SLI versus CrossFire — podrobné srovnání multi GPU | Kapitola 13
Seznam kapitol
Ve světě herních grafických karet je jen málo kontroverznějších věcí než zapojení více karet v jednom počítači. Zatímco jedni považují SLI a CrossFire za zlo, kterému je nutné se vyhnout, druzí jej uznávají jako možnou cestu k dosažení maximálního výkonu. Jak je tomu doopravdy, jsme zjišťovali v obsáhlém srovnání založeném na měření latencí.
Jak je dobře patrné z naměřených výsledků, v drtivé většině her škáluje výkon ve hrách při zapojení více grafických karet současně výborně. Nárůst průměrných fps je často dvojnásobný. I při započítaném vlivu nulového škálování u hry Grand Theft Auto: Episodes from Liberty City a mizerného škálování u ArmA II je průměrný nárůst výkonu u dvou karet nVidia GeForce GTX 680 zapojených do SLI 80 %, u dvou AMD Radeonů HD 7970 GHz Editition v CrossFire pak o pět procent menší.
Pokud se zaměříme na analýzu microstutteringu a rovnoměrné prodlevy při vykreslování, vedou si multi GPU zapojení výrazně hůře. Ve všech testovaných hrách je u systémů SLI i CrossFire vidět zvýšená nerovnoměrnost. U některých her jako je Hitman: Absolution nebo Max Payne 3 jsou rozdíly jen malé, většinou je tomu ale naopak. Existují i extrémní případy, jako je hra Tomb Raider, kdy framerate s dvojicí Radeonů zapojených do CrossFire sice teoreticky vzrostl z 33 na 42 fps, reálně však hra běžela pomaleji než s jednou kartou.
V průměru se s druhou grafickou kartou samozřejmě dočkáte nárůstu výkonu, reálný zisk ale samozřejmě není okolo 75-80 %. Konkrétně u dvojice karet GeForce GTX 680 v SLI se pohybuje okolo 50 %, v případě dvou Radeonů HD 7970 GHz Edition v CrossFire je pak o deset procent nižší. Ani to ale dle mého názoru nejsou vůbec špatné výsledky.
Jak ukázala provedená měření, systémy zapojení více grafických karet v jednom počítači SLI a CrossFire mají stále své mouchy. I nadále tak platí, že je daleko lepší volbou koupit jednu výkonnější grafickou kartu než dva slabší modely. Teoreticky s nimi sice budete mít vyšší výkon, obě technologie v průměru zvýší průměrné fps o vysokých 75-80 %, reálný nárůst však bude výrazně menší. Po započítání vlivu znatelně zvýšených nerovnoměrných prodlev mezi jednotlivými snímky vám SLI zvýší výkon ve hrách v průměru přibližně o polovinu, CrossFire pak o čtyřicet procent. SLI i CrossFire jsou tak vhodné hlavně pro zájemce o úplný highend, kteří už si jednu výkonnější kartu koupit nemohou. V současnosti to platí především o SLI zapojení karet nVidia GeForce GTX Titan, případně o SLI/CrossFire zapojení testovaných karet nVidia GeForce GTX 680 a AMD Radeon HD 7970 GHz Edition.
Dnešní test dále potvrdil již dříve zjištěnou skutečnost, že o něco rovnoměrnější framerate v současnosti podávají grafické karty nVidia GeForce. Zatímco čistě podle průměrných fps je Radeon HD 7970 GHz Edition proti GeForce GTX 680 rychlejší o téměř 20 %, po započtení vlivu nerovnoměrných latencí je rozdíl jen okolo tří až čtyř procent. I tak je ale Radeon stále znatelně výhodnější volbou, je totiž o nezanedbatelné dva tisíce levnější. Podobný souboj svedly multi GPU zapojení obou výrobců. Po započtení vlivu nerovnoměrnosti latencí sice o čtyři procenta zvítězila dvojice karet GeForce GTX 680, cenový rozdíl 20 ku 24 tisícům v neprospěch zelených však opět ukazuje na lepší poměr cena/výkon u dvojice karet AMD Radeon HD 7970 GHz Edition zapojených do CrossFire.
Poděkování
Za možnost použití programu FrapsCut děkuji jeho tvůrci Webwalker.