GTC skončilo – TEGRA a automobilový průmysl
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek GTC skončilo – TEGRA a automobilový průmysl

GTC skončilo – TEGRA a automobilový průmysl | Kapitola 2

Jan Buriánek

Jan Buriánek

23. 3. 2013 15:00 12

Seznam kapitol

1. Třetí klíčová řeč: Ralph V. Gilles 2. Gigapixelové obrázky, mikronové mikroskopy 3. Speciální knihovny od nVidia – vlny a pokročilý AA

Poslední den konference GTC je standardně velmi odborný, konkrétní a zůstávají jen ti nejotrlejší zájemci o obor. V zásadě se věnuje detailům knihoven, programátorským fíglům, odborným aplikacím v CUDA výpočtech a samozřejmě zazní i poslední (a nejzajímavější) klíčová řeč. Ta se týkala vývoje aut a výpočtech při návrhu.

Reklama

Poslední den je odbornější, a tak zaznívají velmi pozoruhodné odborné příspěvky o využití GPU. Řadu seminářů popisovala nadstandardně velké rozlišení obrazu. Šlo jak o vzdálené snímkování Země (obrazy mají v průměru od 110 Gpix a více), tak o speciální mikroskopové metody, které dokážou pořídit obraz objektů o velikosti několika nanometrů. Vědecké pracoviště Advanced Light Source (ALS) potřebuje pro zpracování 54 TB dat z jednoho měření opravdu velkou výpočetní sílu. Díky CUDA však na výsledek nečeká týdny, ale cca jeden den, někdy i hodiny. To dělá z takto složitého měření skutečně použitelný nástroj.

GTC skončilo – TEGRA a automobilový průmysl
i Zdroj: PCTuning.cz

Samostatné příspěvky se týkaly gigapixelových obrázků. Jde jak o akvizici pomocí mnoha kamer, tak o robotické zpracování a následné korektní zobrazování. Pro interaktivní práci s gigantickými gigapixelovými bitmapami je třeba správné předzpracování (tam se značně uplatňuje právě CPU akcelerace). Následné zobrazení předpřipravených struktur využívá jak rekonstrukčních filtrů (CUDA), tak 2D akcelerovaného výkonu karet. Zde připomeňme, že TEGRA 4 má v sobě přímou podporu funkcí pro mosaicing a stitching. Tyto nástroje mohou zvyšovat rozlišení obrazu v mobilních zařízení metodami výpočetní fotografie.

GTC skončilo – TEGRA a automobilový průmysl
i Zdroj: PCTuning.cz

Gigantické projekce, gigantické modely

Vedle zpracování velkých dat se objevilo i nemálo příkladů klasických „3D“ témat z oblasti virtuální reality. Zajímavá byla například prezentace nejlepšího vizualizačního centra světa VRAC|HCI (Iowa State University). Centrum bylo původně určeno pro tréning vojáků a pro vojenské aplikace obecně, ale postupně přebralo úlohu nejlepšího vizualizačního centra v zemi s civilním užitím. VRAC vlastní jak pokročilou imersivní stěnu o rozlišení 22Mpix, tak naprosto ojedinělý CAVE 3D systém (virtuální „jeskyně“), který je osazen 24 projektory s rozlišením 4K a výpočetním clusterem 49 počítačů (každý osazen kartou Quadro 6000). Šestistranný CAVE skutečně není standardně mnoho k vidění a jeho provedení je skutečně výjimečné. Na přednášce zaznělo mnoho praktických rad pro budování takových mimořádně rozsáhlých vizualizačních center (v menším měřítku můžeme podobnou technologii spatřit na ČVUT, na VUT Brno nebo dokonce na VOŠ Novovysočanská).

GTC skončilo – TEGRA a automobilový průmysl
i Zdroj: PCTuning.cz

I přes velmi silné 3D grafické akcelerátory typu TITAN nejsme schopni zobrazit některé rozsáhlé gigantické modely z průmyslu. Příkladem jsou celé modely vrtných plošin, lodí, letadel apod. Tyto objekty mají často několik set miliónů polygonů. Yong Cao ve své přednášce uvedl několik metod, jak systémově zjednodušit masivní 3D modely a připravit je pro adaptivní zobrazování ve 3D prostředí. Díky tomu již není problém zobrazit třeba model Boeingu 777 s více než 300 milióny polygonů.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama