SLI versus CrossFire — podrobné srovnání multi GPU
Seznam kapitol
Ve světě herních grafických karet je jen málo kontroverznějších věcí než zapojení více karet v jednom počítači. Zatímco jedni považují SLI a CrossFire za zlo, kterému je nutné se vyhnout, druzí jej uznávají jako možnou cestu k dosažení maximálního výkonu. Jak je tomu doopravdy, jsme zjišťovali v obsáhlém srovnání založeném na měření latencí.
Dvojice ATI Radeonů X1800 XT v CrossFire (zdroj: hardware.info)
Historie novodobé možnosti souběhu více grafických karet v jednom počítači pro zrychlení běhu her se začala psát přibližně osm let zpět při nástupu rozhraní PCI Express. To nahradilo dosluhující port AGP. Bylo to v době grafických karet nVidia GeForce řady 6000 a AMD Radeon X1000. Jako první tuto možnost v podobě technologie SLI nabídla nVidia. Škálování ve hrách však bylo špatné a nárůsty výkonu v průměru velmi nízké. Ještě hůře si vedla konkurenční technologie CrossFire od ATI. K rozjetí zapojení bylo potřeba mít speciální kartu z řady CrossFire Edition a nutností byla též speciální externí propojka přes upravené DVI konektory. Nárůst výkonu s druhou kartou pak byl u CrossFire v praxi ještě nižší než u SLI .
nVidia GeForce GTX 690
Přes velké počáteční problémy se obě firmy multi GPU zapojení nevzdaly a postupně jej začaly vylepšovat. S většími či menšími úspěchy se SLI i CrossFire postupně dostaly až do dnešního stavu, kdy se škálováním ve většině her nejsou větší problémy a s patřičně výkonným procesorem je nárůst průměrného počtu fps s druhou kartou často i téměř dvojnásobný. De facto jako samozřejmost už dnes bereme také duální grafické karty s cenou přes dvacet tisíc korun s daní, které bojují o zájem zákazníků v nejvyšší kategorii.
průběh frametimes naměřený s SLI zapojením dvou karet nVidia GeForce GTX 680
Přesto i dnes trpí multi GPU grafických karet řadou problémů. Kromě vyšší spotřeby, hlučnosti a velkých nároků na prostor ve skříni je to především microstuttering neboli nerovnoměrnost frameratu. Dvojice karet sice generuje velký počet snímků za sekundu, prodlevy mezi nimi však nejsou rovnoměrné a nárůst plynulosti vnímaný lidským okem proto není takový, jaký bychom očekávali. Právě na vývoj v této oblasti je zaměřen dnešní článek, ve kterém jsme proti sobě postavili dva AMD Radeony HD 7970 GHz Edition v režimu CrossFire a dvě karty nVidia GeForce GTX 680 zapojené v režimu SLI. Rozhodně tentokrát doporučuji přečtení teoretické části článku (přesněji kapitol Problematika měření fps a Fraps versus FCAT). Abych totiž mohl srovnat míru microstutteringu a reálnou plynulost her s jednotlivými kartami, bylo nutné použít metodu měření latencí namísto klasického měření frameratu.