Hlavní stránka Hardware Grafické karty Vybíráme nejlepší Radeon HD 6950 1GB — králové Full HD?
Vybíráme nejlepší Radeon HD 6950 1GB — králové Full HD?
autor: Tomáš Šulc , publikováno 22.9.2011
Vybíráme nejlepší Radeon HD 6950 1GB — králové Full HD?

Radeony HD 6950 nepatří k nejvýhodnějším kartám na trhu, přesto si však našly řadu kupců. Asus, Gigabyte a Sapphire navíc na trh uvedli upravené verze „jen“ s 1 GB paměti, které de facto stejný výkon jako plnohodnotná verze nabízí o několik set levněji. A u těchto karet už je poměr cena/výkon o něco zajímavější.


Vybíráme nejlepší Radeon HD 6950 1GB — králové Full HD?

Upravené AMD Radeony HD 6950 1 GB všech tří výrobců Asus, Gigabyte i Sapphire jsou zajímavé karty, které díky své o několik set korun nižší cenovce (300-500 Kč) než 2GB provedení stojí za pozornost. 1 GB paměti není u karet této kategorie ve Full HD či mnou testovaném rozlišení 1920 × 1200 px nijak limitující, přičemž právě tato rozlišení (zejména Full HD) jsou dnes mezi hráči nejoblíbenější. V nejrozšířenějším režimu vyhlazování 4× AA je pokles výkonu proti verzi s 2 GB paměti v průměru jen 5-6 %, zatímco cenový rozdíl je téměř dvojnásobný.

Díky tomu nabízí všechny tři testované karty lepší poměr cena/výkon než referenční AMD Radeon HD 6950 2 GB, přičemž nejlépe si v testu v tomto ohledu vedla karta Gigabyte. Z testované trojice není s cenovkou necelých 5300 Kč s daní nejdražší, má však přetaktované jádro o slušných 70 MHz (zatímco Asus jen o 10 MHz, Sapphire vůbec) a nabízí tak nejlepší poměr cena/výkon. V kartě se navíc skrývá stále poměrně slušný OC potenciál nabízející dalších cca deset procent výkonu navíc, čímž se můžete dostat na dohled AMD Radeonu HD 6970. Podobný OC potenciál (okolo 10 %) mají sice i obě konkurenční karty, vzhledem k podstatně nižším základním frekvencím se ale s těmito kartami v průměru dostanete jen lehce nad úroveň referenčního AMD Radeonu HD 6950 2 GB.

Vybíráme nejlepší Radeon HD 6950 1GB — králové Full HD?

V poměru cena/výkon je však jeden háček, který nese jméno GeForce GTX 560 Ti. nVidia totiž tuto konkurenční kartu s velmi podobným výkonem prodává za ceny i pod pět tisíc s daní. Je proto nutné říct, že poměr cena/výkon není ani u nejlépe vycházející testované karty Gigabyte tak dobrý jako právě u karet GeForce GTX 560 Ti. Pokud je proto poměr cena/výkon při výběru nové karty v ceně okolo pěti tisíc vaším hlavním (a jediným) kritériem, poohlédněte se spíš po některé GeForce GTX 560 Ti než po Radeonu HD 6950 1 GB.

Pokud se posuneme od výkonu a poměru cena/výkon dál, musím se v několika větách zmínit o chlazení. Všechny tři testované karty mají upravené chladiče, přičemž chladiče karet Asus a Gigabyte jsou výkonné a naprosto tiché. Chladič Sapphire je v zátěži mírně slyšet, hluk však není velký a nebude vás nijak výrazně rušit. Co se týče dalších parametrů, jde spíše o drobnosti. Někomu bude u karty Asus vadit osmipinový a vcelku zbytečný napájecí konektor, Sapphire potěší plnou verzi poměrně nové závodní hry DiRT 3 v balení, Gigabyte mí pro změnu plusové body díky technologií Vapor Chamber u chladiče.

Vybíráme nejlepší Radeon HD 6950 1GB — králové Full HD?

V součtu není ani jedna z testovaných karet špatná a každá má své plusy, na druhou stranu najdou se i mínusy. Největší nevýhodou Asusu je nejvyšší cena, výkon na úrovni karty Sapphire a díky tomu i nepřesvědčivý poměr cena/výkon. To jej v pomyslném žebříčku řadí na třetí pozici. Na druhé místo dávám Sapphire. Karta tohoto výrobce je nejpomalejší, současně však i nejlevější a v poměru cena/výkon se umisťuje uprostřed. Plusem je plná verze hry DiRT 3 v ceně, mínusem naopak nejslabší chladič.

Vítězem testu se stává karta Gigabyte. Ta na mne udělala dojem svým výborným chladičem WindForce a také výkonem. Díky frekvenci jádra o 70 MHz vyšší proti referenční hodnotě je průměrný výkon na úrovni AMD Radeonu HD 6950 2 GB a stále je tu ještě cca desetiprocentní OC potenciál. Cena karty je přitom jen o stokorunu vyšší než u nejlevnějšího provedení Sapphire, v poměru cena/výkon se tak karta umístila na prvním místě, byť až za GeForce GTX 560 Ti od nVidie. To je ale jen jediná vada na kráse jinak výborné karty a i přes o něco horší poměr cena/výkon proti konkurenčnímu modelu uděluji kartě Gigabyte bronzové ocenění. AMD Radeon HD 6950 1 GB celkově dává smysl a karta GV-R695OC-1GD se Gigabytu jednoduše povedla.

Vybíráme nejlepší Radeon HD 6950 1GB — králové Full HD?
PCTuning Bronze Award, září 2011
Gigabyte Radeon HD 6950 1 GB GV-R695OC-1GD
"nejvýhodnější AMD Radeon HD 6950 1 GB na trhu"

Vybíráme nejlepší Radeon HD 6950 1GB — králové Full HD?

Vybíráme nejlepší Radeon HD 6950 1GB — králové Full HD?

Vybíráme nejlepší Radeon HD 6950 1GB — králové Full HD?

Poděkování

Za zapůjčení grafické karty Asus Radeon HD 6950 1 GB DirectCU II děkujeme společnosti Asus.

Vybíráme nejlepší Radeon HD 6950 1GB — králové Full HD?

Za zapůjčení grafické karty Gigabyte HD 6950 Super Overclock děkujeme společnosti Gigabyte.

Vybíráme nejlepší Radeon HD 6950 1GB — králové Full HD?

Za zapůjčení grafické karty Sapphire Radeon HD 6950 1 GB děkujeme obchodu Alza.cz.

Vybíráme nejlepší Radeon HD 6950 1GB — králové Full HD?



Tagy: AMD  Radeon HD 6950 1 GB  gigabyte  asus  directcu ii  sapphire  gv-r695oc-1gd  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
22.9.2011 07:13:09   85.248.149.xxx 160
preco maju testovane karty nizsie fps ako 6850 a 6870 pri hre F1 2010 ? DD
22.9.2011 07:16:25   213.215.67.xxx 71
mate tem chybu, u vsetkych testovanych karet je 2GB RAM a frekvencie jadru su vsade 800MHz pricem asus ma 810MHz a gigabyte ma 870MHz.
22.9.2011 09:16:10   83.240.22.xxx 21
Diky za upozorneni, prosel jsem a opravil ;)
22.9.2011 08:24:33   195.47.47.xxx 1022
Já bych tedy raděj uvítal zas nějaký článek o nVidii, než o radeonech ...
22.9.2011 08:30:58   90.178.136.xxx 1417
To je jako, kdyby si automagazin vzal na testovani Imprezu STi a jezdil s ni jenom po meste a dalnici a neprotahl to po okrskach a sotoline Stydte se
22.9.2011 09:06:23   83.240.22.xxx 137
Velmi se stydim a dekuji za krasne a vtipne prirovnani, nabizi se ovsem dve otazky. Ta prvni, mene podstatna, zni, kolik uzivatelu bude neco podobneho v praxi opravdu delat, ale to ponechme bokem. Druha, zavaznejsi otazka zni, jak byste chtel neco podobneho v praxi zrealizovat, kdyz maji karty (fyzicky) jen 1 GB pameti, zatimco vsechny Radeony HD 6970 maji 2 GB.
22.9.2011 09:13:11   83.240.22.xxx 65
Nemluve o tom, ze na kartu s vlastnim plosnym spojem nemuzete napalit modifikovany BIOS z referencni karty.
22.9.2011 10:33:59   147.32.114.xxx 101
To ne, ale muzete upravit puvodni bios z karty. Odemknout shadery umi napriklad RBE a povedlo se to i u nekterych 1GB verzi. Napriklad me informace o moznosti odemceni v tom testu dost chybi. Zas tolik prace navic to neni.
22.9.2011 12:16:47   194.228.220.xxx 910
kdybyste mrknul parkrat do fora tady, tak byste vedel, ze to jde a je tam i odkaz na popis jak to udelat.
Myslim si, ze minimalne 50% lidi si koupi 6950 a flashne to na 6970
22.9.2011 15:00:21   88.102.74.xxx 50
Jo, ale ty karty nejsou jejich ale půjčené. A jestli se nic nezměnilo, tak odemykání shaderů může občas dopadnout trošku méně hezky.. Přijde mi bezpečnější si maličko připlatit a koupit referenčku.
22.9.2011 15:08:08   80.65.176.xxx 230
Jestli se ze všech prodaných 6950 pokusí tak 10 procent lidí o flashnutí na 6970, tak je to moc. Skupina lidí, kteří se o toto nezajímají, totiž drtivě převažuje, byť to my, návštěvníci hw webů, nechápeme.
To nic nemění na tom, že web s názvem PCTUNING by měl právě takovéto věci dělat (místo testů úsporných žárovek).
22.9.2011 08:53:15   109.107.210.xxx 2616
Mně HD6950 rozhodně nepřijde jako "nevýhodná" - v okamžiku, kdy začne jít o HD rozlišení a vyšší AA (4x, 8x) - tedy to, co běžně používám, tak ona vychvalovaná konkurence v podobě 560Ti docela rychle ztrácí dech a HD6950 najednou atakuje o dost (značně) dražší GTX570 - přitom spotřebou je srovnatelná s 560Ti. A platí to dokonce i pro zdeuvedené testovací hry, které vyhovují spíše nvidii.

Navíc tu samozřejmě ještě je (nebo byl - když jsem ji před několika měsíci kupoval já) potenciál odemčení na plnohodnotnou HD6970.

Takže z mého pohledu je naopak HD6950 v dnešní ceně okolo 5000 asi nejlepší nákup (já osobně jsem si ale připlatil pár stovek za 2GB verzi).
22.9.2011 09:59:13   194.228.227.xxx 1317
Odemknout šli (jdou) referenční 2GB verze a myslím že i 2GB verze od Saphire (s 2ma biosy) taky jde.
To že 6950 atakuje 570ku je blbost, je +/- vyrovnaná s 560ti a to dokazují i testy, tak nevím co to tu meleš.
22.9.2011 10:44:31   109.107.210.xxx 1014
Připadají ti výsledky např. Mafie jako srovnatelné s 560Ti? Mně teda rozhodně ne, tam je to prostě rozdíl třídy.

2GB verzí je od Sapphire několik, já znám minimálně tři (a jedna dualbios nemá), a to to nějak extrémně nesleduju.


P.S.: Příště se nauč komunikovat trochu slušněji, nepásli jsme spolu krávy.
22.9.2011 14:30:37   194.228.227.xxx 45
Prosímtě co je neslušnýho na slově meleš? Nebo něco jiného špatně?

Ne vážně, neodkazuj se na jednu hru, víceméně jsou to vyrovnané karty i když o krapet GTX560ti zaostává, ale není to nic markantního, dá se říct obecně srovnatelné karty a tak to vychází i ve spoustě testech. Rozhodně se 6950 netlačí na GTX570.

PS: sorry jestli jsem tě něčím urazil...
24.9.2011 16:12:19   89.103.110.xxx 30
Tvoje vyjadřování je ofenzivni a opovržlivé. To, že má někdo jiný názor než ty neznamená, že je horší člověk než ty.
22.9.2011 11:40:11   91.127.174.xxx 21
Odomknúť idú aj 1GB verzie.
22.9.2011 11:43:37   90.179.170.xxx 62
Me prijde hlavne divne, ze tu karta z testu vychazi hur, jak z recenzi na jinych (i zahranicnich) webech. O tom benchmarku z F1 ani nemluve. Ale to bude mozna jen chyba v grafech.
22.9.2011 14:23:33   95.173.86.xxx 22
máš to nějaké popletené. 2GB verze samozřejmně ve vyšších rozlišeních a vysokém vyhlazování mají navrh oproti GTX560 Ti, ale to je dáno právě těma 2GB. Tady se ale celou dobu mluví o 1GB verzi.
22.9.2011 16:55:47   85.163.39.xxx 40
jo, ale tady je řeč o 1GB verzi která na vysoké AA a rozlišení nad HD nemá sílu (hlavně pamět).

Cenově momentálně vychází lépe GF560Ti která v OC verzi (900/4200) stojí stejně jako referenční 6950 1GB.
6950 1GB mi přijde jako z nouze cnost kdy má AMD grafiky tak našlapaný blízko sebe že pro osekanější model 6930 nezbylo místo tak aspoň skrouhli paměť na té 6950 ale cenu to stejně moc nesrazilo - těch pár stovek nikoho nespasí a když se nad tím zauvažuje tak je mnohem výhodnější jít do 2GB modelu.
22.9.2011 14:59:47   212.65.212.xxx 45
jj, na vetsine zahranicnich webu v duelu 6950 vs 560ti, vyhrava v celkovym hodnoceni nVidia. Sice je prumerne o malicko (cca 5%) pomalejsi ale nerve tolik a je mensi. A spotrebu ma pro zmenu krapek vetsi nVidie ale koho to zajima ?
22.9.2011 15:13:45   95.103.217.xxx 72
Len tak ma napadlo... v grafoch výkonu je GTX 560 Ti, ale ktorá? Referenčný model na 820 MHz alebo nejaká z nereferenčných VGA, ktoré zvyknú byť taktované na 880-900 MHz? Lebo referenčné karty sa v podstate ani nepredávajú.
22.9.2011 20:02:51   109.74.148.xxx 04
No podľa mňa v grafoch sú všetky karty referenčné, teda okrem tých ktoré sa práve testujú to dá rozum, aj keď to nemusí byť pravda a to že sa referenčné grafiky nepredávajú to nieje problém. Predávajú sa karty s nereferenčným pcb+chladičom ale s referenčnými taktami a s cenou referenčnej karty teda s cenou ktorú stanovila nVidia.
22.9.2011 21:39:32   92.52.53.xxx 00
V tom sa nedá veľmi súhlasiť. Myslím, že drvivú väčšinu predaja GTX 560 Ti robia nereferenčné kusy taktované k 900 MHz a tam je rozdiel výkonu oproti referenčnej karte takmer tých priamo úmerných 10%. Ak sú teda tu v grafoch výkony referenčnej GTX 560 Ti, tak tieto výsledky 1GB 6950 by sa ukázali oproti nereferenčným 560 Ti v inom svetle, hlavne čo sa týka pomeru výkon/cena. Len o to mi ide.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

48 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 20.8Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.