Rozhovor v zeleném rouše, David Koblížek ze společnosti nVidia
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Rozhovor v zeleném rouše, David Koblížek ze společnosti nVidia

Rozhovor v zeleném rouše, David Koblížek ze společnosti nVidia

Tomáš Šulc

Tomáš Šulc

18. 4. 2013 03:00 41

Seznam kapitol

1. O grafických kartách GeForce 2. GeForce GTX Titan — zvláštní názvem i cenou 3. Přeznačování grafických karet 4. Omezení pro výrobce a kauza MSI GTX 680 Ligtning
5. Přibalování her ke grafickým kartám 6. nVidia a technologie pro hraní her 7. Nová generace konzolí bez hardwaru Nvidie 8. Co se jinam nevešlo

Jak jsme vám před časem slíbili, přinášíme rozhovor s Davidem Koblížkem, PR společnosti nVidia pro střední a východní Evropu. Témat rozhovoru byla celá řada. Zeptal jsem se i na řadu kontroverzních věcí, jako je skomírající PhysX, nová herní konzole bez hardwaru nVidie nebo tolik neoblíbené a opět aktuální přeznačování grafických karet.

Reklama

Ačkoliv jsou poslední roky z ekonomického hlediska značně problematické a řada firem bojuje s klesajícími prodeji i zisky, americké nVidie jakoby se to vůbec netýkalo. Firma loni zaznamenala rekordní obrat i zisk. nVidia je však nejen úspěšná, ale často také značně kontroverzní firma. Stačí zmínit témata jako časté přeznačování grafických karet, ústup ze segmentu herních konzolí či vývoj nových technologií jako GeForce Experience a je zřejmé, že o zajímavá témata k diskusi nebyla při rozhovoru nouze.

Rozhovor v zeleném rouše, David Koblížek ze společnosti nVidia
i Zdroj: PCTuning.cz

Mluvil jsem s Davidem Koblížkem, marketingovým zástupcem firmy pro region střední východní Evropy. Ve firmě pracuje dva roky. Zajímavostí je, že dříve mimo jiné pracoval pro firmu AMD. Není ostatně jediným, bývalých zaměstnanců AMD je v nVidii řada včetně spoluzakladatele a výkonného ředitele Jen-Hsun Huanga. Sám k tomu dodává, že do AMD nastoupil ještě před akvizicí ATI.

Prodejní čísla a výhody karet GeForce

Začněme k u herních grafických karet GeForce. Je Nvidia spokojena s prodeji aktuální generace GeForce 600?
Nvidia je s aktuální generací nadmíru spokojená, prodává se velmi dobře. Během posledních dvou let náš celosvětový podíl v diskrétních grafických kartách vzrostl z 59 na 66 % navzdory tomu, že prodeje rozhodně netlačíme nízkou cenou.

Rozhovor v zeleném rouše, David Koblížek ze společnosti nVidia
i Zdroj: PCTuning.cz

Jak jsou vůbec herní grafické karty pro Nvidii důležité? Nejsou už jen na okraji zájmu a hlavní část příjmů pochází z jiných oblastí (Tegra atd.)?
Záběr Nvidie je dnes mnohem širší než dříve, například Tegra velmi rychle nabírá na síle. Přesto jsme pořád GPU společnost a konkrétně GeForce je stále číslo jedna z hlediska obratu i zisku.

Lze uvést konkrétní čísla?
Za rok 2012 dosáhl trh s kartami GeForce obratu 2,2 miliardy dolarů. Pro srovnání Tegra (mimochodem s velkým meziročním nárůstem okolo 50 %) dosáhla přibližně půlmiliardového obratu a karty Quadro obratu 750 milionů dolarů. Jejich prodej jako jediný meziročně stagnoval. Celkový obrat činil v minulém roce 4,3 miliardy. Šlo o nejlepší výsledek v historii firmy. Karty GeForce tedy tvoří přibližně polovinu našeho obratu.

Lze uvést, kolik kusů grafických karet GeForce se u nás měsíčně prodá a kolik kusů je to celosvětově?
V loňském roce se v Česku a na Slovensku prodalo celkem 190 000 diskrétních grafických karet. Zhruba jedna třetina z nich spadá do segmentu Performance a Enthusiast, dvě třetiny stále tvoří Mainstream. Pokud jsme v první otázce zmínili celosvětový podíl Nvidie, na našem trhu činí 64 %.

Rozhovor v zeleném rouše, David Koblížek ze společnosti nVidia
i Zdroj: PCTuning.cz
Rozhovor v zeleném rouše, David Koblížek ze společnosti nVidia
i Zdroj: PCTuning.cz


vlevo AMD Radeon HD 7870, vpravo nVidia GeForce GTX 660

Vezměme příklad GeForce GTX 660 a Radeonů HD 7800. Jde o karty s podobným výkonem i cenou. Proč bych měl koupit právě GTX 660 a ne třeba HD 7870?
Nvidia věnuje hodně času vývoji grafických karet a snaží se přinášet technologie, které by měly vylepšit zážitek z hraní. Příklady jsou PhysX, 3D Vision, GeForce Experience nebo TXAA. Dále je to podpora herních vývojářů a podpora samotných grafických karet skrze pravidelně aktualizované ovladače. Zejména u nich jsem přesvědčen, že máme proti konkurenci jasnou výhodu.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama