a 3870. Postaveny byly na jádře RV670, které se architekturou téměř nelišilo od staršího R600. Zmenšil se ale výrobní proces (z 80 na 55 nm, pro srovnání 8800 GT používala 65nm technologii), přibyla vcelku zbytečná podpora DirectX 10.1 a především se inženýři ATI zaměřili na optimalizaci a efektivitu jádra. Radeonu HD 3870 rázem k dosažení stejného výkonu jako HD 2900 XT stačila jen poloviční 256bitová paměťová sběrnice a 512bitová vnitřní ring bus, stejný počet shaderů, frekvence a výměna pamětí GDDR3 za rychlejší GDDR4.
vlevo ATI Radeon HD 3850, vpravo HD 3870
Při stejném výkonu jako HD 2900 XT měly Radeony HD 3800 nesrovnatelně lepší provozní vlastnosti a především vynikající cenu. Zatímco o něco výkonnější GeForce 8800 GT od nVidie stála okolo šesti tisíc, Radeon HD 3870 jste pořídili za pět a HD 3850 ještě o tisícovku levněji. Cena byla nastavena přesně tak, aby byl poměr cena/výkon nových karet stejně dobrý jako u 8800 GT, která se mezitím stala etalonem. Karty navíc měly ještě jednu velkou výhodu — byly ihned dostupné. Výjimkou tak nebyly případy, kdy zákazníci otrávení věčným čekáním na 8800 GT sáhli raději po Radeonu HD 3870.
test grafických karet ve hře Company of Heroes z listopadu 2007 (zdroj: PCTuning)