Výběr toho nejlepšího z GPU Technology Conference 2012 | Kapitola 2
Seznam kapitol
Měli jsme možnost zúčastnit se GPU Technology Conference 2012, největší konference zaměřené na grafické karty a technologií okolo nich. Ačkoliv je celá akce primárně zaměřena na odbornou veřejnost, zajímavostí pro „běžné“ uživatele bylo také dost. Ukážeme vám například vykreslování pomocí ray tracingu v reálném čase.
Vývoj CUDA za poslední čtyři roky
Jak už bylo řečeno, CUDA je vlastní rozhraní nVidie, které umožňuje na grafických kartách provádět obecné výpočty (programy napsané v jazycích C, C++ a Fortran). Ty díky velkému paralelnímu výpočetnímu výkonu grafických čipů běží násobně rychleji než na klasickém procesoru. CUDA podporují unifikované architektury G80, GT200, Fermi a Kepler a poprvé bylo příslušné SDK (Software Development Kit — software pro vývoj) uvolněno v roce 2007. Konkurenční technologií pro rozhraní CUDA je Stream pro grafické karty AMD, AMD se však v tomto segmentu trhu nedaří ani zdaleka tak dobře jako nVidii. Ta si naopak nemůže stěžovat, CUDA je v profesionální a akademické sféře opravdu velmi oblíbená, v současnosti například grafické karty nVidia používají tři z pěti nejvýkonnějších superpočítačů na světě a staví se další, který by měl obsadit samotnou pozici číslo jedna.
Že se nVidii v oblasti paralelního programování velmi daří se snaží dokázat například pomocí počtu zveřejněných technických dokumentů ve srovnání s rozhraními Hadoop a OpenMP, které se také používají pro paralelní programování.
úvodní keynote z GTC 2012, technická dema na GeForce GTX 690 začínají od 4:04
V jedné z částí úvodní prezentace se nVidia rozhodla ukázat, co vše je dnes možné v reálném čase vykreslovat na grafických kartách. Protože z videa jsou technické možnosti grafiky patrné mnohem lépe než z jedné či dvou fotografií, rozhodně doporučuji přiložené video na YouTube shlédnout, ideálně v nejvyšší dostupné kvalitě 720p (technická dema začínají v čase 4:04 a trvají až do konce videa).
V prvním technickém demu jsou průhledné skleněné válce s realistickou fyzikou a především ukázkovým lomem světla, ve druhém videu je pak dobře vidět realistické chování kapaliny a především vykreslování pomocí ray tracingu v reálném čase, což je technologie budoucnosti a nabídne fotorealistický vzhled počítačových her. Je však nutné dodat, že na takové hry si budeme muset ještě řadu let počkat, byť vykreslování jednodušší scény pomocí ray tracingu v reálném čase na jedné grafické kartě (GeForce GTX 690) rozhodně znamená obrovský krok kupředu.