GeForce GTS 250 a Radeon HD 4850 — stačí ješte? | Kapitola 4
Seznam kapitol
V prvním díle jsme se podívali na rok starý high-end, který – dle očekávání – prakticky vůbec nezestárnul. Dnes prověříme nižší třídu starších karet GeForce GTS 250 a Radeon HD 4850. Jsou opravdu za zenitem, jak nám tvrdí výrobci? Obě karty jsme vyzkoušeli v šestnácti moderních hrách a přinášíme dobré zprávy pro vaše peněženky.
Testovací sestava
Protože testuji starší grafické karty, zvolil jsem také slabší testovací sestavu. Jejím základem se stal dvoujádrový procesor Intel Core i3-560 starší architektury Nehalem na základní frekvenci a 4 GB operační paměti. I tento poměrně slabý základ dnes s přehledem stačí k hraní nových her s výkonnými kartami.
Metodika testování
Obě testované karty nebyly ani ve své době úplným highendem a nové se prodávaly za cenu okolo čtyř (GTS 250) až pěti (HD 4850) tisíc s daní. Tomu jsem proto přizpůsobil i testovaná rozlišení. Vynechal jsem proto nejvyšší Full HD rozlišení, do kterého tyto karty nikdy nebyly primárně určené, a místo něj testoval v nižších rozlišeních 1280 × 1024 a 1680 × 1050 px.
Testované hry
ArmA II: Operation Arrowhead — Datadisk pro Armu II je vybaven vestavěným benchmarkem, pomocí kterého testuji. Nastavení grafiky je představeno na střední.
Assassin's Creed: Brotherhood — Poslední díl série testuji při středním nastavení bez vyhlazování hran (lze zapnout ve hře). Protože hra nemá vlastní benchmark, měřím framerate pomocí FRAPS při procházce Římem.
Battlefield: Bad Company 2 — Fps měřím pomocí programu FRAPS hraním části první mise singleplayeru, kdy společně se spolubojovníky dobýváte sklad, který během mise zničí nálet letadel. Nastavení hry je vysoké a testuji bez vyhlazování hran.
Borderlands — Jako testovací lokaci jsem si vybral část kampaně, kdy po loadingu začínáte v ukrýtu, vyběhnete na prostranství, kde jsem postřílel několik zmutovaných psů a utíkal skrz bránu k hrobce, kde jsem testování ukončil. Celá scéna trvá cca minutu a její průběh jsem logoval pomocí programu FRAPS.
Bulletstorm — Testuji hraním hry na střední detaily bez vyhlazování hran, fps měřím pomocí programu FRAPS. Testoval jsem hraním první části mapy Waterfront v Echo módu.
Crysis 2 — Pokračování velmi náročné hry testuji při nejnižším nastavení detailů bez vyhlazování hran. Hra nemá vlastní benchmark, testuji proto vlastním hraním (během první mise v městském parku) a framerate měřím pomocí FRAPS.
DiRT 3 — V nových rally závodech měřím výkon pomocí vestavěného benchmarku. Nastavení hry je nejvyšší možné v DirectX 9 režimu včetně čtyřnásobného vyhlazování hran.
F1 2010 — Testuji projetím jednoho okruhu hlavního závodu s plným počtem protivníků na trati v Melbourne. Počasí je vždy nastaveno jako jasné, grafika hry je maximální. Testuji včetně vyhlazování hran (zapnuto v menu hry).
Just Cause 2 — Hru jsem měřil pomocí vestavěného benchmarku na scéně Concrete Jungle. Nastavení hry je střední bez NVIDIA CUDA efektů a vyhlazování hran.
Mafia 2 — Českou hru jsem zkoušel na vestavěném benchmarku při vysokém nastavení grafiky bez dodatečných efektů fyziky APEX a vyhlazování hran
Metro 2033 — K testování Metra používám oficiálně uvolněný benchmark. Režim renderování byl DirectX 9 bez vyhlazování hran. Vzhledem k velkým nárokům hry bylo nastavení grafiky střední.
Red Faction: Armageddon — Testuji v počáteční otevřené lokaci, ve které máte zničit celkem tři věže se solárními panely. Každou z nich jsem pomocí výbušných barelů rozstřelil a fps měřil pomocí programu Fraps.
Serious Sam HD: The Second Encounter — Nejnovější díl Serious Sama jsem hrál hned na začátku první mise v džungli. Nastavení hry bylo vysoké včetně dvojnásobného vyhlazování hran.
Splinter Cell: Conviction — Poslední pokračování série nemá vestavěný benchmark, testuji proto přímo hraním hry v druhé misi, kdy se proplížím okolo letadla a zastřelím tři stráže. Fps měřím pomocí FRAPS, nastavení grafiky je střední bez vyhlazování hran.
Test Drive Unlimited 2 — Testuji hraním klasického závodu se sedmi AI ovládanými protivníky na prvním ostrově (Ibiza). Nastavení grafiky je střední bez vyhlazování hran. Framerate měřím programem FRAPS.