nVidia GeForce GTX 680 – Kepler přichází vládnout
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek nVidia GeForce GTX 680 – Kepler přichází vládnout

nVidia GeForce GTX 680 – Kepler přichází vládnout | Kapitola 19

Z. Obermaier

Z. Obermaier

22. 3. 2012 11:00 166

Seznam kapitol

1. Mystérium Kepler 2. Novinky v architektuře 3. Nové featury 4. GPU Boost a Power Target v praxi 5. Představení 6. Detaily karty 7. Pohled do nitra karty 8. Porovnání karet a specifikace 9. Testovací sestava 10. Testovací hry a metodika 1/2
11. Testovací metodika 2/2 12. AvP, Arma 2, Battlefield 2, BattleForge 13. Crysis Warhead, DiRT 2, Far Cry 2, GTA IV 14. HawX, Just Cause 2, Metro 2033, Resident Evil 5 15. Stalker CoP, WiC, Unigine, Vantage, 3D11 16. Nové hry (Battlefield 3, Skyrim, Mafia 2, Witcher 2) .. 17. Shrnutí výkonu, ceny 18. Spotřeba a teploty 19. Přetaktování 20. Závěr

Tři měsíce kraloval trhu grafických karet Radeon HD 7970, jeho vláda nad kartami s jedním GPU dnes ale končí. Nová GeForce GTX 680 jej ve všech směrech překonává – má vyšší výkon, nižší spotřebu, jde také skvěle přetaktovat a ještě je levnější. nVidia vyrobila nejúspornější a nejvýkonnější herní GPU ve své historii.

Reklama

alt

Přetaktování jsem věnoval samostatnou kapitolu, je totiž na co se dívat. Karta jde skvěle taktovat a její výkon tak poskočí do závratných výšin. Podíváme se nejen na výsledky přetaktování, ale také na měření výkonu s takhle taktovanou kartou.

POZOR! Na začátku musím říci jak se vlastně GeForce GTX 680 taktuje, jelikož principy jsou odlišné od toho co známe ze současných grafik. Funkce Turbo (GPU Boost) nejde vypnout, tedy alespoň zatím nejde vypnout, je aktivní i při přetaktování. Nezvyšujeme tedy základní frekvenci ale offset mezi základní frekvencí a Turbem. Není to nic složitého, jen si výslednou frekvenci zkrátka promítněte jako MHz navíc nad základní takt (1 GHz) a připočtěte Turbo takt.

Příklad bude nejlepší vysvětlení: Chcete například frekvenci 1,2 GHz. Offset tedy zvýšíte o 100 MHz, což vám dá 1 GHz + Turbo 1,1 GHz + 100 MHz = 1,2 GHz. Aby vám Turbo neklesalo kvůli TDP, musíte zvýšit limit pro Power Target - třeba na max. A je to, karta pojede ve všech testech stále na 1,2 GHz. Zkoušel jsem to a potvrzuji. Uvidíte to dále v této kapitole. To samé platí i pro 1,3 GHz kdy offset nastavíte na 200 MHz. Paměti se pak taktují stejně jako jme zvyklí.

Tradičním omezením při taktování novinek je bídná podpora taktovacích utilit, zejména co se napětí týká. V této chvíli jde zvyšovat napětí pouze v utilitě Precision od EVGA a to jen na slabých 1,150V jako maximum. Ze základního 1V je to málo, výsledek přetaktování jež dnes uvidíte je tedy slabý a téměř by se dalo říci na základním napětí. S napětím například 1,25V by se daly dělat lepší kousky, snad tedy časem. I tak to ale stojí za to!

alt

K taktování jsem tedy použil EVGA Precision jež umožňuje změnu napětí alespoň do 1,15V u jádra GPU, další napětí se zvyšovat nedá. Další důležitou funkcí je Power Target na zvýšení limitu TDP. Nejprve se podívejme na přetaktování bez ručního zvýšení napětí. Ono se o kousek zvýší automaticky, v BIOSu jsou pro to uložené nějaké profily. Pouze ale jen do málo vyšších frekvencí.

alt

alt

Dosáhl jsem naprosto v klidu frekvence 1250 MHz pro jádro a 7000 MHz pro paměti. To znamená nárůst frekvence 25 procent nad základní takt 1 GHz a  13 procent nad 1,1 GHz. Jde o to jak to teď počítat, 3D Mark 11 je náročným programem jež zatěžuje kartu na max a ta jede většinou na 1 GHz, takže by se měl nárůst počítat o 1 GHz. O kolik procent frekvence narostla nechám na vás. Skóre v 3D Mark 11 narostlo o 13 procent. V testu 3D Mark Vantage pak o 12 procent. Počítat tedy budeme nárůst frekvencí od taktu 1,1 GHz čemuž odpovídají výsledky. Důležitým zjištěním je nulový vliv na výkon s frekvencí pamětí. Zkoušel jsem přetaktovat jádro na 1,25 GHz a paměti nechat na 6 GHz a 7 GHz. Výsledek se lišil o pár desítek bodů, paměti tedy taktovat do extrémů není nutné.

Určitě vás zajímá jak si takhle přetaktovaná GeForce GTX 680 stojí proti Radeonu HD 7970. Výsledky srovnejte s našimi z testu Radeonu - zde. Aby Radeon HD 7970 dosáhl na skóre 3600 bodů v 3DMark 11 potřebuje být přetaktovaný na 1280 MHz pro GPU a 7900 MHz pro paměti. Zde upozorňuji, že tyhle frekvence jsou pro většinu Radeonů HD 7970 z říše snů a my jsme takhle kartu nataktovali úplně na krev. Velká většina Radeonů HD 7970 končí pro dlouhodobé užívání na frekvenci kolem 1200-1220 MHz pro GPU. GeForce zvládá bez zvýšení napětí 1250 MHz a má vyšší výkon ...

V recenzi Radeonu HD 7970 jsem dosáhl maximální stabilitu pro Crysis Warhead v nastavení Enthusiast, 2560x1600, 8xAA pouze na taktu 1150 MHz a paměťmi na 6800 MHz. Víc Radeon nešel ani náhodou. Výsledný výkon byl 37 fps. jak vidíte na obrázku, GeForce GTX 680 jede v pohodě na 1,25 GHz a produkuje 40 fps. Radeon je tedy co do taktování poražen. K frekvencím nad 1200 MHz potřebuje už velmi vysoké napětí, GeForce zvládne tyto takty bez jeho zvyšování! Tím ale dalece nekončíme ...

alt

alt

Zvýšil jsem napětí na maximálních 1,15V a bez potíží jsem dosáhl frekvence 1285 MHz pro jádro GPU. Frekvence stoupla o 17 procent nad základní takt. Výkon v aplikaci stoupl adekvátně o 18 procent. Podobné skóre nedokáže udělat Radeon HD 7970 ani na frekvenci 1300 MHz. To dokládá i výsledek dole, Radeon HD 7970 na 1,3 GHz má výsledek 10715 bodů, GeForce je výkonnější jen s málo zvýšeným napětím. Až bude možné razantněji přidat napětí na GTX 680, jsem si jist, že půjde frekvence jádra značně nad 1,3 GHz. A to je meta jež je pro většinu Radeonů HD 7970 s vzduchovým chlazením navždy zapovězená.

alt

Opět vidíte nejnáročnější test - 3DMark 11 a jeho čtveřici testů. Napětí je 1,15V, frekvence 1285 MHz pro jádro a TDP nastaveno na 130 procent. Pouze v prvním testu frekvence nedržela pevně na 1285 MHz a krapet kmitala, ovšem maximálně v rozmezí několika MHz. V ostatních testech držela kolem frekvence 1280 MHz zcela bez potíží. Teplota byla maximálně 77C a spotřeba 120 procent. V reálu jsem naměřil ale spotřebu vyšší jen o 29W proti základnímu nastavení. Vzhledem ke stále nízkému napětí to je reálné.

Update – Afterburner

Dnes vyšel MSI Afterburner s podporou GeForce GTX 680. Umožňuje zvýšit napětí o 100mV na hodnotu 1,18V což je o kousek výše (0,03V) než umí EVGA Precision. A ejhle, to samo o sobě stačilo pro další posun v taktování. Nakonec jsem skončil na frekvenci 1325 MHz pro jádro GPU a 7000 MHz pro paměti. Výkon vůči základnímu taktu narostl přesně o 20 procent. Vpravo si všimněte, že frekvence ani jednou neklesla pod 1325 MHz, v utilitě lze totiž nastavit i Power Target na 130 procent. Zde připomínám a jsem si tím jistý, až bude nějaká utilita umět přidávat napětí na 1,2-1,25V tak uvidíme stabilní frekvence výrazně nad frekvenci 1,3 GHz.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama