Výběr toho nejlepšího z GPU Technology Conference 2012
Seznam kapitol
Měli jsme možnost zúčastnit se GPU Technology Conference 2012, největší konference zaměřené na grafické karty a technologií okolo nich. Ačkoliv je celá akce primárně zaměřena na odbornou veřejnost, zajímavostí pro „běžné“ uživatele bylo také dost. Ukážeme vám například vykreslování pomocí ray tracingu v reálném čase.
Velké výstavy výpočetní techniky jako je americký CES, německý CeBIT nebo tchajwanský Computex pravděpodobně není nutné nijak představovat a někdy o nich slyšel každý, kdo se zajímá o dění ve světě počítačového hardwaru. O GPU Technology Conference (GTC) jste však možná dosud neslyšeli. Ještě než se proto zaměřím na obsah samotné konference, nebude od věci říct něco o akci samotné.
Výkonný ředitel a spoluzakladatel nVidie Jen-Hsun Huang při prezentaci architektury Kepler na GTC 2012
Na rozdíl od výše zmiňovaných akcí je GTC konferencí a středem zájmu jsou tedy odborné přednášky, menší výstava je jen doprovodnou akcí. Dalším velkým rozdílem je tematické zaměření na odbornou veřejnost a použití grafických karet v profesionálním segmentu. Herních grafických karet a technologií k hraní počítačových her se konference dotýká jen okrajově, byť i v tomto směru letos konference přinesla řadu novinek, na kterou se dále v textu zaměříme (zejména v oblasti tzv. cloudového hraní, kterému je věnováno několik kapitol).
Posledním velkým rozdílem je pořadatelství celé konference. Zatímco CES, CeBIT nebo Computex pořádají sama výstaviště a pořadatel je v daném oboru „nestranný“, GPU Technology Conference se koná pod křídly nVidie a jde tedy o akci primárně zaměřenou na využití jejich grafických karet a s tím spojených technologií. Na konferenci však vystupují i představitelé dalších firem a protože jde primárně o odbornou konferenci, kterou navštěvují vědci, programátoři a inženýři z celého světa, jsou informace zveřejněné na jednotlivých přednáškách odborné a velmi věrohodné. Rozhodně nejde o v případě potřeby tu a tam upravené skutečnosti, jak se s nimi můžeme setkat v řadě marketingových prohlášení a prezentací k novým produktům. Nicméně i na GTC je nutné dávat pozor, zejména hlavní keynote (prezentace s představením všech důležitých novinek) vedená výkonným ředitelem nVidie Jen-Hsun Huangem byla již tradičně především velkou show a relevantnost informací nebyla na prvním místě.
zdroj: YouTube.com, dralter,
odkaz na druhou část videa
V krátkosti se zmíním také o historii GPU Technology Conference. nVidia tyto akce pořádá až v několika posledních letech, kdy se z grafických karet díky unifikaci (v případě nVidie architekury G80 — rok 2006) stala konkurence pro klasické procesory v oblasti běžných výpočtů a vzniklo tzv. GPGPU (General-purpose computing on graphics processing units). Grafické karty přestaly být jen prostředek k rychlému vykreslování obrazu, ale začaly se díky vysokému paralelnímu výkonu používat také k akceleraci všech ostatních typů výpočtů a v superpočítačích. nVidia nejprve pořádala megalomanské akce nazvané Nvision (z ročníku 2008 pochází slavná show srovnávající CPU a GPU od Mythbusters, viz video nad tímto odstavcem), po nástupu finanční krize však začala pořádat právě komornější GPU Technology Conference, která se letos konala již potřetí.