Nvidia GeForce GTX 690 - Nejvýkonnější duální monstrum
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Nvidia GeForce GTX 690 - Nejvýkonnější duální monstrum

Nvidia GeForce GTX 690 - Nejvýkonnější duální monstrum

Z. Obermaier

Z. Obermaier

3. 5. 2012 12:00 51

Seznam kapitol

1. Monstrum za tisíc dolarů 2. Nové featury 3. GPU Boost a Power Target v praxi 4. Představení karty 5. Detaily karty 6. Pohled do nitra karty 7. Porovnání karet a specifikace 8. Testovací sestava 9. Testovací hry a metodika 1/2 10. Testovací metodika 2/2
11. AvP, Arma 2, Battlefield 2, BattleForge 12. Crysis Warhead, DiRT 2, Far Cry 2, GTA IV 13. HawX, Just Cause 2, Metro 2033, Resident Evil 5 14. STALKER CoP, World In Conflict, Unigine, Vantage, 3D11 15. Nové hry (Battlefield 3, Skyrim, Mafia 2, Witcher 2) .. 16. Shrnutí výkonu 17. Spotřeba a teploty 18. Přetaktování 19. Závěr

Společnost Nvidia dnes uvádí na trh duální grafiku architektury Kepler. Dvě jádra GK104 nabízí brutální výkon, velice slušnou spotřebu a téměř neslyšný chladič i v zátěži. Vše zabalené v exklusivním hliníkovém chladiči s cenovkou přes dvacet tisíc korun s DPH. Potřebujete výkon a máte dost peněz? Spěchejte - počet kusů je limitován.

Reklama
Nvidia GeForce GTX 690 - Nejvýkonnější duální monstrum
i Zdroj: PCTuning.cz

GeForce GTX 690 byla (ne) uvedena na trh za zvláštních, opravdu netradičních okolností. Než se tedy podíváme na kartu a její schopnosti/vlastnosti, začněme trochu zeširoka, povídáním o okolnostech uvedení. Jako první indicii před uvedení "čehosi" totiž ukázal Facebook Nvidie kousek něčeho černého s hláškou "Its Coming". To se stalo 18.4. Poté několik serverů odhalilo/spekulovalo o uvedení duální GeForce (GTX 690). O pár dní později se napětí stupňovalo přidáním odpočítávání na stránku GeForce .com. To už všichni věděli, že něco se blíží a datum odhalení bude 28.4.

Přísné utajení

Všechny tradiční launche produktů jsou většinou stejné, výrobce nejprve seznámí s novinkou své regionální zástupce. Ti poté kontaktují novináře a většinou proběhne telefonická nebo video konference, kde je produkt prezentován a předveden ve slajdech. Poté už všichni ví téměř všechno, jsou ale vázání NDA. Z toho si ale velká většina novinářů nic nedělá, zejména v Asii jim je nějaké NDA zcela volné. Týden nebo dva před recenzemi se pak rozešlou vzorky, které novináři testují aby měli recenzi včas. Tahle to většinou bývá, hlavní informace je, že asi dva nebo tři týdny před uvedením, mají už média dost informací o produktu, datu uvedení, parametrech a podobně. Týden před launchem pak většinou znají produkt i z vlastního testování. Tento způsob se praktikuje roky a napříč výrobci. Jen jedna velká firma to takto nedělá - Apple. Pokud chce Apple něco uvést, sezve novináře na určité datum a před tímto datem nikdo neví o produktu téměř zhola nic.

Nvidia GeForce GTX 690 - Nejvýkonnější duální monstrum
i Zdroj: PCTuning.cz

Nvidia to tentokrát udělala podobně. Chtěla se vyvarovat jakýchkoliv úniků informací a tak celý launch tajila jak před výrobci, tak i před svými zástupci v regionech. Žádný novinář na světě kartu nedostal, ani žádné informace o ní. Regionální zástupci Nvidie byli také obeznámeni jen letmo, že se něco chystá, ale nevěděli co. Vše řídila centrála v USA a nikomu nic neřekla. Novináři dostali týden před uvedením pouze "páčidlo" s dopisem, že se jim bude časem k něčemu hodit. Co si budeme namlouvat, všichni tušili, že jde o duální GeForce GTX 690, na vlastní oči ji ale nikdo neviděl. Veřejnost tentokrát dostala informace stejně jako novináři, v neděli ráno, po oficiálním představení na herní akci s Šanghaji. V tu chvíli začala Nvidia distribuovat karty do médií, kdy na zhotovení recenzí zbývali pouze tři dny. Nakonec Nvidia velkoryse ještě jeden den přidala k dobru, na otestování karty měli všichni novináři na světě čtyři dny, evropští jen tři.

Ptáte se mě, zdali je tento postup rozumný? - Není. Ok, chápu strach z leaků, ale to se dá eliminovat distribucí jen do důvěryhodných médií, ne takhle přiškrtit a pak na poslední chvíli honit všechny média s recenzí. Myslím si, že dnes také zveřejní test jen málokdo, a nebo jen ti, co poslední tři dny nespali. Tento způsob uvádění produktů se mi zdá celkem nešťastný. Naštěstí s další kartou jež je už v pořadníku nás podobné experimentování nečeká, tu už máme v redakci dávno a je dostatečně otestovaná.

Dvě karty nebo duálku?

Nvidia GeForce GTX 690 - Nejvýkonnější duální monstrum
i Zdroj: PCTuning.cz

Většina z vás, jež naše recenze čtete léta, víte jaký mám osobní názor na duální karty. Vždy jsem se spíše klonil k názoru, že je lepší koupit dvě nejvýkonnější karty do SLI/CrossFire než jednu duální, jež je vždy postavená na kompromisu. U těchto duálních monster vždy výrobce zápasí s teplem, spotřebou a micro-stutteringem. Další nevýhodou je horší výkon ve hrách bez SLI profilu nebo u novinek jež na profil teprve čekají. U duálních karet nelze jedno jádro vypnout (u Radeonu HD 4870X2 to šlo) a hrát hry bez podpory Multi-GPU v podstatě jako s jednou grafikou. Horší bývá také možnost přetaktování.

Na druhou stranu má ale duální karta své výhody. Pokud už se rozhodnete pro SLI, nabídne vám ho "duálka" v kompaktním provedení do jednoho slotu. Nepotřebujete drahou desku se dvěma plnými x16 PCI-E sloty, stačí vám jeden (třeba s Ivy Bridge-DT). V případě GeForce GTX 690 je také toto řešení mnohem tišší než dvě GeForce GTX 680 ve SLI. Významně nižší je i spotřeba, průměrná spotřeba dnes testované novinky je 270W. Ano čtete správně, tato duální karta má v zátěži spotřebu jako jedna GeForce GTX 580! Výkonem je ale o desítky procent výše. GeForce GTX 690 je vybavena exklusivním chladičem, solidní napájecí kaskádou s možností přetaktování nad 1,1 GHz pro jádra. Jednou z nejdůležitějších novinek je ale Frame rate metering. Nástroj k potlačení micro-stutteringu, více si o něm povíme později.

Kepler pro hráče

Nvidia vyvíjela GK104 jako herní GPU, neskončila ale u návrhu karty jako konkurence. Nvidia přemýšlela, co hráči ocení a potřebují, jak jim hraní opravdu ulehčit - zlepšit. Do herního segmentu přinesl Kepler adaptivní Vsync, Frame limiter, FXAA vyhlazování, GPU Boost, vysokou efektivitu, skvělou spotřebu, PhysX a možnost připojení čtyř monitorů bez redukcí. S duální kartou se pak zaměřili na odstranění micro-stutteringu a hlavně tichý chod. Architektura Kepler přinesla hráčům mnohem víc než jen výkon, ale skutečné inovace jež jsou k něčemu. K čemu bude ohromný výpočetní výkon hráčům? - Proč by za něj měli platit když jej nepotřebují? - Já sám jako hráč jsem nikdy žádnou CUDA aplikaci nespustil, nepotřebuji sílu CUDA jednotek k jiným účelům než hraní. Ano, GK104 je z výpočetního hlediska osekán na dřeň, ale komu to chybí u herní karty? Pokud opravdu chcete mega výpočetní výkon, počkejte si už jen pár dní na další oznámení, budete nadšení.

Tichá, úsporná, výkonná ale drahá

Mnohé z vás jistě jako první zaujme cena, tisíc dolarů opravdu není málo. Jedna GeForce GTX 680 stojí 499 dolarů, dvě stojí onen tisíc, stejně jako GeForce GTX 690. Je cena adekvátní? - Výkonu zcela jistě ano, karta má jen o pár procent nižší výkon než dvojice GeForce GTX 680 na standardních taktech. K výkonu přidejme nižší spotřebu než dvě karty ve SLI, nižší hlučnost, menší nároky na desku a prostor ve skříni. Dále nám stačí jen dva kabely ze zdroje. Nevýhodou budiž o kousek nižší taktování a horký vzduch vyfukovaný z poloviny do skříně. Z výše popsaného je jasné, že cena není zase tak přemrštěná, z historického hlediska jde ale o jisté navýšení.

GeForce GTX 580 stála také 499 dolarů, GeForce GTX 590 ale stále "jen" 699 dolarů. Tato karta ale nebyla přímým soupeřem dvěma GeForce GTX 580 ve SLI, měla nižší takty a nižší výkon. Byla průměrně o 50 procent výkonnější než GeForce GTX 580. Cena 699 byla ale hlavně nastavena dle Radeonu HD 6990 jež byl o kousek výkonnější se stejnou cenovkou, GeForce přišla druhá a musela s cenou na tuto úroveň. Jak z říše snů pak vypadají ceny duální GeForce GTX 295 jež byla za 499 dolarů a GeForce GTX 285 se prodávala za 399 dolarů. Duální karta byla asi o dvacet procent výkonnější než GeForce GTX 285.

Zdá se, že nárůstu výkonu odpovídá cena, GeForce GTX 690 je až o 75 procent výkonnější než jedna GeForce GTX 680, cena je tedy vysoká. Důležité je, že GeForce přichází první a diktuje cenu. Pokud Radeon HD 7990 vyjde (stále hlasitěji se ozývá, že nikoliv) tak bude buď levnější a pomalejší nebo výkonnější a dražší. Dva plnohodnotné Radeony HD 7970 s taktem 925 MHz ale není možné vměstnat do rozumné spotřeby. Buď bude tedy Radeon HD 7990 výkonnější než GeForce GTX 690 ale s dvojnásobnou spotřebou nebo bude prostě pomalejší a levnější. Druhou možnost vidím vcelku reálnou ... to ale dnes nerozsoudíme, podívejme se raději na GeForce GTX 690 v detailech.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama