Výběr toho nejlepšího z GPU Technology Conference 2012
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Výběr toho nejlepšího z GPU Technology Conference 2012

Výběr toho nejlepšího z GPU Technology Conference 2012 | Kapitola 5

Tomáš Šulc

Tomáš Šulc

30. 5. 2012 03:00 20

Seznam kapitol

1. Co je GPU Technology Conference 2. Vývoj CUDA a ray tracing na GeForce GTX 690 3. Jádro Kepler GK110 a jeho parametry 4. Novinky v architektuře Kepler
5. GeForce Grid — nová technologie hraní v cloudu 6. Oheň v počítačových hrách — fotorealismus na dosah? 7. Simulace chování zvířat pomocí GPU 8. S GPU na Měsíc, Tegra v autě

Měli jsme možnost zúčastnit se GPU Technology Conference 2012, největší konference zaměřené na grafické karty a technologií okolo nich. Ačkoliv je celá akce primárně zaměřena na odbornou veřejnost, zajímavostí pro „běžné“ uživatele bylo také dost. Ukážeme vám například vykreslování pomocí ray tracingu v reálném čase.

Reklama
Výběr toho nejlepšího z GPU Technology Conference 2012
i Zdroj: PCTuning.cz

Druhou velkou novinkou, kterou nVidia na letošním GTC představila, je technologie cloudového hraní GeForce Grid. Hraní v cloudu neboli hraní her na vzdáleném serveru, kdy hráčova konzole funguje jen jako jednoduché vstupní a výstupní zařízení, zatímco výpočet celé hry běží na vzdáleném serveru, není žádnou novinkou a některé firmy již tuto službu především v USA více či méně úspěšně provozují (OnLive, Gaikai). Obrovskou výhodou této technologie je, že třeba i na miniaturním notebooku nebo tabletu si můžete na nejvyšší detaily zahrát nejnáročnější hry jako je Crysis 2 nebo Grand Theft Auto IV. Hry přitom vůbec nemusíte mít zakoupené, stačí jen zaplatit měsíční poplatek za službu cloudového hraní, který se obvykle pohybuje okolo 10-20 dolarů měsíčně.

Výběr toho nejlepšího z GPU Technology Conference 2012
i Zdroj: PCTuning.cz

Cloudové hraní však má současně spoustu problémů, z nichž největším je vysoká latence mezi stisknutím klávesy a projevením změny na monitoru. nVidia tvrdí, že se ji tento problém podařilo vyřešit a odezva hry je podobná jako při hraní na běžné herní konzoli typu Playstation 3 nebo Xbox 360. Společnost v první řadě tvrdí, že na serveru s licencovanými kartami GeForce Grid dokáže samotný výpočet provést jen za přibližně poloviční čas než na domácí herní konzoli. Následuje zachycení snímku z framebufferu a komprese pomocí formátu H.264, odeslání dat přes internet, dekomprese na koncovém zařízení a zobrazení snímku na monitoru. S výjimkou zobrazení dat na displeji přitom nVidia u každého kroku tvrdí, že se jí proti konkurenčním cloudovým technologiím podařilo odezvu snížit. Je přitom otázka, proč tomu věřit. Na rychlost přenosu dat po internetu nebo rychlost dekódování H.264 videa na koncovém zařízení totiž GeForce Grid nemůže mít žádný vliv. Plně věřit se dá jen rychlé komprimaci videa, grafické karty GeForce Grid totiž mají hardwarový enkodér a mohou sahat přímo do příslušné části paměti grafické karty.

Výběr toho nejlepšího z GPU Technology Conference 2012
i Zdroj: PCTuning.cz

Že to nVidia myslí s cloudovým hraním opravdu vážně dokázala tím, že hned během GTC představila první grafickou kartu licencovanou pro GeForce Grid. Půjde o zatím bezejmenný model s dvojicí plně aktivních jader GK104, které nabídnou celkem 3072 unifikovaných shaderů a celkový výkon 4,7 TFLOPS (frekvenci jader nVidia nezveřejnila). Každé jádro bude mít k dispozici 4 GB paměti GDDR5 a paměťová propustnost bude 320 GB/s (lze tedy očekávat efektivní frekvenci pamětí okolo 5,1 GHz). Karta by se na trh měla dostat během léta, cena zatím taktéž není známá. Na rozdíl od všech současných řešení pro cloudové hraní může na každé kartě běžet několik her současně, což nVidia prezentuje jako jednu z hlavních výhod technologie GeForce Grid.

Výběr toho nejlepšího z GPU Technology Conference 2012
i Zdroj: PCTuning.cz

Ke cloudovému hraní GeForce Grid si dovolím přidat také osobní zkušenost. nVidia totiž na výstavě souběžně probíhající s GTC nabídla možnost GeForce Grid osobně vyzkoušet, čehož jsem samozřejmě využil a zahrál si na vzdáleném serveru akční střílečku Bulletstorm. Servery byly údajně umístěné deset mil od budov, kde se konala konference a odezvou hry jsem byl příjemně překvapen. Pokud patříte k velmi náročným hráčům vyžadujícím vysoký a stabilní framerate, budete odezvu cítit a pro hraní rychlých akčních her jako je právě Bulletstorm GeForce Grid není úplně vhodný. Velmi dobře si ale dovedu představit, že si s téměř neznatelnou odezvou zahrajete nějaké méně náročné hry jako jsou budovatelské strategie, adventury, RPG a podobně.

Pro občasného hráče, kterému k plnému zážitku stačí jen okolo 30 fps pak bude odezva GeForce Grid dostačovat v zásadě k hraní jakékoliv hry. Hned druhým dechem je však samozřejmě nutné dodat, že je otázkou, jak se bude GeForce Grid chovat v reálných podmínkách při bezdrátovém připojení na internetové síti v České Republice. Stejně tak je otázkou, kdy, za jakou cenu a zda vůbec v ČR nějaká společnost bude cloudové hraní přes GeForce Grod nabízet. Odpověď na tyto otázky ukáže až čas.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama