Hrajeme plynule na slabších grafických kartách | Kapitola 9
Seznam kapitol
Hrát při nejvyšším nastavení detailů by chtěl asi každý. Dostatečně výkonný hardware však má jen málokdo. Připravili jsme proto rozbor, ve kterém jsme na Radeonu HD 7770 a GeForce GTX 650 vyzkoušeli 18 nových her. Cíl byl přitom jasný — dosáhnout průměrných 40 a minimálních 30 fps při co nejmenším snížením kvality grafiky.
Smyslem dnešního článku bylo vyzkoušet, jak moc je nutné u moderních her snižovat detaily, pokud si je chcete plynule zahrát na slabých grafických kartách nižší střední třídy typu AMD Radeon HD 7770 nebo nVidia GeForce GTX 650 v kombinaci s relativně slabým dvoujádrovým procesorem řady Intel Core i3 a Full HD rozlišením. Jak je vidět z naměřených výsledků, jsou hry, u kterých detaily není nutné snižovat téměř vůbec (F1 2012, Serious Sam 3) a stejně tak jsou hry, které stanovaných průměrných čtyřicet snímků za sekundu neběžely ani po snížení všech detailů na úplné minimum (Alan Wake).
V průměru je nutné snížit detaily přibližně na střední. Mezi nastavení, která jsou téměř vždy nejvíce náročná na výkon, zatímco rozdíl v kvalitě grafiky není až tak velký, patří úroveň DirectX. V řadě her jako Max Payne 3, Hitman: Aboslution nebo Metro 2033 si v zápalu hraní vůbec nevšimnete, zda jsou některé objekty teselované, zatímco framerate může být třeba o třetinu vyšší. Stejně tak se vyplatí sledovat nastavení, která jsou pro danou hru specifická a mění speciální efekty. Patří sem GPU akcelerace PhysX, CUDA akcelerované efekty v Just Cause 2, technologie TreeFX pro vlasy v Tomb Raider a podobně. Po vypnutí o ně sice přijdete, jejich hardwarová náročnost je však většinou obrovská. Jen zřídkakdy má naopak smysl snižovat rozlišení textur. Výkon se většinou zvýší jen u karet, které mají méně než 1 GB grafické paměti. I u levných karet s cenou okolo dvou tisíc je přitom 1 GB grafické paměti de facto samozřejmostí.
Dále mám z dlouhodobého testování her zkušenosti (a měření pro tento článek to jen potvrdila), že při středním nastavení detailů je snížení kvality grafiky při běžném hraní téměř nepostřehnutelné, zatímco rozdíl ve výkonu je znát. Výjimkou nejsou ani případy, kdy ani rozdíly mezi grafikou při minimálním a maximálním nastavením detailů nejsou nijak závratné. Rozdíl ve výkonu se naproti tomu pohybuje v násobcích.
Poděkování
Za možnost použití programu FrapsCut děkuji jeho tvůrci Webwalker.
Děkuji internetovému obchodu Alfa.cz, který do testu zapůjčil grafické karty.